Elektrėnų savivaldybėje šalia Vievio esančio kaimo gyventojai, gyvenantys šalia greitkelio Vilnius-Kaunas, keliolika metų laukia apsauginės sienelės, nes triukšmo rodikliai smarkiai viršija leistinus. Nesulaukia iki šiol, nors dabar vyksta kelio platinimo darbai. O Rokiškio rajone sugalvojus asfaltuoti žvyrkelį, prieš keliolika metų iškirsta daugybė darbams trukdžiusių medžių. Krizė darbus sustabdė, o dabar jie pratęsti ir kertami jau kitapus kelio esantys medžiai. Į žmonių skundus Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) neatsižvelgė. Gal todėl jos vadovas išlėkė iš darbo.
Pažadai liko pažadais
Į „Vakaro žinias“ kreipėsi Elektrėnų savivaldybės gyventojas Petras Ladanauskas ir pasiguodė, kad jau keliolika metų nesėkmingai kovoja su LAKD, nors tai, kad tiesa yra jo ir jo kaimynų pusėje, paliudijo kitos valstybinės institucijos.
„Viskas prasidėjo dar 2004 m., kai pradėjome prašyti, kad dėl milžiniško magistralės keliamo triukšmo būtų pakeisti gyvenamųjų namų langai. Mat gyvename Vievio seniūnijos Balceriškių kaime, visai prie pat magistralės Vilnius-Kaunas ir triukšmas yra nežmoniškas. Dalį langų pakeitė, bet nekokybiškais. Tada kreipėmės į LAKD, kad apsaugine sienele nuo magistralės atitvertų. Nes nekokybiški langai nuo triukšmo neapsaugo, juo labiau šiltuoju metų laiku, kai langus reikia praverti. Vaikai, anūkai atvažiuoja praleisti vasaros atostogų, tačiau gyventi neįmanoma. Apsauginės sienelės iki šiol nėra“, - dėstė P.Ladanauskas.
Anot jo, gyventojai 2015 m. rašė raštus direkcijai, ši atsakė, kad 2018 m. kažką darys.
„2018 m. vėl kreipėmės - atsakė, kad iki 2023 m. nieko nenumato. Praėjusių metų pabaigoje su visais parašais kreipėmės į susisiekimo ministrą Jaroslavą Narkevičių, jis lyg ir palaiko mūsų pusę, o kadangi Elektrėnai yra jo zona, nelabai nori kištis, nes, sako, bus triukšmo kaip ir dėl vadinamojo Sauliaus Skvernelio kelio.
Dabar kaip tik vyksta kelio platinimo darbai, tai kartu galėtų ir apsauginę sienelę pastatyti. Juk tekainuotų apie 100-120 tūkst. eurų - taip sakė mūsų apygardoje išrinktas Seimo narys Jonas Liesys. Direkcijai tai tikrai nedideli pinigai. O visai A1 autostrados rekonstrukcijai skirta apie 40 mln. eurų. Problema aktuali septyniems gyvenamiesiems namams, esantiems šalia pat magistralės Trakų gatvėje. Surinkome 17-os gyventojų parašus, nors daugiau žmonių problema kamuoja, nes į Balceriškius, pas čia gyvenančius, atvažiuoja vaikai, anūkai. Nei vienam su kitu bendrauti, nei telefonu kalbėti neįmanoma, nes mūsų namas - 12 metrų nuo autostrados. Praplatinus kelią greitis nuo 120 km/val. didės iki 130 km/val. Triukšmas dar labiau padidės“, - pasakojo P.Ladanauskas.
Daugybė pažeidimų
Pasak jo, žmonės dėl LAKD neveikimo kreipėsi į Seimo kontrolierių Augustiną Normantą, jo patarėja Audronė Viršilienė iškart pasakė, kad mato pažeidimus, tačiau konkretaus atsakymo dar negalinti duoti - reikia daugiau laiko skundui išnagrinėti.
Gyventojai 2015 m. kreipėsi į Vilniaus visuomenės sveikatos centrą, pernai - į Nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros laboratorijos specialistus. Abu kartus buvo nustatyta, kad dėl transporto judėjimo keliu A1 gyvenamuosiuose namuose gerokai viršijama leistina triukšmo norma.
Šie atsakymai perduoti LAKD, tačiau iš to - jokios naudos.
Užkliuvo medžiai
Kenčia dėl kelio ir Utenoje gyvenantis, bet tėvų sodybą Rokiškio rajone, Duokiškyje, paveldėjęs, Saulius Urbanavičius.
„Kelias eina per mano žemę, o abipus kelio augo medžiai, saugoję sodybą ir esantį ekologinį bityną nuo automobilių taršos. 2006 m. atvažiavę darbuotojai pasakė, kad medžius vienoje pusėje reikės iškirsti, nes kelią reikės platinti. 2008 m. iškirtome visus medžius vienoje pusėje, tačiau atėjo krizė, nutrūko finansavimas ir nieko nebebuvo daroma. Šiemet darbus pratęsė. Sako, kad trukdo medžiai ir augantys kitoje pusėje. Ir nukirto penkias liepas, vieną eglę su visu gandralizdžiu, pušį. Teliko 12 eglių, suaugusių gyvatvore ir dengiančių sodybą nuo taršos. Bet ir jas iškirs.
Parašiau raštą direkcijai, viską išdėstęs, ką išdėsčiau jums. Sakau - plėskite kelią į mano žemę, kur nėra medžių, už tai neprašysiu nė cento. Tačiau iš direkcijos tegavau atsakymą, kad medžiai auga itin arti kelio, todėl jų išsaugoti neįmanoma“, - pasakojo S.Urbanavičius.
Vyras stebėjosi, kad elektroniniu paštu atsiųstame laiške LAKD rašo: „Pagalvokite apie aplinką, prieš spausdindami šį laišką!“
„Taip rašo, o ką patys daro? Jiems svarbus tik asfaltas, medžiai trukdo. Sako, negalime nekirsti, nes toks yra projektas. Tačiau projektuotojas juk ne Dievas. Kodėl negalima suprojektuoti ten, kur medžiai netrukdytų?“ - piktinosi S.Urbanavičius.
Teko atsisveikinti su darbu
Sutapimas ar ne, bet, „Vakaro žinioms“ pradėjus rengti šią publikaciją, Susisiekimo ministerija iš pareigų atleido LAKD direktorių Vitalijų Andrejevą.
Susisiekimo viceministro, atsakingo už kelių infrastruktūros klausimus, Vilniaus Gedimino technikos universiteto kelių katedros profesoriaus Virgaudo PUODŽIUKO komentaras:
„Aš pats viceministru dirbu dar tik keturis mėnesius, tačiau per tą laiką jau labai daug skundų dėl kelių esu gavęs. Turbūt tai ir yra atsakymas, kodėl buvo atleistas LAKD vadovas. Problema yra ta, kad nėra bendravimo su visuomene, įmonėmis, kurios įsikūrusios prie kelių. Visi esama situacija yra labai nepatenkinti. Man požiūris, kai rūpi tik asfaltas, bet nerūpi medžiai, žmonių sveikata, yra nepriimtinas. Be to, susidūrėme ir su prioritetų nustatymo problema, nėra atliekami ekonominiai vertinimai, yra atliekamas tik defektavimas, kelių dangos atstatymas. Į kelių naudotojus ir gyvenančius šalia kelių nežiūrima, nors pasaulinė praktika yra priešinga. Kelių priežiūra yra paslauga visuomenei, o kai paslaugos yra nekokybiškos, dirbame patys sau“, - dėstė V.Puodžiukas.
Viceministras kreipėsi į LAKD direkciją, kad išsiaiškintų, kodėl kilo „Vakaro žinių“ iškeltos problemos Elektrėnų ir Rokiškio savivaldybėse.
„Dėl Elektrėnų savivaldybės - apsauginė sienelė nėra dabartinio projekto apimtyje. Projektas padarytas, suderintas, darbai vyksta ir papildomus darbus įtraukti dabartinėje teisėtvarkos sistemoje yra be galo sudėtinga. LAKD atsakė: sienelė į atliekamą projektą neįeina, tačiau kitais metais vyks triukšmo kartografavimo darbai ir bus parengtas projektas, kur rengti garso slopinimo sieneles. Ir ne tik jūsų minėtoje vietovėje, bet visame kelyje Vilnius-Kaunas. Aišku, tik ten, kur šalia kelio yra namų ar įmonių“, - informavo V.Puodžiukas.
Dėl Rokiškio rajono atvejo aiškumo mažiau. Todėl tenka pasitenkinti LAKD dokumentais, kuriuos „Vakaro žinioms“ parodė S.Urbanavičius - medžiai auga per arti.
„Tačiau neaišku, kodėl prieš daugiau nei dešimtmetį kliuvo tik medžiai vienoje kelio pusėje, o dabar reikia iškirsti ir kitoje. Tikriausiai kažkoks nesusikalbėjimas įvyko. Tačiau, jei dabar ką nors keistume, projekto įgyvendinimas nusikeltų dvejiems, o gal net trejiems, metams“, - teigė viceministras.