Jau daugiau kaip pusmetį visose informavimo priemonėse viena svarbiausių temų - naujoji COVID-19 pandemija. Kad visuomenė būtų informuojama taip, kaip nori valdžia, skiriami ir valstybės užsakymai. Todėl žmones, sekančius tik informaciją televizijoje ar didžiuosiuose portaluose, pasiekia kone identiška baimę kelianti informacija.
Dar vasarą Sveikatos apsaugos ministerijos įsteigtas Visuomenės sveikatos stiprinimo fondas paskirstė beveik pusę milijono eurų kompanijai „Koronaviruso (COVID-19) informacijos sklaida šalies žiniasklaidos priemonėse".
Pinigų dalybų tikslas - informuoti visuomenę apie koronaviruso situacijos valdymą šalyje, prevencines ir apsaugos priemones, teikiamas sveikatos priežiūros paslaugas, koronavirusinės infekcijos tyrimą ir gydymą, galimybes gauti emocinę pagalbą ir kitais aktualiais klausimais.
„Vakaro žinios" yra rašiusios apie šį fondą ir tai, kad Valstybės kontrolė kritikuoja tokį valstybės lėšų dalinimo principą. „Nors projektinis (atrankos) finansavimas yra plačiai taikomas (49 valstybės institucijos ir įstaigos 2018 metais paskirstė per 174,1 mln. Eur valstybės biudžeto lėšų), tačiau įstatymai, reglamentuojantys valstybės biudžeto sudarymą ir vykdymą, tokio būdo neapibrėžia.
Tokia projektinio finansavimo taikymo praktika, kai nėra bendrų finansavimo taisyklių, sudaro sąlygas galimai neobjektyviai ir neskaidriai naudoti valstybės biudžeto lėšas", - tuomet sakė Valstybės kontrolė. Ir pateikė rekomendacijas Visuomenės sveikatos stiprinimo fondui, kad veikla būtų šiek tiek skaidresnė. Fondas pasitaisė sutarčių sudarymo tvarkos aprašą ir sėkmingai dirba toliau.
Rugpjūtį žiniasklaidai paskirstyta pusė milijono, kad ši tinkamai informuotų visuomenę apie koronavirusą. Iš viso finansavimui atrinkta 10 projektų. Finansavimui gauti žiniasklaida turi jungtis į konsorciumus.
Daugiausiai - 100 tūkst. eurų - skirta nacionalinių televizijos kanalų konsorciumui UAB „Gravitas Partners". Už šiuos pinigus nuo rugsėjo pabaigos iki gruodžio pradžios planuota parodyti iš viso 765 transliacijas per 9 TV kanalus.
UAB „Gravitas Partners" projektas atrinktas ir informavimui nacionaliniuose interneto portaluose. Tam skirta 90 tūkst. eurų. Iš viso kampanijos internete metu numatyta paskelbti tokius bendrus įvairių priemonių kiekius: 40 straipsnių, vaizdo reportažų, 35 mln. socialinės reklamos skydelių parodymų, 4 vaizdo konferencijas, 4 skaitytojų apklausas, 2 interaktyvius žinių patikrinimo testus. UAB „Gravitas Partners" projektai finansuojami fondo nuo 2017 m. ir atrenkami kasmet.
100 tūkst. eurų finansavimas skirtas ir UAB „Santarvės laikraščio" projektui, kuriam įgyvendinti į konsorciumą susijungė 46 regioniniai ir vietiniai periodiniai leidiniai bei jų portalai. Šis konsorciumas finansavimą iš fondo projektams yra gavęs ir 2019 m. bei 2018 m.
70 tūkst. eurų skirta UAB „Media bitės" pateiktam projektui. Už šiuos pinigus iki gruodžio pradžios apie koronaviruso valdymą informuojami leidinių „Gyvenimo būdas", „Savaitė", „Žmonės", „Ji", „Valstiečių laikraštis", „Prie kavos", „Prie kavos. Sveikata", „Prie kavos. Moters patarimai", „Edita", „Moteris", „Tavo vaikas", „Ekspress Nedelia" skaitytojai.
Beveik 40 tūkst. eurų skirta UAB „M-1" projektui apie koronavirusą informuoti radijo stočių klausytojus. Numatyta intensyvi reklaminė kampanija reklamą apie koronaviruso valdymą šalyje transliuoti 7 skirtingose radijo stotyse vienu metu.
35 tūkst. eurų skirti UAB „Simple Idea" projektui „Koronaviruso (COVID-19) informacijos sklaida regioninėse/vietinėse ir kabelinėse TV". Įmonė, kuri turi vieną darbuotoją, nurodo, kad už šiuos pinigus 18 regioninių ir kabelinių televizijų iki lapkričio pabaigos buvo ištransliuota daugiau kaip 1200 socialinės reklamos klipų ir pasiekta 1,5 mln. žiūrovų auditorija.
30 tūkst. eurų skirta UAB „Magnet LT" svetainės karantinas.lt sukūrimui ir palaikymui.
Beveik 15 tūkst. eurų skirta projektui „COVID-19 - būkime saugūs ir sveiki", kurį pasiūlė Lietuvos regioninių radijo stočių asociacija. Parengtos radijo laidos transliuotos 12-oje regioninių radijo stočių po 48 kartus - iš viso 576 transliacijos.
10 tūkst. eurų skirta naujienų agentūrai BNS naujienlaiškio apie koronavirusą sukūrimui.
Jau tradiciškai mažiausias finansavimas skirtas specializuotai sveikatos tematikos žiniasklaidai UAB „Lietuvos sveikata". 5 tūkst. eurų skirta straipsnių ciklams savaitraščiuose „Lietuvos sveikata", „Sveika šeima" ir portale lsveikata.lt.
Už finansavimo brūkšnio liko VšĮ „Laisvės TV", VšĮ „Šiauliai plius" , UAB „Vakarų portalas", VšĮ Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnyba. Jų projektai - rezervinių paraiškų sąraše.
Trigrašis
Yra toks posakis: „Kas pinigus moka, tas ir muziką užsako". Todėl daugiau nesistebėkite, kodėl beveik visuose leidiniuose, portaluose, laidose apie COVID-19 kalbama, rašoma, rodoma vis tas pats. Kodėl parašėme „beveik", nes yra išimtis. „Vakaro žinios" neparsidavė, tad gali skelbti įvairiapusišką informaciją tiek apie pandemiją, tiek apie karantiną, greituosius testus, gydymą nuo COVID-19 ir pan.