Aplinkos apsaugos departamentas (AAD) pastebi, kad šiltuoju metų laiku dažniau susiduriama su keturračių vairuotojų daromais pažeidimais. Aplinkosaugininkai, atsižvelgdami į šias tendencijas, parengė atmintinę, skirtą motorinių transporto priemonių vairuotojams.
Kaip teigiama AAD pranešime spaudai, dažniausiai keturračių ar krosinių motociklų vairuotojai taisykles pažeidžia, važinėdami miškuose, pievose, saugomose teritorijose ar kitose vietose, kur tai daryti draudžiama. Aplinkosaugininkai primena, kad toks elgesys daro ilgalaikę žalą gamtai, todėl AAD parengė atmintinę, skirtą motorinių transporto priemonių vairuotojams.
„Dėl neteisėto važinėjimo bekele vis dar niokojami gražiausi gamtos kampeliai – kraštovaizdžio draustiniai, piliakalnių šlaitai, upelių pakrantės. Tokie atvejai ne tik trikdo natūralią ekosistemų pusiausvyrą, bet ir rodo, kad daliai poilsiautojų vis dar trūksta aplinkosauginio sąmoningumo“, – teigia Vilniaus miškų kontrolės skyriaus vyriausiasis specialistas Nerijus Smaidžiūnas.
Pasak N. Smaidžiūno, keturračių ir krosinių motociklų vairuotojams skirtoje atmintinėje bus nurodoma, kur tokiomis transporto priemonėmis galima važinėtis.
„Atmintinė skirta padėti orientuotis, kur šiomis transporto priemonėmis leidžiama važinėtis, o kur – griežtai draudžiama. Ja siekiama ne bausti, o šviesti – padėti vairuotojams elgtis atsakingai ir išvengti galimų pažeidimų“, – tvirtina Vilniaus miškų kontrolės skyriaus vyriausiasis specialistas.
AAD akcentuoja, kad važinėjant bekele keturračiais ar krosiniais motociklais, trikdoma laukinė gyvūnija – ypač pavasarį ir vasaros pradžioje, kai gyvūnai veda jauniklius. Išsigandę triukšmo, gyvūnai palieka buveines, o palikti jaunikliai dažnai žūva.
Važiuojant bekele taip pat sunaikinami augalai ir buveinės – žolinė danga, uogienojai, reti ir saugomi augalai tiesiog sutrypiami ar išraunami. Keturračių provėžos ardo dirvožemio paviršių, sudaro erozijos židinius, nyksta biologinė įvairovė.
Aplinkosaugininkai perspėja, kad įkaitę varikliai gali uždegti sausą žolę ar paklotę, o tai kelia rimtą gaisrų pavojų miškuose ir atvirose teritorijose. Taip pat gali būti teršiama aplinka – iš netvarkingų variklių ar nesandarių bakų į dirvožemį ar vandens telkinius gali patekti degalai, alyva, plastiko atliekos.
AAD primena, kad važinėjimas bekele – net jei nėra ženklo „Draudžiama“ – yra pažeidimas.
Draudžiama važiuoti ne tik miško paklote, pievomis, pelkėmis, raistais, upeliais, upių ar ežerų pakrantėmis, bet ir bet kuria kita natūralia gamtine teritorija. Taip pat draudžiama važiuoti kvartalinėmis linijomis, elektros linijų trasomis, priešgaisrinėmis juostomis, proskynomis, pažintiniais takais, piliakalniais ir kitose vietose, jeigu tai nėra kelias ar specialiai įrengta oficiali trasa.
Miškuose keturračiais ir krosiniais motociklais važinėti galima tik keliais, o transporto priemones reikia statyti tik tam skirtose aikštelėse arba kelio pakraštyje, užtikrinant, kad būtų galima netrukdomai pravažiuoti kitoms transporto priemonėms.
Draudžiama statyti ar važiuoti transporto priemones arčiau kaip 25 metrai prie vandens telkinio kranto. Važinėjant privačioje teritorijoje – būtinas žemės savininko sutikimas, o nuomojant keturračius ar kitas transporto priemones – ir raštiškas miško valdytojo leidimas.
Norint organizuoti varžybas, renginius, būtina gauti teritorijų, per kurias numatytas maršrutas, valdytojų sutikimus. Jeigu renginys vyks saugomų teritorijų direkcijų administruojamose ar joms Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos direktoriaus įsakymu priskirtose nacionalinėse saugomose teritorijose ir „Natura 2000“ tinklo teritorijose, leidimas turi būti suderintas su atitinkamos saugomos teritorijos direkcija.