respublika.lt
 

Metro idėja stumsis kelią ir Seime

2013 spalio mėn. 27 d. 11:21:57
Deimantas KNIŠKA

Lietuva - vizijų ir strategijų kraštas. Jų prikurta tiek, kad visoms įgyvendinti reikėtų trilijonų litų. O čia dar ir Seimas ketina patvirtinti Metropoliteno koncesijos įstatymą. Jei jis įsigaliotų, net mažesniems Lietuvos miestams būtų atvertos teisinės galimybės tiesti metro. Arba jei ne tiesti, tai bent švaistyti milijonus litų galimybių studijoms.

Siūlo įteisinti įstatymu

Iki lapkričio 7-osios Seimas plenarinių posėdžių nerengs, tačiau jau pačią pirmą dieną po pertraukos parlamentarai ketina svarstyti Metropoliteno koncesijos įstatymo projektą, kurį savo parašais parėmė net 44 Tautos išrinktieji.

Pats įstatymo patvirtinimas dar nereikštų, kad kuris nors miestas ims tiesti metro liniją. Tačiau projekto autoriai konstatuoja, kad būtų sukurtos įstatymų prielaidos inicijuoti ir vystyti metropoliteną, bus atvertas kelias kelių milijardų litų dydžio investicijoms.

Tai bene pirmas kartas, kai milijardų litų vertės investicijos gana abejotinos naudos projektams svarstomos Seimo lygmeniu. Anksčiau šimtus tomų strategijų ir vizijų buvo prikurta savivaldos lygmeniu. „Respublika“ primena kelias originaliausias idėjas.

Vizijos - lyg kliedesiai

Sostinė, pavyzdžiui, visai rimtai galvojo beveik išnaikinti mieste automobilius bei autobusus. 2008-aisiais Vilnius net buvo subūręs specialią darbo grupę, kuri privalėjo sukurti viziją antžeminio ir požeminio miesto transporto infrastruktūrai gerinti. Jai vadovavo tuometinis tarybos narys Vladimiras Avinas. Jis pateikė savo viziją: trys metro linijos, kurios susikerta tarpusavyje.

„Kartu galėtų veikti ULTra PRT, kokie yra Londono Hitrou oro uoste, bei automatiniai metropolitenai, kur traukiniai važiuoja be vairuotojų ir yra valdomi dispečerio per nuotolį iš vieno punkto. ULTra PRT įvažiuotų tiesiai į metro stotis“, - dėstė V.Avinas.

Anot jo, ULTra PRT senamiestyje pakeistų visus maršrutinius autobusus. Liktų tik ULTra PRT ir troleibusai.

Transporto priemonė ULTra PRT - automatiniai, elektriniais bėgiais skriejantys taksi, kuriuose telpa 4-6 žmonės. Tokiam automobiliui nereikėtų vairuotojo, o bėgiai judresnėse gatvėse būtų tiesiami aukštai virš žemės. Kiek milijardų litų visoms naujovėms įdiegti reikėtų - nebuvo skelbta.

Skraidančios gondolos

Kita sostinės politikų idėja - kad dalį keleivių iš autobusų bei troleibusų perimtų Nerimi plaukiosiantys maršrutiniai laivai. Anksčiau kalbėta ir apie būtinybę nutiesti dvi tramvajaus linijas.

Viena originaliausių vilnietiškų idėjų - atkarpą nuo „Siemens“ arenos iki Karaliaus Mindaugo tilto įveikti oro gondolomis. Užtektų aukštai virš žemės pakabinti tris lynus, kuriais važinėtų elektrinės gondolos. Trumpos linijos nutiesimas minėtu maršrutu tekainuotų apie 242 mln. litų. Tiesa, 2008 metų kainomis.

Galima prisiminti ir 2006-aisiais Vilniaus politikams kilusią unikalią idėją. Jų nuomone, miegamieji rajonai yra sovietinė atgyvena, todėl ateityje Vilnius turėtų būti kitoks: tame pačiame rajone privalo būti ir pramonės įmonės, ir šalia jų pastatyti gyvenamieji namai. Tai esą būtų daroma žmonių labui: ir darbo vieta šalia, ir namai, ir parduotuvės - nereikėtų važinėti po visą Vilnių.

Pigiau statyti naujus Šiaulius


Originalumu stengėsi neatsilikti ir kiti miestai bei rajonai. Vilniui ypač ant kulnų lipo Šiauliai.

Pavyzdžiui, Kauno mokslininkai už 15 tūkst. litų Šiauliams pasiūlė „puikią“ idėją - Saulės mieste pastatyti pirmąjį oficialų raudonųjų žibintų kvartalą Lietuvoje. Šiauliuose taip pat planuota tiesti „Formulės-1“ trasą (beje, tą patį planavo ir Palanga, todėl buvo galima tikėtis, kad Lietuvoje vyktų net du „Formulės-1“ „Grand Prix“ etapai). Šiaulių vizijos kūrėjai šiame mieste regėjo ir kosmodromą.

Negana to, bendrojo Šiaulių miesto plano, kainavusio apie milijoną litų, rengėjai Vilniaus bendrovės „Urbanistika“ atstovai pasiūlė visus Šiaulių geležinkelius „pakišti“ po žeme. Tačiau politikai tam nepritarė, nes pigiau būtų pastatyti naujus Šiaulius.

Dirbtinė sala

Negalima nepaminėti ir kitų siūlymų, kur išleisti milijardus litų. Štai Susisiekimo ministerija ketino nutiesti tiltą iš „žemyninės“ dalies į Kuršių neriją. Viskas baigėsi studijos už kelis tūkstančius litų parengimu.

Prikurta ir kitų vizijų, kurios stebino ne tik savo mastais, bet ir absurdiškumu. Klaipėda 94 tūkst. litų nepagailėjo už siūlymą jūroje supilti salą. Palangai siūlymas už kelis milijardus litų į kitą vietą perkelti oro uostą kainavo 1,3 mln. litų. Rokiškio rajono savivaldybei už beveik milijoną litų sukurtas dokumentas, kuriuo mažytę, net 40 tūkst. gyventojų neturinčią, savivaldybę pasiūlyta išskaidyti į 3 ar net 4. Tokius absurdus galima vardyti ir vardyti.

Parengta pagal dienraštį "Respublika"

×
Parašykite savo komentarą:
 
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • ACHEMA: bendrovė „Achema“ trečiadienį, 10.55 val., dėl techninių priežasčių sustabdė vieną gamybinį įrenginį.
  • AVARIJA: trečiadienį Varmijos Mozūrų vaivadijoje, Napierkų gyvenvietės apylinkėse, automobilis, kuriuo važiavo Lenkijos vicepremjeras, švietimo ir aukštojo mokslo ministras Jarosławas Gowinas, susidūrė su sunkvežimiu.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
VZ LOGO 4

Dienos klausimas

Ar aukojate labdaros organizacijoms?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kaip manote, ar prekybos centrai turėtų dirbti per Kalėdas?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+1 -3 C

0 -1 C

 

+1 +2 C

0 +2 C

+1 +2 C

 

+2 +4 C

0-5 m/s

1-6 m/s

 

1-7 m/s

Valiutų kursai

USD - 1.1077 PLN - 4.2903
RUB - 70.4627 CHF - 1.0922
GBP - 0.8407 NOK - 10.1823