„Investuok Lietuvoje" atlikta analizė rodo, kad įsibėgėjantys struktūriniai pasaulio ekonomikos pokyčiai gali tapti proga Lietuvai užimti svarbesnį vaidmenį pasaulinėse vertės grandinėse.
Kaip teigiama „Investuok Lietuvoje" pranešime, Lietuvos visuomenė senėja greičiau nei bet kurios kitos Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) šalis, o pagal kvalifikuoto darbo prieinamumo rodiklį šalis yra Pasaulio konkurencingumo indekso gale - 124-ta iš 141.
Ateityje lėtas produktyvumo didėjimas gali tapti kliūtimi tolesniam darbo užmokesčio didėjimui, o Lietuva patektų į vadinamuosius vidutinių pajamų spąstus.
Anot „Investuok Lietuvoje", darbuotojų kompetencijų neatitikimą rinkos poreikiams užprogramuoja švietimo sistemos inertiškumas: tobulinti reikėtų absoliučiai visas švietimo pakopas - nuo vidurinių ir profesinių mokyklų iki aukštojo mokslo ir studijų, skelbia pateiktos analizės rengėjai.
Lietuvoje sėkmingai vystosi biotechnologijų, lazerių, finansinių technologijų sektoriai, tačiau dirbančiųjų dalis pažangiausiuose sektoriuose išlieka viena mažiausių ES - tik 12,2 proc. Tuo tarpu tokiose ekonomiškai išsivysčiusiose valstybėse kaip Airija, Švedija, Vokietija ši dalis viršija 20 proc.
Pasak „Investuok Lietuvoje" ekspertų, pagrindinės kliūtys Lietuvai įgyvendinti proveržį inovacijų srityje yra suskaldyta inovacijų valdysena, nelanksti ir neefektyvi verslo paramos inovacijoms struktūra bei nepakankamas kompetencijų centrų, „startuolių" palaikymas ir reguliavimas, siekiant vystyti prioritetinius ekonomikos sektorius.
Kaip teigiama pranešime, investicijas regionuose stabdo tiek didiesiems, tiek mažesniems ekonomikos centrams aktuali nepakankamos žmogiškųjų išteklių pasiūlos ir kokybės problema. Ryškiausiai problemą iliustruoja inžinerinei pramonei ir pramonei 4.0 aktualias specialybes baigusiųjų skaičius.
Analizėje pabrėžiama, kad reikalingų pokyčių regionuose galima pasiekti koncentruojantis į Regionų plėtros tarybų stiprinimą, regionų specializacijos išgryninimą, stiprinant regionines profesinio mokymo ir aukštojo mokslo įstaigas, vystant verslo poreikius atitinkančią infrastruktūrą ir teritorijas.