Daugybė vyresnio amžiaus žmonių Lietuvoje bankų paslaugomis naudojasi retai. Pavyzdžiui, gavę pensiją, ją išsigrynina bankomate ir tiek. Tačiau tokiems pasyviems klientams bankai jau sugalvojo apribojimus. Štai Šilutėje gyvenantis Stasys sužinojo, kad paštu gautos kortelės bankomate aktyvuoti nebegalima, privalu naudotis elektroninės bankininkystės paslaugomis ir dar išmanų telefoną įsigyti. Išimtis jam buvo padaryta tik įsikišus „Vakaro žinioms".
Į „Vakaro žinių" redakciją kreipėsi Stasio sūnus Darius, kuris pasipiktino, sužinojęs, kad jo tėčiui pagaminta „Swedbank" kortelė negali būti aktyvuota niekaip kitaip kaip tik prisijungus prie elektroninės bankininkystės. O tiksliau, ėmus naudotis šia paslauga, nors Dariaus tėčiui ji visai nereikalinga.
Liepė įsigyti išmanųjį telefoną
Daugiabučio penktame aukšte gyvenantis Dariaus tėtis turi neįgalumą, nes jo judėjimas yra labai ribotas. Darius žurnalistams pasakojo, kad anksčiau bankas rasdavo būdų, kaip suteikti tėčiui paslaugas patogiu būdu. „Prieš kurį laiką reikėjo atnaujinti tėčio duomenis banke. Pasakiau, kad jis yra nevaikštantis, gyvena penktame aukšte. Tuomet pas jį atvyko banko darbuotoja, atnaujino informaciją, tėtis pasirašė ir viskas.
Dabar, kai jo banko kortelė baigė galioti ir buvo pagaminta nauja, paklausiau, ar vėl būtų galima ją pristatyti, kad tėčiui nereikėtų vykti į skyrių. Bet sužinojome, kad net jei kortelę ir atsiųstų, jis kortele naudotis negalės. Pasirodo, jos neaktyvuos net įdėjęs į bankomatą, nes aktyvavimas dabar galimas tik internetu.
Man buvo paaiškinta, kad mano beveik 80-ies metų tėtis privalės pradėti naudotis elektronine bankininkyste, nes tik per ją galima aktyvuoti kortelę. Pasirodo, kad jungtis prie bankininkystės jam reikės „Smart-ID" programėlės. Kai banko darbuotojai pasakiau, kad tai senas žmogus ir jis neturi išmanaus telefono, man darbuotoja atšovė, kad tai mano problema. Aš turėsiu nupirkti jam telefoną, suinstaliuoti programėlę, nes tik taip jis galės aktyvuoti savo kortelę. Kkitaip jis ta kortele naudotis negalės.
Kaip bankas įsivaizduoja, kad tokio amžiaus žmogus naudosis elektronine bankininkyste ir dar „Smart-ID" programėle?" - retoriškai klausia Darius.
Senas žmogus jaučiasi žeminamas
Vyras neslepia nustebęs, tad papildomai skambino bendru „Swedbank" informacijos numeriu, kur sužinojo tą patį: „Argi tai nėra pasityčiojimas iš seno, neįgalaus žmogaus?
Bandžiau paaiškinti, kad tai senas žmogus ir tokių paslaugų, kaip internetinė bankininkystė, jis bijo, nepasitiki. Jis kategoriškai nesutiks jomis naudotis. Man buvo pasakyta, kad tai mano problema jį įkalbėti. Man negaila pinigų nupirkti jam telefoną, bet tai yra prievarta naudotis paslaugomis, kurių žmogui nereikia.
Kiek yra tokių žmonių Lietuvoje, kurie neturi pasirinkimo, bet yra priversti turėti elektroninę bankininkystę, nes taip liepė bankas."
Visgi Darius banke išgirdo dar vieną alternatyvą - tėtis galėtų parašyti jo vardu įgaliojimą. „Senyvo amžiaus žmonės bijo rašyti tokius dokumentus, baiminasi, kad vaikai padarys kažką su jų turtu, ko jie nenori.
Ir aš savo tėvą suprantu: kodėl jis negali būti savarankiškas? Tik todėl, kad bankui būtų patogiau? O jeigu jam iš kortelės dings pinigai, kas bus kaltas? Sūnus?!
Anksčiau net kortelė buvo siunčiama į namus. Dabar jau ir to nedaro. Viskas daroma taip, kad bankui būtų patogiau, kad žmogus būtų priverstas naudotis jo paslaugomis, kurių žmogui nereikia. Aš savo tėvo taip žeminti neleisiu", - rėžė Darius.
Sužinojęs apie tokią banko tvarką Dariaus tėtis ne juokais supyko ir jau buvo pasiruošęs visų banko paslaugų atsisakyti. Tuomet dėl situacijos su „Swedbank" susisiekus „Vakaro žinioms", banko darbuotojai patys susisiekė su Dariumi. Tačiau vis tiek primygtinai siūlė, kad tėtis parašytų sūnui įgaliojimą.
„Man buvo pasakyta, kad aš turiu rasti kompromisą su juo. Bet aš pasakiau, kad nematau reikalo dėl tokio banko elgesio pyktis su savo tėčiu. Tai yra jų paslaugos ir jie patys turi rasti kompromisą su savo klientu. Po tokios patirties jis kategoriškai nebenori banko paslaugų. Jie pripažino, kad bankomate kortelės nebeaktyvuojamos. Man taip pat buvo pasiūlyta tėtį atvežti į banko skyrių, bet jis jau nebenorėjo su jais bendrauti, pasijuto įsižeidęs. Jis nesuprato, kodėl bankas negali atvežti jam aktyvuotos kortelės į namus. Išgirdau, kad bus bandoma ieškoti sprendimo", - pasakojo Darius.
Bankas pasitikėjimo nekelia
Vyras pasakoja, kad jau patyrė nemalonumų dėl banko paslaugų: „Dar prie lito buvo situacija, kai „Swedbank" sistemos sustreikavo ir banko sąskaitose pasikeitė pinigų sumos. Buvo pranešta, kad jeigu matote, kad jūsų sąskaitoje pinigų daugiau nei turėtų būti, nesugalvokite tais pinigais naudotis. Esą bankas per tris dienas sutvarkys sistemas ir vis tiek sužinos. Man dingo 1000 litų. Aš atvykau į banko skyrių ir sužinojau, kad tokių kaip aš yra daugiau. Po kelių dienų pamačiau, kad atsirado tik 500 litų, dar tiek pat trūksta. Vėl nuvykau į skyrių ir sužinojau, kad su tokia problema atvyksta ir daugiau žmonių. Mane įspėjo, kad jeigu parašysiu skundą, o paaiškės, jog aš meluoju, man bus skirta nuobauda. Darbuotoja patarė geriau to skundo nerašyti. Įsivaizduojate, ką daro bankas?
Aš vis tiek parašiau skundą ir po savaitės man grįžo pinigai. Gavau atsiprašymą, bet kiek žmonių išsigando, neparašė tokio skundo ir prarado savo pinigus?"
Po žurnalistų užklausos padarė išimtį
Komentuoti situaciją delsę, bet atsakymą galų gale pateikę „Swedbank" atstovai tik patvirtino Dariaus informaciją.
„Visuomet siekiame bendradarbiauti ir pasiūlyti tinkamiausią išeitį klientui. Jei gyventojas pagamintos kortelės atsiimti padalinyje negali, nesinaudoja ir neketina naudotis „Swedbank" interneto paslaugomis, tuomet to asmens šeimos nariui siūloma pasirūpinti notariniu įgaliojimu, su kuriuo įgaliotas asmuo gali užsisakyti prie kliento sąskaitos papildomą atstovo vardu pagamintą mokėjimo kortelę ir tokiu būdu atlikti reikiamus veiksmus", - rašoma banko komentare.
Visgi, po žurnalistų kreipimosi į banką Stasiui buvo padaryta išimtis - su sūnumi nuvykęs į banko skyrių senjoras gavo jau veikiančią - aktyvuotą naują banko kortelę.
Darius sako, kad tik žiniasklaida padėjo išspręsti situaciją. „Jeigu ne jūs, nieko nebūtume pasiekę. Atvykus į banką, matėsi, kad darbuotojai nėra patenkinti mūsų vizitu. Kortelė veikia, jokios bankininkystės tėtis neatidarė. Pasakiau jam, kad jis dabar kaip karalius - jam vienam padaryta išimtis!
Daugybė žmonių yra tokioje situacijoje ir jiems sąlygos nepasikeitė - bankas ir toliau vers juos atsidaryti elektroninę bankininkystę ir naudotis ja, pirkti išmaniuosius telefonus ir naudoti programėles, nors žmonėms to nereikia.
Turbūt tam ir buvo panaikintas kortelės aktyvavimas bankomate, kad dar nesinaudojantys elektronine bankininkyste per prievartą ten būtų suvaryti. Ir dar programėle išmania imtų naudotis. Gal taip siekiama padidinti išmaniųjų telefonų pardavimus? Gal bankas tuoj ir kokias nuolaidas tokiems telefonams pensininkams pasiūlys? Sudarys partnerystę su kokiu ryšio operatoriumi, kad iš pensininkų visi daugiau uždirbtų", - svarsto Darius.
Vito Tomkaus trigrašis: Žinot, Mano Žmonės Mielieji, kaip nuolat į savo gerbėjus kreipiasi Vaišvila, Tamstos man tampate vis labiau ir labiau nebemieli... Šitaip atvirai iš solidaus amžiaus senjoro ir jo principingo sūnaus tyčiojasi vikingų, užkariavusių Lietuvos rinką, statytiniai bankininkai bei jų vietiniai pakalikai, o Tamstos vis dar jaukiai įsitaisę "ant sofkučių"?! Nesuvokiat, kad ir jūsų tas pats laukia? Kur piketai? Streikai? Demonstracijos? Net sovietmečiu šachtininkai susėdę streikavo ir daužė šalmais grindinį po valdžios langais, kai jiems nemokėjo atlyginimų! O mes, gyvendami LAISVOJE ir DEMOKRATINĖJE LT, tapom visai neįgalūs: juk mums už darbą valdžią seniai nebemoka, nes visas algas ir pensijas iš karto perveda į žydų bankus. O ką tie paskui su mumis išdarinėja - patys matot: nusipirk brangiausią mobiliaką, susimokėk už paslaugas, internetinį ryšį, o tada, jei dar liks pinigų, gal ir gausi. O juk apetitas kyla bevalgant: nenustebsiu, jei staiga arba netikėtai ims brangti ir kreditinės kortelės.
Man jau taip buvo, kai Prancūzijoje bankomatas kortelę prarijo... Gerai, kad niekad nepasitikiu ir netikiu nei savo, nei svetima valdžia, todėl kai tik pareikalavo visas išmokas perversti į svetimus bankus, kiek spėjau, tiek ir išsiėmiau grynų pinigų, kuriuos visada laikau prie savęs, nes jeigu jų būčiau tada neturėjęs, būtų tekę man prancūziškame restorane nešvarius indus plauti, jei būčiau negalėjęs už šeimos pietus susimokėti... Beje, tas pats man vakar nutiko ir viešbutyje, kai reikėjo už nakvynę susimokėti: stoviu kaip paskutinis idiotas registratūroje, visokias savo ir žmonos SEB ir SWEB korteles kaišioju, o man kažkoks sumautas aparatėlis vis atrašo;"DECLINE!" (Tikslaus vertimo nežinau, tik supratau, kad viešai mane pasiuntė "naxui", atsiprašau, kad pasinaudojau šiandien populiariausiu pasaulyje rusišku žodžiu.) Ir vėl mane išgelbėjo tik gryni pinigai, nes jei būtų tekę viso viešbučio nešvarius indus plauti, į Lietuvą gal tik po metų kitų būčiau parsiradęs.
Ir todėl, vis dar mieli mano žmonės, Tamstos privalote išmokti už save, savo teises ir savo vaikų ateitį pakovoti, nes kitaip atrodysite idiotiškai kaip ir aš, prieš kažkokį sumautą net ne žmogų, o aparatą. Anksčiau ar vėliau gyvenimas Tamstas privers į save iš šalies įdėmiau pasižiūrėti. Ir kuo anksčiau - tuo geriau, nes paskui jau gali būti vėlu. Suvarys kaip kažkada žydus į getus ir nebeleis net į lauką be leidimo išeiti. Vis dar teigsite, kad man susimaišė protelis ir aš sąmokslo teorijas atkartoju? Štai ir ne! Juk taip jau buvo dar visai neseniai - per išgalvotą pandemiją! Fantastinė repeticija, prieš suvarant visus gyvulius, t.y. - gojus į atskirus gardus! Kuri su kaupu pasiteisino: ne vienas nei kriuktelėjo, nei bliovė... Todėl, kol dar nevėlu, kol dar galime laisvai judėti ir bliauti, nepraleiskime progos garsiai pareikšti, kad mes dar ne visai sugyvulėjom, dar esame homo sapiens, todėl ir valdžia, ir net skandinavų bankai privalo elgtis su mumis žmoniškai... Tik tiek pradžiai!