respublika.lt

Dailininkų sąjungos galerijos vitrininiuose languose – simboliai ir ženklai

(0)
Publikuota: 2021 sausio 27 08:23:00, Valentina Gudienė, Elta
×

Nuo trečiadienio Dailininkų sąjungos galerijoje Vilniuje pradės veikti Liucijos Jūratės Kryževičienės-Hutcheon kūrybos paroda „Simboliai, ženklai, kryptys“. Galerijai laikinai užvėrus duris, žiūrovai kviečiami apžiūrėti autorės parodą per apšviestus vitrininius langus.

 

Dailėtyrininkė Lijana Šatavičiūtė-Natalevičienė pastebi, kad tai – jau devyniolikta asmeninė paroda menininkės kūrybinėje biografijoje. Per paskutinius penkerius metus po individualią ekspoziciją kasmet surengianti menininkė šįkart pristato dvi dešimtis naujausių darbų, interpretuojančių archajinių ornamentų ir šiaurietiškų runų prasmes, paverčiančių jas paveikiais vizualiniais objektais. Plataus raiškos diapazono menininkės vardą seniai įsiminė dailės mylėtojai. Ji priklauso Lietuvos ir tarptautinėms dailininkų asociacijoms, yra laimėjusi premijų konkursinėse dailės parodose, tačiau pirmiausia jos veikla susijusi su Lietuvos meninės tekstilės kaita: nuo ankstyvųjų bandymų perprasti modernizmo kalbą iki savitų šiuolaikinės tekstilės kūrinių, sakoma Dailininkų sąjungos galerijos pranešime.

Pasak dailėtyrininkės L. Šatavičiūtės-Natalevičienės, beveik šešių dešimtmečių L. J. Kryževičienės-Hutheon kūrybą galima dalyti į laikotarpius, besiskiriančius meniniais siekiais ir idėjomis. Dailininkę vedė į priekį noras keistis, ieškoti naujų kelių, įsisavinti pasaulio dailės atradimus, palikti savo įspaudą meno istorijoje. Novatoriški paskutiniojo laikotarpio darbai neatsirado tuščioje vietoje, juos įkvėpė Amerikoje pragyventų dešimties metų patirtys, praplėtę akiratį ir įtikinę, kad modernumą galima suderinti su tradicija, o tekstilės elementus jungti su architektūrine objekto forma. Ir be abejo, tai, kad norint būti pastebėtam, nuolat ieškoti savasties ir nemeluoti sau.

„Kūryboje man svarbu minties įgyvendinimas, procesas, darbo eiga, norimo rezultato siekis, – teigia autorė. – Stengiuosi perteikti savo viziją skirtingų faktūrų šilko audiniais, jų spalvinėmis variacijomis. Noriu atskleisti kiekvieno simbolio prasmę ir parodyti jos svarbą dabarties pasaulyje. Siekiu architektoninių kompozicijų bei objektų formų harmonijos ir pritaikomumo XXI amžiaus aplinkoje.“

Menininkė, kaip pažymi dailėtyrininkė, sukūrė originalų, lietuvių tekstilėje iki šiol neplėtotą kompozicijos žanrą – iš audinio juostų pinamus paveikslus, kurių rėminė konstrukcija ir ženkliškas siluetas yra savarankiškas kūrinio dėmuo, papildantis visumos architektoniką. Konstruktyvias kompozicijas, anot L. Šatavičiūtės-Natalevičienės, galima apibūdinti kaip geometrines abstrakcijas, kuriamas iš supintų, sunarstytų ir sukryžiuotų audinio juostų, užpildančių įvairios konfigūracijos plokštumas. Ji renkasi variu ir aliuminiu spindinčius audinius, keliančius optinės dviprasmybės įspūdį, ir asociacijas su metalu bei naujomis technologijomis.

Kūrinių pavidalai – įvairūs (stačiakampiai, erdviniai, primenantys kryžių, trikampį, rombą), įkvėpti runų rašmenų, astrologinių ženklų ir archajinių lietuviškų ornamentų. Kai kada juose atpažįsti lietuvių liaudies audiniuose populiarius raštus: „kryžiuką“, „obelėlę“, „vėželį“, „žirgelį“, „langučius“.

Prieš kelerius metus sukurtų darbų kolekciją „Skirtingos laikmečio raiškos“ autorė papildė iš astrologijos ir runų atkeliavusiomis sidabrinėmis ir raudonomis rodyklėmis, suteikiančiomis ekspozicijai vidinės jėgos ir ekspresijos. Geometrinė kūrinio struktūra kelia suvaldyto jausmo ir tvarkos regimybę, atmetančią improvizaciją ar atsitiktinumą. Atrodo, tik reikia žengti dar vieną žingsnį, kad kūriniai patektų į minimalizmo – pirminių struktūrų meno ar modulinių segmentų sampynų, neturinčių nei pradžios, nei pabaigos, kategoriją. Tačiau autorei reikia jausmo ir prasmės, tuo pasireiškia jos tapatybė. Ji pasitelkia tekstilės priemones, kad mozaikas primenančios kompozicijos pulsuotų, švytėtų, pleventų, žadintų jausmus, kviestų skaityti asketiškų geometrinių formų ir ženklų reikšmes, sako dailėtyrininkė. Galbūt dėl to menininkė daug dėmesio skiria spalviniams deriniams, kartais renkasi intensyvius bronzinius, violetinius, juodo ir raudono, žalio ir mėlyno derinius, kartais monochrominius sidabrinius atspalvius.

„Provokuojanti ir laužanti stereotipus L. J. Kryževičienės-Hutheon kūryba taupiomis priemonėmis pasako daug. Eksponuojami darbai tarsi lieka nuošalyje nuo bendro Lietuvos tekstilės konteksto, bet kartu turi kažką atpažįstamo, atėjusio iš lietuviškų audinių tradicijos“, – reziumuoja dr. L. Šatavičiūtė-Natalevičienė.

L. J. Kryževičienės-Hutcheon kūrybos paroda „Simboliai, ženklai, kryptys“ Dailininkų sąjungos galerijoje vyks iki vasario 13 d.

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar paspirtukininkams šalmai turėtų būti privalomi?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kokia kalba bendraujančių žmonių padaugėjo jūsų gyvenamojoje aplinkoje?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

+5 +9 C

+5 +10 C

+7 +10 C

+14 +17 C

+9 +13 C

+12 +18 C

0-7 m/s

0-8 m/s

0-5 m/s