Mykolo Romerio universiteto Viešojo saugumo akademijos dekano į Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento (PAGD) vadovo pareigas iškeitęs 52 metų Saulius GREIČIUS visuomenei prisistato skambiai: dirbs taip atsakingai, kaip šeimoje, ir su valstybės pinigais elgsis taip pamatuotai, lyg skaičiuotų asmeninius. Inžinieriaus bei teisininko išsilavinimą turintis naujasis vadovas sako suprantąs, kokia atsakomybė jo laukia.
- Kodėl apsisprendėte eiti PAGD direktoriaus pareigas?
- Tiesiog priėmiau iššūkį. Buvo pasiūlymas, apsvarsčiau, pakalbėjome su vidaus reikalų ministre, ji man padarė gerą įspūdį noru spręsti problemas. Nepasakyčiau, kad mano apsisprendimas yra siekis padaryti karjerą. Gyvenime esu turėjęs ne vieną pasiūlymą. Po kiekvieno jų galvodavau, ar gerai padariau, ar ne? Paskui pribręsti, žmogau, permainoms.
Ateidamas čia nutraukiau paskutinius saitus su buvusia įstaiga, nes Vidaus tarnybos statutas neleidžia būti valdymo organų nariu. Buvau ne tik dėstytoju, ne tik dekanu, bet ir universiteto tarybos nariu. Gyvenime teko bendrauti su šviesiais, intelektualiais žmonėms, su užsienio partneriais, studentais, siekiančiais tapti policijos, valstybės sienos apsaugos pareigūnais. Dalį savo patirties galėsiu pritaikyti čia, organizuojant darbą, kuriant mikroklimatą. Funkcijos, kurias turi vykdyti institucija, yra apibrėžtos teisės aktuose ir jų vykdymas - privalomas. Tačiau kaip tos funkcijos bus vykdomos, kaip jausis kiekvienas ugniagesys, su kokiomis nuotaikomis jis grįš namo po darbo, čia jau šiek tiek priklauso ir nuo vadovo.
- Sakėte, kad dirbsite taip, tarsi spręstumėte artimojo klausimus, o biudžeto pinigus leisite ūkiškai, kaip juos investuotumėte šeimoje. Žodis - ne žvirblis.
- Šie du principai išsprendžia du trečdalius problemų, kurios būna organizacijoje. Kai žmonės kažką perka sau, jie ieško optimalaus varianto, tą patį reikia daryti ir su valstybės pinigais. Juk buvo nuskambėję skandalai dėl kopėčių nuomos ir panašiai...
- Nuo kokių kertinių darbų pradėsite veikti?
- Jeigu kalbėtume apie pačios institucijos funkcijų vykdymą, jos vykdomos gana gerai. Nėra taip, kad reikėtų ką nors skubiai keisti. Klausimai, kuriuos kelia profesinės sąjungos, sprendžiami. Vienas iš prioritetų - kad darbuotojai nesijaustų nuskriausti, nesaugūs ar kad netinkamos darbo sąlygos. Kitas klausimas yra susijęs su ūkine finansine veikla, nes kalbama apie naujos techninės įrangos įsigijimą, ugniagesių uniformą. Svarbu, kad viešųjų pirkimų procedūros būtų maksimaliai skaidrios ir nekeltų jokių abejonių. Tai yra prioritetai.
- Nelabai žmonės nori eiti dirbti į valstybinės priešgaisrinės priežiūros sritį, kur problema?
- Su viduriniąja grandimi šiek tiek yra problemų. Žmonės turi turėti išsilavinimą, tam tikras kvalifikacijas, jų darbas - mažiau rizikingas, tačiau jie nedirba naktimis, neturi viršvalandžių. Kai apskaičiuojami vidurkiai, išeina kad nemaža dalis viduriniosios grandies norėtų pereiti į ugniagesius dėl atlyginimo.
- Kai kurie ugniagesiai pereina į inspekciją, kad turėtų didesnį koeficientą, padirba, vėl grįžta į ugniagesius jau turėdami didelį koeficientą, o tai reiškia, kad gauna žymiai didesnę algą.
- Vidaus tarnybos statute yra numatyta tokia dalis, einant iš aukštesnių pareigų. Stengsimės, kad tokių gudravimų nebūtų. Per vertinimus žiūrėsime, kaip paskirstyti atlyginimus. Tikrai nenorėčiau, kad atsirastų priešprieša tarp tų, kurie gesina ugnį, ir tarp tų, kurie vykdo inspekcinius patikrinimus.
- Vieni ugniagesiai pavaldūs PAGD, kiti - savivaldybėms, ir reikalavimai tarnybai jiems skiriasi. Kaip mažinti atskirtį tarp tokių ugniagesių?
- Be abejo, jų ir atlyginimai skirtingi. Savivaldybių priešgaisrinės tarnybos, nors yra savivaldybių, finansuojamos iš Vidaus reikalų ministerijos skiriamų lėšų, t.y. apie 25 mln. eurų per metus. PAGD nenustato tokių ugniagesių algų, tiesiog skiriami pinigai, o kaip jie savivaldybių paskirstomi, ar tiek jų reikia - čia ateities diskusijų klausimas. Mes būsime tik viena iš diskusijų šalių. PAGD neseniai vykdė reorganizaciją, atskiros valdybos kaip juridiniai asmenys panaikintos; didžioji dalis funkcijų centralizuota. O savivaldybės turi 50-60 atskirų juridinių asmenų. Ar tai pats geriausias sprendimas, čia diskusijų klausimas.
- Ir pabaigai - ar būsite arčiau žmonių, paprastų ugniagesių, ar sėdėsite aukštai?
- Stengsiuosi, kad kiekvienas žmogus būtų išgirstas, kad ir su maža problema. Niekada nebuvau vadovas, kuris sėdi užsidaręs. Uniforma nėra dalykas, kuris vadovą daro vadovu. Vadovą vadovu daro jo darbai.