Su šūkiais apie Gerovės valstybę prezidento rinkimus laimėjęs Gitanas Nausėda pastaruoju metu apie tai kalba vis mažiau. Tačiau sugalvojo, kaip žmonėms priminti savo viziją. Vietoj įsimintinų darbų, prezidentas perka Gerovės valstybės vizualaus atvaizdavimo paslaugas. Gali būti, kad Gerovės valstybė taps ne siekiu, o tik prezidento prekės ženklu.
Gerovės valstybės logotipo sukūrimui prezidentūra jau pasamdė dizainerius. Paslaugų kaina - 9438 eurai. Dizaineriai turės parengti Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarijos vizualinio identiteto knygą ir vizualinių elementų naudojimo taisykles.
Per tris mėnesius paslaugas teikianti kompanija turės parengti tokį Gerovės valstybės vizualinį atvaizdavimą, kuris derėtų su šiuo metu prezidentūros naudojamais ženklais: LR prezidento vėliavos herbu, prezidentūros logotipu, Valstybės pažinimo centro logotipu. Gerovės valstybės logotipais turėtų derėti su visais šiais ženklais. Taip pat dizaineriai turės numatyti vizualinių elementų naudojimo gaires ir santykį su prezidento vėliavos herbu, prezidentūros logotipu, Valstybės pažinimo centro logotipu.
Kaip rašoma vasario 1 d. pasirašytoje sutartyje, dizaineriai turės pasiūlyti elementus, perteikiančius pagrindinius 4 žodžius, kurie G.Nausėdai atspindi Gerovės valstybės sąvoką: stipri, teisinga, žalia ir inovatyvi.
Tiesa, prezidentūra naujojo ženklo logotipu nevadina. „Galimas žodžių stilizavimas arba žodžių atvaizdavimas vizualiai. Šiuos žodžius arba piktogramas siektume naudoti atskirai ir su prezidentūros, Valstybės pažinimo centro logotipais viešoje reprezentacinėje medžiagoje. Atskiro logotipo poreikio nėra, tik dizaino keturiems Gerovės valstybę apibūdinantiems žodžiams, kurie pagal poreikį papildytų prezidentūros ir Valstybės pažinimo centro logotipus", - tad dizaineriai gali pasiūlyti nebūtinai naują logotipą, bet esamų prezidento ženklų korekcijas. Beje, techninėse specifikacijose prezidentūra Gerovės valstybei jau sugalvojo ir santrumpą - GV.
Interviu su profesore, kultūros istorike Rasa ČEPAITIENE:
- Ar Gerovės valstybės vizualo sukūrimo pirkimas neatrodo kaip siekis pasisavinti Gerovės valstybės idėją?
- Atrodo, kaip pasisavinimas ir diskreditavimas. Man tai atrodo kaip pinigų švaistymas ir pasityčiojimas. Išleisti beveik 10 tūkst. kažkokiam piešinėliui... Prieštarauja pačiai Gerovės valstybės idėjai. Ypač dabartinėje situacijoje, kai tiek gyventojų yra netekę darbo, praradę pajamas, gyvena apimti depresijos.
Prezidentas atėjo iš verslo aplinkos, kurioje ženklodara arba vadinamasis brandingas yra labai svarbu. Bet dabar jis jau veikia kitoje terpėje, kur, nežinau, ar adekvatu ir toliau veikti pagal ženklodaros principus, kai kalbame apie valstybės reikalus.
Aš esu nusivylusi prezidento politika. Buvo sukeltos viltys, kai jis per inauguraciją pagerbė Joną Basanavičių, jo kalbose taip pat buvo galima aptikti šiokius tokius nacionalinio sąmoningumo elementus. Deja, visi tolimesni jo veiklos ženklai rodo, kad Tautos lyderio jo asmenybėje nematyti. Lyderio, kurio šiuo metu, vykstant vertybiniam chaosui, labai reikėtų. Atsipirkinėjimas naujais brandais, yra kaip bandymas figos lapeliu prisidengti moralinę tuštumą ir nežinojimą, ką daryti.
- Gerovės valstybės logotipas neatstos realios Gerovės valstybės politikos, kurios piliečiai tikėjosi?
- Taip, reikėtų kalbėti apie Gerovės valstybės politiką iš esmės ir apie tai, kokiomis priemonėmis ją pasiekti, kaip didinti žmonių solidarumą. Tai labai svarbu ypač dabar, kai visuomenėje matome ne tik didelę atskirtį, bet ir vertybinį susipriešinimą. Vietoj to, mums kišami kažkokie piešinėliai.
Tai primena sovietinius lozungus, kurie kabėdavo ant įvairių gamyklų.
Sovietmečiu tai darė vizualų kultūra, o šiandien viešosios ideologijos raiškos uždavinį atlieka brandingas. Tai gimsta iš komercinio mentaliteto. Gal net neturint blogų intensijų taip nutiko, paprasčiausiai nesuvokiant, kaip juokingai tai atrodo ir kaip nieko bendro tai neturi su politiniu mąstymu. Bet komandoje turėtų būti išmintingi patarėjai, kurie patartų kai kurių dalykų nedaryti. Tai tikrai nedidina prezidento autoriteto.
Matome, kad įsigalint tokiems dalykams politika išvirsta į kažką panašaus kaip komerciniais principais valdoma korporacija - prireikia kažko panašaus į ant apelsinų klijuojamus lipdukus. Už to lipduko bent jau yra apelsinas, o šiuo atveju - už jo tuščia.
- Lietuvoje jau turime kitą - neužmirštuolės - ženklą, kuris taip pat tapo prekės ženklu, tarnaujančiu konservatorių reklamai.
- Taip, tai yra partinis ženklas. Iš pradžių tai nebuvo taip akivaizdu, nes buvo bandoma formuoti, jog tai visos visuomenės ženklas. Bet ilgainiui paaiškėjo, kad tai yra oficialus, saugomas prekės ženklas.
Bet Gerovės valstybė yra ne gėlytė ar geometrinė figūra, tai yra idėja. O kai jos trūkumas ar nebuvimas pridengiamas kažkokiu piešinėliu, tai bus lygiai tas pats, kaip vėlyvuoju sovietmečiu, kai buvo deklaruojama, kokia partija ir liaudis yra vieningi, tačiau už to fasado slėpėsi tik tuštuma.