Vilniaus viešojo transporto vairuotojai skundžiasi nebegalintys dirbti vergiškomis sąlygomis ir žada streikuoti. Vairuotojų atstovai sako, kad tiek autobusus, tiek troleibusus valdantys žmonės pietauja vairuodami, net į tualetą nueiti negali.
Žmonės vargsta
„Sąlygos nepavydėtinos. Aš pats 27 metus Vilniuje išdirbau miesto autobuso vairuotoju ir žinau, ką tai reiškia. Iki šiol nėra sutvarkyti eismo grafikai - nei papietauti, nei rankų nusiplauti nėra kada. Į kokį tualetą? Vairuotojai važiuoja „suspaudę“, todėl ir kankina ligos, prostatos ir taip toliau. Galutiniuose maršrutų sustojimuose jokių sąlygų nėra padaryta.
Vargsta žmonės, prie vairo kokį sumuštinį suvalgo ir viskas. Taip grafikai suspausti, kad pietums skiria pusę valandos, o atvažiuoji puse valandos pavėlavęs ir vėl suki vairą, - pasakojo „Vilniaus viešasis transportas“ darbuotojų profesinės sąjungos tarybos narys, buvęs šios sąjungos pirmininkas Jonas Dekaminavičius. - Labai tikrinami ir naujieji autobusai, neduok Dieve, atsiras koks nubraukimas. Už kiekvieną smulkmeną nuskaičiuoja iš vairuotojo algos.“
Pašnekovas akcentavo, kad vairuotojų visuomet trūko dėl prastų darbo sąlygų. Pasak jo, iš rajono daug ateina vairuotojų pabandyti dirbti, bet po kelių dienų neretai piktinasi - „kodėl aš tokioje katorgoje turiu dirbti?“
Piktintis uždrausta
„Mes jau ne kartą streikavome. Paradoksas, kad iškeliame streiko reikalavimus dėl atlyginimų, dėl darbo sąlygų, o darbdaviai iškart paduoda į teismą. Teismo sprendimu uždraudžia mums streikuoti, kadangi važiavimas yra gyvybiškai svarbus gyventojams.
Vieną kartą, 2000 metais, surizikavome, streikavome nepaisydami teismo, paskui dvejus metus mus tampė po teismus. Kai mokytojai streikuoja, kažkodėl jų niekas nepaduoda į teismą“, - kalbėjo J.Dekaminavičius.
Jo teigimu, anksčiau viešojo transporto vairuotojai kėlė klausimą ir dėl vairuotojų pensinio amžiaus, kad jie į pensiją būtų išleidžiami anksčiau, nes nuolat dirba streso sąlygomis. „Žmonės dirba ir 70 metų turėdami, nėra jokio limito. Pavyzdžiui, Baltarusijoje vairuotojas 25 metus atidirba ir gali eiti į pensiją. Juk miesto sąlygomis mums tenka dirbti - tiek stresų, avarinių situacijų, spūstyse“, - tikino J.Dekaminavičius ir pridūrė, jog viešojo transporto vairuotojų nelepina ir algos.
Jo teigimu, pradedantysis vairuotojas uždirba 750 eurų, ilgametis vairuotojas, išdirbęs 20 metų ir ilgiau, gauna 1000 eurų. Per parą vairuotojai dirba po 8-10 valandų. „Bet, norėdami uždirbti, dirba po 200 valandų per mėnesį, be poilsio. Nes jei dirbi normą valandų, tūkstančio neuždirbsi“, - sakė jis.
Sostinės viešojo transporto įmonei vairuotojų skundai žinomi
„Vairuotojų trūkumas vienas didžiausių iššūkių, su kuriais susiduria bendrovė. Šiandien trūksta beveik 100 vairuotojų. Į vairuotojų išsakomas pastabas ir pageidavimus stengiamės reaguoti nuolat: vyksta susitikimai su brigadininkais, pačiais vairuotojais.
Taip pat planuojame atlikti išsamų maršrutų auditą ir tikimės, kad jis padės identifikuoti didžiausias problemas, ypač tose vietose, kur dėl susidarančių vėlavimų kartais pritrūksta laiko pietums“, - „Vakaro žinioms“ sakė UAB „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Rimantas Markauskas.
Į J.Dekaminavičiaus išsakytą problemą, kad vairuotojai turi blaškytis per kelis maršrutus, užuot turėję vieną, R.Markauskas atsakė, jog daugumoje maršrutų vairuotojų darbo grafikų laikas yra nevienodas, tad sudarius galimybes dirbti viename ir tame pačiame maršrute, būtų sunku išlaikyti tinkamą poilsio ir darbo laiko balansą. „Tiesa, dėl darbo specifikos, dauguma troleibusų vairuotojų dirba viename ar dviejuose maršrutuose, tik skirtingais darbo grafikais. Autobusų vairuotojai šiuo klausimu yra lankstesni“, - sakė jis.
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ dirba 1350 vairuotojų. Kasdien į sostinės gatves išrieda 309 autobusai ir 188 troleibusų, kuriuos dviem pamainom vairuoja daugiau nei 700 vairuotojų.
„Vilniaus miesto eismo intensyvumas turi įtakos ir viešojo transporto eismui, todėl mes nuolat atliekame grafikų monitoringą, vertiname problemiškiausias vietas ir teikiame savo pastabas SĮ „Susisiekimo paslaugos“. Atsižvelgus į šias pastabas tiek eismo tvarkaraščiai, tiek grafikai yra koreguojami“, - tikino R.Markauskas.