respublika.lt

Lietuviško autobuso istorija

(32)
Publikuota: 2022 liepos 04 07:15:21, Vidmantas MISEVIČIUS
×
nuotr. 6 nuotr.
Gintautas Mikšys ir jo KAG’as. „Retromobile“ asociacijos nuotr.

Nedaugelis tautiečių žino, jog Lietuvoje serijiniu būdu buvo gaminamos transporto priemonės. Net ne visi istoriniu transportu besidomintys asmenys gali pasakyti, kokios paskirties tai buvo transportas, kada jis buvo gamintas ir kiek vienetų išvydo dienos šviesą. Tačiau lietuviai buvo ir yra nagingi, neturėdami galimybių įsigyti reikiamą transportą, jie jį susikūrė...

 

Lietuvoje buvo gaminami autobusai

Dvidešimtojo amžiaus šeštajame dešimtmetyje, ypač trūkstant viešosios paskirties transporto - autobusų, juos masiškai pradėta gaminti Kaune. Šiandien nedaugeliui yra žinoma abreviatūra KAG, reiškianti Kauno autoremonto gamykla. KAG savo istoriją skaičiuoja dar nuo Nepriklausomybės aušros (1921-ųjų), kuomet Kaune įsikūrė Amerikos lietuvių bendrovė „Amlit". Jau tuo metu mūsų tautiečiai iš JAV gabeno sunkvežimių „Ford", „Chevrolet" važiuokles ir ant jų montuodavo savo sumąstytos konstrukcijos autobusų karkasus.

Karo metais gamykla buvo uždaryta ir veiklą atnaujino tik po jo naujuoju pavadinimu - „Kauno Autoremonto Gamykla". Tarpukaryje įsikūrusi Šančiuose, vėliau Kęstučio-Maironio gatvių sankirtoje, po karo persikėlė į Aleksotą, į dabartinės UAB „Autosabina" teritoriją.

Pirmieji pokariniai mėginimai kurti autobusus ant ZIS 150 važiuoklės nebuvo tokie sėkmingi. Gavęs pavadinimą L-1 (nuo tuo metu Leningrade kurto autobuso pavadinimo), autobusų buvo prigaminta keliasdešimt vienetų.

Kauniečiai neapsiribojo ne visai vykusiu projektu ir toliau ieškojo išeičių. Viena iš tokių buvo naujai pasirodęs GAZ 51 sunkvežimis. Sutarus su Gorkio automobilių gamykla (GAZ), į Kauną ešelonais keliaudavo GAZ 51 važiuoklės su rėmais, varikliais. Lietuviai ant jų pradėjo montuoti medinius karkasus iš buko bei uosio - autobuso korpusą. Karkasas vėliau buvo apkalamas skarda. Toks naujasis kauniečių kūrinys buvo pavadintas KAG-1. Galų gale 1955-1956 m. sandūroje suprojektuotas vagoninio tipo KAG-3 dizainas. Kokia tiksli šių autobusų gamybos apimtis, nėra tiksliai žinoma. Transporto istorija besidomintys asmenys vardina nuo 10 tūkst. iki 12 tūkst. vnt. Tiesa, nėra aišku, ar tai naujai pagaminti autobusai, ar „pakoreguoti gyvenimo eigoje", t.y. remontuoti su naujai suformuotais karkasais ant senos bazės ir pan.

Šie autobusai buvo gaminami bei remontuojami net iki 1990-ųjų, kai, papūtus Vakarų vėjams, jų masiškai buvo atsisakoma. Autobusai pradėjo „gyventi" savo paskutines dienas, niekas jais nesidomėjo ir niekam jie nerūpėjo. Labai nepraktiškas pasirodė medžio apdirbimo darbas transporto sektoriuje.

Prabėgus daugiau nei 30 metų nuo šių autobusų paskutiniųjų gyvavimo metų, tiesa, kai kur pavieniai jie buvo minimaliai eksploatuojami iki 1994, 1955, ar net 1998-ųjų, šių autobusų era baigėsi negrįžtamai.

Istoriniu transportu besidomintys entuziastai deda nemažai pastangų, kad surastų bent tokio autobuso likučius. 2022 metų birželio mėnesį asociacijos „Retromobile" kolektyvui nusišypsojo sėkmė tokį autobusą surasti Zarasų rajone, Imbrado kaime. Pavyko ne tik rasti patį autobusą, tačiau ir jo buvusį vairuotoją Gintautą Mikšį.

Gintautas pasakojo, kad neilgai važinėjo autobusu, nes po Nepriklausomybės atgavimo atsirado didžiulė pasiūla komfortabilų ir patikimų autobusų. Šis autobusas vežiojo vaikus Zarasų rajone į sporto varžybas, bulviakasius, mokyklą. Maksimalus autobuso greitis 60-70 kilometrų per valandą. Kadangi jis visas medinis, be apšildymo, vėsiomis dienomis neįšildavo, salone buvo šalta. Į statesnes įkalnes taip sunkiai pukšėdavo, kad net keliems keleiviams reikėjo išlipti, kad būtų lengviau.

Istorinės technikos gerbėjai pripažįsta, jog tai labai retas istorinis egzempliorius. Visi autobusai sunyko vien dėl to, jog jie iš esmės yra mediniai, t.y. su mediniu karkasu, iš išorės apkalti skarda. O atėję naujieji laikai niekaip neskatino jų saugoti. Beje, tai jau penktasis asociacijos „Retromobile" atrastas KAG autobusas.

Asociacijos vadovas Ramūnas Kardelis nurodo, jog tokio autobuso restauracija reikalauja daugiau staliaus, o ne mechaniko žinių. Nors atrastasis autobusas kiek iškomplektuotas, be žibintų, priekinio bamperio bei kitų agregatų, tačiau istorinės technikos gerbėjai nenusimena. Visas likusias komplektuojamas dalis puikiai galima pritaikyti nuo GAZ 51 sunkvežimio, ant kurio bazės ir buvo kuriami šie autobusai.

Asociacijos vadovas neslėpė, kad su šiuo radiniu asociacijos restauracinių darbų planai kiek koreguosis, stengiantis pirmenybę suteikti būtent lietuviškojo autobuso atkūrimui.

Dėmesio senovinei technikai nebus per daug

„Vakaro žinioms" R.Kardelis patikslino, kad iš žinomų išlikusių 7 autobusų 5 priklauso jų asociacijai, vieną restauruotą modelį turi „Kauno autobusai", dar vieną - privati įmonė.

„Mūsų žiniomis, vienas modelis yra Estijoje, tačiau kadangi jis laikomas po atviru dangumi, jo dienos jau suskaičiuotos, - pasakojo asociacijos vadovas. - Savo laiku visos Baltijos šalys gamino panašų transportą, kuriam buvo naudojama sunkvežimio GAZ 51 bazė. Estai turėjo modelį TA-6, latviai - RAF 251."

Užklausus apie atsargines dalis, jis nurodė, kad dėl GAZ 51 detalių problemų nėra.

„Kaimyninėse šalyse šių dalių atsargos didžiulės, tad restauruojant rasto autobuso variklį ar važiuoklę sunkumų tikrai neturėsime. Jie prasidės, kai teks imtis kėbulo restauravimo, nes, siekiant autentiškumo, bandysime atkurti įvairius išraitymus, skardinius intarpus ir t.t. Šiuo atveju džiugina, kad autobusas nėra išdraskytas ar išparceliuotas, todėl yra beveik visos senos originalios detalės. Be to, tai - ne pirmas mūsų restauruojamas KAG‘as, todėl žinome ir jo silpnąsias vietas", - optimistiškai situaciją vertino R.Kardelis.

Pasidomėjus tokiems autobusams skirtais degalais, asociacijos vadovas neslėpė, kad Lietuvos degalinėse parduodamą A-95 markės benziną tenka skiesti.

„Anksčiau žemesnio oktaninio skaičiaus degalų atsiveždavome iš kaimynų. Dabar tenka degalus skiesti, todėl autobusai iš esmės naudojami tik renginiams ar šventėms, - atviravo R.Kardelis. - Kita vertus, vairuoti juos nėra paprasta. Pirmą kartą prisėdęs prie jo vairo tipiškas šiandieninis vairuotojas, tikėtina, net nežinotų nuo ko pradėti. Autobuse nėra nei vairo, nei stabdžių stiprintuvų, matomumas prastas, vairuotojo kėdė - nereguliuojama, kabinoje - nuolatinis triukšmas nuo čia pat esančio ir beveik neizoliuoto variklio. Tokia tikra „taburetė ant ratų", bet, manau, keliauti tokiu transportu vis tiek buvo geriau, negu eiti pėsčiomis."

Baigiant pokalbį asociacijos vadovo buvo paklausta, ar šių dienų jaunimas dar domisi technika.

„Pastebime augantį jaunosios kartos susidomėjimą, tačiau juos labiau traukia senesni motociklai ar lengvieji automobiliai, o ne sunkusis transportas ar autobusai. Pastarieji tarsi nustumti į antrą planą, todėl neretai tampa metalo „medžiotojų" grobiu.

Savotiškai konkuruojame su metalo supirkėjais. Pasitaiko atvejų, kai iš jų, tik jau už aukštesnę kainą, senovinį transportą tenka išpirkti, - ne visiems žinomą niuansą įvardino vadovas. - KAG‘o atveju buvo paprasčiau, nes jame daug medžio, todėl metalo supirkėjų jis nedomino. Ragintume visus, susiduriančius su senu transportu, nepaisant jo būklės, nufotografuoti jį ir nuotraukas atsiųsti mums į asociaciją. Net labiausiai sunykęs automobilis ar sunkvežimis gali pasitarnauti restauruojant analogišką modelį.

Prašytume, prieš nusprendžiant kažką priduoti į metalo laužą, pasitarti su specialistais, nes, gali būti, kad taip pavyktų nuo sunaikinimo išsaugoti ne vieną retą ar įdomų egzempliorių".

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
1
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Skaityti komentarus (32)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar A.Anušauskui atsisakius ministro kėdės reikėtų svarstyti L.Kasčiūno kandidatūrą?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar galvojate emigruoti iš Lietuvos?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

-2 +2 C

-1 +4 C

-2 +4 C

+3 +8 C

+5 +10 C

+5 +9 C

0-3 m/s

0-3 m/s

0-5 m/s