Inovacijas ir modernias technologijas diegianti valdžia vis dažniau užsimena apie planus per vienus ar kitus rinkimus organizuoti ne tik įprastą, gyvą, bet ir elektroninį balsavimą. Visgi, įvertinus, kaip veikia valdiškos IT sistemos, kyla abejonių, ar Lietuva tokiems sprendimams yra tinkamai pasirengusi.
Redakcijos turimais duomenimis, svetimose šalyse gyvenantys mūsų tautiečiai gerokai nustebo, kai pateikę prašymus Vyriausiajai rinkimų komisijai (VRK) leisti balsuoti užsienyje, pirma gavo jų patvirtinimus, o vėliau sulaukė pranešimų, kad prašymai anuliuoti.
„Ar ir jūs gavote iš VRK 3 elektroninius laiškus, kad jie gavo pateiktą prašymą balsuoti užsienyje, kad patvirtino prašymą ir kad prašymą anuliavo. Kas vyksta? Ar dabar liūtis užpylė ir VRK serverius?“ - stebėjosi viena tautietė.
„Ir aš gavau patvirtinimą liepos 2 d., kai registravausi. Šiandien visa šeima gavom po 3 laiškus, kad jis anuliuotas“, - pastebėjimais dalinosi kitas, užsienyje gyvenantis, Lietuvos pilietis.
Siekiant išsiaiškinti, kas čia vyksta, „Vakaro žinios“ komentaro kreipėsi į VRK.
VRK atstovas Mindaugas Skačkauskas patvirtino, kad dalis rinkėjų gauna automatinį el.laišką apie prašymo anuliavimą, o paskui dar vieną laišką, kad prašymas vėl pateiktas.
„Taip atsitinka tuomet, kai ambasados ar konsulato balsavimo komisijos narys rinkėjo registracijos prašymą pakoreguoja. Beveik visuomet tokiais atvejais yra koreguojamas rinkėjo nurodytas adresas, kuriuo jis pageidauja gauti balsavimo dokumentus paštu. Dažniausiai pataisomas miesto pavadinimas, nes rinkėjai nurodo jį lietuvių kalba. Pavyzdys, rinkėjas nurodo „Londonas“ ar „Dublinas“, ambasados ar konsulato balsavimo komisija pataiso į „London“ ir „Dublin“, - sakė pašnekovas.
Laiškai, pasak jo, siunčiami, nes taip yra sukonfigūruota elektroninės registracijos sistema. „Esame paprašę VRK IT paslaugų teikėjo, kad vien tik dėl to, jog yra pakoreguojamas rinkėjo adresas, jam automatinis el.laiškas apie prašymo patvirtinimą nebūtų siunčiamas“, - teigė M.Skačkauskas.
Įvertinus, kad žmonės ir toliau gauna pranešimus apie anuliavimą, darytina išvada, kad arba VRK IT paslaugų tiekėjas prašymą ignoravo, arba ten dirbantys asmenys nemoka pakeisti sistemos konfigūracijos, nekalbant jau apie rimtesnius darbus. Prisiminus Registrų centro istoriją, antras variantas yra labai tikėtinas.