respublika.lt

Vasariškos kelionės su elektromobiliu: karštis nebaisus nei keleiviams, nei akumuliatoriui (13)

2021 liepos 30 12:25:53
Velocita

Vienu esminių elektromobilių trūkumų yra laikoma didelė oro temperatūros įtaka jų našumui. Pavyzdžiui, aštrus ledinis šaltis gali stipriai sumažinti nuvažiuojamą atstumą, o vasarą tvoskiantis karštis - pabloginti akumuliatorių įkrovimo charakteristikas. Tačiau kaitra - ne problema elektromobilių vairuotojams: jie gali mėgautis didesnėmis galimybėmis atsivėsinti nei įprastų automobilių savininkai.

×
nuotr. 2 nuotr.
Elektromobilio įkrovimas. Pranešimo autorių nuotr.

 

Vėsu tada, kada nori

Vasaros metu įsėsti į saulės įkaitintą automobilį nėra labai malonu. Dažniausiai žmonės praveria langus, kad kuo greičiau pašalintų salone susitvenkusį karštį. Tačiau elektromobilių vairuotojai šią problemą sprendžia paprastai - vėsa pasirūpina iš anksto. Kaip šį privalumą išnaudoti maksimaliai efektyviai, puikiai žino elektromobilių entuziastas ir tinklaraščio „100procentųelektrinis.lt" kūrėjas Dainius Jakas.

„Dažnas elektromobilis gali būti užprogramuotas tam tikru metu įjungti salono vėsinimo funkciją. Geriausia tai daryti, kai elektromobilis įkraunamas, nes vėsinimui naudojama ne akumuliatorių, o iš įkrovimo tinklo gaunama energija. Tam, kad nebūtų karšta, prieš kelionę visada rekomenduojama saloną atvėsinti naudojant energiją iš elektros tinklo", - pataria D. Jakas.

Pasak daugybę elektromobilių išbandžiusio tinklaraščio kūrėjo, oro kondicionavimo sistema daro minimalią įtaką įveikiamam atstumui, todėl nenaudoti jos karštomis vasaros dienomis tiesiog nėra prasmės. Jis priduria, kad kai kurių gamintojų modeliai turi ypač efektyviai veikiančias sistemas, todėl kondicionieriaus įtaka nuvažiuojamam atstumui sumažinama iki minimumo.

„Pavyzdžiui, „Hyundai" arba „Kia elektromobiliuose įtaisytas „driver only" mygtukas. Tai leidžia sutaupyti truputį energijos važiuojant vienam, nes vėsinama tik vairuotojo zona. O, tarkime, „Volkswagen ID.3" tai daro automatiškai ir, jei keleivio vieta neužimta, ten oras nevėsinamas.

Kai kuriuose elektromobiliuose įrengtos vėsinamos sėdynės. Tai retas privalumas, bet prabangiausių komplektacijų elektromobiliai, sakykim, tie patys „Hyundai" ir „Kia", jas turi", - apie vasaros kaitrą įveikti padedančias elektromobilių sistemas pasakoja elektromobilių žinovas.

Oro kondicionavimo sistemą automobilyje įmonė „Packard" pasiūlė dar 1940-aisiais, todėl tai tikrai nėra naujiena. Elektromobiliuose kondicionieriaus veikimo principas kiek kitoks nei mašinose su vidaus degimo varikliais, tad elektromobilių vairuotojai gali patirti didesnį komfortą tvankią dieną.

„Jei palygintume transporto priemonę su vidaus degimo varikliu ir elektromobilį, esminis skirtumas tas, kad elektromobilyje naudojamas elektrinis kondicionieriaus kompresorius. Jei norime, jog kondicionierius veiktų automobilyje su vidaus degimo varikliu, reikia paleisti variklį, nes jis ir suka kompresorių. Tuo metu elektromobilyje nereikia variklio, todėl viduje galima mėgautis palaiminga vėsa", - vieną iš elektromobilių oro kondicionavimo sistemos privalumų įvardija D. Jakas.

Karščio įtaka akumuliatoriui - minimali

Dažniausiai vienu iš pagrindinių elektromobilių trūkumų įvardijama oro temperatūros įtaka jų įveikiamam atstumui. Pavyzdžiui, žiemą, termometro stulpeliui nukritus žemiau dešimties laipsnių, tai gali smarkiai sumažinti įveikiamą atstumą. Aukšta oro temperatūra panašių reakcijų nesukelia, bet tai dar nereiškia, jog karštis negali daryti kitokios neigiamos įtakos.

„Jei elektromobilyje neįrengta akumuliatoriaus termoreguliavimo sistema, didelė kaitra gali stipriai sumažinti įkrovos stiprumą. Pavyzdžiui, jei iš Vilniaus į Palangą būtų keliaujama su „Nissan Leaf", sustojus įsikrauti pirmą kartą, rūpesčių veikiausiai nekiltų, tačiau, saulei ilgiau pasvilinus, akumuliatorius tikriausiai smarkiai įkaistų ir, atvykus į įkrovimo stotelę, nebūtų galima pasinaudoti maksimaliu jos galingumu, įkrauti užtruktų ganėtinai ilgai", - dėmesį atkreipia D. Jakas.

Daugelio naujesnių ir pačių naujausių elektromobilių vairuotojų tokia problema varginti neturėtų: pavyzdžiui, „Kia e-Niro", naujausi „Kia EV6" ar „Volkswagen ID.3", turi akumuliatorių aušinimo sistemas, kurios net pragariškai karštą dieną palaiko optimalią baterijos temperatūrą, todėl galima naudotis maksimalia stotelės įkrovos galia bet kuriuo metu. Tačiau, priklausomai nuo gamintojo, optimali akumuliatoriaus darbinė temperatūra gali skirtis.

„Pavyzdžiui, jei „Tesla" nori iš įkrovimo stotelės pasiimti maksimalų galingumą, akumuliatoriaus temperatūra turi būti net apie 40 laipsnių. Kitiems tokia temperatūra yra peilis. Apskritai daugeliui elektromobilių optimali akumuliatoriaus temperatūra yra apie 21 laipsnis, nes litis mėgsta vadinamąją kambario temperatūrą. Todėl iš esmės Lietuvos klimato sąlygos ir vasaros tikrai puikiai tinka optimaliai elektromobilio akumuliatoriaus temperatūrai palaikyti", - pasakoja D. Jakas.

Taigi, tinkamos akumuliatoriaus temperatūros palaikymas turi panašią svarbą kaip ir variklio temperatūros palaikymas įprastuose automobiliuose, tačiau, kitaip nei juose, elektromobiliuose dažniausiai nėra jokio temperatūros indikatoriaus. Taip yra paprasčiausiai todėl, kad termoreguliavimo sistemos reikiamą temperatūrą palaiko pačios ir vairuotojui papildomai nieko daryti nereikia.

Apskritai kelionės su moderniu elektromobiliu karščiu alsuojančią dieną - ne problema. Priešingai - kai kurie technologiniai sprendimai leidžia įgyti pranašumą prieš vairuotojus, keliaujančius su vidaus degimo variklius turinčiais automobiliais, todėl net kaitriausią vasaros dieną galima mėgautis vėsa ir komfortiškomis kelionėmis.

 

Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Skaityti komentarus (13)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • VANDUO: Iki 2022 m. pabaigos „Vilniaus vandenys“ į infrastruktūros plėtrą, atnaujinimą ir veiklos skaitmeninimą ketina investuoti 108,7 mln. eurų.
  • PREZIDENTŪRA: Prezidentas Nausėda kviečia „išlyginti kampus“ santykiuose su Kinija.
  • ATLEIDIMAI: „Maxima“ darbuotojų skaičius sumažėjo nuo 13 400 liepos mėnesį iki 12 616 rugsėjo 22 dieną.
  • VDU: Rugsėjo 23 – 25 dienomis VDU Žemės ūkio akademijoje vyks jubiliejinė 25-oji žemės ūkio paroda „Ką pasėsi... “.
  • KAPITALAS: Vyriausybė pritarė Lietuvos dalyvavimui steigiant Baltijos šalių regioninį kapitalo rinkų plėtros fondą, kurio tikslas – didinti Baltijos valstybių mažų ir vidutinių įmonių finansavimo prieinamumą, taip pat plėsti Baltijos šalių kapitalo rinkas.
  • PAŠTAS: Pagrindinė Kauno centrinio pašto įveiklinimo galimybių studijos rekomendacija dėl šio unikalaus pastato išsaugojimo ir pritaikymo visuomenės reikmėms – čia įsteigti Architektūros centrą (institutą), vykdantį ir muziejaus funkcijas.
  • TURIZMAS: Vilniaus apygardos administracinio teismo teisėjų kolegija tenkino Vilniaus apygardos prokuratūros prokuroro, ginančio viešąjį interesą, pareiškimą ir panaikino Trakų rajono savivaldybės administracijos priimtus administracinius aktus, leidusius kaimo turizmo pastatų statybą Aukštadvario regioninio parko Vilkokšnio kraštovaizdžio draustinyje.
  • ĮSTATYMAS: Ketvirtadienį Seimas ketina priimti parlamentarų darbo sąlygas reglamentuojantį įstatymą.
  • ATLYGINIMAS: Nepaisant vidutinių atlyginimų skirtumo mažėjimo, užfiksuoto nuo balandžio iki liepos, Lietuvoje vyrai liepą uždirbo vidutiniškai 185 eurais daugiau nei moterys: vyrų vidutinis atlyginimas šiuo metu siekia 1596 eurus, moterų – 1411 eurų.
  • TERMINAS: Siūloma iki 12 mėnesių (vietoj šiuo metu nustatytų 6 mėnesių) ilginti nelegalių migrantų sulaikymo maksimalų terminą ir šiuo laikotarpiu nesuteikti jiems teisės laisvai judėti Lietuvos teritorijoje.
Daugiau

Dienos klausimas

Kaip vertinate LRT darbą?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kaip vertinate rugsėjo 10d. mitingą?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+2 +10 C

+8 +13 C

 

+6 +15 C

+9 +14 C

+10 +14 C

 

+14 +15 C

0-10 m/s

0-10 m/s

 

0-10 m/s

       

Nuorodos