respublika.lt

Už vaikų negautą maistą mokėti nebereikės

(0)
Publikuota: 2021 spalio 06 20:57:00, Zenonas Andrulėnas, socialinės saugos, švietimo ir informacijos skyriaus vadovas
×
nuotr. 1 nuotr.
Už vaikų negautą maistą mokėti nebereikės. Eltos nuotr.

Jau beveik du metai Vilniaus m. darželiuose galioja tvarka, kad jeigu vaikas mažiau nei 3 dienas nelanko ugdymo įstaigos, mokestis už maitinimą vis tiek skaičiuojamas.

 


Dėl šito kreipiausi į Vyriausybės atstovų įstaigos Vyriausybės atstovą, kad šis pareikalautų, jog savivaldybės Taryba atšauktų galiojančią tvarką.

Mokestis už maitinimą yra skiriamas vaikų maitinimui. Taigi, akivaizdu, jog maitinimo mokestis yra siejamas su aiškiomis, realiai patirtomis išlaidomis - maisto produktų įsigijimu. Todėl jei vaikas nelanko ugdymo įstaigos, maistas jam negaminamas, ugdymo įstaiga jokių faktinių išlaidų nepatiria. O tai reiškia, kad pagal savivaldybės tarybos nustatytą reguliavimą įstaiga nepagrįstai, nesąžiningai gauna tiesioginę turtinę naudą.

Vaikų maitinimas laikytinas atlygintina paslauga, todėl reguliuojant šiuos santykius turi būti atsižvelgiama ir į civilinės teisės principus.

Vyriausybės atstovų įstaiga savo teikimu Vilniaus savivaldybei pareikalavo, kad tokia nustatyta tvarka būtų atšaukta. Priešingu atveju buvo pažadėta kreiptis į teismą. Vilniaus savivaldybės taryba savo sprendimo neatšaukė, motyvuodama, jog vaikų maitinimui produktai užsakomi iš anksto ir dėl tėvų nepakankamo informavimo apie trumpalaikę vaiko ligą, įstaiga patiria finansinius nuostolius. Remiantis tuo, buvo palikta nuostata skaičiuoti mokestį už maitinimą, kai vaikas serga mažiau nei tris dienas. Jokie papildomi duomenys, pagrindžiantys įstaigų patiriamus finansinius nuostolius pateikti nebuvo, nebuvo paaiškinta, kodėl reikia mokėti būtent už dvi dienas. Kritiškai vertintinas ir argumentas, kad tėvai nepakankamai informuoja įstaigą apie trumpalaikę vaiko ligą. Taip vyksta, nes nėra jokių nuostatų, kurios numatytų, kad iš anksto informavus įstaigą apie vaiko neatvykimą, mokestis už vaiko maitinimą neskaičiuojamas.

Be to, pareiga mokėti mokestį už vaiko maitinimą siejama tik su pačios ligos trukme, o ne su informacijos apie vaiko neatvykimą į įstaigą pateikimo momentu. Nors iš pateiktų savivaldybės paaiškinimų galima daryti išvadą, kad būtent išankstinės informacijos apie vaiko atvykimą į įstaigą pateikimas galėtų būti laikoma aplinkybe, lemiančia pareigą (ne)mokėti mokestį už vaiko maitinimą.

Vyriausybės atstovų įstaiga kreipėsi į Vilniaus apygardos administracinį teismą, kuriame nurodė, kad toks nustatytas reglamentavimas pažeidžia gero viešojo administravimo, objektyvumo, proporcingumo, nepiktnaudžiavimo valdžia bei konstitucinį asmenų lygybės įstatymui principus.

Vilniaus apygardos administracinis teismas pareiškimą tenkino iš dalies, tačiau esmines ginčijamo sprendimo nuostatas pripažino prieštaraujančiomis įstatymams.

Sprendimą savivaldybė apskundė Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui (LVAT), nes jos manymu, Teismas nenurodė pakankamų argumentų bei motyvų, sudarančių pagrindą tenkinti pareiškėjo pareiškimą. LVAT savivaldybės skundą atmetė ir paliko galioti ankstesniąją nutartį. Tai reiškia, kad vaikui nelankant ikimokyklinio ugdymo įstaigos mažiau nei tris dienas, tėvams už jo maitinimą mokėti nereikės.

Teismo komentaras

LVAT nustatė, kad pagal nurodytą teisinį reguliavimą, tie tėvai (globėjai), kurių vaikai įstaigos nelanko dėl ligos mažiau nei 3 dienas, mokestį už vaiko maitinimą privalo mokėti ir ligos laikotarpiu. Pastarieji tėvai (globėjai) mokestį už vaiko maitinimą privalo mokėti nepriklausomai nuo to, kada apie vaiko nelankymą dėl ligos jie praneša įstaigai. Taigi, pasak teisėjų kolegijos, šis teisinis reguliavimas reiškia, kad tėvų (globėjų), kurių vaikai įstaigos nelanko turėdami pateisinamą priežastį (dėl ligos), nevienodas traktavimas lyginant su kitais tėvais (globėjais), kurie nustatyta tvarka pateisina savo vaikų nelankymą, susietas tik su pateisinamos priežasties trukme.

Įvertinęs oficialią konstitucinę doktriną dėl Konstitucijos 29 straipsnyje įtvirtinto asmenų lygybės principo, LVAT konstatavo, kad objektyvus pateisinimas skirtingai traktuoti tėvus (globėjus), kurių vaikai įstaigos nelanko turėdami pateisinamą priežastį, negali būti susietas tik su pateisinamos priežasties (ligos ar kitų priežasčių) trukme. Pateisinamos priežasties trukmė pati savaime nesudaro jokio pagrindo kalbėti apie tokius tėvų (globėjų), kurių vaikai įstaigos nelanko turėdami pateisinamą priežastį, skirtumus, kurie sudarytų pagrindą iš jų reikalauti sumokėti mokestį už vaiko maitinimą už laikotarpį, kurį vaikas nelankė įstaigos, net ir tais, atvejais, kai, pavyzdžiui, apie vaiko nelankymą dėl ligos arba kitos priežasties tėvai (globėjai) įstaigai jos nustatyta tvarka praneša nedelsdami.

Teisėjų kolegija taip pat akcentavo, kad savivaldybės taryba turi išlaikyti pusiausvyrą tarp tėvų (globėjų), kurių vaikai įstaigos nelanko turėdami pateisinamą priežastį, teisėto intereso nemokėti vaiko maitinimo mokesčio už laikotarpį, per kurį vaikas dėl pateisinamų priežasčių negali lankyti įstaigos ir dėl to maitinimo negauna, ir įstaigų intereso užtikrinti, kad už maitinimą būtų sumokėta visais atvejais, kai maistas patiektas į įstaigą. Todėl proporcingumo principą atitiktų toks teisinis reguliavimas, pagal kurį tėvams (globėjams) būtų įtvirtinta pareiga apie tai, kad jų vaikas negali lankyti įstaigos, ją informuoti įstaigos nustatyta tvarka per protingą terminą nuo (iki) pateisinamos priežasties atsiradimo momento, o vaiko maitinimo mokesčio mokėjimas (nemokėjimas) būtų tiesiogiai susietas su pastarosios pareigos (ne)įgyvendinimu. Atsakingos institucijos privalo imtis visų priemonių, kad sutartyse su maisto tiekėjais būtų įtvirtintos tokios sutarties sąlygos, kurios aiškiai reglamentuotų situacijas dėl maisto (ne)tiekimo vaikams, be kitų, ir tokiais atvejais, kai tėvai (globėjai) per protingą terminą nuo (iki) pateisinamos priežasties atsiradimo momento įstaigos nustatyta tvarka pateikia informaciją apie tai, kad jų vaikas negali lankyti įstaigos.

Nurodytų argumentų pagrindu LVAT iš esmės paliko nepakeistą Vilniaus apygardos administracinio teismo sprendimą ir konstatavo, kad Mokesčio už vaiko išlaikymą Vilniaus miesto savivaldybės mokyklose, įgyvendinančiose ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas, nustatymo tvarkos aprašo 11.2.2 papunkčio nuostata „jei mažiau nei tris dienas vaikas nelankė ugdymo įstaigos, mokestis už maitinimą skaičiuojamas" ir 11.2.11 papunkčio nuostata prieštarauja LR Konstitucijos 29 straipsnio 1 daliai ir nutartyje nurodytoms LR viešojo administravimo įstatymo nuostatoms.

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Kiek kiaušinių suvalgote per Velykas?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kokia kalba bendraujančių žmonių padaugėjo jūsų gyvenamojoje aplinkoje?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

+5 +11 C

+6 +11 C

+7 +12 C

+9 +13 C

+12 +19 C

+18 +20 C

0-7 m/s

0-6 m/s

0-5 m/s