Pakalbėkime apie mūsų energetinę nepriklausomybę (o gal priklausomybę?). Šį kartą apie gamtines dujas, kurias gauname į suskystintų dujų terminalą (SGD). Kaip atsirado šis projektas ir kaip jam sekasi?
SGD terminalas pradėjo veikti 2014-ųjų pabaigoje. Jis buvo pateikiamas kaip alternatyva gamtinių dujų tiekimui iš Rusijos koncerno „Gazprom". Tuomet skaičiuota, kad jo statybos kainavo apie 145 mln. Eur. Laivą-saugyklą „Independence" terminalo operatorė „Klaipėdos nafta" nuomojasi iš Norvegijos bendrovės „Hoegh LNG".
Beje, šiandien minim SGD laivo 7 - ąsias metines. Jis 2014 metų spalio 27 dieną prisišvartavo Klaipėdos uoste.
Dar 2012 metais tuometinis premjeras A. Kubilius ir Rokas Masiulis sutarė laivo nuomos sąlygas. Buvo padaryta laivo nuomos sutartis dešimčiai metu (2014-2024 metai). Nuomos kaina - 67 525 000 eurų, tai yra, viena diena kainuoja apie 185 000 eurų.
Beje, žaliavalstiečiai 2020 metais laivo nuomą pratęsė dar dvidešimčiai metu - mažiausiai iki 2044 metų. Skaičiuojama, kad iki 2044 metų šis laivas su nuoma ir aptarnavimu mums kainuos apie 1,3 milijardo eurų.
Bet yra dar vienas kabliukas - dujų tiekimas. Pagal dar 2014 m. pasirašytą ir vėliau pakoreguotą sutartį su „Equinor" (buvusiu „Statoil") Lietuva įsipareigojo 10 metų pirkti minimalų Klaipėdos terminalo veiklai būtiną SGD kiekį - keturis didelius laivus per metus.
Sutartyje yra numatytas įsipareigojimas pirkti už fiksuotą kainą, kuri yra daug didesnė negu vyraujanti rinkoje. Paskaičiuota, kad taip mes kasmet prarandame apie 25-35 milijonus eurų. Laikotarpyje, kuriuo galioja sutartis (2014-2024 metai), mes prarasime tarp 250 ir 350 milijonų eurų. Mes turtingi.
Įdomus faktas, kad dujas iš SGD pagrinde naudoja „Achema" (apie 50-60%), „Ignitis" apie 30%, o likusius procentus išgraibsto privačios įmonės. Kodėl „Achema"? Nes jie dujas naudoja ne šildymui kaip „Ignitis", o gamybos procesui. Tačiau ironiška, jog „Achema" yra priversta pirkti dujas iš SGD bei dalyvauti jo išlaikyme. O dujas perka brangiau negu rinkoje. Be to, buvo kliudoma „Achemai" pačiai įsigyti savo laivą arba pasirinkti jai tinkamą alternatyvą.
Štai rugsėjo 29 dieną, Lietuvos aukščiausiasis teismas atmetė „Achema" skundą ir paliko galioti ankstesnes teismų nutartis. Tada teismai nurodė „Achemai" sumokėti bendrą 18,759 milijonų eurų skolą už atskirais 2013-2015 metų laikotarpiais galiojusius SGD terminalo mokesčius, taip pat 6% metų palūkanas.
Reketas su valstybės parama. Akivaizdu, jog kažkas nori paklibinti vieną iš nedaugelio likusių lietuviško kapitalo įmonių.
Laivo istorija turi ir daugiau mįslių, nes neaišku, kas bus po 2024 metų. Ar laivą, pagaliau, pirks, ar vėl nuomos. Akivaizdu tik tiek, jog ši, kažkam labai pelninga lesyklėlė, dar ilgai plūduriuos netoli Klaipėdos.
Vertas dėmesio faktas, jog įsiveliant į šio laivo projektą buvo argumentuojama, kad mes taip vaduojamės iš „Gazprom" įtakos, tačiau pažiūrėkime iš kur tos suskystintos dujos atkeliauja į mūsų „Nepriklausomybės" laivą?
Per praėjusius dujų metus (dujų metai prasideda kiekvienų metų spalio 1 dieną), 2020 spalis - 2021 rugsėjis į SGD terminalą atplaukė 72 laivai, kurie atliko krovos darbus. Didžiausi jų buvo iš JAV, 15 didelių dujovežių gabenančių po 138 000 kubinių metrų suskystintų dujų bei vienas laisvas su daliniu - 70 000 kubinių metrų kroviniu. Bendroje sumoje gavosi 2 milijonai 140 tūkstančių kubinių metrų.
Tačiau daugiausiai laivų, bet mažesnės talpos, keliavo iš Rusijos. Per praėjusius dujų metus į mūsuose esantį SGD atplaukė 53 laivai iš Vysocko, kur yra bendrovės „Novatek" gamykla. Tų dujovežių talpa buvo po 9 500 - 15 000 kubinių metrų. Bendroje sumoje gavosi apie 503 500 - 795 000 kubinių metrų.
Taip pat keli laivai atplaukė iš egzotinių šalių - Egipto bei Trinidado ir Tobago.
Bet įdomiausia žinia ta, jog ketvirtadalis arba trečdalis visų dujų atkeliauja iš tos baisiosios Rusijos, nuo kurių dujų buvo bandoma pabėgti. Beje, jau šį mėnesį keturi nedideli „Novatek" dujovežiai jau atplukdė dujas.
Kas yra kompanija „Novatek"? Dar 2020 metų vasarį VSD išreiškė nuogąstavimus, kad ši įmonė teikia dujas Lietuvai, jog yra susijusi su „Gazprom" (Gazprom valdo apie 9,4% šios įmonės akcijų). Prezidento patarėjas Jaroslavas Neverovičius išreiškė abejones, ar reikėtų turėti komercinių ryšių su ta įmone, o tuometinis Energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas dėstė, kad valstybinės įmonės neperka „Novatek" dujų.
Aha, rūšiuoja ten kažkas tinkamas dujas nuo netinkamų, kaip dabar skirsto, kuris elektronas iš Latvijos, o kuris iš Baltarusijos. Neblogos pasakėlės.
Bet kuriuo atveju „Novatek" ir toliau plukdo dujas į Klaipėdą. Įdomus faktas, kurio VSD nepastebėjo o gal ir nepaminėjo, jog šios įmonės įkūrėjas bei turintis didžiausią akcijų paketą (28%) Leonid Mikhelson yra antras pagal turtingumą žmogus Rusijoje bei 2017 metų rugpjūčio 2 dieną jam buvo pritaikytos JAV sankcijos. Tą dieną, tuometinis JAV prezidentas D. Trampas paskelbė išsamų „Amerikos priešų sąrašą".
Kadangi nėra informacijos, jog L. Mikhelson yra atšauktos JAV sankcijos, tai pati šauniausia JAV sąjungininkė perka iš Amerikos priešo valdomos įmonės. Savotiškas kongnityvinis disonansas, jeigu mąstytume „vertybiškai", kaip tą teigia G. Landsbergis, tačiau protingi žmonės supranta, kad „biznis yra biznis".
Na, ir pabaigai, apie pačio terminalo panaudojimą. Kaip matote apačioje esančioje lentelėje, panaudojimo rodikliai nežiba. Tiek Klaipėdos, tiek ir kitų šalių terminalų statistikoje. 2018 metais Klaipėdos SGD terminalas buvo panaudojamas tik 20%, o 2020 metai buvo rekordiniai - net 49%! Tad klausimų lieka begalės, o atsakymų, vis dar, trūksta. Greičiausiai juos galėtų pateikti tie 20 įslaptintų šio „laivo" akcininkų. Žinoma, jeigu tik kas nors juos identifikuotų ir apklaustų.