respublika.lt
 

M.Kundrotas: Tauta ir žmonijos brolybė

2011 rugsėjo mėn. 09 d. 15:25:53
Marius KUNDROTAS, politologas

Šiandien madinga būti, laikyti ir vadinti save kosmopolitu. Vis dėlto tenka išskirti dvi kosmopolitų rūšis. Tai - ne vienintelis atvejis, kai ta pačia sąvoka įvardijami skirtingi reiškiniai.

Pirmoji rūšis - tai kosmopolitai cinikai. Jau Gilbertas Keitas Čestertonas (Gilbert Keith Chesterton) įžvelgė, kad tokių tarp kosmopolitų - dauguma. Jie apskritai neigia bet kokias vertybes už savojo „aš“ ribų. Natūralu, kad ir tautines. Tokiems Tėvynė - ten, kur gera, tauta - stabas, o patriotas - idiotas. Šie žmonės viską vertina instrumentiškai - savo artimą, žemę, gamtą, šeimą ir lytį. Jie gali suokti apie meilę visam pasauliui, nedarydami nieko dėl konkrečios to pasaulio dalies - ar tai būtų už sienos mušamas vaikas, ar vaikas, merdintis iš bado kitame žemyne.

Antroji rūšis - kosmopolitai idealistai. Jie nuoširdžiai siekia žmonijos brolybės, tikėdami tą pasiekti per jos vienovę. Juos baugina, erzina ir net piktina tautiškumas, mat jį traktuoja kaip žmonių konfliktų šaltinį.

Ši kosmopolitizmo koncepcija kildinama dar iš Imanuelio Kanto (Immanuel Kant), nors jam daug labiau tiktų sąvoka „internacionalistas“. I.Kantas ragino lietuvininkus saugoti savo kalbą, kultūrą, tapatybę - jis tikrai nebūtų daręs nieko panašaus, jei tautiškumas jam pačiam nebūtų buvęs jokia vertybė. Šios rūšies kosmopolitas tautiškųjų vertybių šalininkui - ne priešas, o tiktai priešininkas. Jis orientuojasi į gėrį, tik jo įgyvendinimą suvokia naiviai. Jam atrodo, kad ištrynus ribas tarp tautų, visi žmonės taps darnios broliškos šeimos nariais. Tai - utopija, kurią jau nesyk demaskavo istorija. Sunaikinus vienas tautas, per tam tikrą laiką susiformuos kitos - tai labiausiai tikėtinas variantas. Antra vertus, net ir išnykus tautiškumo principui, žmonės dar labiau susiskaldys kitais pagrindais - socialiniais, ekonominiais, individualiais. Drauge su tautiškumu greičiau dings jungtis, nei atskirtis.

Žmonių tarpusavio priešpriešas reikia spręsti visai kitaip. Jos liks tol, kol žmogaus prigimtis bus tokia, kokia ji šiandien - savanaudiška, vartotojiška, grobuoniška. Tautiškumas šių problemų nesukuria - atvirkščiai, deramai nukreiptas jis šias problemas amortizuoja. Tik išmokęs mylėti artimiausius žmones - savo šeimą, savo draugus, savo tautą - asmuo gali pereiti į meilę visai žmonijai. Tai puikiai suvokė Džuzepė Madzinis (Giuseppe Mazzini), Mahatma Gandis ir Antanas Smetona, paskelbęs šūkį: per tautą - į pasaulį!

Nacionalizmui galima pritaikyti klausimą, kurį Čarlzas Teiloras (Charles Taylor) skyrė individualizmui. Jeigu šis idealas - toks patvarus, ar verta jį rauti su šaknimis? Ar ne verčiau jį sutaurinti, išgryninant kilniausius elementus, kurie ir sudaro šio idealo esmę? Šiandien tarptautinės tautininkų sąjungos rodo, kad tautiškumas ir tarptautinė brolybė yra tarsi dvi to paties medalio pusės. Ir atvirkščiai - žmogus, negerbiantis savo tautos, negerbs ir kitų. Pavyzdžių apstu: ar tai būtų Donaldas Tuskas, savo tėvynės suverenumą atiduodantis Briuseliui ir besigviešiantis į šalių kaimynių suverenumą, ar Andrius Kubilius, lietuvių tautininkus vaizduojantis kaip nacionalinę grėsmę, o maorius lyginantis su kengūromis. Ciniškojo tipo kosmopolitams šie argumentai negalios. Žmonėms, kurie sąmoningai renkasi blogį, o ne savitai suprastą gėrį, reikia ne tiek tautinės retorikos, kiek Evangelijos. Ar bent jau pasiskaityti komunitarinės filosofijos argumentus, į šipulius triuškinančius tiek egocentrines individualizmo versijas, tiek totalitarines universalizmo interpretacijas. Žmogus tampa savimi tiktai santykyje su kitu. Asmens vertė - ne tiek tai, kas jis yra, kiek tai, ką jis gali duoti. Kai kiekvienas gyvena sau, tai kiekvienas tampa potencialia auka. Ne anksčiau, nei bus suvokti bendražmogiški principai, verta juos konkretizuoti vienoje arba kitoje bendruomenėje. Tautiškumas čia - tik išvestinė.

Žinoma, skirtingų rūšių gali būti ne vien kosmopolitai. Skirtingai suprantamas ir tautiškumas. Vieniems tautiškumas - universalių dorybių išraiška, kiti juo vadina į kolektyvinį lygį perkeltą savanaudiškumą, pasireiškiantį primityviu šovinizmu ir vulgaria ksenofobija. Dar nežinia, kas kam arčiau: idealistai tautininkų ir kosmopolitų stovyklose ar idealistai su cinikais toje pačioje ideologinėje stovykloje, nors ta ideologija vieni ir kiti apibrėžia visiškai priešingus dalykus? Kol kas palikime šį klausimą atvirą.

×
Parašykite savo komentarą:
 
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • 90: tiek Vokietija nuo 2016-ųjų pabaigos iš šalies deportavo žmonių, kurie buvo įtariami siekiu surengti teroristinius išpuolius.
  • OPEC: naftą eksportuojančių šalių organizacijos (OPEC) narės ir jų partnerės, įskaitant Rusiją, sutarė sumažinti naftos gavybą dar 500 tūkst. barelių per dieną.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
VZ LOGO 4

Dienos klausimas

Ar Seimui reikėtų parduoti savo viešbutį?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kiek ketinate išleisti šventinėms dovanoms?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

-1  -2 C

0 C

 

+1 C

+1 C

+1  +2 C

 

+2 +4 C

6 m/s

5-6 m/s

 

6 m/s

Valiutų kursai

USD - 1.1094 PLN - 4.2753
RUB - 70.7798 CHF - 1.0964
GBP - 0.8447 NOK - 10.1613