Naujoji Gyvenimo įgūdžių ugdymo programa piktina mokinių tėvus, stebina pedagogus, bet nė kiek nesumažina Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos klerkų, o ir Seimo daugumos ryžto išugdyti ne valingą, brandžią asmenybę, bet nebrandžius, anksti seksą išbandžiusius jaunuolius.
Mažai ką nutuokiančius apie tikrą meilę, bet jau depresyvius ir su vieninteliu noru - nepastoti ar laiku atlikti abortą. Humanitarinių mokslų daktarė, Rengimo šeimai asociacijos narė, Nacionalinio susivienijimo tarybos narė Asta KATUTĖ ne kartą yra kritikavusi Gyvenimo įgūdžių programą, todėl sutiko pasidalinti savo įžvalgomis ir su „Vakaro žinių" skaitytojais.
Paklausta, kodėl būtent dabar suaktyvėjo rūpestis šviesti paauglius apie lytinius santykius, nors vaikai buvo šviečiami ir anksčiau, pagal senąją programą, A.Katutė atsakė:
„Reikia pasakyti, kad iniciatyva keisti bendrojo ugdymo programas kilo praeitos kadencijos Vyriausybėje. Tuomet buvo iškeltas tikslas atnaujinti bendrųjų programų turinį, jas perrašant kompetencijų pagrindu. Atnaujinimas vyko jau dabartiniams valdantiesiems vadovaujant Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai.
Programos keitimo procese aktyviai dalyvavo ideologiškai angažuotos organizacijos, todėl nenuostabu, jog senosios lytiškumo programos turinys pasikeitė labai stipriai, pakito paties lytiškumo samprata, joje neliko rengimo šeimai dalies. Naujojoje Gyvenimo įgūdžių programoje lytiškumo ugdymas įgijo lytinio švietimo bruožų, tad ir tikslas nuo brandžios asmenybės ugdymo nukrypo į žinių apie saugius lytinius santykius suteikimą."
- Kodėl užsispyrusiai ignoruojama tėvų nuomonė?
- Suinteresuotos pusės sutaria, kad reikia su vaikais kalbėtis apie lytiškumą, tik nesutariama, ko jie turėtų būti mokomi.
Tėvų ir šeimų organizacijos akcentavo, jog jų siūlymai nesulaukė programos rengėjų dėmesio, jie buvo ignoruojami. Kitaip sakant, nevyko jokia racionali komunikacija, kurios metu būtų įmanoma siekti kompromiso, kaip buvo rengiant senąją lytiškumo ugdymo programą. Tokiai įvykių sekai yra tik vienas paaiškinimas - yra politinė valia turėti tokią programą, kokia yra dabar parengta.
- Kodėl nesipriešina patys pedagogai? Jie kovoja dėl algų, dėl socialinių garantijų, bet tarsi abejingi, kad iš vaiko jau daromas dvikojis gyvūnas.
- Pati programa parašyta labai aptakiai. Neįgudusiai akiai joje viskas gan abstraktu. Tačiau, kaip sakoma, esmė slypi detalėse.
Ekspertai, turintys patirtį lytiškumo programų srityje, išskyrė įvairias galimas rizikas. Tai lyčiai neutrali šeimos samprata, akcentuojamas ne ankstyvų ar atsitiktinių lytinių santykių vengimas, o kontracepcija ir pan.
Ne visi skaitė ir rekomenduojamą metodinę medžiagą, o ji išties iškalbinga. Rekomenduojamoje metodinėje medžiagoje dominuoja radikaliosios kairiosios organizacijos VšĮ „Įvairovės ir edukacijos namai" parengti leidiniai. Šios organizacijos atstovai dalyvauja visuose programos ir pedagogų rengimo darbų etapuose. Ne visi tėvai girdėjo apie šitą organizaciją, ne visi mokytojai žino apie šios organizacijos veiklą ir kryptį, tad nenuostabu, kad jiems „neužsidega" raudona šviesa, vien perskaičius šios organizacijos pavadinimą.
Ne mažiau svarbu ir ekonominis aspektas. Girdime, jog parengti sudėtingi mokytojų darbo užmokesčio skaičiavimo algoritmai, tačiau dažnas mokytojas, ypač mažesnėse mokyklose, neturi viso etato, o norintys padoriau uždirbti, dirba ir didesniu krūviu. Gyvenimo įgūdžių programa yra privaloma, tad pamokos bus apmokamos - ir jas vesiantys pedagogai uždirbs daugiau.
Nemanau, kad visiems pedagogams nerūpi naujos kartos ugdymas vertybiniu pagrindu, tačiau mokymo įstaigų pavertimas eiliniu paslaugas teikiančiu subjektu padarė meškos paslaugą pačiai mokytojo kaip prestižinės profesijos atstovo sampratai ir mokytojų savivertei. Nors mokytojo darbas tikrai prestižinis, nes jis atlieka vieną svarbiausių darbų valstybėje - ugdo naujus piliečius.
- Kiek toks mokinių tėvų nepaisymas, netgi jų vertybių ignoravimas yra paplitęs kitose valstybėse?
- Sakyčiau, kad tam atkakliausiai priešinasi musulmonų bendruomenės. Pavyzdžiui, tėvai musulmonai aktyviai gynė savo teisę neleisti vaikų į atitinkamas pamokas Jungtinėje Karalystėje.
Šiomis dienomis yra žinių iš Belgijos, kur nepasitenkinimą lytinio švietimo pamokomis reiškia šalyje gausi musulmonų bendruomenė. Buvo pasitelkti ir radikalūs veikimo būdai, padegtos kelios mokyklos.
- Kaip vertiname politikų pasisakymus, jog paauglės (pvz., 11-os metų) pastoja tik todėl, kad trūksta lytinio švietimo?
- Politikai naudojasi situacija, kad pateisintų naujos kontraversiškai vertinamos lytiškumo programos būtinumą. 11-metės iš socialiai rizikingos šeimos pastojimo atveju reikia kalbėti apie vyresniojo asmens atsakomybę, tuo turi domėtis teisėsauga.
Ar politikai nori pasakyti, kad vaikams yra normalu mylėtis, negeras tik pats pastojimo faktas, tai yra, kad nebuvo apsisaugota? Naujoji lytiškumo programa būtent taip ir rekomenduoja kalbėtis su vaikais - svarbu abipusis sutikimas ir tinkamos apsisaugojimo priemonės, o nuo kada ir su kuo - šis klausimas praktiškai neliečiamas.
Ar tikrai tik tiek norime išmokyti vaikus apie seksą? Programoje nėra kalbama apie būtinybę valdyti savo geismus, nepateikiami patarimai lytinių santykių pradžią atidėti iki vyresnio amžiaus, nieko nekalbama apie meilę, kaip ją atskirti nuo trumpalaikio susižavėjimo, kaip kurti ilgalaikius santykius ir pan. Nieko nepasakoma apie ankstyvų lytinių santykių žalą psichikai, kas dažnai sąlygoja sumažėjusią paauglių savivertę, depresiją, nelaimingumo ir pykčio jausmą, agresijos potyrius. Tokie išgyvenimai nepadeda susikaupti ir įsigilinti į mokslus, priešingai. Tačiau apie visa tai nėra kalbama.
Svarbu paaugliams padėti pažinti savo vaisingumą, o ne įteigti, kad tai yra negatyvus reiškinys.
Naudojamas ir lingvistinis programavimas - nelauktas, nepageidaujamas nėštumas, o tuo pat metu kalbama apie saugią kontracepciją, saugų nėštumo nutraukimą, reprodukcinę sveikatą ir pan.
Būtina vaikus ugdyti atsakingus už save ir kitą, gebančius užmegzti darnius santykius, būtinus šeimos kūrimui ir naujos gyvybės atsiradimui šeimoje.
Šalis yra demografinės krizės akivaizdoje, bet valdantieji neišnaudojo visų priemonių taisyti situaciją. Priešingai - su šia programa jie ir toliau gilins demografinę duobę. Lytiškumo ugdymas yra valstybinė tema, todėl tėvai sunerimę, kad informacija, kurią žada pateikti mokykla, gali skirtis nuo šeimos vertybių.
Be abejo, yra svarbu vaikams pateikti žinias, kaip išvengti lytiškai plintančių ligų ir nėštumo, bet ši informacija turi tik papildyti valingos ir brandžios asmenybės ugdymo procesą.