respublika.lt

Kaip bus su pilnai išsikrovusiomis elektromobilių baterijomis? (5)

2021 balandžio 30 09:30:22
elv.lt informacija

Iki 2030 metų Europos keliuose gali jau būti 30 mln. elektromobilių. Kaip bus su pilnai išsikrovusiomis elektromobilių baterijoms ir jų perdirbimu?

×
nuotr. 1 nuotr.
Pernai gruodį Europos Komisija pasiūlė, kad elektromobilių gamintojai būtų atsakingi už tai, kad pasibaigus baterijų gyvenimo ciklui būtų surenkamos visos baterijos. Pranešimo autorių nuotr.

 

Automobilių pramonei pasukus elektrifikacijos keliu elektromobilių baterijos po pakartotinio jų panaudojimo kitiems tikslams, pavyzdžiui, energijos kaupimui, ir po visiško jų išsikrovimo turės keliauti į perdirbimą. Nors vidaus degimo varikliais varomų automobilių švino rūgšties baterijos yra plačiai perdirbamos, to paties kol kas negalima pasakyti apie ličio jonų baterijas, naudojamas elektromobiliuose. Ir tai kelia nerimo ženklų.

Elektromobilių baterijos yra kur kas didesnės ir sunkesnės nei akumuliatoriai įprastuose automobiliuose. Jas sudaro keli šimtai atskirų ličio jonų elementų, kuriuos visus reikia išmontuoti. Be to, juose yra pavojingų medžiagų, o netinkamai išardžius baterijų elementai gali netgi sprogti.

„Šiuo metu pasauliniu mastu labai sunku gauti išsamius duomenis apie tai, kokia procentinė dalis ličio jonų baterijų yra perdirbama, tačiau visi nurodo, kad tai sudaro apie 5 %", - naujienų agentūrai BBC komentavo Paulas Andersonas iš Birmingemo universiteto. - Kai kuriose pasaulio vietose ši dalis sudaro žymiai mažiau."

Pernai gruodį Europos Komisija pasiūlė, kad elektromobilių gamintojai būtų atsakingi už tai, kad pasibaigus baterijų gyvenimo ciklui būtų surenkamos visos baterijos.

„Naujausiuose Europos Sąjungos (ES) siūlymuose numatoma, kad visos pramoninės, automobilių arba elektra varomų transporto priemonių baterijos turėtų būti surenkamos ir perdirbamos. Siekiama, kad tokiu būdu būtų pasiektas aukštas antrinių medžiagų išgavimo lygis ir visų pirma vertingų žaliavų, kaip kobalto, ličio, nikelio ir švino", - sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė Asta Pakštaitė-Marcinkienė.

ES taip pat siekia, kad nuo 2027 metų pramoninėse ir elektromobilių baterijose su vidine saugykla turėtų būti nurodytas jose esantis perdirbto kobalto, švino, ličio ir nikelio kiekis. Nuo 2030 -ųjų šiose baterijose turės būti minimalus perdirbtų medžiagų kiekis - atitinkamai 12 proc. kobalto, 85 proc. švino, 4 proc. ličio ir 4 proc. nikelio, o nuo 2035 metų šis kiekis dar labiau padidėtų (20 proc. kobalto, 10 proc. ličio ir 12 proc. nikelio).

„Baterijų paklausa sparčiai didėja ir ypač dėl elektra varomo transporto. Pagal ES prognozes iki 2030 metų baterijų paklausa kartu su buityje naudojamomis nešiojamosiomis baterijomis ir akumuliatoriais išaugs 14 kartų. Toks baterijų paklausos augimas visame pasaulyje atitinkamai padidins žaliavų paklausą, todėl Europos Žaliąjį kursą įgyvendinanti ES siekia kuo labiau sumažinti baterijų poveikį aplinkai ir sutaupyti kuo daugiau žaliavų", - teigia Aplinkos apsaugos instituto vadovas Alfredas Skinulis.

Pirmieji gamintojų žingsniai

Japonijos automobilių gamintojas „Nissan" jau naudoja pakartotinai senas elektromobilio „Leaf" baterijas. Vokietijos „Volkswagen" neseniai atidarė savo pirmąją baterijų perdirbimo gamyklą Vokietijoje ir bandomojo etapo metu planuoja perdirbti iki 3 600 baterijų sistemų per metus - tai prilygsta 1 500 tonų.

Prieš perdirbant baterijas „Volkswagen" ekspertai išanalizuos, ar elektromobilio baterijai dar galima suteikti antrą gyvenimą jas panaudojant mobiliose energijos kaupimo sistemose, tokiose kaip lanksti greito įkrovimo stotelė ar mobilus įkrovimo robotas. Perdirbimo metu pirmiausia bus telkiamas dėmesys į tokių metalų kaip kobaltas, nikelis, litis ir manganas bei mineralo grafitas išgavimą. Išardytos baterijų sistemų dalys, tokios kaip aliuminis, varis ir plastikas irgi pateks į perdirbimą.

„Iš tyrimų mes žinome, kad perdirbtų baterijų žaliavos yra tokios pat efektyvios kaip naujos, - yra sakęs „Volkswagen" Techninės plėtros ir e-mobilumo verslo padalinio vadovas Markas Mioleris. - Atsižvelgiant į tai, kad baterijų ir atitinkamų žaliavų paklausa smarkiai padidės, galime tinkamai panaudoti kiekvieną perdirbtų medžiagų gramą."

Zalcgiterio gamykla nori ilguoju periodu perdirbti 90 % elektromobilio baterijos.

Tuo tarpu „Renault" dabar perdirba visas savo elektromobilių baterijas, tačiau jų šiuo metu yra tik pora šimtų per metus. Baterijas perdirba konsorciumas, kuriame yra ir Prancūzijos atliekų tvarkymo įmonė „Veolia" bei Belgijos chemijos bendrovė „Solvay".

„Mes siekiame padengti 25 proc. perdirbimo rinkos. Norime išlaikyti tokį aprėpties lygį, ir, žinoma, tai neabejotinai tenkintų „Renault" poreikius", - BBC komentavo „Renault" viceprezidentas, atsakingas už strateginį aplinkosaugos planavimą.

Pasak jo, šis projektas skirtas perdirbti ne tik „Renault", bet ir visas baterijas ir taip pat į jį įtraukti gamybos atliekas iš baterijų gamyklų.

Efektyvaus perdirbimo svarba

Būdų, kaip optimizuoti elektrinio transporto baterijų perdirbimą ir padaryti jį kuo racionalesnį ir efektyvesnį, ieško Didžiosios Britanijos Faradėjaus instituto mokslininkai.

Instituto tyrėjų teigimu, šiuo metu perdirbimo proceso metu didžioji baterijos medžiagos dalis yra sumažinta iki vadinamosios juodosios masės - ličio, mangano, kobalto ir nikelio mišinio, kuriam apdoroti reikia papildomai daug energijos reikalaujančio proceso, kad būtų galima išgauti medžiagas tinkama naudojimui forma.

Rankiniu būdu išardžius baterijos kuro elementus galima efektyviau išgauti daugiau šių medžiagų, tačiau kyla problemų.

„Kai kuriose rinkose, tokiose kaip Kinija, sveikatos ir saugos bei aplinkosaugos reguliavimas yra daug atsainesnis, o darbo sąlygos nebūtų priimtinos Vakarų šalių kontekste", - komentuoja Faradėjaus instituto mokslinis bendradarbis Gavinas Harperis.

Be to, rankų darbas kainuoja daugiau, todėl, anot jo, reikėtų rinktis automatizuotą baterijų apdorojimą ir robotus.

Instituto mokslininkai taip pat pabrėžia, kad eksploatuoti netinkamų elektromobilių baterijų perdirbimas svarbus ir dėl to, kad Europos gamintojai užsitikrintų strategiškai svarbių medžiagų baterijų gamybai tiekimą.

 

Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Skaityti komentarus (5)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • NELAIMĖ: per viename Somalio sostinės Mogadišo rajone kilusius staigius potvynius žuvo vienuolika vaikų.
  • RADINIAI: Dievogalos kaime, kluone, moteris (g. 1968 m.) rado šautuvą, 146 vnt. įvairaus kalibro šovinius, granatą, du detonatorius, vieną sprogdiklį, galimai tris trotilo briketus, rankinę granatą ir pirotechninį užtaisą, kuriuos pasiėmė policijos pareigūnai.
  • APSINUODIJO: valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, penktadienį gavusi informacijos iš Lietuvos sporto universiteto Kėdainių „Aušros“ progimnazijos vadovybės apie sunegalavusius vaikus ir virtuvės darbuotoją, nedelsiant pradėjo tyrimą - blogai pasijuto 12 vaikų, kurie maitinosi šios mokyklos valgykloje ir keletas iš jų jau gydomi ligoninėje.
  • AR NEBAISU: ketvirtadienį Vilniuje, atliekų surinkimo bei rūšiavimo teritorijoje, rasta galimai žmogaus kaukolė - policijos departamento pranešime sakoma, kad ji aptikta apie 15 val. Liepkalnio gatvėje.
  • PAVOJINGA ZONA: Filipinams priklausančią Mindanao salą sudrebino 5,1 balo stiprumo žemės drebėjimas, ketvirtadienį pranešė šalies Vulkanologijos ir seismologijos institutas.
  • RADINYS: trečiadienį atliekant remonto darbus Bulgarijos sostinėje, Caro Boriso III gatvėje, buvo rasta XX amžiaus vidurio aviacinė bomba - radinio vieta atitverta, sprogmens neutralizuoti atvyko išminuotojai.
  • VĖL NEBUS: didžiausia šalyje mažmeninės prekybos akcija „Jamam“, sutraukdavusi šimtus tūkstančių pirkėjų, šią gegužę nebus organizuojama - tai jau trečias kartas iš eilės, kai dėl pandemijos ir karantino ribojimų „Akropolis Group“ nusprendė atšaukti didžiųjų nuolaidų dienas.
  • STEBUKLAS: moteris iš Malio antradienį pagimdė devynetuką – dviem kūdikiais daugiau nei medikai matė motinos įsčiose per tyrimus ultragarsu - 25 metų Halima Cissė dėl geresnės medicininės priežiūros atvyko į Maroką, kur jai po cezario pjūvio operacijos gimė penkios mergytės ir keturi berniukai.
  • NEDRAUGIŠKI: sulaukusi kelių vartotojų skundų, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba nustatė, kad statybinių medžiagų ir apdailos prekių prekybos tinklas „Ermitažas” nevykdė pareigos atsakyti į rašytines vartotojų pretenzijas ir todėl įmonei skirta 400 eurų bauda.
  • KELIAUKIME: Dzūkijos nacionaliniame parke lankytojų laukia atsinaujinęs Merkinės piliakalnis - populiarus ir gilią istoriją menantis piliakalnis buvo tvarkomas pagal Valstybinės saugomų teritorijų tarybos vykdomą projektą „Kraštovaizdžio vertybių apsauga ir pritaikymas pažinti“.

Daugiau

Dienos klausimas

Ar išdrįstate išreikšti savo nuomonę?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar pritartumėte skiepų paso idėjai, jei jį turėdami galėtumėte laisvai gyventi?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti
1. Sorošo tinklas Lietuvoje: Ką rašė „Respublika" apie Džordžą Sorošą prieš 15 metų
2. Vitas Tomkus: GEROVĖS VALSTYBĖ YRA PEDERASTŲ VALDŽIA PLIUS VISO PASAULIO SKAITMENIZACIJA! („Pederastais“ liaudis paprastai vadina tuos, kurie kenkia savo Valstybei)
3. „MARŠ, MARŠ, TRA-TA-TA!“
4. Olava STRIKULIENĖ: Lietuva 2146 m.: tegyvuoja „оно"
5. ŠEIMOS GYNIMO MARŠAS - LIETUVOS ŠANSAS AR KVAILIŲ VILTIS?
6. Bažnyčia stos mūru už šeimą
7. Vitas Tomkus: PIRMYN VERGAI NUŽEMINTIEJI, ATSTUMTIEJI, NUSKRIAUSTIEJI IR NUTEISTIEJI!
8. Arvydas JUOZAITIS: „Palaikau šeimos žygį. Reikia, kad jis būtų“
9. Goda JUOCEVIČIŪTĖ: Sveiki žmonės – kaip raupsuotieji
10. Vitas Tomkus: TĖVYNE, TAU MŪSŲ ŠIRDŽIŲ SUTARTINĖ!
11. DIDŽIOJI IŠPAŽINTIS
12. Vitas Tomkus: NE TAU, MARTYNAI, MĖLYNAS DANGUS!!!
13. Algimantas RUSTEIKA: Geras pensininkas - miręs pensininkas
14. Danutė ŠEPETYTĖ: Klausimas tautiečiui: ar dar ne per karštas vanduo?
15. Audrius BUTKEVIČIUS: Kam Dievas siunčia karvelį?
16. Skirmanto Malinausko melas ir „tiesa“
17. Vitas Tomkus: KADA KARAS?
18. Raimondas DIKČIUS: Koronapandemijos scenarijui – šimtas metų
19. Nuo šiol VLKK draus žodį „pederastas“
20. Vitas TOMKUS: „Musė maišė, musė maišė, uodas vandens nešė!“
21. Vito TOMKAUS Sekmadieninis pamokslas, buvusiam giminaičiui Skirmantui MALINAUSKUI
22. Vitas Tomkus: SUBINLAIŽIŲ „AUKSO AMŽIUS“
23. DEVYNERI METAI NELAISVĖJE (Milijonieriaus Vito Tomkaus interviu su milijardieriumi Raimondu Baranausku)
24. Vitas Tomkus: RINKTI AR NERINKTI?
25. Vitas Tomkus: O AŠ IR TOLIAU PALAIKYSIU RUSIJĄ, NORS VISI PASIUSKIT!
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+1 +6 C

0 +6 C

 

+7 +13 C

+5 +10 C

+10 +14 C

 

+18 +20 C

0-5 m/s

0-7 m/s

 

0-7 m/s

       

Nuorodos