respublika.lt

Paroda „Nesenstanti klasika“ stebins savo eksponatais

2022 rugpjūčio 05 10:40:18
Renaldas Gabartas

Šį savaitgalį Biržuose rengiamoje tradicinėje tarptautinėje parodoje „Nesenstanti klasika" istorinės technikos gurmanų laukia pažintis su 1931-aisiais sukonstruotu „Bentley Speed 8" - vienu rečiausių inžinerinės minties šedevrų ir automobilių sporto istorijos legendų, kokius tik įmanoma pamatyti Lietuvoje.

×
nuotr. 4 nuotr.
„Bentley Speed 8“ premjera Lietuvos publikai numatyta rugpjūčio 6 dieną. Albino Monstavičiaus nuotr.

 

Tai pat čia bus pustuzinis eksponatų, kurių oldtimeriais nepavadinsi net labai įsikarščiavęs: šarvuotas transporteris M113, sunkvežimis „Mercedes-Benz UNIMOG", visureigis HMMWV, visureigis JLTV ar sunkvežimis „SISU PLS" kasdien pluša Karaliaus Mindaugo husarų batalione bei kai kuriuose kituose Lietuvos kariuomenės daliniuose ir yra tikrų tikriausios XXI amžiaus karo mašinos. Tokios, kokiomis civilizuotas pasaulis gina savo vertybes, saugo paprastų žmonių gyvybes ir kokios retai kada sulaukia žilos senatvės.

Ar gali karo mašinos išeiti į „pensiją"?

Pagrindinis renginio architektas, senovinių automobilių klubo „Klasika" vadovas Egidijus Einoris tikina, kad nors kolegos kolekcininkai turi tarnybą ginkluotose pajėgose baigusį šarvuotį, amfibiją ar net kovinį lėktuvą, jų parodoje šįkart nebus.

„Pagrindinis mūsų šventės sumanymas nesikeičia - norime parodyti įdomiausius technikos evoliuciją iliustruojančius klasikinius automobilius. Tačiau šeštas mėnuo trunkanti okupantų invazija į Ukrainą, kasdien dėmesį kaustančios žinios iš fronto, neabejotinai daug ką privertė kitomis akimis pažiūrėti į kariškių naudojamas mašinas. Mes pakalbėjome apie tai su Karaliaus Mindaugo husarų bataliono žmonėmis ir sutarėm, kad jie į Biržuose parodys ir papasakos apie įdomiausius savo darbo įrankius: kuo jie skiriasi nuo kasdienėms reikmėms naudojamų civilių mašinų, kokią reikšmę karinių konfliktų metu turi logistika ir t. t.", - teigia E.Einoris.

Iš tiesų, nors kariuomenės automobiliai daugybę specifinių bruožų - platformas ginklams, neperšaunamus stiklus, apsaugas nuo minų, milžinišką prošvaisą, bekelei skirtus ratus ir pan., dar daugiau svarbių dalykų nėra matomi plika akimi. Kalbant apie šarvuotus visureigius bene svarbiausias yra tinkamas balansas tarp keliamosios galios, variklio našumo ir apsaugos lygio. Tarkim specialiai kariuomenei skirti amerikietiški „Humvee", kurie buvo naudojami kare Afganistane bei Irake, vienu metu buvo komplektuojami su tokiu šarvų sluoksniu, kad svėrė net šešias tonas ir 100 km/val. greitį pasiekdavo tik per 36,5 sekundės. T. y. tapo ne tik pernelyg lėti (190 AG, kurią generavo 6,5 litro darbinio tūrio turbodyzelinis V8 variklis, pasirodė pernelyg maža), bet ir pradėjo masiškai lūžti. Todėl JAV kariškiai „Humvee" pakeitė MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected vehicle ) - dideliais, 13,5 tonos sveriančiais sunkvežimiais su „V" formos korpusu, atspariais pakelės bombų sprogimams. MRAP buvo kur kas efektyvesni Irake, tačiau pasirodė esą per sunkūs klastingoms ir atšiaurioms Afganistano sąlygoms. Dėl to 2008 metais buvo paskelbtas konkursas lengvesniam visureigiui, kurio nugalėtoju buvo paskelbtas kompanijos „Oshkosh" sukurtas modelis JLTV (angl. Joint Light Tactical Vehicle). Vienas tokių šarvuočių atkeliaus ir į parodą „Nesenstanti klasika" Biržuose. Vadinamasis „kovinės paramos visureigis" yra gana komfortiškas, jų važiuoklės pasižymi milžiniška pakabos eiga (50 cm yra bent dvigubai daugiau nei civiliams modeliams įprasta) ir gali įveikti 75 cm vandens kliūtis. Ypač stipriai nuo civilės technikos skiriasi šio monstro variklis. Šarvuočio ratus sukantis 6,6 litro „Duramax" V8 motoras perdarytas taip, kad gali būti maitinamas iš esmės bet kokiu degiu skysčiu: specialiu reaktyviniu kuru, dyzelinu, žibalu ar alkoholiu.

Istorinės technikos statusą turinčių šarvuočių šįkart parodoje nebus, bet Lietuvos kolekcininkai turi ne vieną tokį eksponatą. Nors jie atrodo pakankamai grėsmingai, kaip taisyklė tarnybą baigę kariškių darbo įrankiai būna visiškai nuginkluojami arba palikti šaunamieji ginklai deaktyvuojami ir paverčiami muliažais. T. y. galintys kelti tiek pat pavojaus, kiek ūkininkų laukuose plušantys seni traktoriai.

Parodoje Biržuose - gyva Le Mano legenda

Automobilių sporto metraščiuose teigiama, kad sumanymas pagaminti geresnį ir greitesnį lenktyninį bolidą W. Bentley apsėdo po vieno vizito į Prancūzijoje veikusią „Doriot, Flandrin & Parant" kompaniją, kurios mašinomis nutrūktgalvis britas prekiavo ir dalyvaudavo varžybose. Pavartęs rankose vieną kėbulo detalių tąkart Walteris nusistebėjo, koks lengvas yra aliuminio lakštas ir svarstė apie šios medžiagos naudojimą varikliuose - pavyzdžiui, gaminant stūmoklius. Anksčiau aliuminis buvo laikomas silpnu ir aukštai temperatūrai neatspariu metalu, tačiau W. Bentley sumanė į aliuminio lydinį įmaišyti vario ir taip sukūrė naują produktą - lengvą, tvirtą ir patikimą detalę, leidusią kardinaliai pakeisti variklio charakteristikas. 1919-aisiais jis įkūrė nuosavą automobilių gamybos bendrovę, kurioje sukonstruoti automobiliai pergales trasose pradėjo raškyti praėjus vos porai metų po debiuto - jau 1921-aisiais „Bentley" niekas neprilygo 200 mylių lenktynėse „Brooklands in Surrey". Tačiau didžiausios šlovės britas sulaukę po starto prestižinėse ištvermės lenktynėse Le Mane, kuriose startą ir finišą skiria 24 valandas kovos „Circuit de la Sarthe" trasoje, greta Le Mano miestelio. Trečiojo dešimtmečio pabaigoje sportinis „Bentley" automobilis čia iškovojo net 6 pergales ir buvo nepralenkiamas 4 metus iš eilės.

1930-aisiais W.Bentley sukūrė tai, ką jis pats vadino šedevru - „8-Litre". Jis buvo toks galingas, kad gamintojas garantavo automobiliui 161 km/val. pasiekiamą greitį nepriklausomai nuo kėbulo - ar tai būtų kupė, ar kabrioletas. Tai buvo ne tik išskirtinai greitas, bet ir labai komfortabilus automobilis - tyla jo salone stebino daugelį tuometinių apžvalgininkų ir specialistų. Tiesa, įsibėgėjus Didžiajai depresijai, prabangos simboliu buvusių ratuočių paklausa smuko taip, kad W. Bentley buvo priverstas parduoti savo kompaniją „Rolls-Royce". Išskirtinių „Bentley Speed 8" buvo pagaminta viso labo 100, todėl tai neabejotinai yra vienas rečiausių ir įdomiausių automobilių sporto istorijos liudininkų.

Kaip jis pateko į Lietuvą? A.Monstavičius šypsodamasis tikina, esą „visai netyčia".

„Važiavau į Vokietiją vienais reikalais, bet kai Hanoveryje pamačiau eksponuojamą šitą „Bentley" modelį ir sužinojau egzistuojant galimybę jį įsigyti, tai akimirksniu virto „užduotimi Nr.1". Derybos nebuvo paprastos, bet galiausiai baigėsi tuo, kad pačioje „Bentley" gamykloje restauruotas senukas atkeliavo į Telšius", - atvirauja kolekcininkas.

Įdomu, kad būtent šiame modelyje W.Bentley realizavo dar vieną inžinerinį sumanymą, su sąlyginai nedidelėmis modifikacijomis naudojamą iki pat šių dienų: variklio ir pavarų dėžė čia buvo pritvirtinta prie rėmo naudojant gumos tarpines, taip saugant saloną nuo vibracijos.

Oficiali „Bentley Speed 8" premjera Lietuvos publikai numatyta rugpjūčio 6 dieną nuo 16 val. Biržų aeroklube. Čia visi istoriniai automobiliai vienas po kito užvažiuos ant specialiai „Nesenstančios klasikos" renginio dalyviams sumontuotos pakylos, o susirinkusiems bus pristatyta įdomiausi jų istorijos faktai.

Apžiūrėti visą Karaliaus Mindaugo husarų bataliono techniką ir kitas, įspūdingas transporto priemones bus galima Biržų aeroklube rugpjūčio 6 dieną nuo 16 val.

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
3
F
  • UŽGNIAUŠ: Seimo pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen skeptiškai vertina Seimo opozicijos siūlymą steigti laikinąją tyrimo komisiją, siekiant aiškinti, ar eksparlamentarui Kristijonui Bartoševičiui galėjo būti nutekinta informacija apie jo atžvilgiu prokuratūros vykdomą tyrimą, nes esą „visi klausimai jau yra atsakyti“.
  • NESUTARIA: Sartų žirgų lenktynės greičiausiai nevyks ir šiemet - ne tik dėl to, kad dėl šiltų orų nepavyksta išlieti ledo tako Sartų hipodrome, bet ir todėl, kad Žemės ūkio ministerija šimtametę tradiciją nori perleisti Zarasų savivaldybei, kuri sako, kad būtų nepajėgi finansiškai.
  • PENSIJA: Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos pirmininkė Inga Ruginienė tvirtina, kad šiuo metu šalyje esanti pensijų fondų sistema yra „katastrofiškai neteisinga“.
  • SKUNDAS: Aštuonios iš 39-ių nekilnojamojo turto bendrovių, pernai gruodį nubaustų už draudžiamą susitarimą, teismui apskundė Konkurencijos tarybos pernai gruodį joms skirtas baudas.
  • LAIVYBA: Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija, praneša, kad nuo 12 val. laivyba Klaipėdos uoste atnaujinta.
  • TRIBUNOLAS: Europos šalių ir Europos Parlamento užsienio reikalų komitetų pirmininkai pasisako už specialaus tarptautinio tribunolo įsteigimą Rusijos nusikaltimų Ukrainoje kaltininkams.
  • UOSTAI: Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos delegacijai viešint Italijos Taranto jūrų uoste ir siekiant užtikrinti sistemingą bei ilgalaikį bendradarbiavimą, pasirašyta bendradarbiavimo sutartis.
  • SVEIKINIMAS: Pirmadienį prezidentas Gitanas Nausėda pasveikino rašytoją, Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatą Saulių Tomą Kondrotą 70-mečio proga.
  • INSTITUTAS: Vietoj centrinio Kauno pašto ketinama įsteigti Nacionalinį architektūros institutą - nauja biudžetinė įstaiga Laisvės alėjoje turėtų pradėti veikti šių metų balandžio 1-ąją.
  • GARAŽAS: Klaipėdos tarybai tvirtinant trejų metų strateginį planą politikai kritikavo administraciją dėl centre nepastatyto požeminio garažo ir įpareigojo imtis darbų Danės gatvėje didinant automobilių vietų skaičių.
Daugiau

Dienos klausimas

Ar reikėtų keisti moterų pavardžių rašybą, leidžiant galūnę -a?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar laikysitės astrologų rekomendacijų 2023 metams?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

0 +4 C

-1 +4 C

 

-3 +3 C

-1 +3 C

0 +3 C

 

-2 +1 C

0-7 m/s

0-9 m/s

 

0-6 m/s