respublika.lt

Dėmesio! Motociklininkai jau kinko savo „žirgus" (15)

2021 kovo 14 14:30:00
Vidmantas Misevičius

Šylant orams gatvėse netrukus ims daugėti motociklų. Deja, nėra buvę metų, kad keliuose nebūtų žuvęs nė vienas šių dviračių transporto priemonių vairuotojas. Tik labai dažnai, motociklininkų teigimu, kalti dėl to būna ne jie, o automobilių vairuotojai.

×
nuotr. 1 nuotr.
Automobilių vairuotojams reikėtų nepamiršti, kad netrukus gatves teks dalintis su motociklininkais. Redakcijos archyvo nuotr.

 

Vis dar „nematomi"

Nepaisant įvairių socialinių reklamų ar vienadienių akcijų, keliai vis dar reikalauja žmonių aukų. Didžiulį vairavimo stažą turinčio ir motosezono niekada neuždarančio Laimono Stanulio, „Roadhogs MC" klubo sekretoriaus, teigimu, labai dažnai taip nutinka dėl automobilistų kaltės.

„Motociklai sudaro labai mažą Lietuvos transporto parką, daugiau jų keliuose pasirodo tik šiltuoju metų laiku, tad dalis automobilių vairuotojų juos greitai „pamiršta" arba taip ir neišmoksta „pamatyti". Pats su tuo ne kartą susidūriau. Žiemą, kai slidu, automobilių vairuotojai vairuoja atsargiau ir dėmesingiau, tad dar spėja pastebėti, kad kelyje jie ne vieni, o štai šiltuoju metų laiku situacija radikaliai pasikeičia. Tuomet į motociklininkus imama žiūrėti kaip į antrarūšius, kurių atžvilgiu Kelių eismo taisyklės negalioja. Pasigilinus nesunku pastebėti, kad labai dažnai avarijų, kuriose dalyvavo motociklininkai, kaltininkai yra ne jie. Tai išsukdamas iš šalutinio kelio automobilio vairuotojas „nepamatė", tai stabdydamas prie šviesoforo „nepastebėjo", tai manevruodamas užkabino. Tik jeigu dviejų automobilių susidūrimo atveju toks incidentas gali baigtis sulankstytomis skardomis, tai motociklo ir automobilio susidūrimo pasekmės yra žymiai liūdnesnės", - seną, bet niekaip neįsisąmoninamą, tiesą įvardino L.Stanulis.

Pasak jo, prie bendros prastos situacijos prisideda ir skambiomis antraštėmis paspaudimus skubanti rinkti, bet į problemą nesigilinanti, žiniasklaida.

„Žurnalistams reikia konfliktų ir jie juos „kuria". Automobilių susidūrimai yra kasdienybė, o štai kai nukenčia koks motociklininkas, iš to, nepasigilinus į realią situaciją, jau galima daryti sensaciją, taip sulaukiant gausybės komentarų ir paspaudimų. Motociklininkai dažnai tyčia pateikiami iš neigiamos pusės - laksto beprotiškais greičiais, laksto neblaivūs, konfliktuoja su kitais eismo dalyviais. Jie rodomi kaip tipiški vakarietiškų filmų apie motogaujas veikėjai. Tik laikas būtų suprasti, kad filmai ir realybė skiriasi. Aišku, vis dar pasitaiko tokių, kuriems norisi Konstitucijos prospektu pralėkti ant vieno rato, tačiau gal paskaičiuokime, kiek automobilių mieste viršija greitį, pavojingai manevruoja ar lekia degant raudonam šviesoforo signalui? - pasiūlė klubo sekretorius. - O dabar pažvelkime į visą situaciją iš motociklininko pusės. Daugelis iš mūsų turi šeimas, antrąsias puses, tėvus. Važiuodami motociklu mes jau supratome, kad esame automobilių „taikiniai", todėl važiuojame ypač atsargiai ir dėmesingai. Deja, paspaudimų ir sensacijų besivaikančios žiniasklaidos pastangomis, vis dar esame tie, kuriuos traktuoti galima tik neigiamai. Ir kol toks požiūris, su retomis išimtimis, bus peršamas, tol, manau, situacija keliuose nesikeis. Juolab kad prie to prisideda ir panašiai mąstantys politikai."

Stringančios saugumo keliuose pataisos

Kitas svarbus momentas, Laimono teigimu, yra skirtinga automobiliams ir motociklams taikoma įstatymų bazė arba keisti draudimai.

„Tarkime, kad ir važiavimas A juosta ar važiavimas tarp eilių. A juosta atvira elektriniam transportui, kurio dar nėra daug ir tikriems taksi automobiliams. Ji taip pat galėtų būti atvira ir motociklų bei motorolerių vairuotojams, nors pastarieji, kiek teko matyti, dažnai naudojasi ir dviratininkų takais. Kam to reikia? Visų mūsų saugumui, - teigė motociklininkas. - Kadangi esame „nematomi", A juostoje būtume saugesni, nes ten - gerokai mažesnis judėjimas. Kita vertus, motociklų nėra tiek daug, kad užkimštų A juostą. Deja, visi siūlymai leisti mums ja naudotis buvo atmesti."

Saugumą keliuose, pasak jo, gerintų ir leidimas važinėti tarp automobilių eilių, bet ir tokia tvarka niekaip neįvedama.

„Yra nemažai valstybių, kur motociklams leidžiama judėti tarp stovinčių automobilių, akcentuojant, kad tai turi būti daroma lėtai. Pas mus visi, įskaitant ir pačius pareigūnus, nors oficialiai tokia tvarka neįteisinta, tą daro. Bet ne todėl, kad norėtų išskirtinumo ar privilegijų, o taip yra saugiau. Į mano motociklą, sustojusį prie šviesoforo, du kartus trenkėsi iš galo važiavę automobiliai. Gerai, kad smūgiai buvo nestiprūs, nes kitaip būčiau nuskriejęs su visu motociklu į sankryžos vidurį. Leidus motociklams judėti tarp eilių, nors ir būdami „nematomi", jie būtų saugesni, nes automobilius kiti automobilistai dažniausiai pastebi", - realybę įvardino Laimonas.

Situacijų, kai motociklininkai faktiškai ignoruojami, yra ir daugiau.

„Skirtingai mus traktuoja ir KET, kai už tuos pačius nusižengimus motociklininkai baudžiami griežčiau, negu automobilių vairuotojai, nors būtent jie dažniau tampa eismo įvykių kaltininkais bei dalyviais. Buvęs Seimo narys Gintaras Vaičekauskas siūlė koreguoti Administracinių nusižengimų kodekso 416 straipsnį, numatantį skirtingą motociklininkų ir automobilių vairuotojų atsakomybę už greičio viršijimą. Šiam pasiūlymui pasipriešino apie meilę motociklininkams prabilusi teisingumo ministrė Evelina Dobrovolska. Tikėtina, kad ji nežino, jog gerokai veiksmingesnė priemonė saugumo srityje yra ne faktiškai pasipinigavimui naudojami „trikojai", o „gulintys policininkai", bet jų įrenginėti neskubama. Problemų, nepaisant deklaruojamos visų asmenų lygybės, apstu. Puikiai suprantu, kad vienu kartu jų visų neišspręsi, bet matant, kad padėtis keliuose negerėja, gal jau laikas būtų pradėti?" - apibendrino motoklubo „Roadhogs MC" sekretorius.

Sausi, bet daug pasakantys, skaičiai

Savo teiginiams pagrįsti
L.Stanulis pateikė kitų šalių pavyzdžius:

„Belgijoje taikomaisiais tyrimais ir mokslinėmis analizėmis užsiimanti agentūra „Transport & Mobility Leuven" atliko tyrimą apie eismo spūsčių mažinimą. Jis atskleidė, kad jeigu 10 proc. visų privačių automobilių pakeistų motociklai, visų transporto priemonių spūstyse praleidžiamas laikas sutrumpėtų 40 proc.

2012 m. Belgijos bendrovės atliktas tyrimas taip pat atskleidė, jog jei bent 10 proc. vairuotojų grįžtų į eismą persėdę ant motociklų, likusių automobilių vairuotojų kelionės laikas sutrumpėtų maždaug aštuoniomis minutėmis per kelionę. Tiesa, šios naudos nebūtų galima pasiekti, jeigu motociklininkai, nepaisytų savo mažesnių, siauresnių transporto priemonių pranašumų, turėtų stovėti bendrose eilėse kartu su automobiliais, o ne saugiai judėtų tarp stovinčių transporto priemonių.

Tame pačiame tyrime buvo nustatyta, kad leidimas jiems judėti tarp eilių turėtų teigiamą poveikį ir aplinkos tausojimui. Ne todėl, kad dviratės transporto priemonės išskiria mažiau anglies dvideginio, bet todėl, kad motociklai eismo juosta juda gerokai greičiau negu keturratės transporto priemonės, kurios ypač teršia aplinką ilgam užstrigdamos spūstyse."

Saugos sprendimų yra, bet...

Saugaus eismo ekspertas, buvęs lenktynininkas Stasys Brundza, motociklininko pasiūlytas iniciatyvas vertino skirtingai.

„Dėl leidimo važiuoti A juosta tikslingumo abejočiau dėl mūsų pačių vairuotojų požiūrio. Tarkime, Suomijoje visi būsimi vairuotojai mokomi, kad sukdami į dešinę visuomet apsidairytų ar šalimais nėra dviratininko, nes matomumas per dešinį veidrodėlį tikrai prastesnis. Pas mus tokios praktikos nėra, tad jeigu autobusą ar kitą automobilį A juostoje vairuotojai pastebi, tai motociklininkai, kurių, Laimono teigimu, vairuotojai ir taip „nemato", taptų dar mažiau pastebimi", - teigė beveik 60-ies metų vairavimo stažą turintis ekspertas.

Sutikdamas su tuo, jog mus supančia aplinka rūpintis reikia, jis abejojo, ar įmanoma automobilių vairuotojus persodinti ant motociklų.

„Reikia suprasti, kad motociklo vairavimui reikia daugiau kvalifikacijos ir gilesnių įgūdžių. Tai tikrai ne kiekvienam pasiekiama. Manau, paprasčiau būtų skatinti paspirtukų ir dviračių kultūrą, tačiau tam būtina ne „parodomoji", gabalais išmėtoma, o tvarkinga dviračių takų infrastruktūra. Ją sukūrus, ne tik daugiau žmonių rinktųsi šias transporto priemones, bet ir saugesnės taptų gatvės. Nutiesus dviratininkams tinkamą kelią nuo Vilniaus bent iki Trakų, neabejoju, kad vis dažniau kelionėms prie ežerų žmonės rinktųsi ekologiškas transporto priemones", - pastebėjimais dalinosi S.Brundza.

Kalbėdamas apie saugumo keliuose didinimą, jis išskyrė porą momentų.

„Keliai būtų saugesni, jeigu jauniems automobilių vairuotojams būtų ribojamas vairuojamo transporto galingumas, nes praktika rodo, kad daugiausiai avarijų padaro jauni vairuotojai. Motociklų vairuotojams tokia tvarka galioja, tad ją tikslinga būtų praplėsti ir likusiems, - siūlė saugaus eismo ekspertas. - Taip pat labai pagelbėtų privalomi vaizdo registratoriai. Seniai apie tai kalbu, tačiau valdžia vis nenori manęs išgirsti. Įvedus privalomus registratorius, būtų galima atsisakyti ne tik visuomenės nepasitenkinimą keliančių „trikojų", bet ir vairuotojai, žinodami, kad bet kada gali būti patikrinti, taptų drausmingesni, nes būtų paprasčiau fiksuoti pažeidimus. Dabar dėl eismo įvykių kyla daug ginčų, ieškomi liudininkai ir t.t. Jeigu visi, tiek automobiliai, tiek motociklai, turėtų vaizdo registratorius, viskas iš karto būtų aišku."

Pritarė jis ir idėjai leisti motociklams važiuoti tarp stovinčių automobilių.

„Tik jie turėtų judėti lėtai ir ypač atidžiai. Tikslinga būtų pasilikti ir vietos manevrams, jeigu koks nors vairuotojas staiga sugalvotų praverti dureles. Tokie susidūrimai itin reti, bet iš savo praktikos galiu pasakyti, jog labai nemalonūs. Šitą įvertinus, manau, tarp eilių judantys motociklininkai tikrai galėtų jaustis saugesni, mažiau būtų ir spūstyse stovinčio transporto. Sprendimų, kaip gerinti saugumą ir mažinti taršą - apstu, tik besikeičiančios valdžios, deja, juos dažnai nukiša į stalčius ir ilgam pamiršta", - Lietuvos realijas įvardino S.Brundza.

Naujausios žinios

Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Skaityti komentarus (15)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
Daugiau

Dienos klausimas

Ar pasaka „Eglė žalčių karalienė" jums asocijuojasi su neapykantos kurstymu prieš kitą rasę/kilmę?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Koks Jūsų požiūris į mero rinkimus?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti
1. Vitas Tomkus: GEROVĖS VALSTYBĖ YRA PEDERASTŲ VALDŽIA PLIUS VISO PASAULIO SKAITMENIZACIJA! („Pederastais“ liaudis paprastai vadina tuos, kurie kenkia savo Valstybei)
2. „MARŠ, MARŠ, TRA-TA-TA!“
3. Olava STRIKULIENĖ: Lietuva 2146 m.: tegyvuoja „оно"
4. Vitas Tomkus: IR ŽODIS TAPS KŪNU!
5. Vitas Tomkus: TĖVYNE, TAU MŪSŲ ŠIRDŽIŲ SUTARTINĖ!
6. Dabartinė Konstitucija - atgyvena?
7. Vitas Tomkus: APIE NACIONALINES VERTYBES, NACIONALINĘ LRT IR NACIONALINĘ IDĖJĄ
8. Algimantas RUSTEIKA: Geras pensininkas - miręs pensininkas
9. Danutė ŠEPETYTĖ: Klausimas tautiečiui: ar dar ne per karštas vanduo?
10. Gintaras FURMANAVIČIUS: Apie atmintį
11. Skirmanto Malinausko melas ir „tiesa“
12. Vitas Tomkus: KADA KARAS?
13. Raimondas DIKČIUS: Koronapandemijos scenarijui – šimtas metų
14. Nuo šiol VLKK draus žodį „pederastas“
15. Algimantas RUSTEIKA: Seimo rinkimų reforma (Idėja Lietuvai Nr.3)
16. Olava STRIKULIENĖ: Laisvoji A.Tapino televizija - priklausoma nuo labdaros kaip benamis šuo
17. Vito TOMKAUS Sekmadieninis pamokslas, buvusiam giminaičiui Skirmantui MALINAUSKUI
18. Vitas Tomkus: SUBINLAIŽIŲ „AUKSO AMŽIUS“
19. Gintaras FURMANAVIČIUS: Apie patyčias
20. DEVYNERI METAI NELAISVĖJE (Milijonieriaus Vito Tomkaus interviu su milijardieriumi Raimondu Baranausku)
21. Vitas Tomkus: RINKTI AR NERINKTI?
22. Vitas Tomkus: O AŠ IR TOLIAU PALAIKYSIU RUSIJĄ, NORS VISI PASIUSKIT!
23. TOMKUS VS MALINAUSKAS (2)
24. Vitas TOMKUS: NUO ATGIMIMO IKI IŠSIGIMIMO
25. Sorošo tinklas Lietuvoje: Ką rašė „Respublika" apie Džordžą Sorošą prieš 15 metų (Sorošo sąrašas su naujomis „elitinėmis" pavardėmis)
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+1 +5 C

-1 +6 C

 

-2 +5 C

+2 +8 C

+3 +8 C

 

+4 +6 C

0-11 m/s

0-7 m/s

 

0-7 m/s

       

Nuorodos