respublika.lt

Vyriausybės planas - įkinkyti į SGD jungą

visas tekstas

(0)
Publikuota: 2020 rugsėjo 30 12:03:51, Danas NAGELĖ
×
nuotr. 10 nuotr.
Vyriausybės planas - įkinkyti į SGD jungą. Arūno Bernacko koliažas

„Vakaro žinios" praėjusią savaitę rašė apie Energetikos ministerijos užmojus Baltijos jūroje pastatyti vėjo jėgainių parką už maždaug milijardą eurų. Tačiau tai - ne naujausia fantazija, kaip išleisti panašaus dydžio sumas. Naujausia - valstybės pasiskolintus 770 mln. eurų išdalinti verslui, kad šis už pusę kainos prisipirktų sunkiasvorės technikos. Keliama vienintelė sąlyga - ta technika turės vartoti SGD terminalo dujas, kiek pamaišytas su biometanu.

 

To dar nebuvo

„Besibaigiant kadencijai Seimą pasiekė Vyriausybės parengtas Alternatyvių degalų įstatymas, kuriam Seimas po pateikimo, nieko nesuprasdamas, pritarė, nes projektas - kaip rusiška matrioška: į vieną įstatymą supakuota velniai žino kas, projektas iš kelių sluoksnių, vienas normalesnis sluoksnis dengia kitus.

Esmė tokia: Energetikos ministerija ketina pusvelčiui išdalinti 10 tūkstančių vilkikų ir 2 tūkstančius autobusų, tačiau su sąlyga - jie turės būti varomi suskystintomis gamtinėmis dujomis. Vyriausybė skolinsis 770 mln. eurų ir visiems norintiems kompensuos pusę transporto priemonės vertės. Jai nė motais, kad skolą reikės grąžinti. Tokį planą sugalvojo energetikos „strategai", siekdami mus ilgam įkinkyti į terminalo laivo „Independence" jungą ir priklausomybę nuo jo dujų. Mūsų strategai visiškai „apsidujinę", kitaip to negalima paaiškinti", - „Vakaro žinioms" naujausią stumiamą aferą atskleidė parlamentaras Artūras Skardžius.

„Absoliuti afera"

Jis šiuo klausimu Aplinkos apsaugos komitete paskirtas išvadų rengėju, todėl buvo surengęs klausymus. Pasak A.Skardžiaus, nepriklausomi ekspertai, išgirdę apie tokius užmojus, susiėmė už galvų.

„Pusvelčiui už tokią sumą verslininkams skolintais pinigais, kuriuos turės grąžinti mokesčių mokėtojai, bus leidžiama įsigyti transportą vien dėl to, kad jie naudotų suskystintas gamtines dujas. Į jas bus įmaišoma maždaug 10 proc. biometano - dujų, surinktų iš sąvartynų, kiaulidžių, karvidžių. Ir tai pavadins alternatyviais degalais. Nors iš tikrųjų tai bus tas pats iškastinis kuras", - akcentavo A.Skardžius.

Pasak jo, Lietuva, kaip ir kitos ES valstybės, yra įpareigota per tam tikrą laiką sumažinti iškastinio kuro naudojimą. Tačiau, anot parlamentaro, vien nuo to, kad į suskystintas gamtines dujas bus įmaišoma biometano, jos netaps neiškastiniu alternatyviu kuru.

„Projektą praleido Vyriausybė, Seimas jį pateikė ir nė šuo nesulojo. Iškastinį kurą - dyzeliną keisime kitu iškastiniu kuru - gamtinėmis dujomis. Bet jau vadinsime jas alternatyviu kuru, kad viskas atrodytų gražu. O iš tikrųjų taip tik užmaskuojama suskystintų gamtinių dujų infrastruktūros plėtra. Ir dar iš skolintų pinigų. Tai yra absoliuti afera.

Už trijų terminalo laivų kainą (vienas kainuoja 200 mln. eurų) pirksime sunkvežimius ir juos pusvelčiui išdalinsime, kad tik naudotųsi terminalo dujomis. Viskas stumiama patyliukais. Energetikos ministerija sako, kad tai reikia priimti iki kadencijos pabaigos. Nori iki kadencijos pabaigos mus ant dujų adatos pasodinti", - piktinosi A.Skardžius.

Mokės dar ir anūkai

Jo pasipiktinimą kelia ir faktas, kad už terminalo aferą mokėsime ne tik mes, mūsų vaikai, bet ir dar net negimę anūkai.

„Terminalas nuo pat pirmų metų kainavo po maždaug 67 mln. eurų kasmet. Kas gi padaryta dabar? Valstybė prieš kelis mėnesius pasiskolino 300 mln. eurų. Iš jų 160 mln. eurų bus skirta laivo išpirkimui, o maždaug 140 mln. eurų pasiskolinome, mokėti už laivo nuomą. Čia tas pats, jei šeima pritrūktų pinigų ir pasiimtų greitąjį kreditą, už kurį prisipirktų maisto ir viską suvalgytų. Valstybė pasiskolino pravalgyti", - įsitikinęs A.Skardžius.

Tikėkimės, Briuselis uždraus

Su parlamentaru visiškai sutinka energetikos ekspertas prof. Vidmantas Jankauskas. Pasak jo, pasiskolinta norint apgauti Tautą - atseit valdžia atpigino terminalo išlaikymą, tačiau tam pasiskolino 140 mln. eurų, kad nuomą išdėliotume nebe iki 2024 m. o iki 2044 m. ir atrodytų, kad yra pigiau. Tačiau iš tikro sumokėsime daugiau. O dabar dar 770 mln. eurų išleisime dujomis varomo transporto plėtrai, kad būtų galima pateisinti milžiniško terminalo poreikį. Profesoriaus teigimu, nesuprantama, kaip galima skirti paramą iškastinio kuro plėtrai.

„Remti galima atsinaujinančius šaltinius. Tačiau jei į iškastines dujas įmaišysime atsinaujinančių, nereiškia, kad visos dujos taps atsinaujinančiomis. Manau, užslėptas tikslas - kuo geriau išnaudoti terminalą.

Įtariu, kad tokį projektą uždraus Europos Komisija, nes jei teikiama valstybės parama, reikia įrodyti, kad ji yra būtina. Be to, įdomu, kaip Europos Komisijai bus įrodyta, kad gamtinės dujos tapo atsinaujinančiu šaltiniu", - stebėjosi V.Jankauskas.

Pasak eksperto, Lietuva didžiausią klaidą padarė pasistatydama per didelį terminalą, nes tikėjosi į projektą įtraukti kaimynus, projektas buvo įgyvendintas nepasiekus susitarimo. Latvija ir Estija nesusidomėjo.

„Dabar jos kartu su Suomija sukūrė bendrą dujų rinką, o Lietuva nedalyvauja, nes nežino, kaip SGD laivą įtraukti, mat kitos šalys nenori prisiimti jo kaštų", - sakė V.Jankauskas.

Nevalgysime dvejus metus

Pasak parlamentaro A.Skardžiaus, jei projektas prasiskins kelią, Lietuva turės 27 proc. transporto, varomo dujomis, kai tuo metu Italijoje jis tesudaro 8 proc. ir tai kol kas yra daugiausiai Europoje. Kitaip tariant, vietoj to, kad mažintume iškastinio kuro naudojimą, jį didiname, ir tapsime lyderiais Europoje vien dėl to, kad parodytume tariamą augantį terminalo poreikį.

„Alternatyvių degalų įstatymo projektui Seimo Teisės departamentas pateikė 97 pastabas! Įsivaizduojate? Projektą parengė „profesionalų Vyriausybė". Profesionalų nebent išplauti pinigus.

Prisiminkime, kad šiemet pasieksime 22 mlrd. eurų valstybės skolą - visų laikų rekordą. Tai - 50 proc. viso šalies BVP. 60 proc. yra riba, niekas mums daugiau neskolins. 22 mlrd. eurų yra du metiniai Lietuvos biudžetai. Kitaip tariant, reikia dvejus metus dirbti ir nieko nevalgyti, vien grąžinti skolas", - vaizdingai palygino A.Skardžius.

Situaciją komentuoja Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos prezidentas Martynas NAGEVIČIUS:

Jūsų minimi 770 mln. eurų nėra investicijos, tai - subsidijos, skatinsiančios verslą įsigyti dujomis varomus sunkvežimius bei autobusus. Tai pateikiama kaip priemonė, skatinsianti atsinaujinančią energetiką, kadangi verslas, gavęs subsidijas, 90 proc. kuro turės pirkti dujų, o 10 proc. - biometano pavidalu. Tačiau tai reiškia, kad 90 proc. dujų bus importuojamos ir tik 10 proc. - vietinės.

Kai mes Energetikos ministerijos klausiame, kodėl nėra remiamas tik biometanas, nes tada subsidijų reikėtų 10 kartų mažiau, mums atsako, kad tokiu atveju importinės dujos būtų brangesnės. Keisti argumentai.

Kitas aiškinimas - Nacionaliniame klimato kaitos plane, kuris pateiktas Europos Komisijai, buvo pateiktas didesnis dujų vartojimo didėjimas, todėl viskas daroma, kad planas atitiktų realybę. Kitaip tariant, subsidijuojant dujomis varomus autobusus ir sunkvežimius norima „iškišti" kuo daugiau terminalo dujų. Be subsidijų terminalo dujų vartojimas būtų itin žemas. Tai - gudravimas, žongliravimas skaičiais.


Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar A.Anušauskui atsisakius ministro kėdės reikėtų svarstyti L.Kasčiūno kandidatūrą?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar galvojate emigruoti iš Lietuvos?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

-2 +2 C

-1 +4 C

-2 +4 C

+3 +8 C

+5 +10 C

+5 +9 C

0-3 m/s

0-3 m/s

0-5 m/s