respublika.lt

Padangos ir restoranai - kas juos sieja? (1)

2020 spalio mėn. 30 d. 19:20:58
Milda KUNSKAITĖ

Patekti į vakarienę restorane, pagerbtą bent viena „Michelin" žvaigždute, gurmanui yra neeilinis įvykis, ką jau kalbėti apie laiminguosius, kurie turi galimybę paragauti dviejų ar trijų žvaigždučių restoranų patiekalų. O juk kadaise ši žvaigždutė šalia restorano pavadinimo reiškė tik tai, kad jis yra netoli judraus kelio ir kainos jame yra nemažos.

×
nuotr. 1 nuotr.
Broliai Andrė ir Eduaras Mišlenai. Interneto nuotr.

 

Kaip broliai Mišlenai reklamavo padangas, o sukūrė...

Norint atkurti šių žvaigždučių atsiradimo istoriją, teks grįžti į užpraeitą šimtmetį, į laikus, kai inžinierius Andrė Mišlenas (Andre Michelin) perėmė gan kuklų senelio verslą. Žemės ūkio mašinų, gaminių iš gumos, įskaitant diržus, vožtuvus ir kitas detales, gamyba ne itin sekėsi, kai į verslą įsijungė naujoji šeimos karta. Andrė brolis Eduaras (Edouard), gavo kompanijos „Michelin" - taip nuo 1889 m. pradėjo vadintis jų bendra įmonė - vykdomojo direktoriaus pareigas.

Kartą į Mišlenus kreipėsi dviratininkas, kuriam reikėjo suremontutoti ratą - tais laikais dviračiai buvo labiau negu automobiliai paplitusi transporto priemonė. Ir štai 1891 m. Eduaras patentavo nuimamas dviračio padangas. Beje, guma tada būdavo šviesi - balkšva. Todėl ir kompanijos talismanas, žmogeliukas Bibendumas, vaizduojamas baltas. Pirmą kartą jis pasirodė Liono parodai sukurtame plakate su užrašu „Nunc Est Bibendum", t.y. lotyniškai „dabar metas atsigerti". Nuo tada nauji kompanijos gaminiai taip ir buvo reklamuojami - piešiami pirmame plane, ant stalo priešais linksmą Bibendumą, laikantį rankoje taurę su „nemalonumais kelyje". Nėra tiksliai žinoma, kada lotyniškas posakis sutrumpėjo iki žmogeliuko-talismano vardo, bet XX a. pradžioje šis žodis jau neišvengiamai kėlė asociacijas su bendrove „Michelin". Ir net įprastai padangų spalvai pasikeitus į juodą (į gumos sudėtį pridėjus anglies), Bibendumo išvaizdai ir įvaizdžiui tai neatsiliepė.

Broliai Mišlenai iš esmės sumaniai reklamavo savo verslą. 1900 m. norėdama padidinti padangų pardavimą, kompanija pradėjo leisti žinynus-kelionių vadovus, kuriuose būdavo sąrašas adresų, naudingų automobilių savininkams, pirmiausia garažų ir techninio aptarnavimo punktų. Pirmasis žinyno tiražas pasirodė 1900 m., Paryžiuje vykstant Pasaulinei parodai, ir prasidedant naujam šimtmečiui, kuris turėjo reikšti naujos - automobilių - eros pradžią.

Globalus „Michelin" vadovo tikslas buvo turizmo plėtra Prancūzijoje, o konkretus - savos gamybos padangų reklama. Vadovuose buvo daug įvairių skelbimų - iki 1908 m., kai „Michelin" pranešė: nuo šiol - jokios reklamos.

Tuo metu kelionių vadovuose jau keletą metų buvo spausdinama informacija apie viešbučius ir kainas. Nuo 1920 m. kompanija „Michelin" skelbė restoranų reitingą pagal jų kainas, brangiausi būdavo žymimi viena žvaigždute. Beje, ir pats žinynas nebebuvo platinamas nemokamai, dabar jį reikėjo pirkti, kad ir nebrangiai.

Prancūzijos restoranų „žvaigždutinė" klasifikacija atsirado ketvirtajame dešimtmetyje. Kelionių vadovo rengėjai nusprendė žvaigždute žymėti ne brangiausius restoranus, o tuos, kurie garsėjo savo virtuve.

Tais laikais visai ne virtuvės šefų reitingas buvo pagrindinis „Michelin" raudonosios knygos tikslas. Vadovas buvo leidžiamas ir perkamas pirmiausia tam, kad automobilininkai galėtų kuo patogiau keliauti, todėl į leidinį būdavo įtraukiami ir smulkūs miestų planai, ir įžymybių pavadinimai. Šie žemėlapiai Prancūzijos okupacijos metais, deja, pasitarnavo hitlerininkams - jie jais naudojosi planuodami puolamuosius veiksmus.

Nuo geros virtuvės prie puikios

Prancūzai nebūtų prancūzai, jei nesugalvotų restorano darbo vertinimo sistemos: jiems nepakako reitingo, pripažįstančio šefų meistriškumą, jie sukūrė ir tokio pripažinimo gradaciją. Patekti tarp „Michelin" žvaigždučių laureatų savaime yra didžiulė sėkmė. Viena žvaigždutė reiškia, kad restoranas savo kategorijoje išsiskiria labai gera, rafinuota virtuve. Jei maitinimo įstaiga gauna dvi žvaigždutes, vadinasi, planuojant kelionę verta dėl jo šiek tiek nukrypti nuo maršruto - turisto laukia subtilūs, tobuli patiekalai. Trys žvaigždutės - ženklas, kad vyriausiojo virėjo meistriškumas pranoksta visus lūkesčius, o į restoraną verta nuvykti specialiai.

„Michelin" žvaigždutės padaro didelę įtaką restorano darbui. Jis dar labiau išgarsėja tiek šalyje, tiek užsienyje. Suprantama, didėjant paklausai, auga ir kainos. Restorane, įvertintame viena žvaigždute, dar galima rasti patiekalų, kainuojančių 30 eurų, o trijų žvaigždučių įstaigoje kainos prasideda nuo šimto eurų.

Žvaigždutės nesuteikiamos vieną kartą visam laikui - kitame vadovo leidime kai kurie laimingieji gali gauti jų daugiau, o kai kas - jų netekti. Dėl tos priežasties retais atvejais restoranai atsisako žvaigždučių: nauja padėtis keičia darbo ritmą ir stilių, didėja psichologinis spaudimas, auga išlaidos ir atsakomybė, savininkai kartais nebūna pasiruošę tokiam posūkiui savo versle.

„Michelin" žvaigždutės suteikiamos per iškilmingą ceremoniją, ir dažnai pripažinimo siekia ne restoranas, o virtuvės šefas. Pasitaiko, kad išeidamas dirbti kitur, šefas „išsineša" ir žvaigždutes, o tada kitame „Michelin" vadovo leidime padaromi atitinkami pakeitimai.

Kaip ir kas suteikia žvaigždutes

Restoranų reitingas pagal „Michelin" seniai peržengė Prancūzijos sienas. Dabar vadovai leidžiami daugeliui Europos šalių, atskirai - JAV miestams Niujorkui, Los Andželui, Las Vegasui, Čikagai, San Fransiskui. Nuo 2008 m. „Michelin" vadovas pasiekė ir Japoniją, o tarp miestų-gurmanų lyderiu iškart tapo Tokijas - iš viso šio miesto restoranams yra suteikta 191 žvaigždutė.

Sprendimą, kurie restoranai pateks į raudonąją „Michelin" knygą, kolegialiai priima inspektoriai, dirbantys „Michelin". Norint eiti šias pareigas, reikia būti patyrusiu profesionalu, be to - gyventi Prancūzijoje. Inspektoriaus darbas - anonimiškai lankytis restoranuose ir ragauti maistą, kaip ir paprasti klientai. Per metus tenka paragauti apie pustrečio šimto patiekalų ir parašyti apie tūkstantį ataskaitų.

Inspektoriaus pareigybė „Michelin" kompanijoje atsirado 1933 metais. Pagrindiniai punktai, pagal kuriuos nutariama suteikti žvaigždutes, yra susiję su virėjų meno vertinimu. Atkreipiamas dėmesys į produktų kokybę (ji turi būti aukščiausia), patiekalų ruošimo meistriškumą, jų skonį, taip pat išradingumą patiekiant į stalą. Tikslūs kriterijai yra „Michelin" kompanijos komercinė paslaptis. Šiaip ar taip, būtina sąlyga restoranui pelnyti žvaigždutę yra vyriausiojo virėjo darbas.

Nuo 2020 m. restoranams pradėta skirti „Žalioji žvaigždė", simbolizuojanti, kad čia gastronomija derinama su ekologija. Šią žvaigždę jau pelnė apie 50 restoranų.

Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (1)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Dienos klausimas

Ar jau puošiatės namus?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar dėl pandemijos pasikeis Jūsų išlaidos kalėdinėms dovanoms?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

-1  0 C

-1  0 C

 

-3 -1 C

 +1 +3 C

+1 +2 C

 

 -1 +1 C

0-4 m/s

0-2 m/s

 

0-4 m/s

       

Valiutų kursai

USD - 1.1900 PLN - 4.4749
RUB - 90.1153 CHF - 1.0813
GBP - 0.8913 NOK - 10.5705

Nuorodos