respublika.lt
 

Niurburgringo fenomenas (2)

2019 gegužės mėn. 31 d. 11:11:10
Milda KUNSKAITĖ

Regis, pasaulyje nėra kitos automobilių lenktynių trasos, apie kurią būtų tiek kalbama, kiek apie Niurburgringo autodromą. Automobilių sporto gerbėjams ši vieta yra kultinė. Bet kuo ši „Formulės-1“ trasa yra ypatinga? Kodėl greitaeigės technikos gamintojai taip stengiasi pasiekti greičio rekordą būtent šioje trasoje?

×
nuotr. 1 nuotr.
EPA-Eltos nuotr.

 

Amžius

1927 m. Eifelio kalnuose įrengtas Niurburgringo kompleksas - viena seniausių pasaulyje automobilių lenktynių trasų, veikiančių iki šiol. Čia užaugo ne viena lentynininkų karta: iš esmės tai yra pagrindinė vieta, kurioje formavosi Vokietijos automobilizmo kultūra, jos automobilių sportas. Ir ne tik Vokietijos - visos Europos! Iš stacionarių trasų už Niurburgringą yra senesnė tik „Senoji plytinė“ Indianapolyje (JAV, 1911 m.) ir Moncos autodromas (Italija, 1922 m.).

Ilgis

Tipiškos šiuolaikinės trasos ilgis paprastai siekia 4-5 km. Niurburgringo „Šiaurinės kilpos“ („Nordschleife“) asfalto juosta tęsiasi 20,8 km, o kartu su „Grand Prix žiedu“, kuriame vyksta „Formulės-1“ lenktynės, trasos ilgis siekia beveik 26 km. Žinoma, yra ir ilgesnių lenktynių trasų. Pavyzdžiui, „Isle of Man TT“ žiedo ilgis siekia 60,7 km, o „Targa Florio“ lenktynių dalyviai, apsukę vieną ratą, nuvažiuoja 72 km. Bet jos - šiuolaikinės trasos, sudarytos iš įprastų kelių fragmentų (Meno saloje ir Sicilijoje). O štai tokio dydžio stacionarių autodromų tiesiog nėra.

Natūralumas

Ši lenktynių trasa yra panaši ne į specialiai įrengtą autodromą, o į kalnų kelią - sudėtingą ir klastingą. Siaura asfalto juosta vingiuoja kalnų šlaitais, sudarydama staigius posūkius, o už atitvarų - miškas, dėl kurio trasa buvo praminta „Žaliuoju pragaru“. Vietomis gumbuotas asfaltas nė iš tolo neprimena lygios kaip stiklas šiuolaikinių autodromų dangos. Toks natūralumas nėra būdingas šiuolaikiniams autodromams. Tuo Niurburgringas yra giminingas kitoms klasikinėms trasoms - Belgijos SPA, anglų Doningtonui, suomių Ahvenistui ir latvių Bikerniekams.

Didelis greitis

Niurburgringas buvo projektuojamas atsižvelgiant į XX a. 3-ojo deš. mašinų galimybes. O jos nebuvo galingos (tobuliausių lenktyninių automobilių galia siekė vos 200 AG), pasižymėjo labai silpnais stabdžiais ir siauromis slidžiomis padangomis. Iš vairuotojo „Šiaurinė kilpa“ reikalauja neeilinės drąsos ir puikiai jausti pusiausvyrą, užtat ja važiuoti yra įdomu net negalingu automobiliu.

Be daugybės posūkių, „Šiaurinė kilpa“ garsėja dviejų km ilgio tiesia atkarpa „Doettinger Hoehe“. Galingiausios serijinės mašinos kaip „Porsche 911 GT2RS“ čia išvysto didesnį kaip 300 km/val. greitį. Dėl šių ypatumų net kuklus 136 AG hečbekas „Suzuki Swift Sport“ patyrusio piloto rankose 20,6 trasos kilometrus pajėgia nuvažiuoti vidutiniu 140 km/val. greičiu. O trasos rekordininkas tarp serijinių automobilių - superautomobilis „Lamborghini Aventador LP770-4 SVJ“ pernai „Šiaurinę kilpą“ įveikė vidutiniu 183 km/val. greičiu per 6 minutes ir 44,97 sek.

Nesibaigiantys posūkiai

„Žaliajame pragare“ yra 154 posūkiai. Suprantama, važiuojant negalinga mašina atrodo, kad jų yra mažiau, o štai prie greitaeigio superautomobilio vairo trasa virsta nesibaigiančių viražų virtine. Būdingiausi posūkiai seniai turi atskirus pavadinimus: Hacenbachas („čiurlenantis upelis“), Hocheichenas („aukšti ąžuolai“), Flugplacas („pakilimo takas“), Švedenkroicas („švediškas kryžius“) Fuksriorė („lapės urvas“), Eksmiulė („buvęs malūnas“), Karuselė, Švalbenšvancas („kregždutės uodega“)... Aistruoliui šie žodžiai - tikra poezija!

Bandymų poligonas

Daugelis firmų „Šiaurinėje kilpoje“ išbando savo automobilius: čia galima įvertinti ir jų patikimumą ekstremaliomis sąlygomis, ir sureguliuoti valdymą. „Išbandyta Šiaurinėje kilpoje“ - tai tarsi kokybės ženklas.

Savo techninius centrus trasoje įsirengė BMW, „Porsche“, „Aston Martin“, „Hyundai“. Vokiečiai čia išbando ir superautomobilius, ir kuklias šeimoms skirtas mašinas. Manoma, kad sudėtingomis „Nordschleife“ sąlygomis išbandytas sportinis automobilis yra geriau pritaikytas gyvenimui negu suprojektuotasis rafinuotai idealioms lenktynių trasoms.

Be teisės suklysti

Baisingas greitis „Šiaurinėje kilpoje“ dera su klastingais pakilimais ir aukštais kelio apvadais, kurie lengvai privers mašiną skristi. Bet įprastų išlėkimo zonų nėra. Žvyro spąstų yra vos keliose vietose, o jų pločio visiškai nepakanka mašinai sustabdyti. Beveik palei visą 20 km ilgio trasą šonuose yra tik 4-5 metrai vejos, už kurios - paprastas plieninis atitvaras, pavojingiausiose vietose papildytas tinklo tvora. Tai, beje, nėra nereikalinga priemonė - prieš keletą metų itin patyrusio piloto Uvės Alceno (Uwe Alzen) BMW Z4 GT3 peršoko atitvarus ir išlėkė į mišką!

Mirtinas pavojus

Trasai būdinga tai, kad klaidos kaina gali būti labai didelė. Deja, čia nuolatos vyksta avarijos. Net per oficialias varžybas kas keletą metų kas nors žūsta: dabar aukų sąraše yra 69 lenktynininkai per 92 trasos egzistavimo metus.

Tragedijos dar dažniau vyksta važinėjantis turistams: policijos duomenimis, 2017 m. mėgėjai 81 kartą pateko į avarijas: du žmonės žuvo, 18 rimtai nukentėjo. Nereikia nė sakyti, kad ypač didelės rizikos grupei priklauso motociklininkai...

Prieinamumas

Šiaip ar taip, „Šiaurinė kilpa“ - vos ne prieinamiausias būdas prisiliesti prie automobilių sporto. Pirmajame etape nereikia nei lenktyninio automobilio, nei licencijos, nei šalmo. Mat paprastomis dienomis, kai nevyksta varžybos, trasa veikia kaip mokama automagistralė - toks yra jos juridinis statusas. Dėl to „Šiaurinę kilpą“ galima vadinti ilgiausiu pasaulyje vienpusio eismo keliu. Prisiartini prie užkardo, susimoki ir važiuoji sau, jausdamas malonumą! Tuo ir naudojasi turistai - nuo pensininkų su turistiniais nameliais ir organizuotų grupių dideliuose autobusuose iki fanatikų su pusiau lenktyninėmis mašinomis. Bilietas apsukti vieną ratą kainuoja 25 eurus paprastomis dienomis ir 30 eurų savaitgaliais, o nuolatiniams lankytojams yra paruošti abonementai, kainuojantys 2200 eurų.

Tas pats užkardas

Bet į avarijas geriau nepatekti, kitaip teks plačiai atverti piniginę: už automobilio nuvežimą (nuo 600 eurų), už saugos automobilį (82 eurai už kiekvieną pusvalandį) ir net už bortelių remontą, jeigu juos kliudėte (31 eurą už metrą). O jeigu bus nuspręsta, kad išgabenant mašiną reikia uždaryti trasą, kiekviena prastovos valanda atsieis 1350 eurų. Nekalbant apie žalą mašinai ir jūsų sveikatai! Beje, net profesionalios lenktynės Niurburgringe yra palyginti prieinamos. Tai dviejų etapų serija VLN (Veranstaltergemeinschaft Langstreckenpokal Nürburgring), kur kiekvienose lenktynėse dalyvauja daugiau kaip 150 ekipažų su 3-4 pilotais kiekviename, taip pat mažiau prestižiška serija RCN (Rundstrecken-Challenge Nürburgring). Vieta geros komandos 340 AG BMW M240i kainuoja apie 7000 eurų vienam VLN etapui.

Machinacijos

Niurburgringas - ne tik vokiečių nacionalinio pasididžiavimo objektas, bet ir šiokia tokia gėda. Prieš keletą metų žurnalistai atskleidė milijoninę aferą, kurioje dalyvavo lenktynių trasos vadovybė. Paaiškėjo, kad ji sukūrė aiškiai neįgyvendinamą verslo planą ir neteisėtai gaudavo subsidijas iš vietos valdžios. Galų gale autodromas bankrutavo. 2016 m. Niurburgringo trasą nupirko rusas verslininkas Viktoras Charitoninas. Jam priklauso 99 proc. autodromo akcijų. Bendra sandorio suma sudarė 77 mln. eurų.

Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (2)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • UŽSIENIEČIAI: kas penktas, dirbantis Lietuvos įmonėse, tarp savo bendradarbių turi bent vieną, atvykusį iš užsienio, o šalia lietuvių daugiausiai darbuojasi Ukrainos, Baltarusijos ir Rusijos piliečiai.
  • KELIUOSE: praėjusią parą, ketvirtadienį, Lietuvos kelių policijos tarnybos pirminiais duomenimis, užregistruoti 59 eismo įvykiai, 8-iuose iš jų sužeisti 9 žmonės.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Dienos klausimas

Ar Seimui reikėtų parduoti savo viešbutį?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kiek ketinate išleisti šventinėms dovanoms?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

-1  -2 C

0 C

 

+1 C

+1 C

+1  +2 C

 

+2 +4 C

6 m/s

5-6 m/s

 

6 m/s

Valiutų kursai

USD - 1.1094 PLN - 4.2753
RUB - 70.7798 CHF - 1.0964
GBP - 0.8447 NOK - 10.1613