Vilniaus gyventojas Audrius Jurgulis įsitikinęs - Gruzijoje išgaunamo mineralinio vandens „Borjomi“ atstovai mūsų šalyje pamynė Lietuvos įstatymus. Gerbti juos, A.Jurgulio nuomone, gali priversti atsakingos mūsų šalies žinybos, tačiau to daryti jos esą kažkodėl nenori. Vilniečio kaltinama Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) atsakė, kad suformuluoti atsakymą A.Jurguliui dėl „Borjomi“ paprasčiausiai pritrūkta laiko.
Melas iš spaudinių dingo
A.Jurgulis į melagingą žiniasklaidoje ir socialiniame tinkle „Facebook“ skleidžiamą mineralinio vandens iš Gruzijos „Borjomi“ reklamą VMVT pareigūnų dėmesį atkreipė dėmesį dar vasaros viduryje.
Tada ir minėta tarnyba, ir Reklamos įstatymo pažeidėjus baudžianti Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) pripažino, kad A.Jurgulis buvo teisus.
Iš pradžių VMVT, o vėliau ir VVTAT 2011 m. rugpjūčio 25 d. nutarimu konstatavo, kad reklamuojant „Borjomi“ mineralinį vandenį buvo padaryta daugybė pažeidimų. Tačiau labiausiai tikrovės neatitinkanti reklama vandens platintojų mūsų šalyje bendrovės „IDS Borjomi Europe“ užsakymu buvo skelbiama spaudiniuose.
Pavyzdžiui, viename iš vyrų žurnalų „Borjomi“ gamintojai be skrupulų vartotojams muilino akis, kad šis gruziniškas mineralinis vanduo palengvina pagirias, vandens sudėtis neva lemia gebėjimą valyti organizmą bei esą sumažina skrandžio rūgštingumą.
Gražiosios lyties atstovės buvo kviečiamos „lieknintis pačiu natūraliausiu būdu - geriant mineralinį vandenį „Borjomi“. „Taigi „Borjomi“ dėka galima mėgautis gyvenimu ir puoselėti dailias kūno linijas“, - suokė reklamos kūrėjai.
Tačiau VVTAT komisija nesurado įrodymų, kad „Borjomi“ turėtų savybių, kurios padėtų mažinti svorį ar lengvintų pagirias. Tai buvo įvertinta kaip Reklamos įstatymo pažeidimas. „Borjomi“ platintojai Lietuvoje „IDS Borjomi Europe“ buvo skirta bauda.
Neteisybės srautas nenutrūko
Prieš kurį laiką A.Jurgulis vėl kreipėsi į VTATT, Konkurencijos bei Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybas stengdamasis atkreipti dėmesį, kad „Borjomi“ gamintojai Lietuvoje ir toliau pažeidinėja Reklamos įstatymą.
Pasak A.Jurgulio, akivaizdžiai, jo manymu, vartotojai klaidinami šiuo metu per TV 3 televiziją ir tinklalapyje „Facebook“ transliuojama reklama, kurioje yra žodžiai: „Borjomi“. Pašalina tai, kas nereikalinga“. „Tokia reklama yra neaiški ir klaidinanti, nes neaišku, kas žmogui iš tiesų yra reikalinga ir ką konkrečiai pašalina „Borjomi“ iš organizmo. Tikėtina, kad šitaip reklamuojant vandenį pažeidžiama ta Reklamos įstatymo dalis, kuria draudžiama užsiminti apie tas maistines savybes, kurių vanduo neturi ir negali turėti“, - skunde rašė Vilniaus gyventojas.
Taip pat galimai yra klaidinantis „Borjomi“ reklamos teiginys, kad „Borjomi“ mineralinis vanduo yra išgaunamas iš iki 1500 m gylio gręžinio. Vyrauja nuomonė, kad iš labai giliai išgautas vanduo yra geresnis. „Į Lietuvą importuojamo „Borjomi“ mineralinio vandens etiketėje yra nurodyta, kad vanduo išgaunamas iš 41 gręžinio. Tačiau „Borjomi“ dokumentacijoje dėl šio mineralinio vandens pripažinimo natūraliu yra nurodyta, kad 41 gręžinio gylis viso labo yra tik 140 metrų. Kyla klausimas - kokių tikslų siekia „Borjomi“ atstovai taip mulkindami vartotoją“, - tvirtino A.Jurgulis.
Reikalauja išimti iš prekybos
Tačiau svarbiausi Vilniaus gyventojo kaltinimai yra dėl dar dviejų reklamose eskaluojamų dalykų.
Anot A.Jurgulio, tinklalapyje „Facebook“ gamintojo skelbiamas šūkis, kad „Borjomi“ vartojimas nėra ribojamas, tad gerkite tiek, kiek norite!“, taip pat yra galimai klaidinantis. „Ant produkto etiketės yra aiškiai nurodyta, kad fluoro vandenyje yra daugiau nei 1,5 mg/l, todėl šio vandens nerekomenduojama reguliariai vartoti vaikams iki 7 metų“, - tvirtino vilnietis.
Taip pat skundą tarnyboms parašęs A.Jurgulis abejoja, ar „Borjomi“ gali vadintis „natūraliu mineraliniu vandeniu“, nes esą tokio vandens sudėtis pagal nustatytas normas turi išlikti pastovi ir neviršyti tam tikro natūralaus svyravimo ribų. „Tuo tarpu ant „Borjomi“ etiketės nurodytų cheminių elementų minimali ir maksimali riba gali skirtis net 50 kartų“, - nurodė Vilniaus gyventojas.
Vadovaujantis galiojančiais teisės aktais, joks vanduo su tokiais cheminės sudėties svyravimais negali būti Europos Sąjungoje pripažintas natūraliu mineraliniu vandeniu.
A.Jurgulis tvirtino, kad panašiai „Borjomi“ vanduo buvo ženklinamas ir Latvijoje. Tačiau atlikusi tyrimą Latvijos Respublikos maisto ir veterinarijos tarnyba nustatė, kad toks ženklinimas yra netinkamas.
Toks ženklinimas klaidina vartotoją ir pagal Lietuvoje galiojančias higienos normas yra negalimas. Jeigu natūralus mineralinis vanduo neatitinka higienos reikalavimų, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba gali apriboti arba sustabdyti Lietuvoje prekybą tokiu vandeniu. Būtent to A.Jurgulis raštu ir pareikalavo iš Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos. Dėl šito tarnyba dar formuluoja atsakymą. Kyla klausimas - kaip pasielgs ši tarnyba?
Atsišaudo tyrimo sunkumais
VMVT maisto skyriaus vyriausiasis specialistas Donatas Valavičius patvirtino, kad A.Jurgulis iš tiesų nebuvo gavęs atsakymo per įstatyme numatytą 10 dienų. „Tačiau supraskite, patikrinti, ar buvo pašalinti jau įvykdyti Reklamos įstatymo pažeidimai ir ar padaryti nauji, nėra taip paprasta. Tam reikia laiko. Ir tyrimams, ir atsakymams, tarkime, iš „Borjomi“ atstovų sulaukti. O mes jų dar nesame sulaukę. Kai viską turėsime, A.Jurguliui tikrai atskysime“, - žadėjo pareigūnas.
Taip pat „Respublika“ išsiuntė elektroniniu paštu paklausimą dėl A.Jurgulio pastebėtų pažeidimų ir „IDS Borjomi Europe“. Savo atsakyme „Borjomi“ atstovai atkreipė dėmesį, kad teisybės ieškantis A.Jurgulis kadaise vadovavo Lietuvoje gruzinišką mineralinį vandenį platinusiai bendrovei, su kuria vėliau buvo nutraukta sutartis.
„Borjomi“ atstovai taip leido suprasti „Respublikos“ žurnalistui, kad vilnietis galimai keršija vandens iš Gruzijos gamintojams. Tiesa, jiems buvo sunku atsakyti, kodėl dauguma A.Jurgulio pastebėtų Reklamos įstatymo pažeidimų reklamuojant „Borjomi“ vėliau patvirtino ir mūsų atsakingosios tarnybos.
Parengta pagal dienraštį "Respublika"