respublika.lt

Šokiruojantys faktai apie povandeninio laivo „Kursk“ tragediją

2019 rugsėjo 03 15:34:35
Žilvaras Zinkevičius

2000-aisiais didžiulis sprogimas sudrebino branduolinio povandeninio laivo „Kursk“ denį, pasmerkdamas myriop visus įgulos narius. Laivas nuskendo Barenco jūroje, dalyvaudamas Rusijos šiaurinio laivyno pratybose. Tarptautinė gelbėtojų komanda ėmėsi jūreivių gelbėjimo plano, tačiau nesugebėjo laiku pasiekti jų. Naujausią šio laivo katastrofą nušviečiantį filmą „Kurskas“ (angl. „Kursk“, 2018) Lietuvos žiūrovai gali pamatyti vaizdo transliacijų internetu platformoje tvplaypremium.lt, bet prieš tai – keletas šokiruojančių faktų apie laivo tragediją:

×
nuotr. 1 nuotr.
„Wikipedia“ nuotr.

 

1. Iš pradžių karinio Rusijos laivyno atstovai nesuprato, kad laivas nuskendo, tad gelbėjimo darbai nebuvo pradėti artimiausias 6 valandas nuo katastrofos pradžios. Dar po penkių valandų situacija buvo paskelbta ekstremalia, todėl nuo nelaimės pradžios praėjus net 11 valandų visi įgulos nariai buvo mirę.

2. Visi 118 laive buvusių žmonių oficialiai buvo paskelbti mirusiais po nesėkmingų dviejų savaičių trukmės gelbėjimo operacijų.

3. Iš pradžių Rusijos vyriausybė tikino, kad „Kurskas“ Barenco jūroje susidūrė su kitu jį nuskandinusiu laivu. Vėliau tikino, kad visi laive buvę žmonės žuvo iškart, tačiau narai rado įrodymų, kad 23 jūreiviai išgyveno sprogimus ir laive praleido bent keletą valandų.

4. Tik pradėjęs eiti prezidento pareigas Vladimiras Putinas, įvykus tragedijai atostogavo Juodosios jūros kurorte ir neskubėjo grįžti į Maskvą. Tai jis padarė tik rugpjūčio 19 dieną, kuomet kreipėsi į tautą sakydamas, kad viltys išgelbėti „Kursko“ įgulos narius išblėso. Pirma didelė krizė jam einant šias pareigas buvo plačiai kritikuojama.

5. Rusijos sprendimas nepriimti jokios užsienio šalių pagalbos per pirmąsias, kritiškiausias katastrofos dienas buvo plačiai kritikuojamas kaip pagrindinė klaida, lėmusi likusių gyvų įgulos narių žūtį.

6. Nuo pat pirmųjų katastrofos akimirkų ją detaliai nušvietė užsienio šalių žiniasklaida, tačiau „RIA Novosti“ paskelbtoje tragedijos ataskaitoje praleisti tie patys faktai, apie kuriuos Rusijos valstybinei žiniasklaidai buvo draudžiama kalbėti įvykus nelaimei. Esminis neatitikimas – praleista informacija apie JAV, Jungtinės Karalystės, Norvegijos ir Nyderlandų siūlymus padėti, kuriuos Rusija tiesiog atmetė. Norvegija teigė, kad Rusijos vyriausybė net neatsakė į pagalbos siūlymą.

7. Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas pirmą kartą povandeninio laivo katastrofą pakomentavo tik rugpjūčio 16 dieną. Su žuvusių įgulos narių artimaisiais jis susitiko tik rugpjūčio 22-ąją, po katastrofos praėjus dešimčiai dienų.

8. Kalbėdamas apie salėje aidinčius piktus šūksnius, Vladimiras Putinas teigė, kad jokie Rusijos ar užsienio šalių gelbėtojai techniškai negali laiku pasiekti asmenų, esančių povandeniniame laive. Ekspertai paneigė šį vertinimą. Jų teigimu, iš karto priėmus Vakarų šalių pagalbos pasiūlymus, buvo tikėtina laiku atidaryti povandeninį laivą ir išgelbėti saujelę išgyvenusių žmonių.

9. Vladimiras Putinas galiausiai patvirtino Norvegijos ir Jungtinės Karalystės siūlymus pagelbėti, tačiau tai padarė po tragedijos praėjus savaitei, kai buvo per vėlu išgelbėti laive esančius asmenis.

10. Spėjama, kad niekas niekada nesužinos tikrų nelaimę sukėlusių priežasčių. Rusijos vyriausybės atliktas tyrimas atskleidė, kad viena nelaimės priežasčių – sprogusi torpeda, o vėliau pripažino, kad nelaimę įtakoti galėjo skystas kuras, kuris garsėjo nestabilumu esant tam tikroms sąlygoms.

11. Po nelaimės praėjus dvejiems metams Rusijos laikraštis „Rossiyskaya Gazeta“ paskelbė slapto vyriausybės tyrimo santrauką. Joje atskleidžiama, kad nelaimės priežastys – daugybiniai drausmės pažeidimai, o taip pat pasenusi ir blogai prižiūrima įranga bei įgulos aplaidumas ir kompetencijos stoka.

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
  • PAREIGOS: Dėl vyriausiojo epidemiologo pareigybės likimo Sveikatos apsaugos ministerija apsispręsti ketina iki kitų metų vasaros.
  • VERDIKTAS: Vilniaus savivaldybė neturi sumokėti beveik 2 tūkst. eurų kompensacijos sostinės gyventojui už Vilkpėdėje, šalia Gerosios vilties žiedo, nulūžusios tuopos apgadintą 19 metų senumo automobilį BMW, galutinai nusprendė teismas.
  • LANKYTOJAI: Maitinimo įstaigose žmonių srautai yra sumenkę, sako Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos prezidentė Evalda Šiškauskienė.
  • DUJOS: Klaipėdos suskystintųjų gamtinių dujų terminalą šeštadienį pasiekė didelis dujų krovinys iš JAV ir Norvegijos - dujovežis atgabeno 150 tūkst. kubinių metrų dujų.
  • ODONTOLOGAI: Prie e.sveikatos prisijungti delsiantys odontologai kreipėsi į Seimo Sveikatos reikalų komitetą, prašydami atidėti įstatymu jiems numatytą prievolę prisijungti prie šios sistemos, kol bus sudarytos techninės galimybės tą padaryti pilna apimtimi.
  • MUZIEJAI: Kultūros ministerijai pavaldūs nacionaliniai ir respublikiniai muziejai kiekvieną paskutinį mėnesio sekmadienį kviečia lankytojus apžiūrėti savo nuolatines ekspozicijas nemokamai.
  • VAIRUOTOJAI: Sekmadienį Lietuvoje minima Keliaujančiųjų ir vairuotojų diena – ja siekiama priminti visiems apie pagarbą vieni kitiems kelyje, susimąstyti, ar tinkamai elgiamės kelyje, ar rūpinamės savo ir kitų saugumu dalyvaudami eisme.
  • VALDYMAS: Parlamente registruotas siūlymas laikinai įvesti tiesioginį valdymą Lietuvos futbolo federacijoje prieštarautų Konstitucijai, teigia Seimo teisininkai.
  • VILKAI: Naujam medžioklės sezonui Aplinkos ministerija siūlo nustatyti 282 vilkų sumedžiojimo limitą ir jo neskirstyti rajonais.
  • REKORDAS: Kauno klinikų Skubiosios medicinos klinikos gydytojai dar pavasarį pasiekė Lietuvos rekordą – vos per 7 valandas daugiau nei 700 žmonių išmokė atlikti pradinio gaivinimo veiksmus.
Daugiau

Dienos klausimas

Kaip manote, ar reikalinga autobusams stoti tuščiose stotelėse?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kiek per paskutinį mėnesį padidėjo jūsų elektros sąskaitos?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+3 +9 C

+6 +11 C

 

+10 +13 C

+13 +17 C

+11 +17 C

 

+11 +13 C

0-3 m/s

0-5 m/s

 

0-7 m/s