respublika.lt

Paskutinės dienos įsigyti mašiną be taršos mokesčionuotraukos (11)

2020 birželio mėn. 27 d. 06:42:56
Vidmantas MISEVIČIUS

Pandemija ir karantinas kiek nustūmė į šalį kitas problemas, tačiau jos niekur nedingo. Viena tokių yra nuo liepos 1-osios įsigaliosiantis, daug diskusijų sukėlęs, transporto taršos mokestis. Nors juo siekiama kilnių tikslų, panašu, kad Lietuvai prisiimant atitinkamus įsipareigojimus, dar kartą buvo pasukta ne visai teisinga kryptimi.

×
nuotr. 4 nuotr.
Vidutinis Lietuvoje eksploatuojamo transporto amžius yra 14-15 metų. Redakcijos archyvo nuotr.



Mokės didesnė dalis gyventojų

Pagal netrukus įsigaliosiančią tvarką minėtą mokestį mokės motorinę transporto priemonę Kelių transporto priemonių registre registruojantis jos valdytojas. Tiesa, registracija nebus laikomi atvejai, kai keičiasi tik transporto priemonės valdytojo duomenys - adresas, pavardė ir t.t.

Mokesčio, kurį mokės N1 ir M1 kategorijų transporto valdytojai, dydis, priklausomai nuo automobilio išmetamo CO2 kiekio, svyruos nuo 13,5 iki 540 eurų. Apatinė mokesčio taikymo riba, nuo kurios teks pakrapštyti piniginę - 131-140 gramų CO2 kilometrui dyzeliniams, benzininiams ir dujiniams automobiliams. Dyzeliniams automobiliams mokestis sieks nuo 30 iki 540 eurų, benzininiams - nuo 15 iki 270 eurų, dujiniams - nuo 13,5 iki 243 eurų. Mokestis nebus taikomas motociklams, kolekciniams automobiliams ir kitų tipo transporto priemonėms.

Mokestis bus grąžinamas, jeigu įregistruota transporto priemonė greičiau negu per 90 dienų bus išregistruota ir išgabenta iš Lietuvos teritorijos. Mokesčio nesumokėjus, transporto priemonė registruojama nebus.

Nors mokesčio tikslas - aplinkos taršos mažinimas, kai kurių specialistų vertinimu, pasirinkta strategija apsunkins senesnių automobilių pardavimus, todėl jie bus eksploatuojami dar ilgiau. Siūloma 1000 eurų kompensacija už taršių automobilių atsisakymą, tikėtina, tai netaps paskata pirkti ekologiškas transporto priemones.

Draudimų tik daugės

Pasak VU ekonomikos fakulteto docento Andriaus Jaržemskio, talkinusio Aplinkos ministerijai rengiant klimato kaitos projektą bei prisidėjusio prie Taršos mažinimo plano kūrimo, Lietuva prieš gerą dešimtmetį prisiėmė įsipareigojimus ES ir dabar juos privalės vykdyti.

„Aplinka būtina rūpintis, tačiau prisiimdami įsipareigojimus dėl CO2 ir oro taršos mažinimo, politikai, matyt, nei gilinosi į jiems pateikiamus skaičius, nei įvertino Lietuvos gyventojų perkamąją galią. Dabar, kai atėjo laikas juos vykdyti, tapo aišku, kad kartelė buvo užkelta labai aukštai. Norint pasiekti tai, kas pažadėta Europai, turimą vidaus degimo varikliais varomų lengvųjų automobilių parką reikėtų sumažinti maždaug per pusę. Akivaizdu, kad to padaryti nepavyks, todėl reikia apsispręsti - skubiai ieškoti kitų klausimo sprendimo būdų ar mokėti šimtamilijonines baudas. Vienas sprendimo variantų - „taršos mokestis“. Jį įvesti yra būtina, tačiau vien tik taip problemos išspręsti nepavyks“, - niūrią realybę atskleidė pašnekovas.

Jis atkreipė dėmesį į tai, kad CO2 ir oro tarša yra du skirtingi dalykai. CO2 yra anglies dvideginis, keliantis atšilimą ir klimato kaitą, o tarša suprantama kaip į orą patenkantis azoto oksidas, kietosios dalelės bei kitos cheminės medžiagos.

„Galvojant apie šylantį planetos klimatą, būtina mažinti CO2 išmetimą, o rūpinantis žmonių sveikata - mažinti į aplinką patenkančio azoto oksidų kiekį. Atlikti tyrimai parodė, kad pagrindiniai šių taršų šaltiniai yra lengvieji automobiliai. 80-90 proc. abiejų tipų taršos tenka būtent jiems. Tai, ypač Lietuvoje, lemia tiek jų amžius, tiek jų skaičius.

Kita vertus, problema yra visuotinė. Medikai nustatė, kad, per pastaruosius 15 metų Europoje padaugėjus dyzelinu varomo transporto, atitinkamai išaugo ir vėžinių susirgimų skaičius. Taip nutiko, nes dyzelinis automobilis išskiria 10 kartų daugiau azoto oksidų, negu benzininis. Europoje į dalį miestų jau draudžiama važiuoti „Euro 5“ ekologinių standartų neatitinkančiais dyzeliniais automobiliais. Tik laiko klausimas, kada tokie draudimai ateis iki Lietuvos, o taršos mokestis yra vienas pirmųjų žingsnių šia kryptimi“, - pastebėjimais dalinosi ekonomistas.

Papildomos priemonės - būtinos

Pašnekovas skeptiškai įvertino valdžios skiriamą 1000-2000 eurų kompensaciją, esą turinčią paskatinti žmones pirkti ekologiškas transporto priemones.

„Vien kompensacijos nepakaks. Būtina įvertinti rinkos elastingumą. Tai yra, kokio dydžio intervencija sukels norimą efektą. Dabar vidutinis Lietuvoje eksploatuojamo automobilio amžius siekia 14,5 metų ir jis kainuoja 2-3 tūkst. eurų. Žmogui žadamas tūkstantis tikrai netaps paskata pirkti 15-20 tūkst. kainuojančią transporto priemonę. Negalėdamas parduoti seno automobilio, jis bus priverstas jį eksploatuoti toliau, o įvedus papildomus draudimus - išvis liks be transporto priemonės.

Kol turimų pinigų dar neišleidome baudoms, juos būtų tikslinga investuoti į efektyvų viešąjį transportą, galintį tapti alternatyva nuosavam automobiliui. Didesniuose miesteliuose važinėtų autobusai, o gyvenantiems atokiau, sekant Vakarų pavyzdžiu, susisiekimą galėtų užtikrinti „socialinis taksi“ - valstybės sąskaita remiamas pervežimo paslaugas „pagal poreikį“ teikianti įmonė“, - pasiūlymą pateikė ekonomistas.

Taip pat jis ragino sparčiau plėsti elektromobilių įkrovos stotelių tinklą.

„Dabar žmonės neperka elektromobilių, nes nėra kur jų įkrauti, o stotelių gamintojai jų nestato, nes yra per mažai elektromobilių.

Automobiliai su vidaus degimo varikliais pasaulyje ar bent jau Europoje bus nustoti gaminti 2030 metais. Vidutinis Lietuvoje eksploatuojamo transporto amžius yra 14-15 metų. Labai tikėtina, kad lietuviai masiškai ims pirkti ekologiškus automobilius tik tuomet, kai rinkoje nebeliks benzinu ar dyzelinu varomų transporto priemonių“, - situaciją apibendrino A.Jaržemskis.

Pasitikrinkite, kiek tektų mokėti perkant taršų automobilį

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Šaltinis - Aplinkos ministerija.

Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (11)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Dienos klausimas

Ar reikia gilinti šalies upes, kad per jas plaukiotų krovininiai laivai?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar daržoves perkate, ar auginate patys?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+11 +12 C

+11 +13 C

 

+12 +13 C

 +21 +23 C

+22 +23 C

 

+22 +23 C

0-3 m/s

0-3 m/s

 

0-3 m/s

Valiutų kursai

USD - 1.1329 PLN - 4.4758
RUB - 80.1470 CHF - 1.0685
GBP - 0.8994 NOK - 10.6650

Nuorodos