Vyriausybė vėl pakeitė Kelių eismo taisykles (KET). Pokyčiai įsigalios nuo gegužės 1-osios. Teigiama, kad toks poreikis atsirado Seimui priėmus Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimus.
Pristatome pagrindines laukiančias naujoves.
• Transporto priemonei dalyvaujant viešajame eisme (išskyrus atvejus, kai transporto priemonė stovi), vairuotojams bus draudžiama naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis, jeigu jomis naudojamasi rankomis, išskyrus mobiliojo ryšio priemonių valdymą naudojant laisvų rankų įrangą, kai mobiliojo ryšio priemonė pritvirtinta specialiame laikiklyje, ar naudojant transporto priemonės įrangą.
• Nustatomas draudimas pėstiesiems judėti per dviračių pervažą pagal analogiją su draudimu dviratininkams kirsti važiuojamąją dalį važiuojant pėsčiųjų perėjomis.
• Įtvirtinama, kad, jei posūkis arba apsisukimas galimas iš vienos eismo juostos, sukdamas vairuotojas gali pasirinkti bet kurią važiuojamosios dalies, į kurią jis suka, eismo juostą.
• Aiškiai nurodomos visos vietos, kuriose draudžiama lenkti, atitinkamai už šiuos pažeidimus bus taikoma atsakomybė pagal Administracinių nusižengimų kodeksą - papildoma, kad lenkti draudžiama gyvenamosiose zonose, daugiabučių gyvenamųjų namų kiemuose, stovėjimo aikštelėse ir dviračių gatvėse.
• Atsisakoma nustatyto draudimo mokyti vairuoti gyvenamojoje zonoje (pagal galiojančias Taisykles gyvenamojoje zonoje gali būti vykdomas vairuotojų egzaminavimas, bet vairuotojų mokymas šioje zonoje draudžiamas, todėl būsimasis transporto priemonės vairuotojas neįgyja reikiamų ir kiekvienam vairuotojui būtinų praktinių vairavimo įgūdžių). Vietoj draudimo mokyti vairuoti įrašytas draudimas lenkti gyvenamojoje zonoje, analogiškai, kaip numatyta dviračių gatvės eismo reikalavimuose.
• Derinant su kitomis KET nuostatomis, patikslinama, kad transporto priemonės vairuotojas, įvažiuodamas į kelią iš gyvenamosios zonos, privalo duoti kelią juo artėjančioms transporto priemonėms, taip pat pėstiesiems, kurių judėjimo kryptį jis kerta.
• Įteisinta, kad gyvenamojoje zonoje dviračio vairuotojui netaikomas KET nustatytas reikalavimas važiuoti viena eile ir kuo arčiau eismo juostos dešiniojo krašto.
• Reglamentuota, kad, sutartiniais pagrindais ir kelio savininko nurodytomis sąlygomis vykdant kelio infrastruktūros ar aplinkos tvarkymo ar priežiūros darbus, transporto priemonei su įjungtu oranžiniu švyturėliu, kuri būtina darbo funkcijoms toje vietoje atlikti, galima važiuoti veja, šaligatviu, pėsčiųjų ir (ar) dviračių taku, dviračių juosta, skiriamąja juosta, pylimų ar iškasų šlaitais, grioviais, taip pat sustoti ar stovėti minėtose vietose.
• KET papildytos nauju įspėjamuoju kelio ženklu „Raiteliai", kuris įspės apie kelio ruožą, kuriuo dažnai joja raiteliai ar vedami žirgai.
• Pripažinti netekusiais galios kelio ženklai „Telefonas" ir „Lankytina vieta" (taksofonų paslaugos Lietuvoje atsisakyta, o lankytinos vietos žymimos kelio ženklais „Krypties rodyklė į lankytiną vietą" ir „Lankytinos vietos pavadinimas").
Beje, 2023 m. kovo 20 d. nutarimo projektą apsvarstė ir jam pritarė Eismo saugumo taryba.
Socialinėje erdvėje daugiausiai dėmesio sulaukė KET patikslinimas dėl vairuotojų naudojimosi mobiliaisiais telefonais. Šiuo metu galioja nuostata, kad mobiliojo net į rankas negalima paimti, jei transporto priemonės variklis neišjungtas. Nuo gegužės mobiliuoju rankomis naudotis nebus galima „transporto priemonei dalyvaujant viešajame eisme (išskyrus atvejus, kai transporto priemonė stovi). Dalis internautų piktinasi teisės akto neaiškumu: ar dabar bus galima mobiliuoju rankomis naudotis transporto spūstyse, esant raudonam šviesoforo signalui ir pan., nes transporto priemonė tada stovi? KET iš tikrųjų tai nėra detalizuojama, tačiau Vyriausybės išplatintame pranešime rašoma, kad „ši išimtis galioja tik sustojus ilgesniam laikui, tačiau nėra taikoma, kai sustojama spūstyje, prie raudono šviesoforo signalo, praleidžiant pėsčiuosius ir panašiai".
Saugaus eismo ekspertas, vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas „Vakaro žinioms" sakė, kad žmonės, kurie KET patikslinime dėl vairuotojų naudojimosi mobiliaisiais telefonais įžvelgia neaiškumų, ieško sliekų ant ledo.
„Reikia taikyti protingumo kriterijus. Negalima visko teisės aktuose aprašyti. Negi trims sekundėms sustojus reikš, kad sustojai trumpam, o keturioms - ilgam? Aiškiai pasakyta: vairavimas nenutrūksta tol, kol tu vairuoji automobilį. Jei sustoji spūstyje, prie pėsčiųjų perėjos - vis tiek vyksta vairavimas. Mokymuose dažnai naudojame terminą „automobilio sustabdymas". Tai - kas kita nei sustojimas. Sustojama aikštelėje, išimti kažką iš bagažinės, išleisti ar įsodinti keleivį. O sustoti pėsčiųjų perėjoje nėra stovėjimas. Nežinau, kaip lietuvių kalba dar aiškiau aprašyti. Gal kalbininkų klausti? Gal įvesti terminą „sustabdymas"? Kodėl gi ne, jei žmonėms būtų aiškiau?", - svarstė A.Pakėnas.
Pasak jo, kai ką Kelių eismo taisyklėse kalbininkai tikrai galėtų revizuoti. Kad ir terminą „draudžiamieji kelio ženklai", nes tiesiogine prasme tai reikštų, kad šie ženklai yra uždrausti. Norint, kad tie ženklai ką nors draustų, juos reikėtų vadinti „draudžiančiaisiais".
„Aš tik už, kad viskas būtų aiškiau. Bet vis tiek galvoju, kad teisės aktuose neįmanoma visko aprašyti. Minėti sugriežtinimai negerai yra žmonėms, kurie nori kalbėti vairuodami. Į bet kokį įsikišimą į šią sritį reaguojama visokiais priekaištais, esą yra neaišku. Jei aš noriu vairuoti, o ne kalbėti, visiškai suprantu, kas yra stovėjimas ir kas yra sustabdymas. O kas nenori, apsimeta „šlanga", kad neaišku. Gal tada pasiaiškiname, ar tokie iš viso yra adekvatūs vairuoti?", - retoriškai klausė saugaus eismo ekspertas.
Nors gegužę įsigalios nemažai KET pakeitimų, A.Pakėnas sako, kad nė vieno esminio nėra, daugiausiai tai yra patikslinimai „nesuprantantiems" dabartinių KET.
„Nuo gegužės bus taip, kaip buvo, tik aiškiau. Iš rimtesnių pakeitimų įvardinčiau posūkius sankryžoje: kad kai sukama į kairę nebūtina užimti kairiausią eismo juostą, o į dešinę - dešiniausią. Bet ši taisyklė ir taip galiojo, tik buvo išvestinė: reikėjo perskaityti du-tris punktus ir padaryti išvadą. Kadangi išvadą kai kam padaryti sudėtinga, nuspręsta parašyti tiksliai. Taisyklių pokyčiai tėra galiojančių taisyklių patikslinimas, paaiškinimas", - reziumavo saugaus eismo ekspertas.