Seimas patvirtino Kelių transporto kodekso (KTK) straipsnių pakeitimus, kurie griežčiau reglamentuos vis didesnį populiarumą įgaunančių pavežėjų veiklą. Pastarųjų konkurenciją atlaikyti besistengiantys taksistai tikina, kad naujieji reikalavimai yra tik simboliniai ir griežtumu neprilygsta taikomiems taksi vairuotojams.
Susisiekimo ministerijos parengtiems KTK straipsnių pakeitimams parlamentarai pritarė vakar. Teigiama, jog jais siekiama užtikrinti vienodas konkurencines sąlygas keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais rinkoje. Naujos taksi ir pavežėjų paslaugų teikimo taisyklės įsigalios nuo kitų metų pradžios.
Stažas ir reputacija
Siekiant užtikrinti paslaugų kokybę ir keleivių saugumą, leidimai verstis taksi ir pavežėjų veikla bus išduodami tik individualią veiklą įregistravusiems asmenimis, turintiems ne mažesnį kaip 2 metų vairavimo stažą.
Pavežėjai paslaugas galės teikti tik nuosavu automobiliu arba privalės jį valdyti kitu pagrindu. Ta pačia mašina nebus galima teikti taksi paslaugų. Pavežėjų automobiliai privalės turėti aiškius išorės ir vidaus ženklus, kurie neleis jų painioti ar tapatinti su taksi. Nebus galima uždėti taksistų naudojamų plafonų ar kitų apipavidalinimo elementų.
Pavežėjais galės tapti tik nepriekaištingos reputacijos asmenys. Šios paslaugos teikti negalės piktnaudžiaujantys alkoholiu ar narkotinėmis medžiagomis, teisti už sunkų arba labai sunkų nusikaltimą, jei teistumas nėra išnykęs ar panaikintas.
Grynieji neuždrausti
Nuo kitų metų liepos 1 dienos leidimus pavežėjams išduos nebe savivaldybės, o Lietuvos transporto saugos administracija. Tačiau savivaldybės interneto svetainėje privalės skelbti, kam išduoti leidimai teikti taksi ir pavežėjų paslaugas, kam jie sustabdyti ar panaikinti.
Su pavežėjais ir toliau bus galima atsiskaityti grynaisiais pinigais, jie neįpareigoti turėti taksometrą arba kasos aparatą. Klientui pageidaujant, privalės nedelsiant (ne vėliau, kaip per valandą), pateikti kelionės ir mokėjimo dokumentą, jame nurodant vairuotoją, jo leidimo dirbti numerį, paslaugos suteikimo datą, kelionės trukmę ir ilgį, pradžios ir pabaigos laiką, išvykimo ir atvykimo vietą, kainą ir sumokėtą sumą.
Visai nebijo
Tarptautinės pavežėjimo paslaugų platformos „Bolt“ vadovo Lietuvoje Andriaus Pacevičiaus nauji reikalavimai nė kiek neišgąsdino. Net priešingai.
„Bolt“ visada buvo už reguliavimą, nes jis veda prie geresnės paslaugų kokybės, didesnio keleivių ir vairuotojų saugumo. Patvirtinti pakeitimai yra pakankamai sveiko proto reguliavimo pavyzdys. Reikalavimai priimtini ir įgyvendinami bet kuriai įmonei, turinčiai ilgalaikę strategiją skaidriai ir kokybiškai veikti Lietuvoje. Tvarką, kaip laikytis šių reikalavimų, numatys poįstatyminiai aktai. Mes jų laikomės jau seniai ir mūsų reikalavimai net griežtesni, nei patvirtino Seimas. Darėme namų darbus, nes nutuokėme, kas bus“, - sakė A.Pacevičius.
„Vakaro žinių“ kalbinti specialistai tikina, jog patvirtinti pakeitimai sąžiningai dirbantiems pavežėjams didesnės įtakos neturės. Tačiau tikrai paveiks tuos, kurių veikla neskaidri.Taksi paslaugų teikėjų asociacijos prezidento Ričardo Kriukovo teigimu, minėti KTK straipsnių pakeitimai yra gerokai pavėluoti.
„Pavežėjimo veikla Lietuvoje vykdoma jau beveik ketverius metus ir tik dabar matome pirmąjį kažkokį jos reglamentavimą. „Atsipūtusi“ Susisiekimo ministerija gerokai vėluoja. Visus tuos metus pavežėjai labai plačiai veikė be jokių taisyklių. O juk jie teikia tokią pačią paslaugą, kaip ir taksistai. Lengvuoju automobiliu nuveža keleivį iš taško A į tašką B. Pavežėjai tam ir sugalvoti, kad būtų galima apeiti visus reikalavimus ir jų nesilaikyti. Taip ir dirbama visame pasaulyje“, - tikino R.Kriukovas.
Ir patį pavežėjų veiklos sugriežtinimą taksistų atstovas vadina tik simboliniu. Tuo labiau jog net trečdalis jų neva dirba nelegaliai.
„Labai mažai dėmesio skirta keleivių saugumui. Vairuotojo stažas, nulis promilių. Tai elementarūs reikalavimai. Net ir patvirtinus naujus reikalavimus, taksistų darbas reglamentuojamas kur kas griežčiau. Reikalavimai automobiliui, jų techninės apžiūros periodiškumas, draudimai naudotis mobiliaisiais telefonais, planšetiniais kompiuteriais. Visi puikiausiai mato, kaip dirba pavežėjai. Vairuoja, o priešais nosį yra planšetinis kompiuteris, kuriuo bandoma priimti užsakymus. Nemanau, jog pavyks užtikrinti ir šių reikalavimų laikymąsi. Juk apie 30 procentų pavežėjų dirba nelegaliai. Lietuviškai nemokantys atvykėliai iš kitų šalių apgyvendinami išnuomotame kambaryje ir kol vienas miega, kitas vairuoja. Abejoju, kad jie visi turės leidimus. Padirba porą mėnesių ir išvažiuoja“, - sakė R.Kriukovas.