respublika.lt

Prof. Vaidievutis Geralavičius: Ar gali pyragus kepti batsiuvys?nuotraukos (19)

2020 vasario mėn. 03 d. 16:02:33
Prof. Vaidievutis Geralavičius

Mes visi žinome, kas yra „Lietuvos geležinkeliai“ (LG). Prieš kurį laiką, anot eksministro Roko Masiulio, buvo tiesiog sukčių irštva, o dabar įvykusi nuostabi metamorfozė ir bendrovė skaidrumu pralenkė net Svarovskio kristalus. Atrodo, beliktų tik džiaugtis vis labiau giedrėjančia mūsų verslo padange, bet atsiranda piktų liežuvių, sugebančių pakišti dokumentų, kurie bando suterlioti kruopščiai išvalytą LG mundurą.

×
nuotr. 6 nuotr.
Mantas Bartuška ir Rokas Masiulis. Eltos nuotr.

 

Štai jau kuris laikas LG konstruoja planus, ką daryti su valstybės pagal panaudos sutartį skirta žeme, kurios dėl įvairių priežasčių įmonei nereikia. Jos visai nemažai, apie 33 ha. Atrodo, ką čia galvoti, kai sprendimas turėtų būti elementarus ir, mūsų žiniomis, privalomas. Iš tikrųjų Vilnius lieka vienas paskutiniųjų pagal žemės restitucijos tempus, nes sugrąžinta tik apie 70 proc. žemės. Vadinasi, nereikalinga žemė turi būti grąžinta Nacionalinei žemės tarnybai (NŽT), kuri savo ruožtu vykdytų restituciją arba ją panaudotų valstybei svarbiom reikmėm. Deja, atrodo, LG pritrūko pilietiškumo, nes pernelyg jau patrauklus kąsnelis ši žemė mūsų statybų rykliams. Pastariesiems nesinori mokėti rinkos kainos ir žemę pirkti iš privačių asmenų. Žinoma, apeiti teisės aktus, reglamentuojančius privalomą nereikalingos žemės grąžinimą valstybei, nėra taip paprasta. Tam reikalinga ir gerų teisininkų pagalba ir savivaldybės meilė, ir apgalvota step by step strategija. Nors, paprastai, tai yra aiškinama teisės aktų netobulumu ar spragomis, tačiau advokatai ir nekilnojamojo turto (NT) teisininkai jau senokai įvaldė esamų teisės aktų apėjimo ar savotiško jų traktavimo (savo naudai) principus ir reikiamo rezultato pateikimą užsakovui. Pinigai, pelnas ir apimtys yra didelės ir honorarai turbūt taip pat nemaži. Kvaila lieka valstybė, tiksliau mes - tos valstybės piliečiai.

Bendromis jėgomis nusprendžiama maždaug 20 ha plote įrengti daugiafunkcį verslo ir susisiekimo centrą, kurio statytojai - dvi stambios NT vystymo organizacijos - yra beveik aiškūs iš anksto. Akivaizdu, kad LG vykdyti tokią veiklą - tas pat, kaip batsiuviui kepti pyragus. Taigi, LG reorganizuojamas, sukuriant 9 AB, UAB ir VšĮ, joms priskiriant funkcijas ir turtą. Dalies funkcijų, kurias ankščiau vykdė patys LG, yra atsisakoma, paslaugos perkamos iš išorinių įmonių, kartais net iš konkuruojančių, pvz., Latvijos ar Estijos geležinkelių. Svarbiausia, kad taip reorganizavus įmonę, galima keisti žemės valdymą panaudos pagrindu į žemės nuomą ir tuomet NT vystymas kurioje nors iš minėtų AB ar UAB jau nebetampa visiška egzotika. Į LG vidinę struktūrą net inkorporuojamas vienos iš NT vystymo organizacijos specialistas su konkrečia užduotimi - atrinkti pelningas NT teritorijas, valdomas LG, bei parengti detalaus plano (DP) pakeitimo projektus. Atskiriant LG padalinį - Vagonų remonto depą - į atskirą akcinę bendrovę ir perduodant jai turtą bei atitinkamai žemės valdymą, kaip tik, mūsų žiniomis, yra planuojama keisti žemės naudojimo pagrindą iš valdymo pasitikėjimo teise į žemės nuomą su vėlesniu jos išpirkimu. Tai leistų vėliau ją perparduoti arba naudoti kartu su NT vystytojais. Sukuriama bendra LG ir Vilniaus savivaldybės darbo grupė, „Vilniaus planas“ pradeda ruošti DP pakeitimus. Už viską, mūsų žiniomis, moka LG, nors projektas neturi nieko bendra su tiesiogine geležinkelio veikla.

Pats projektas prieštarauja LR Vyriausybės 2014 11 12 nutarimui Nr.1252 „Dėl nacionaliniam saugumui svarbių apsaugos zonų nustatymo“. Pagal jo 4.1.11 punktą, nuo Vilniaus geležinkelio stoties ir šalia esančių pastatų apsaugos zona yra 45 metrai. Projekto autoriai numato šio nutarimo keitimą, šią zoną siaurinant iki 20 ar 10 metrų. Be kita ko, jis gali užkirsti kelią „Rail Baltica“ jungties tarp Kauno ir Vilniaus įgyvendinimui - nebeliks reikalingos teritorijos.

Taigi, vieną išvadą drąsiai galime padaryti: žemės grąžinimo laukiantys žmonės gali dar palaukti. Šis pyragas ne jiems, kaip, beje, ir dar gardesnis kąsnelis - buvusios Infekcinės ligoninės Žvėryne teritorija, kurios sklypas perduotas Turto bankui ir bus parduodamas konkurso būdu ir, aišku, tikrai nebus grąžinamas laukiantiems savo sklypelio.

Tačiau dar lieka ir klausimų: pirmas ir pagrindinis - kokia LG, kaip valstybinei, nacionalinę svarbą turinčiai įmonei, dirbančiai krovinių ir keleivių pervežimo srityje, nauda, nes ji nėra komercinius objektus statanti ir juos nuomojanti bei NT vystanti organizacija? (tai prieštarauja ir Lietuvos Respublikos geležinkelių kodekso nuostatoms); antra - nuo kada valstybinė įmonė, kurios 100 proc. akcijų priklauso Susisiekimo ministerijai, ketina užsiiminėti nekilnojamojo turtu vystymu (beje, ar Susisiekimo ministerija ir ministras J.Narkevičius žino apie tokius planus?); trečia - kodėl LG taip energingai siekia tapti statybininku, kai jiems iš to teoriškai neturėtų būti jokios naudos, na ir, kaip pavadinome savo pastabas, - ar tikrai batsiuvys iškeps pyragą ir kam jis atiteks?

Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (19)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Dienos klausimas

Ar spėjate pasidžiaugti saulėtomis dienomis?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar jau žinote, už ką balsuosite Seimo rinkimuose?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+17 +18 C

+16 +18 C

 

+9 +11 C

 +24 +26 C

+24 +25 C

 

+17 C

2-7 m/s

1-6 m/s

 

0-3 m/s

       

Valiutų kursai

USD - 1.1645 PLN - 4.5293
RUB - 89.8713 CHF - 1.0772
GBP - 0.9123 NOK - 11.1023

Nuorodos