Po poros metų pertraukos vasara vėl buvo tokia, kaip įprasta - be karantinų ir kitokių ribojimų. Deja, šiomis laisvėmis nusprendusieji iškeisti automobilius į motociklus džiaugėsi neilgai. Sekdami Birštono pavyzdžiu, motociklams miestą dalinai uždarė ir Trakai. Baikerių kongreso prezidento pareigas užimančio Kazimiero Čeponio vertinimu, taip kuriamas ne tik jokios naudos neduosiantis, bet ir Lietuvos kaip turizmo šalies įvaizdžiui pakenksiantis precedentas.
Pasak K.Čeponio, įstatymai numato, kad kiekviena savivaldybė savo ūkyje tvarkosi taip, kaip jai atrodo tikslinga.
„Tame yra savivaldos esmė, bet tuo pat metu tai leidžia savivaldybės nariams vadovautis asmeniškumais ir taryboje priiminėti tokius sprendimus, kurie atveria kelią kvailiems draudimams bei ribojimams.
Pradžią tam davė Birštonas, kurio valdžiai užkliuvo tai, kad per karantiną, esant geram pavasario orui, vieną savaitgalį mieste tapo aktyvesnis motociklų eismas. Valdininkai per daug nesigilino ir mieste jį uždraudė.
Tiesa, vėliau draudimus kiek sušvelnino, bet kaip turėtų jaustis gyvenantys tose gatvėse, kur eismas draudžiamas arba laukiantys atvykstančių moto svečių? Pastarieji, užuot ramiai atvažiavę, dabar turės savo transportą stumtis?
Logikos tame nėra, todėl aš ne tik atsisakiau minčių įsigyti šiame mieste nekilnojamąjį turtą, bet po tokių draudimų įvedimo nebesu visame Birštono regione išleidęs nė cento ir raginu taip elgtis visą likusią moto bendruomenę", - savo poziciją išdėstė motociklininkas.
Pasak jo, ypač keista buvo girdėti miesto valdžios teiginius, kad taip esą pasielgta siekiant ramybės ir ekologijos.
„Jeigu jie nori būti „žali", tegul tuomet draudimai galioja visoms motorinėms transporto priemonėms. Manęs niekas neįtikins, kad galingi automobiliai su ėdriais varikliais, kurių Birštone esu matęs ne vieną, važiuoja tyliau ir yra ekologiškesni už motociklus, - svarstė K.Čeponis. - Tas pats pasakytina ir apie Trakus. Jeigu ten kažkam kliuvo triukšmas, galėjo paprašyti policijos surengti reidą ir klausimas būtų operatyviai išspręstas. Bet ne. Be jokios įtikinamos argumentacijos buvo priimtas išskirtinai prieš moto visuomenę nukreiptas sprendimas.
Prašėme Trakų savivaldybės bei policijos patikslinti, kiek gauta skundų dėl triukšmo ar chuliganiško vairavimo bei kaip buvo reaguota. Gautuose atsakymuose nenurodyta, jog buvo fiksuotas bent vienas skundas. Eismo draudimas įgyvendintas įmonės, prižiūrinčios savivaldybės ūkio reikalus, prašymu. Būtų juokinga jei nebūtų graudu. O štai iš parkavimo vietas ar nakvynės paslaugas teikiančių asmenų nusiskundimų, manau, sulaukta buvo."
Jo nuomone, Lietuvoje įsigali ydinga praktika, kai esantys valdžioje sprendimus priima vedami asmeninės nemeilės vienai ar kitai sričiai.
„Pasigendu konsoliduotų ir visaverčių sprendimų, nors teigiamų pavyzdžių turime. Tarkime, Kaunas nusprendė ir motociklams mieste parkavimą padarė nemokamą. Gatvės dėl to neužsikimšo, šaligatviai nebuvo užstatyti, bet moto visuomenė tokį gestą įvertino. Kaip ir sprendimą išskirti stovėjimo vietas tik motociklams prie miesto Rotušės. Dabar kiekvienas, atvykęs motociklu, žino, kad miesto centre galės jį ramiai palikti ir eiti leisti pinigų artimiausiose parduotuvėse bei kavinėse, - privalumus vardino motociklininkas. - Taip įvyko, nes Kauno savivaldybė, nepaisant to, kas joje sėdėtų, visuomet su mumis kalbėjosi ir mus girdėjo.
Išgirdo motociklininkus ir Vilniaus savivaldybė, leidusi jiems tam tikrose atkarpose naudotis A juosta. Kitiems miestams tai gal nėra aktualu, tačiau Vilnius yra didelis, eismas intensyvus, tad tokie sprendimai prisideda ir prie spūsčių, ir prie oro taršos mažinimo.
Teigiamų pavyzdžių galima pateikti ir daugiau, tad Birštono ir Trakų savivaldybių nenoras bendradarbiauti ieškant kompromiso atrodo ypač keistai. Tokius jų veiksmus vertiname ne kaip savivaldą, o kaip savivaldžiavimą. Politikai žiūri į žmones kaip į kokius baudžiauninkus, kuriems paliekama vienintelė galimybė - klusniai vykdyti turinčiųjų valdžią nurodymus. Puikiai suprantu, kad jie negali išmanyti visų sričių, tačiau reikia nebijoti to pripažinti. Kaip ir nebijoti pripažinti suklydus bei kartu pabandyti ieškoti visoms pusėms tinkamų sprendimų, o ne „mojuoti botagais", galvojant, ką čia dar tokio uždraudus. Šis kelias niekur neveda...", - apibendrino K.Čeponis.
Saugoma nuo triukšmo ir variklių ūžimo
Birštono savivaldybės merė Nijolė Dirginčienė patikslino, kad dalyje Birštono gatvių motociklų eismas yra leidžiamas.
„Motociklai gali važiuoti Jaunimo, S.Dariaus ir S.Girėno, J.Basanavičiaus a., Birutės, B.Sruogos ir N.Silvanavičiaus gatvėse nustatytu laiku (nuo 6.00 val. iki 22.00 val.).
Draudžiamieji ženklai „Motociklų eismas draudžiamas" įrengti senamiestyje ir gyvenamuosiuose rajonuose, t. y. Kęstučio, Vaižganto, Muziejaus, Druskupio, Birutės ir B.Sruogos gatvėse, - nurodė merė. - Motociklų eismo draudimai/ribojimai nėra naujiena. Pasaulyje juos taiko ar svarsto taikyti ne viena šalis ar miestas. Pavyzdžiui, Vokietijoje draudžiama vairuoti motociklus savaitgaliais ir švenčių dienomis, į Paryžių negali įvažiuoti motociklai, pagaminti iki 2000 metų. Draudimai įprasti ir kitose pasaulio šalyse".
Pasak politikės, tiek Europa, tiek Birštonas renkasi žaliąjį kursą, o viena iš jame numatytų priemonių oro taršai mažinti yra motociklų eismo ribojimai.
„Birštonas - žaliasis sveikatinimo ir sveikatingumo kurortas, kur žmonės atvyksta ilsėtis ir gydytis. Motociklų keliamas triukšmas nėra suderinamas su šia koncepcija. Dėl šių priežasčių Birštono mieste motociklų eismas yra apribotas", - teigė merė. Tiesa, kodėl kurortiniame mieste nėra ribojamas galingų, taršių automobilių eismas, miesto vadovė nepatikslino.
Agata Beliak, Trakų rajono savivaldybės atstovė, patvirtino, kad draudžiamieji ženklai miesto centrinėje dalyje įrengti remiantis Savivaldybės kelių eismo saugumo komisijos sprendimu, gavus UAB ,,Trakų paslaugos" pasiūlymą".
„Įgyvendinant komisijos sprendimą draudžiamieji kelio ženklai įrengti trijose vietose: Karaimų g. prie įvažiavimo į Apžvalgos g.; Vytauto g. ir Kranto g. sankirtoje; Trakų g. prie Trakų priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos. Autobusų eismas minėtoje atkarpoje draudžiamas nuo 2020 metų, - sakė ji. - Pasiūlymui pritarta atsižvelgiant į kelias priežastis. Dažnai motociklai Trakų mieste statomi tam netinkamose vietose. Tarkime, turistų labai lankomoje apžvalgos aikštelėje priešais Salos pilį. „Savivaldybė nuolatos sulaukia miesto gyventojų nusiskundimų, kurie nuogąstauja dėl motociklų skleidžiamos garsinės taršos bei saugumo. Atsižvelgiant į tai, kad šiose Trakų miesto atkarpose itin gausus pėsčiųjų srautas, bei siekiant užtikrinti gyventojų ir svečių saugumą, buvo priimtas sprendimas riboti motociklų eismą."
Ribojant eismą, A.Beliak teigimu, buvo atsižvelgta ir į motociklų vairuotojų poreikius:
„Trakų miesto centre yra sudarytos papildomos, patogios galimybės parkuotis neįvažiuojant į draudžiamą atkarpą: motociklų parkavimo vietos automobilių parkavimo aikštelėje Trakų gatvėje ir parkavimo aikštelėje Karaimų gatvėje, prie restorano ,,Le Vivier". Be to, savivaldybė, gavus administracijos leidimą, suteikia galimybę minėtoje atkarpoje organizuoti renginius, pasirodymus, socialines akcijas."