respublika.lt

Paroda „Nesenstanti klasika“ stebins savo eksponatais

(0)
2022 rugpjūčio 05 10:40:18
Renaldas Gabartas

Šį savaitgalį Biržuose rengiamoje tradicinėje tarptautinėje parodoje „Nesenstanti klasika" istorinės technikos gurmanų laukia pažintis su 1931-aisiais sukonstruotu „Bentley Speed 8" - vienu rečiausių inžinerinės minties šedevrų ir automobilių sporto istorijos legendų, kokius tik įmanoma pamatyti Lietuvoje.

×
nuotr. 4 nuotr.
„Bentley Speed 8“ premjera Lietuvos publikai numatyta rugpjūčio 6 dieną. Albino Monstavičiaus nuotr.

 

Tai pat čia bus pustuzinis eksponatų, kurių oldtimeriais nepavadinsi net labai įsikarščiavęs: šarvuotas transporteris M113, sunkvežimis „Mercedes-Benz UNIMOG", visureigis HMMWV, visureigis JLTV ar sunkvežimis „SISU PLS" kasdien pluša Karaliaus Mindaugo husarų batalione bei kai kuriuose kituose Lietuvos kariuomenės daliniuose ir yra tikrų tikriausios XXI amžiaus karo mašinos. Tokios, kokiomis civilizuotas pasaulis gina savo vertybes, saugo paprastų žmonių gyvybes ir kokios retai kada sulaukia žilos senatvės.

Ar gali karo mašinos išeiti į „pensiją"?

Pagrindinis renginio architektas, senovinių automobilių klubo „Klasika" vadovas Egidijus Einoris tikina, kad nors kolegos kolekcininkai turi tarnybą ginkluotose pajėgose baigusį šarvuotį, amfibiją ar net kovinį lėktuvą, jų parodoje šįkart nebus.

„Pagrindinis mūsų šventės sumanymas nesikeičia - norime parodyti įdomiausius technikos evoliuciją iliustruojančius klasikinius automobilius. Tačiau šeštas mėnuo trunkanti okupantų invazija į Ukrainą, kasdien dėmesį kaustančios žinios iš fronto, neabejotinai daug ką privertė kitomis akimis pažiūrėti į kariškių naudojamas mašinas. Mes pakalbėjome apie tai su Karaliaus Mindaugo husarų bataliono žmonėmis ir sutarėm, kad jie į Biržuose parodys ir papasakos apie įdomiausius savo darbo įrankius: kuo jie skiriasi nuo kasdienėms reikmėms naudojamų civilių mašinų, kokią reikšmę karinių konfliktų metu turi logistika ir t. t.", - teigia E.Einoris.

Iš tiesų, nors kariuomenės automobiliai daugybę specifinių bruožų - platformas ginklams, neperšaunamus stiklus, apsaugas nuo minų, milžinišką prošvaisą, bekelei skirtus ratus ir pan., dar daugiau svarbių dalykų nėra matomi plika akimi. Kalbant apie šarvuotus visureigius bene svarbiausias yra tinkamas balansas tarp keliamosios galios, variklio našumo ir apsaugos lygio. Tarkim specialiai kariuomenei skirti amerikietiški „Humvee", kurie buvo naudojami kare Afganistane bei Irake, vienu metu buvo komplektuojami su tokiu šarvų sluoksniu, kad svėrė net šešias tonas ir 100 km/val. greitį pasiekdavo tik per 36,5 sekundės. T. y. tapo ne tik pernelyg lėti (190 AG, kurią generavo 6,5 litro darbinio tūrio turbodyzelinis V8 variklis, pasirodė pernelyg maža), bet ir pradėjo masiškai lūžti. Todėl JAV kariškiai „Humvee" pakeitė MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected vehicle ) - dideliais, 13,5 tonos sveriančiais sunkvežimiais su „V" formos korpusu, atspariais pakelės bombų sprogimams. MRAP buvo kur kas efektyvesni Irake, tačiau pasirodė esą per sunkūs klastingoms ir atšiaurioms Afganistano sąlygoms. Dėl to 2008 metais buvo paskelbtas konkursas lengvesniam visureigiui, kurio nugalėtoju buvo paskelbtas kompanijos „Oshkosh" sukurtas modelis JLTV (angl. Joint Light Tactical Vehicle). Vienas tokių šarvuočių atkeliaus ir į parodą „Nesenstanti klasika" Biržuose. Vadinamasis „kovinės paramos visureigis" yra gana komfortiškas, jų važiuoklės pasižymi milžiniška pakabos eiga (50 cm yra bent dvigubai daugiau nei civiliams modeliams įprasta) ir gali įveikti 75 cm vandens kliūtis. Ypač stipriai nuo civilės technikos skiriasi šio monstro variklis. Šarvuočio ratus sukantis 6,6 litro „Duramax" V8 motoras perdarytas taip, kad gali būti maitinamas iš esmės bet kokiu degiu skysčiu: specialiu reaktyviniu kuru, dyzelinu, žibalu ar alkoholiu.

Istorinės technikos statusą turinčių šarvuočių šįkart parodoje nebus, bet Lietuvos kolekcininkai turi ne vieną tokį eksponatą. Nors jie atrodo pakankamai grėsmingai, kaip taisyklė tarnybą baigę kariškių darbo įrankiai būna visiškai nuginkluojami arba palikti šaunamieji ginklai deaktyvuojami ir paverčiami muliažais. T. y. galintys kelti tiek pat pavojaus, kiek ūkininkų laukuose plušantys seni traktoriai.

Parodoje Biržuose - gyva Le Mano legenda

Automobilių sporto metraščiuose teigiama, kad sumanymas pagaminti geresnį ir greitesnį lenktyninį bolidą W. Bentley apsėdo po vieno vizito į Prancūzijoje veikusią „Doriot, Flandrin & Parant" kompaniją, kurios mašinomis nutrūktgalvis britas prekiavo ir dalyvaudavo varžybose. Pavartęs rankose vieną kėbulo detalių tąkart Walteris nusistebėjo, koks lengvas yra aliuminio lakštas ir svarstė apie šios medžiagos naudojimą varikliuose - pavyzdžiui, gaminant stūmoklius. Anksčiau aliuminis buvo laikomas silpnu ir aukštai temperatūrai neatspariu metalu, tačiau W. Bentley sumanė į aliuminio lydinį įmaišyti vario ir taip sukūrė naują produktą - lengvą, tvirtą ir patikimą detalę, leidusią kardinaliai pakeisti variklio charakteristikas. 1919-aisiais jis įkūrė nuosavą automobilių gamybos bendrovę, kurioje sukonstruoti automobiliai pergales trasose pradėjo raškyti praėjus vos porai metų po debiuto - jau 1921-aisiais „Bentley" niekas neprilygo 200 mylių lenktynėse „Brooklands in Surrey". Tačiau didžiausios šlovės britas sulaukę po starto prestižinėse ištvermės lenktynėse Le Mane, kuriose startą ir finišą skiria 24 valandas kovos „Circuit de la Sarthe" trasoje, greta Le Mano miestelio. Trečiojo dešimtmečio pabaigoje sportinis „Bentley" automobilis čia iškovojo net 6 pergales ir buvo nepralenkiamas 4 metus iš eilės.

1930-aisiais W.Bentley sukūrė tai, ką jis pats vadino šedevru - „8-Litre". Jis buvo toks galingas, kad gamintojas garantavo automobiliui 161 km/val. pasiekiamą greitį nepriklausomai nuo kėbulo - ar tai būtų kupė, ar kabrioletas. Tai buvo ne tik išskirtinai greitas, bet ir labai komfortabilus automobilis - tyla jo salone stebino daugelį tuometinių apžvalgininkų ir specialistų. Tiesa, įsibėgėjus Didžiajai depresijai, prabangos simboliu buvusių ratuočių paklausa smuko taip, kad W. Bentley buvo priverstas parduoti savo kompaniją „Rolls-Royce". Išskirtinių „Bentley Speed 8" buvo pagaminta viso labo 100, todėl tai neabejotinai yra vienas rečiausių ir įdomiausių automobilių sporto istorijos liudininkų.

Kaip jis pateko į Lietuvą? A.Monstavičius šypsodamasis tikina, esą „visai netyčia".

„Važiavau į Vokietiją vienais reikalais, bet kai Hanoveryje pamačiau eksponuojamą šitą „Bentley" modelį ir sužinojau egzistuojant galimybę jį įsigyti, tai akimirksniu virto „užduotimi Nr.1". Derybos nebuvo paprastos, bet galiausiai baigėsi tuo, kad pačioje „Bentley" gamykloje restauruotas senukas atkeliavo į Telšius", - atvirauja kolekcininkas.

Įdomu, kad būtent šiame modelyje W.Bentley realizavo dar vieną inžinerinį sumanymą, su sąlyginai nedidelėmis modifikacijomis naudojamą iki pat šių dienų: variklio ir pavarų dėžė čia buvo pritvirtinta prie rėmo naudojant gumos tarpines, taip saugant saloną nuo vibracijos.

Oficiali „Bentley Speed 8" premjera Lietuvos publikai numatyta rugpjūčio 6 dieną nuo 16 val. Biržų aeroklube. Čia visi istoriniai automobiliai vienas po kito užvažiuos ant specialiai „Nesenstančios klasikos" renginio dalyviams sumontuotos pakylos, o susirinkusiems bus pristatyta įdomiausi jų istorijos faktai.

Apžiūrėti visą Karaliaus Mindaugo husarų bataliono techniką ir kitas, įspūdingas transporto priemones bus galima Biržų aeroklube rugpjūčio 6 dieną nuo 16 val.

 

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
3
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • SANKCIJOS: Kinija pareiškė, kad jos sankcijos Lietuvos susisiekimo viceministrei Agnei Vaiciukevičiūtei yra „tinkamos ir pagrįstos“, praneša agentūra „Reuters“.
  • KOMPENSACIJA: Vyriausybės ketinimus kompensuoti veiklą stabdančios nepriklausomos elektros tiekėjos „Perlas Energija“ klientų nuostolius ekonomistas Nerijus Mačiulis vadina klaida.
  • KAINA: Pasak Energetikos ministerijos, nepriklausomaiomai elektros tiekėjai „Perlas Energija“ pranešus apie nuo rugsėjo stabdomą veiklą, kito tiekėjo nepasirinkę jos klientai laikinai, iki šių metų pabaigos, turėtų mokėti 24 centus už kilovatvalandę.
  • BIRŽA: Elektros birža „Nord Pool“ paragino rinkos dalyvius teikti daugiau kasvalandinių paraiškų vietoje siūlymų tiekti elektrą keletui valandų už tą pačią kainą (vadinamųjų „blokų“).
  • APKLAUSA: Tik 8% gyventojų tiki, kad Lietuvoje situacija krypsta geryn, beveik trys ketvirtadaliai mano, kad ji blogėja, rodo atlikta „Baltijos tyrimų“ apklausa.
  • MIGRANTAI: Iš Medininkų užsieniečių registracijos centro ketvirtadienį iškelti paskutinieji 12 čia laikinai gyvenusių neteisėtų migrantų - jie perkelti į užsieniečių registracijos centrus Pabradėje bei Kybartuose.
  • KOSMOSAS: Europos kosmoso agentūra kartu su Ekonomikos ir inovacijų ministerija skelbia konkursą Lietuvos kosmoso pramonės koordinatoriaus pareigoms užimti.
  • PROTESTAS: Užsienio reikalų ministerija ketvirtadienį iškvietė Kinijos laikinąjį reikalų patikėtinį Čiu Baihua pareikšti protesto dėl Pekino skelbiamų sankcijų susisiekimo viceministrei ir nutraukiamo bendradarbiavimo susisiekimo srityje po jos vizito Taivane.
  • PRIĖMIMAS: Penktadienį prasideda papildomas priėmimas į profesinio mokymo įstaigas, praneša Švietimo, mokslo ir sporto ministerija.
  • PEDAGOGIKA: Grupė įvairioms frakcijoms priklausančių parlamentarų parengė Konstitucijos pataisas, kurios leistų Seimo nariams užsiimti pedagogine veikla.
Daugiau

Dienos klausimas

Kaip vertinate naują tvarką, kad teigiamo COVID-19 greitojo testo nuotrauka įrodys, jog sergate?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar gerai atidirbo Seimas šią pavasario sesiją?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+12 +19 C

+13 +20 C

 

+11 +20 C

+20 +25 C

+22 +25 C

 

+24 +27 C

0-4 m/s

0-5 m/s

 

0-4 m/s