respublika.lt

Dominykas VANHARA: Kokį „biudžetinį pasjansą“ dėlioja I.Šimonytė?

(133)
Publikuota: 2022 lapkričio 01 20:00:12, Dominykas VANHARA, advokatas
×
nuotr. 2 nuotr.
Dominykas Vanhara. Asmeninio archyvo nuotr.

Politikos kuluaruose jau kuris laikas sklando kalbos, kad Ingrida Šimonytė po to, kai Seime bus priimtas biudžetas, dės ant stalo atsistatydinimo pareiškimą. Aišku, tokių gandų būdavo ir anksčiau, ir ne kartą, tačiau šį kartą esmė ta, kad tokių gandų kategoriškai neigti nepuolė ir patys konservatorių atstovai, kas reiškia, jog šie gandai pagrindo turi.

 

O kodėl būtent po biudžeto priėmimo? Dabartinis biudžeto projektas numato didžiulį biudžeto deficitą (4,9 proc.) esant ypač optimistinėms prognozėms, t. y., kad kitais metais Lietuvos BVP augs 1,6 proc., o infliacija bus 6 proc. Stagnuojant pagrindinėms Lietuvos eksporto rinkoms, tikimybė Lietuvos BVP augimui yra nedidelė. Dauguma analitikų prognozuoja, kad bazinis scenarijus šiuo metu - nedidelė recesija Lietuvoje kitais metais.

Analogiškai - 6 proc. dydžio infliacija, kai ECB drastiškai pradėjo kelti bazines palūkanų normas, dėl ko labai ženkliai išauga skolinimosi ir skolos aptarnavimo kaštai, yra taip pat ypač optimistinis scenarijus. Tuo labiau, kad kitais metais infliacija bus skaičiuojama nuo šių metų lygio, t. y., kai infliacija buvo rekordiškai aukšta.

Dar daugiau, iš įvairių ekonomikos sričių gaunama statistika, kad, atėjus rudeniui, pradeda mažėti daugelio prekių ir paslaugų pardavimai. Kas reiškia, jog jau dabartinis kainų lygis vartotojams yra jau per didelis, tad vartotojai pradeda taupyti ir vartoti mažiau.

Galimybė pardavėjams toliau kelti kainas, ir pakankamai ženkliai, kas sukurtų 6 proc. metinę infliaciją kitais metais, atsirastų tik tuo atveju, jei žiema pareikalautų gerokai mažesnių komunalinių mokėjimų, nei vartotojai tikisi, o taip pat, jei kitais metais toliau ženkliai augtų atlyginimai bei kitos žmonių pajamos, kas stagnuojančios ekonomikos sąlygomis būtų sunkiai įgyvendinama.

Prie to dar pridėkime suplanuotą perteklinį „Sodros" biudžetą su ženkliai kylančiomis pensijomis ir kitomis socialinėmis išmokomis, tačiau tam reikėtų ir toliau mažėjančio nedarbo bei toliau ypač ženkliai augančių atlyginimų, kas irgi yra ypač optimistinis scenarijus.

Taigi, kaip jau minėjau, kitų metų biudžetas yra su didžiuliu deficitu esant ypač optimistinėms prielaidoms. O kai visos prielaidos yra ypač optimistinės, labai tikėtina, kad jos neišsipildys. Vadinasi, jog tokio optimistinio biudžeto gali nepavykti įvykdyti, o tai lemtų, jog ir taip didžiulis biudžeto deficitas būtų dar didesnis.

Bet didžiulis biudžeto deficitas yra tik trečdalis problemos. Antras problemos trečdalis yra tas, kad Lietuvos skolinimosi kaštai ženkliai auga. Dabar Lietuva dešimčiai metų finansų rinkose jau skolinasi už daugiau kaip 4 proc. metinių palūkanų, taigi, tie laikai, kai skolinomės už dyką ar net už neigiamas palūkanas - jau praeitis.

Palūkanoms ir toliau kylant tikėtina, kad kitais metais Lietuvos dešimties metų skolos kaina bus 5 proc. metinių palūkanų ar net daugiau. Jei Lietuva kitų metų biudžeto neįvykdys ir biudžeto deficitas viršys 5 proc. BVP, tikėtina, kad Lietuvos skolinimosi kaštai dar labiau išaugs ir gali tekti skolintis net ir brangiau nei už 5 proc. metinių palūkanų.

O paskutinis trečdalis problemos yra toks, kad kitais metais Lietuvai, kaip ir kasmet, teks išpirkinėti tas obligacijas, kurių išpirkimo laikas jau bus suėjęs. Tai yra, teks išpirkinėti tas obligacijų emisijas, kurias Lietuva platino 2013 metais ir vėliau. Niuansas toks, kad 2013 metais ir vėliau Lietuva skolinosi pigiai, labai pigiai ar nemokamai už neigiamas palūkanas (priklauso nuo to, kada konkreti obligacijų emisija buvo platinta ir kokiam terminui).

Kadangi kitais metais mes ir taip turėsime didžiulį biudžeto deficitą, teks skolintis ne tik šiam naujam biudžeto deficitui finansuoti, bet ir senų skolų refinansavimui. Tik jei tos Lietuvos obligacijos, kurių išpirkimo terminas sueis kitais metais, buvo už labai mažas, nulines ar net neigiamas palūkanas, jas refinansuoti jau teks labai brangiai, kas dar labiau išaugins Lietuvos valstybės skolą ar net iš viso komplikuos Lietuvos galimybes finansų rinkose pasiskolinti.

Summa summarum, I.Šimonytė dabar į Seimą atneša labai „dosnų" biudžetą. Kaip pati premjerė mėgsta sakyti: „Kad visiems visko būtų ir niekam nieko už tai nebūtų". Tačiau egzistuoja, mano nuomone, labai didelė (sakyčiau, net didesnė nei 50 proc.) tikimybė, kad tokio biudžeto įgyvendinti nepavyks ir jau pavasarį gali tekti imtis šio biudžeto peržiūrėjimo. Konkrečiai - didinant biudžeto pajamas, o tai reiškia senų mokesčių didinimą, naujų mokesčių įvedimą bei biudžeto išlaidų mažinimą mažinant įvairias šio dosnaus biudžeto eilutes.

Kad ir kokios mes nuomonės būtumėm apie I.Šimonytę, reikia pripažinti, kad bent du dalykus ji išmano neblogai: excelį ir viešuosius finansus. Taigi, pati premjerė, greičiausiai, supranta, kad toks jos parengtas biudžetas yra, liaudiškai tariant, „šakėmis ant vandens" rašytas. Todėl tikrai labai tikėtina, kad I.Šimonytė visai nesiruošia prisiimti jokios atsakomybės už tokio biudžeto įgyvendinimą kitais metais.

Jei ji po biudžeto priėmimo dėtų ant stalo atsistatydinimo pareiškimą, galėtų sakyti, kad „aš parengiau gerą biudžetą, o jei kažkas jo nesugeba įgyvendinti - jau ne mano problemos".

Prie to dar pridėkime, kad dauguma šios Vyriausybės ministrų yra vidutinybės arba net iki vidutinybių „netraukiantys", o I.Šimonytė, kaip jau ne kartą rašiau anksčiau, kaip „lizinginė" premjerė, neturi jokių galimybių šios Vyriausybės sudėtį performuoti, kadangi beveik visi ministrai yra įtakingi partiniai veikėjai (konservatorių ar koalicijos narių partijose), todėl premjerei tikrai gali baigtis kantrybė vienai traukiant visą Vyriausybės vežimą. Ypač kai ir ji pati neturi savybių, reikalingų Vyriausybės vadovui.

Jei dar pridėtumėme vis naujus skandalus ir vis gilėjančius konfliktus pačios partijos viduje, ryškėja nelabai gražus paveikslas. Todėl sakyčiau taip: egzistuoja didžiulė tikimybė pamatyti I.Šimonytės atsistatydinimą po to, kai bus priimtas biudžetas (ar, tuo labiau, jei Seimas biudžeto nepriims).

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
166
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Skaityti komentarus (133)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar paspirtukininkams šalmai turėtų būti privalomi?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kokia kalba bendraujančių žmonių padaugėjo jūsų gyvenamojoje aplinkoje?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

+5 +9 C

+5 +10 C

+7 +10 C

+14 +17 C

+9 +13 C

+12 +18 C

0-7 m/s

0-8 m/s

0-5 m/s