respublika.lt

Kauno senjorai gali pavydėti vilniečiamsnuotraukos (7)

2020 vasario mėn. 25 d. 10:17:41
Irena BABKAUSKIENĖ

Klysta manantys, jog visi senjorai Lietuvoje turi vienodas lengvatas. Nieko panašaus. Visi į pensiją išėję vilniečiai, net nesulaukę 70 metų, gauna 50 proc. nuolaidą viešojo transporto bilietui, o tokio pat amžiaus Kauno senjorai už viešąjį transportą moka visą kainą. „Vakaro žinios“ pasidomėjo, kodėl egzistuoja tokia diskriminuojanti lengvatų sistema ir kaip Lietuvos didmiesčių valdžia pasirūpina (arba ne) savo senjorais.

×
nuotr. 4 nuotr.
Įstatymu užprogramuota tai, jog skirtinguose miestuose taikomos skirtingos lengvatos senjorams. Stasio Žumbio nuotr.

 

Užprogramuota nelygybė

Transporto lengvatų įstatymas, kuriuo įteisintos viešojo transporto lengvatos pensinio amžiaus žmonėms, numato, jog asmenims nuo 70 iki 80 metų suteikiama 50 proc. nuolaida viešojo transporto bilietams, o 80 metų ir vyresni senjorai gali naudotis 80 proc. lengvata. Tačiau didelė dalis pensininkų, dar nesulaukusių septyniasdešimtmečio, lieka už įstatymo ribų - jiems nepriklauso jokios lengvatos. Bet kiekviena savivaldybė gali priimti atskirus nutarimus, numatančius papildomas lengvatas savo miesto senjorams.

Tad įstatymu užprogramuota tai, jog skirtinguose miestuose taikomos skirtingos lengvatos senjorams.

Vilnius rodo pavyzdį

Vilniaus miesto savivaldybės taryba dar 2012 metais pasirūpino, kad sostinės viešuoju transportu su nuolaida galėtų važiuoti visi į pensiją išėję ir dar 70 metų nesulaukę senjorai, kurie nepatenka į Transporto lengvatų įstatymu numatytą lengvatininkų grupę.

„Tokiems valstybinio socialinio draudimo senatvės pensijos sulaukusiems asmenims taikoma 50 proc. lengvata viešojo transporto bilietams, nors įstatymas tokią lengvatą numato tik nuo 70 metų“, - sakė Vilniaus miesto savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ komunikacijos vadovė Miglė Bielinytė. Pasak jos, pagrindinis argumentas, nulėmęs tokį sprendimą, yra pačių pensinio amžiaus gyventojų prašymai. „Susisiekimo paslaugos“ nuolat vertina naujų lengvatų poreikį ir pagal galimybes teikia pasiūlymus tarybai“, - sakė M.Bielinytė.

Vilniuje taip pat galioja papildoma lengvata aštuoniasdešimtmečiams ir vyresniems - metinis viešojo transporto bilietas tokiems senjorams kainuoja 2,9 euro.

Klaipėda pasirūpino pilkosios zonos senjorais


Senjorais, likusiais už Transporto lengvatų įstatymo ribų, pasirūpino ir Klaipėdos miesto savivaldybės taryba, nustačiusi papildomą lengvatą asmenims, kurie išeina į pensiją, bet dar nėra sulaukę 70 metų. Jie su 50 proc. nuolaida gali įsigyti 6 mėnesių arba metinius vardinius bilietus.

Laikinai einantis viešosios įstaigos „Klaipėdos keleivinis transportas“ direktoriaus pareigas Andrius Samuilovas apie tokio sprendimo motyvus sakė: „Tokį sprendimą miesto taryba prieš trejus priėmė norėdama įvesti šiek tiek teisingumo tiems senjorams, kurie buvo palikti tam tikroje pilkojoje zonoje, kai pagal amžių jie jau pensininkai, bet pagal įstatymą dar neturi teisės į lengvatą.“

Kaunas taupo senjorų sąskaita

Iš pilkosios zonos savo senjorų netraukė Kauno miesto savivaldybė. Pasak UAB „Kauno autobusai“ keleivių aptarnavimo centro vadovės Irmos Stankevičienės, Kaune gyvenantiems pensininkams, neturintiems 70 metų, už bilietą viešajame transporte reikia mokėti visą kainą.

Tačiau, pasak jos, papildomų lengvatų suteikiama aštuoniasdešimties metų ir daugiau sulaukusiems Kauno senjorams - jiems išduodamas trejus metus galiojantis nuolatinis bilietas už tris eurus.

Paklausta, ar nėra taip, jog Vilnius labiau myli savo pensininkus, nes lengvatą skiria visiems, I.Stankevičienė atsakė: „Mes žiūrime į miesto biudžetą. Manau, kad turime mylėti ne vien senjorus, bet atsižvelgti ir į vaikus, šeimas, socialiai pažeidžiamesnius asmenis.“

Kalbėdama apie Kauno miesto savivaldybę, Lietuvos pensininkų sąjungos „Bočiai“ Kauno bendrijos pirmininkė Marija Garšvienė neslepia nusivylimo: „Man gruodį bus 90 metų, nesiskundžiu, po miestą važinėju turėdama tą trejų metų bilietą senjorams. Bet kalbant apie kitus, jaunesnius, senjorus, Kauno valdžia išties nepasirūpina jais. Žmonės jaučiasi diskriminuojami, bet kas čia mūsų klausys. Dabartiniai valdžiai esame nulis. Dėl daug ko kreipiausi į savivaldybę, bet atsakymo visada sulaukdavau tokio pat - „ne“. Su jais nesinori ir reikalų turėti.“

Šiauliai remia ne visus senjorus

Jokių lengvatų viešajame transporte senjorams iki 70 metų netaiko ir Šiauliai. Bet savivaldybės tarybos sprendimu nutarta nemokamai miesto autobusais vežti vyresnius nei 75 m. Šiaulių gyventojus, įsigijusius terminuotą vardinį elektroninį bilietą. O sulaukę 70 metų senjorai nemokamai važiuoti gali tik savaitgaliais. Pasak savivaldybės atstovų, tai nėra nemokamas važiavimas, tiesiog kelionė keleiviui yra su 100 proc. nuolaida, nes už ją vežėjui mokės miesto savivaldybė.

Rygoje senjorai važinėja nemokamai

Latvijos sostinėje Rygoje gyvenantys senjorai viešuoju transportu važiuoja nemokamai nuo pat tos dienos, kai jie tampa pensininkais. Tiesa, viešuoju transportu nemokamai naudotis gali tik tie pensininkai, kurie niekur nedirba. Bet nuo 75 metų visi senjorai (net jei dirba) miesto autobusais, troleibusais ir tramvajais važiuoja nemokamai.
 
Komentuoja ekonomistas prof. Romas Lazutka:

Manau, gerai, kad Seimas paliko pačioms savivaldybėms nuspręsti, taikyti ar ne lengvatas, nes kiekviename mieste - skirtinga situacija, skirtingas viešojo transporto poreikis ir galimybės. Todėl nebūtų gerai, kad centrinė valdžia visoms savivaldybėms nustatytų vienodą tvarką.

Kiekvieno miesto biudžetai riboti, tad natūralu, kad savivaldybės pasirinkimas, ką finansuoti, yra prioritetų klausimas. Gal vieno miesto politikai galvoja, kad jiems ne taip svarbu pensininkai, arba mano, kad dėl to nepraras balsų per rinkimus, kitiems gal svarbiau pinigus skirti darželiams, renovuojamoms mokykloms.

Mano žodžiai senjorams gal nepatiks, bet reikia neapsileisti, būti aktyvesniais ir tikėti, kad galima paveikti politikus. Tvarka nepatenkintiems gyventojams, pavyzdžiui, Kauno senjorams, kuriems nepatinka tai, ką daro tiesiogiai išrinktas meras, miesto taryba, reikėtų susirinkti prie Kauno savivaldybės ir padainuoti „Ant kalno mūrai“.

Demokratijos reikia mokytis - ne vien dejuoti, bet susiburti ir pareikalauti iš vietos politikų pasirūpinti gyventojų interesais.

Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (7)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • PASISKOLINO: Vyriausybė vidaus rinkoje pasiskolino 85 mln. eurų už vidutines 0,002 proc. palūkanas.
  • NAIKINTUVAI: praėjusią savaitę, kovo 30-balandžio 5 dienomis, NATO oro policijos funkcijas Baltijos šalyse vykdantys naikintuvai du kartus kilo atpažinti ir lydėti tarptautinėje oro erdvėje virš Baltijos jūros skridusių Rusijos Federacijos karinių orlaivių.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Dienos klausimas

Ar Darius Jauniškis turėtų būti paskirtas antrajai kadencijai į VSD direktoriaus pareigas?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar po Velykų reikėtų dar kartą pratęsti karantiną?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+1 +3 C

 +3 +4 C

 

+2 +4 C

 +13 +15 C

+18 +20 C

 

+13 +14 C

0-3 m/s

0-2 m/s

 

0-5 m/s

Valiutų kursai

USD - 1.0785 PLN - 4.5765
RUB - 82.8075 CHF - 1.0547
GBP - 0.8785 NOK - 11.2628

Nuorodos