Pabaiga. Pradžia Nr. 19, 20.
Švietimo, mokslo ir sporto ministrė Jurgita Šiugždinienė Seime pristatė nuo anglų nusižiūrėtą Tūkstantmečio mokyklos projektą ir prisiėmė atsakomybę, kad projektas sužaliuos, nors mokyklos priklauso savivaldybėms, o ne ministerijai.
Tūkstantmečio mokyklos. Kas taps jų donorėmis?
Donorėmis taps visos likusios - gabiausius susiurbs naujagimė. Premjerė Ingrida Šimonytė užbėgo už akių: „Tūkstantmečio mokyklos atrankų nevykdys. Naujo tipo mokykloje galės mokytis visi."
**
Nemaža dalis valdiškų mokyklų, apsiskelbusios prestižinėmis, jau 15 metų tęsia gabesnių atrankas, nerausdamos didžiuojasi puikiais rezultatais ir protina nususintas mokyklas, kaip reikia organizuoti „visą mokymo ir ugdymo" procesą...
**
Tūkstantmečio mokyklų ministerija nevaldys. Todėl iš visų jėgų naujagimės stengsis įrodyti, kad sudėti šimtai milijonų eurų ir sklypinėje švietimo daržininkystėje gali užauginti gerų moksleivių derlių. Konkurencija bus didelė ir nuožmi, ją reguliuos ne ministrė ir premjerė, o meras - švietimo sklypo šeimininkas.
Dviejų šimtų milijonų eurų tortas
30 Nepriklausomybės metų, 13 švietimo ministrų, 14 didesnių-mažesnių reformų, dabar turėsime išgyventi 15-tą - Tūkstantmečio mokyklos - reformą. Reformos prarijo 90 mln. eurų, skirtų „naujai kartai ruošti". 15-ta reforma ant švietimo stalo žada pakloti daugiau kaip 200 mln. eurų.
**
Niekas nežino, kaip sklypinė - 60 savivaldybių - 60 sklypų šeimininkų - švietimo daržininkystė milijonų tortą pasidalys. Dalybų puotoje ministerija dalyvaus svečio teisėmis... Bet kokiu atveju mokytojui atiteks tik torto kvapas.
Kas mokyklą padaro MOKYKLA
Klaidoje gyvena tie, kurie įsitikinę, kad mokyklą MOKYKLA padaro Švietimo įstatymas, ministerija, reformos, partijos, Seimas ir įsakmios ES direktyvos.
**
Mokyklą MOKYKLA padaro talentingas pasišventėlis mokyklos vadovas bei Dievo pateptas ir pašauktas Mokytojas.
**
Vyriausybė, Seimas, ministerija, ES direktyvos geriausiu atveju gali brėžti švietimo kryptį, skirti lėšas, bet niekados nepajėgs sukurti svarbiausio dalyko: kūrybiško mokyklos gyvenimo ir įkvepiančio gerai mokytis pamokos turinio.
**
Įkvepiantį pamokos turinį sukuria gabus, vaikų mylimas MOKYTOJAS.
Į savo pamokos turinį pašauktim apdovanotas Mokytojas gabiai sudeda ne tik dažnai šleivų programų nuostatas, vadovėlines tiesas, nuo kurių nepabėgsi, bet ir įgimto, išlavinto proto kerinčią galią, sukauptų, su-sis-te-min-tų naujausių žinių ir mokslo išmintį, tyrus jausmus ir begalinę meilę artimui - moksleiviui.
**
Ne kartą stebėjau, kaip gražiai vaiko gabumai skleidžiasi, kai greta stovi gabus, atidus, savo pašaukčiai atsidavęs Mokytojas.
Kuomet dienų dienas greta gabaus vaiko stovi gausybės reformų ir instrukcijų nukamuotas, ilgus mokytojavimo metus nepritekliuose valstybės laikytas, duoneliauti po kelias mokyklas lakstantis mokytojas, vaiko gabumai tėvų akyse pamažėl ima gesti. Tuomet belieka suskaičiuoti savo, artimų giminių centus ir bėgti į privačią mokyklą vaiko gelbėti. Kalta, žinoma, lieka valstybinė mokykla.
Ką mes turime
Prieš kurdami Tūkstantmečio mokyklą pravartu pasižiūrėti, kokią „armiją ir amuniciją" turime.
**
Per pastarąjį dešimtmetį mokytojų skaičius iki 25 metų amžiaus sumažėjo 71 procentu, vyresnių kaip 55 metų amžiaus pedagogų padidėjo 48 proc. Taip skelbia Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centras.
**
2021 m. vaikus moko ir ugdo 7168 pensinio amžiaus sulaukę pedagogai. Turime rajonų (nenoriu jų skaudinti), kur pedagogai-pensininkai sudaro beveik 80 proc. viso mokytojų būrio narių!
Mokytojo algalapis
Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) viešai publikuojamose ataskaitose užtiksi: Lietuvos mokytojų atlyginimai perpus mažesni nei šios organizacijos skelbiami vidurkiai.
**
Danija, Švedija, Vokietija, Norvegija, Prancūzija, Anglija savo mokytojams moka 2-4 ir net 5 kartus didesnes algas, nes, girdi, jų mokyklose auga, bręsta, skleidžiasi nacijos protas ir ateitis. O kas auga, bręsta ir skleidžiasi Lietuvos mokyklose? Būsimi runkeliai?
Graudūs kontrastai
Buvęs Anglijos premjeras Tonis Bleiras, kilęs iš neturtingos šeimos, tenkinosi mažesniu už mokytojo atlyginimu. Kitas premjeras Deividas Kameronas pagal atlygį atsidūrė 9187 vietoje tarp visų valstybės tarnautojų. Tris kartus didesnę algą gaudavo apylinkės gydytojas ir pedagogas.
**
Dabartinis premjeras pašiauštaplaukis simpatikas Borisas Džonsonas taip pasakė: „Kiek parlamentas skirs, tiek ir užteks. Esu visiškai atsidavęs savarankiškos Anglijos kūrimo darbams ir apie atlygį negalvoju."
**
Lietuvoje kasmet iškilmingai apdovanojami geriausi metų mokytojai, jų mėnesio atlygis tesudaro ketvirtadalį švietimo ministrės algos.
Ūkiška skaičiuoklė
Norvegijoje 1 moksleivis naudoja 2 moderniausius kompiuterius: vieną mokykloje, antrą - namuose. Iš mokyklinio kompiuterio perkeldamas mokyklos turinį į namų, pasikartoja pamoką.
**
Lietuvoje vienu kompiuteriu naudojasi 3,13 proc. moksleivių. Klaipėdoje, Mažeikiuose, Telšiuose, Alytuje, Kauno mieste ir rajone vienas kompiuteris tenka 4 moksleiviams, Vilniuje vienu kompiuteriu naudojasi 6 moksleiviai!
**
Tik 2 proc. pradinukų mokosi mokyklose, kuriose įrengtos seno modelio laboratorijos.
Lenkijoje 68 proc. pradinukų mokosi klasėse ir įvairaus profilio laboratorijose. ES vidurkis - 60 proc.
Pietų Korėjoje, Singapūre, Japonijoje visos pradinukų klasės kompiuterizuotos ir laboratorizuotos.
**
ES skelbia: tarptautiniu mastu 80 proc. aštuntokų fizikos, matematikos, chemijos, biologijos mokosi aukščiausio lygio laboratorijose.
Lietuvoje 89 proc. aštuntokų chemijos, biologijos, fizikos, matematikos mokosi kaip istorijos ir literatūros - skai-ty-da-mi!
Vėjo pažadai
Dar 2015 m. „darbietė" švietimo ministrė (pavardės neminėsiu) Seime mušėsi į krūtinę: jau 2018-aisiais Lietuvoje veiks 10 moderniausių gamtos mokslų, technologijų, matematikos, inžinerijos, menų tyrimų ir eksperimentinės raiškos centrų.
2021 metų gegužės 29 d., t.y. šiandien, Lietuvoje iš ministrės godotų centrų neveikia nė vienas!
Vilniaus Šimašiaus vardo merija prisiekė, kad vieną supercentrą atidarys būtent šiais - 2021 - metais, bet dėl pandemijos centras galbūt atsidarys 2022-aisiais, o gal net nusikels į 2024-uosius.
Gerbiama švietimo ministrė tikisi, kad ir su tokia švietimo „amunicija" įmanoma sukurti stebuklingą Tūkstantmečio mokyklą, kuri sklypinę švietimo daržininkystę ūmai kilstelės į europines aukštumas.
Kitoks Tūkstantmečio mokyklos projektas
Projektas gimė iš ilgametės bendrystės su pedagogais, mokyklų vadovais, universitetų mokslo žmonėmis, gausybės publikacijų, skaitytojų laiškų.
Pamokos kaina. Mokytojas turi 15-18 pilnų savaitinių pamokų. Jokių 0,25, 0,55, 0,75, 0,85 proc. etatų. Pirmus metus mokytojaujančio mokytojo pamokos kaina 20 eurų „į rankas". Auga kvalifikacinis lygis - auga pamokos kaina: 20, 30, 40, 50 eurų.
Mokytojas. Atsižvelgiant į intensyvų kasdienį darbą į užtarnautą poilsį išeina po 30 tarnystės metų. Karjerą baigusiam mokytojui paliekama teisė dirbti mokytojo padėjėju, moksleivių konsultantu, ekskursijų vadovu.
Nauji specialistai. Greta įprastų specialistų naujoje mokykloje dirba pedagogas-teisininkas, pedagogas-finansininkas, informacinių technologijų specialistas, logopedas-gestų kalbos pedagogas.
Užklasinė veikla. Baigiantis pamokoms, į mokyklą susirenka užklasinio darbo specialistai: muzikai, aktoriai, treneriai, informacinių technologijų specialistai, projektuotojai, siuvėjai, virėjai ir t.t. Moksleivis pagal savo gebėjimus, pageidavimus pasirenka, su kuo norėtų mokytis mėgstamą dalyką.
Mokykla. Tūkstantmečio mokykla - naujos architektūros kūrinys - mokymo ir ugdymo kompleksas. Mokykla turi dvi sporto sales - mažiesiems, negalią turintiems ir vyresnių klasių moksleiviams bei mokytojams, - baseiną, dušines, greta atskiroje patalpoje įrengta relaksacijos zona.
Biblioteka. Mokykloje veikia plačios aprėpties knygų ir skaitmenų biblioteka, puikiai įrengta 100-150 vietų skaitykla su moderniu informaciniu centru.
Mokyklos sauga. Visos mokyklos savo teritorijas saugo paprasta tvora, kaip, pvz., yra Prancūzijoje. Visi moksleiviai, patekdami į teritoriją, specialiai įrengtoje patalpoje palieka telefonus, planšetes, fotoaparatus, garso įrašymo įrangą. Pamoka ir tik pamoka yra kiekvieno moksleivio proto darbas.
Ar tai realu?
Ar tokia Tūkstantmečio mokykla - realu? Taip, jei ŠMS ministerija į savo rankas susems moksleivių mokymo ir ugdymo reikalus, kontroliuos mokymo ir ugdymo procesą, parengs mokyklų vadovus, atestuos pedagogus, skirs ir kontroliuos lėšas.
**
Kitu atveju visos naujos idėjos ir Tūkstantmečio mokyklų nauji milijonai prasmegs, kaip atsitiko su 14 reformų milijonais sklypinio švietimo daržuose.
Negali, ponia švietimo ministre, prisiimti atsakomybės už tai, ko nevaldai!