respublika.lt

Seimo liberalai techninę mašinų apžiūrą siūlo atiduoti į autoservisų rankas

+ vairavimo instruktoriaus komentaras

(140)
Publikuota: 2023 lapkričio 17 12:14:21, Danas NAGELĖ
×
nuotr. 1 nuotr.
Techninės apžiūros rinkos liberalizavimas užtikrintų ir didesnį paslaugos skaidrumą, nes sertifikuoti autoservisai tausotų savo licenciją bei reputaciją - mano siūlymo autoriai. Redakcijos archyvo nuotr.

Seimo Liberalų sąjūdžio frakcija kreipėsi į Vyriausybę ir Susisiekimo ministeriją prašydama keisti techninės apžiūros rinkos modelį, užtikrinant, jog 1,5 mln. Lietuvos automobilių vairuotojų visas paslaugas gautų vieno langelio principu - iš sertifikuotų automobilių servisų. Esą taip paslauga priartės prie žmonių, bus taupomas laikas, o kokybė, tikinama, nenukentės, tad ir eismo saugumas nenukentės.

 

Parlamentaro Andriaus Bagdono teigimu, automobilių, ypač naujų arba apynaujų, techninę būklę profesionaliai gali įvertinti sertifikuoti autoservisai arba oficialūs gamintojų atstovai, todėl teisės aktais įtvirtinta būtinybė vykti tik į monopolinį apžiūros tinklą yra perteklinė. Mat Lietuvoje lengvųjų automobilių techninę apžiūrą atlieka 10 uždarųjų akcinių bendrovių, kurios veikia 10-yje regionų, todėl pagal teritorinį kriterijų jos viena su kita nekonkuruoja. Apžiūros centrų tankį pagal regionus reguliuoja valstybė.

„Neseniai vairuotojai keitė padangas. Atvažiavus tokios rutininės procedūros, dauguma transporto priemonių tame pačiame servise galėtų pereiti ir kitą rutininę pareigą - techninę apžiūrą, jeigu tuo metu sueina dvejų metų terminas. Šitaip vairuotojai visas paslaugas gautų vieno langelio principu arčiau namų, užuot laukę eilėse oligopolijos skyriuose", - pastebėjo Seimo narys.

Dar 2019 m. Konkurencijos taryba Vyriausybei siūlė atsisakyti privalomąją techninę apžiūrą vykdančių įmonių skaičiaus ribojimo ir įmonių išsidėstymo šalies teritorijoje kriterijaus.

„Įstatymu leidėjas techninės apžiūros verslui yra nustatęs liberalias taisykles. Tačiau rinka reguliuojama žemesnio lygmens susisiekimo ministro įsakymais ir konkurentams į šią sritį patekti praktiškai neįmanoma. Valstybė atėmė galimybę rinktis. Todėl frakcijos vardu prašome naikinti neskaidrią biurokratiją visiems 1,5 mln. Lietuvos vairuotojų pasiūlant naują, aiškų ir patogų valstybinės apžiūros reguliavimą", - teigė A.Bagdonas.

Parlamentaro Viktoro Pranckiečio manymu, apžiūros rinkos liberalizavimas užtikrintų ir didesnį paslaugos skaidrumą, nes sertifikuoti autoservisai tausotų savo licenciją bei reputaciją.

„Pavyzdžiui, Suomijoje 2010 m. išardžius monopoliją ne tik žymiai išaugo paslaugų kokybė, bet ir praktiškai nebevyksta eismo avarijos dėl gedimų. Vairuotojai netgi gali rinktis valstybinės apžiūros paslaugos teikėją pagal kainą", - pabrėžė Seimo narys.

Pasak jo, Suomijoje techninę apžiūrą atlieka privačios įmonės, o valstybės institucija prižiūri atliekamų apžiūrų kokybę. Europoje vieną liberaliausių techninės priežiūros principų taiko Didžioji Britanija. Ten meistrai, įgiję atitinkamą kompetenciją ir sertifikatą, valstybės deleguotą privalomąją techninę apžiūrą atlieka įvairiuose autoservisuose.

„Jeigu verslai, kurie prižiūri mūsų automobilius, prisiims tokią atsakomybę išrašyti ir leidimą toliau eksploatuoti automobilį keliuose, tai visiems žmonėms būtų tik į naudą", - vakar spaudos konferencijoje dėstė parlamentaras Romualdas Vaitkus.

Pasak Lietuvos verslo konfederacijos atstovo Manto Andriuškevičiaus, valstybė, nustatydama techninės apžiūros centrų steigimo tvarką, kišasi į jų skaičių, kainas.

„Dabar egzistuoja siauras ratelis įmonių, susibūrusių į asociaciją. Viskas padaryta taip, kad naujas žaidėjas neateis ir nepradės teikti paslaugų. Manome, kad situacija seniai keistina ir reikia padaryti taip, kad rinka būtų laisva", - teigė jis.

Parlamentarų teigimu, naujovė dalį servisų ir iš „šešėlio" ištemptų, nes nelegaliai dirbantys negautų sertifikatų techninei apžiūrai.

Komentuoja vairavimo instruktorius Bronius KAZLAUSKAS:


Aš tai esu už minėtų paslaugų liberalizavimą. Nemanau, kad kiltų korupcijos rizika - nemanau, kad iš servisų būtų galima gauti techninės apžiūros pažymą už kyšį. Vis tik servisas bus atsakingas už pateiktą teigiamą arba neigiamą atsakymą, nenorės rizikuoti savo prestižu. Be to, turbūt irgi būtų filmuojama, kaip dabar.

Vienintelis dalykas - visi servisai nori uždirbti, todėl galės sakyti: keisk šarnyrą ar dar ką nors, nors tai visai nebūtina. Bet tik išimtinais atvejais. Jei vairuotojas nusimano, jis gali kartu su meistru pasižiūrėti, ar tikrai reikia keisti detales. Na, jei kokia moteris, nenusimananti apie automobilį, atvažiuos, jai gali priskaičiuoti papildomų darbų.

Dabar susidaro tokios eilės. Pavyzdžiui, Lentvario gatvėje Vilniuje techninės apžiūros man yra tekę eilėje laukti ir 5 valandas. Kažką reikia keisti. Arba didinti taškų skaičių, arba paslaugą atiduoti servisams. Tik, aišku, jie turi būti sertifikuoti valstybinių institucijų.

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
35
F

Sekite mus „Google“ naujienose.

Esame Facebook: būk su mumis Facebook

Esame Youtube: būk su mumis Youtube

Esame Telegram: būk su mumis Telegram

Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Skaityti komentarus (140)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar patiko naujasis katalikų Bažnyčios popiežius?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kurioje šalyje gyvena draugiškiausi žmonės?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

0 +8 C

+1 +8 C

+2 +9 C

+7 +12 C

+10 +15 C

+10 +15 C

0-5 m/s

0-6 m/s

0-5 m/s