Kasmet Lietuvos keliuose žūva pėsčiųjų, kurie nesegėjo atšvaitų ar buvo be šviesą atspindinčių liemenių tamsiu paros metu, esant rūkui ar kitoms matomumą mažinančioms sąlygoms. Atšvaitas tikrai gali išgelbėti gyvybę.
Daugelio sąmonėje įsigalėjęs mąstymas, jog jeigu aš matau automobilį, šviečiančius jo žibintus, vadinasi, ir vairuotojas mane mato ir daugiau nieko nereikia. Tačiau taip nėra, atšvaitų nesegintys eismo dalyviai tamsiu paros metu vairuotojams yra nepastebimi.
„Vairuotojas be atšvaito einantį pėsčiąjį gali pamatyti tik tokiu atstumu, kuomet stabdyti kokybiškai jau nepavysta, tada jau būna vėlu išvengti tragiško įvykio, - teigė Lietuvos kelių policijos tarnybos vyresnioji specialistė Marija Kazanovič. - Vien per 7 šių metų mėnesius tamsiuoju paros metu žuvo 35 žmonės, iš jų 18 - pėsčiųjų.“ Nors tendencijos keičiasi į gera ir vis daugiau eismo dalyvių tamsiu paros metu segi atšvaitus, dėvi šviesą atspindinčias liemenes, dar yra daug gyventojų, kurie neįvertina atšvaito svarbos. Tą rodo ir žūčių statistika, mat dažniausios avarijų aukos - pėstieji, neretai ėję tamsiu paros metu be atšvaitų. M.Kazanovič atkreipė dėmesį, jog nepakanka atšvaitą turėti, svarbu jį segėti tinkamai, kad automobilio žibintai atšvaitą apšviestų, taip pat atšvaitą segintį eismo dalyvį matytų pravažiuojančios mašinos. Svarbiausia taisyklė - atšvaitas turi būti pakabintas ar prisegtas automobilio žibintų aukštyje.
Nešiojant atšvaitus ant rankinės, svarbu, kad atšvaitas ant jos būtų tinkamai uždėtas. Atšvaitas turi laisvai švytuoti.
„Nepatariame nei kolekcionuoti atšvaitų, nei naudoti jų kaip dekoracijų. Atšvaitas nėra dekoracija, jis turi būti prisegtas, pritvirtintas, kaip minėjau, kad automobilio žibintai juos apšviestų. Kitaip atšvaitas netenka savo prasmės, neatlieka savo funkcijos“, - teigė pareigūnė ir priminė, jog būtų gerai atšvaitus vis atnaujinti, turėti jų daugiau. Kuo daugiau atšvaitų žmogus segės, tuo matomesnis bus kelyje tamsiu metu.
Segėti atšvaitus tamsiuoju paros metu yra privaloma, už šios taisyklės nepaisymą numatyta administracinė atsakomybė - bauda nuo 30 iki 40 eurų. Pareigūnai pastebi, kad dažniausiai atšvaitų pėstieji nesegi atokesnėse vietovėse, užmiesčio keliuose, šalia mažesnių gyvenviečių, kur ir apšviestų ruožų mažiau, vadinasi, rizika žūti tamsiu metu nedėvint atšvaitų - dar didesnė.
Šį mėnesį pareigūnai visoje Lietuvoje vykdo kontrolę, ar eismo dalyviai (pėstieji, dviratininkai) tamsiu metu segi atšvaitus, dėvi šviesą atspindinčias liemenes. Pagal policijos planus, šiais metais numatytos 8 tokio pobūdžio kontrolės priemonės. „Ne dėl baudų vyksta kontrolė, o dėl žmonių saugumo ir gyvybės. Reikia suprasti, kad susidūrus dviem automobiliams ne visada žmonės žūva ar labai sunkiai sužalojami, tačiau kai automobilis ar mopedas, motociklas užvažiuoja ant pėsčiojo, išgyventi šansų nelieka, tokie įvykiai baigiasi labai liūdnai“, - kalbėjo M.Kazanovič.
Pašnekovės teigimu, didinant eismo saugumą Lietuvoje labai daug nuveikia Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD), kuri daug dėmesio skiria ir pėsčiųjų saugumui. LAKD per metus gyventojams išdalija apie 150 tūkst. atšvaitų, jie atitenka įvairioms visuomenės grupėms. „Bendraujame ir su ugdymo įstaigomis, seniūnijomis, policija ir kitomis organizacijomis. Labai daug prisideda dvasininkai - jie lanko žmones, dovanoja jiems atšvaitų, paaiškina jų svarbą. Stengiamės, kad žmonės ne tik gautų atšvaitą, bet ir tinkamai jį naudotų“, - pasakojo LAKD atstovė Eglė Nemanytė ir pridūrė, jog dalis gyventojų, nors turi atšvaitus, kažkodėl pamiršta juos naudoti. Vis ilgėjant tamsiam paros metui dažniau girdime apie atvejus, kai žūva pėstieji, neretai senjorai, paaiškėja, kad jie nesegėjo atšvaitų. Tokių skaudžių tragedijų galima išvengti, jeigu visi būsime atsakingi. „Senjorai labiau linkę rūpintis anūkais, vaikais, bet save kažkodėl pamiršta. Kai paklausi, kodėl jie nenešioja, dažnas jų atsakymas būna, kad jie tamsoje nevaikšto, bet juk atšvaitas reikalingas ir esant blogam matomumui - lyjant, esant rūkui“, - akcentavo E.Nemanytė.
Eismo dalyvių nuomonės:
Ignas, studentas:Visuomet segiu atšvaitą tamsiuoju paros metu. Anksčiau man daug tekdavo važinėti tamsiu paros metu, išvažiuodavau anksti ryte, grįždavau vėlai vakare. Iš tiesų labai pavojinga, kai pėstieji nenešioja atšvaitų. Buvau gavęs universitete atšvaitų, kurie dalijami per Automobilių kelių direkciją, tai tamsiu metu važiuodamas automobiliu du kartus buvau sustojęs prie pėsčiųjų ir daviau jiems atšvaitų, kad juos segėtų. Tada keistai sureagavo, bet paėmė atšvaitus ir ačiū pasakė.
Žygimantas: pats daugiausia vaikštau šviesiu paros metu, mieste, kur apšviesti ruožai, tačiau sutinku, kad atšvaitus segėti yra labai svarbu, jei norime padidinti savo saugumą kelyje.
Dovilė: visada segiu atšvaitą, nesvarbu, kur ir kada einu. Sąmoningumas kyla iš patirties, kai važiuoji automobiliu ar viešuoju transportu tamsiu paros metu atrodo, kad iš niekur išnyra pėstieji, taip atrodo todėl, kad jie nesegi atšvaitų, nėra pastebimi.
Felicija, režisierė:Taip, kai tamsu. Aš pati daugiau vairuoju, nei pėsčiomis vaikštau, pastebiu, kad žmonės Lietuvoje dar nelabai nešioja atšvaitus ar dėvi šviesą atspindinčias liemenes, tikrai galėtų labiau pasistengti. Regionuose, manau, labiau turėtų seniūnijos įsitraukti aiškinant žmonėms apie atšvaitų svarbą. Palinkėčiau žmonėms kelyje daugiau saugumo, bet juo patys turime rūpintis.
Parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija