Nepaliaujamai griežtinama atsakomybė už Kelių eismo taisyklių pažeidimus, panašu, neveikia, kaip kaskart tikimasi. Šalyje tūkstančiai pažeidimų dėl milžiniško greičio, chuliganiško vairavimo, neblaivumo, avarijose sužaloti žmonės ir nepataisomai suknežintos transporto priemonės, didžiulės baudos ir prarasti vairuotojo pažymėjimai - įprasta kasdienybė, kurią pakeistų nebent išaugęs eismo dalyvių sąmoningumas.
Šiaulių apskrities Kelių policijos skyriaus viršininkas Robertas RADAVIČIUS sako, kad koronaviruso karantino metu sumažėjęs incidentų keliuose skaičius šią vasarą vėl muša rekordus.
- Taigi, karas keliuose tęsiasi...
- Deja, keliuose kol kas nieko naujo. Ar galima sakyti, kad pasistūmėta į gerąją pusę, jeigu rytinio reido metu išaiškinami 4-5 neblaivūs vairuotojai arba važiuojama, pavyzdžiui, Šiaulių Architektų gatve 150-ies kilometrų per valandą greičiu, o užmiestyje, kelyje į Kuršėnus, - 170-ies kilometrų per valandą greičiu?
Kitą vertus, jeigu palyginti dabartinę situaciją su ta, kokia keliuose buvo prieš dešimtmetį, pagerėjimo tikrai yra. Klausimas tik, ko dėka: ar dėl augančio eismo dalyvių sąmoningumo ir tolerancijos, ar dėl kelių kokybės ir infrastruktūros, techninės bazės, modernių kontrolės ir saugumo užtikrinimo įrenginių. Reikia pripažinti, kad pastarieji kai kuriuos vairuotojus tikrai veikia, todėl nemato reikalo ignoruoti reikalavimų ir mokėti baudas arba prarasti vairuotojo pažymėjimą, kas visai realu.
- Kalbant apie vairuotojo pažymėjimą, turėtumėte informuoti, kad pagal dabar galiojančią atsakomybę už Kelių eismo taisyklių pažeidimus, prarasti jį gali būti paprasta.
- Teisingai. Įsitikinimas, kad teises galima prarasti tik prie vairo sėdus neblaiviam arba važiavimo greitį viršijus 50 kilometrų, gerokai pasenęs ir nebeatitinkantis tiesos. Dabar vairuotojas keleivio kėdėje gali atsidurti ir dėl, kai kurių eismo dalyvių manymu, visai „nekaltų" pažeidimų. Kad ir kalbėjimo telefonu vairuojant.
Jei detaliau, tai paminėsiu dažniausius nusižengimus, už kuriuos gali būti atimta teisė vairuoti:
• Už transporto priemonių vairavimą, kai tai daro neblaivūs (pagal Administracinių nusižengimų kodeksą - daugiau negu 0,4 promilės, bet ne daugiau negu 1,5 promilės) ar apsvaigę nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vairuotojai, taip pat apsvaigimo patikrinimo vengimo.
• Už nustatyto greičio viršijimą daugiau kaip 50 kilometrų per valandą, o pradedantiesiems vairuotojams - viršijus daugiau kaip 30 kilometrų.
• Už reikalavimo duoti kelią pradedant važiuoti, įvažiuojant į kelią, persirikiuojant ir kitaip keičiant važiavimo kryptį nevykdymą, įvažiavimą į priešpriešinio eismo juostą pažeidžiant Kelių eismo taisyklių reikalavimus.
• Už draudimo vairuotojams naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis nesilaikymą.
• Už važiavimą esant draudžiamam šviesoforo signalui arba nesustojimą prieš pėsčiųjų perėją, kai to reikalaujama pagal taisykles.
• Už transporto priemonių su įjungtais mėlynos (mėlynos ir raudonos) spalvos švyturėliais ir specialiais garso signalais arba jų lydimų transporto priemonių nepraleidimą, nesustojimą.
• Už transporto priemonių vairavimą vienu metu ar paeiliui padarant kelis grėsmę eismo saugumui keliančius eismo taisyklių pažeidimus.
• Už vairavimą neteisėtai organizuotose transporto priemonių lenktynėse.
• Už pavojingą situaciją sukėlusį pažeidimą, privertusį kitus eismo dalyvius staigiai keisti judėjimo greitį, kryptį arba imtis kitokių veiksmų savo ar kitų žmonių saugumui užtikrinti, o taip pat tokią pat pavojingą situaciją sukėlusį įvažiavimą į priešpriešinio eismo juostą pažeidžiant Kelių eismo taisyklių reikalavimus.
• Už chuliganišką vairavimą ir t.t.
Išvardijau toli gražu ne visus pažeidimus, už kuriuos gali būti atimtas vairuotojo pažymėjimas. Ir ne tik jį galima prarasti, bet ir sumokėti solidžią baudą.
- Žodžiu, bet kuris nusižengimas kelyje vairuotojui gali kainuoti skaudžiai...
- Vienareikšmiškai. Pavyzdžiui, lenkimas, kur tai daryti yra draudžiama, numato baudą nuo 170 iki 230 eurų ir vairuotojo pažymėjimo atėmimą nuo trijų iki šešių mėnesių. Tokia pat nuobauda gresia už pavojingos situacijos kelyje sukėlimą, kai kiti eismo dalyviai dėl to priversti atlikti kokius nors neplanuotus manevrus (pavyzdžiui, trauktis pažeidėjui išvažiavus į priešpriešinę eismo juostą).
• Už chuliganišką vairavimą vairuotojui gresia bauda nuo 450 iki 550 eurų su teisių atėmimu nuo metų iki dvejų metų.
• Už girtumą iki 1,50 promilės (per 1,50 promilės įstatymas numato baudžiamąją atsakomybę) gresia bauda nuo 800 iki 1 100 eurų ir vairuotojo pažymėjimo atėmimas nuo 12 iki 18 mėnesių. Pastaroji drausminė nuobauda - vairuotojo pažymėjimo atėmimas - gali būti sušvelninta, jei vairuotojas sutinka automobilyje įsirengti alkobloką. Maždaug pusė prie vairo sulaikytų neblaivių vairuotojų sutinka apie 1 000 eurų kainuojantį alkobloką įsigyti.
Beje, jei pažymėjimas atimamas ilgiau negu metams, vairuotojui atsiranda prievolė iš naujo laikyti egzaminus „Regitroje", pažymėjimui įsigyti.
- Neblaivių vairuotojų keliuose vis dar gausu. Matote sprendimą?
- Nejauku net galvoti, kiek vairuotojų vairuoja neblaivūs. Užtenka paanalizuoti pirmadieniais vykdomus policijos reidus: kelios valandos - trys keturi pažeidėjai. Aiškina gėrę išvakarėse, o iš ryto sėdo prie vairo, nes reikia į darbą. Bijo nenuvažiuoti į darbą, bet negalvoja, kad toks vairavimas geriausiu atveju gali kainuoti teises ir baudą, o blogiausiu - sužalotą eismo dalyvį, sukeltą avariją.
Ne kartą bandžiau sau rasti logišką paaiškinimą į labai jau miglotą klausimą: jei vakar vakare sėdėjai su stikliuku rankose, kokią teisę šiandien rytą turėjai sėsti prie vairo ir kelti pavojų kelyje? Atsakymo nerandu.
Kokį matau sprendimą? Kol kas jokio. Anksčiau galvota, kad, drastiškai sugriežtinus atsakomybę, neblaivių vairuotojų keliuose sumažės. Taip, laikinas efektas, kriminalizavus girtumą, kuris viršija 1,5 promilės, buvo. Bet tik laikinas. Aš galvoju, kad ši problema išsispręs tik tada, kai patys vairuotojai ims suvokti, kokio tai masto tai problema. O kol ims įsisąmoninti, praeis dar nemažai laiko.
- Kokia situacija Šiaulių apskrities keliuose?
- Lakstoma ir toliau. Važinėjama lyg be stabdžių. Automobiliais, motociklais, kurie akimirksniu išvysto milžinišką greitį, paspirtukais. Eismo įvykių didėjimas ryškus.
Šiemet Šiaulių mieste jau turime vieną žūtį, apskrities rajonuose - dar keturias: dvi Radviliškio rajone, po vieną Joniškio ir Pakruojo. Statistiškai atrodo, tik penkios žūtys. Bet kažkam tai penki prarasti artimieji, gedinčios šeimos, sudaužyti likimai, našlaičiai vaikai.
Neblaivių vairuotojų, kurių neblaivumas neviršija 1,50 promilės, apskrities keliuose per septynis šių metų mėnesius išaiškinta 375 (pernai - 311).
Beje, apie paspirtukus! Važiuoja šaligatviais, važiuoja kelkraščiais, važiuoja per perėjas, važiuoja sustoję po du... Vairuotojai - suaugusieji, bet vairuoja ir vaikai, nenutuokiantys apie Kelių eismo taisykles ir saugų elgesį. Pagaliau reikėtų įstatymais sureguliuoti šį reikalą.
Dar daugiau: paspirtukininkai įsigudrinę savavališkai pasididinti savo paspirtukų galią - nuo 25 kilometrų per valandą iki 40-ies, nuo 40-ies iki 75 kilometrų. Paspirtukas mieste gali važiuoti greičiau už automobiliui leistiną greitį!