Prasiskolinusio Vilniaus valdžia gatvėse jau išjungė šviesą. Mat jai neliko pinigų. Bet to tikrai nebijokite - už kone 13 mln. litų sostinės politikų nupirkto “Fluxus” meno šviesa turėtų prasklaidyti tamsumas.
Tiesa, kol kas visuomenei duota tik akies krašteliu pažvelgti į neįkainojamą ant popieriaus klijuotų maisto produktų bei degtukų kolekciją, nupirktą už jų pinigus. Antradienio vakarą keletas eksponatų buvo trumpam sukabinti Jono Meko vizualiųjų menų muziejuje. Lyg tarp kitko. Mat žmonės rinkosi pažiūrėti vieno žymiausių šių laikų lietuvių kino režisieriaus Šarūno Barto naujausio filmo “Eurazijos aborigenas”. Tik žmonės, matydami ant sienų iškabintus “Fluxus” šedevrus, gūžčiojo pečiais. Gal pasijuto negalintys konkuruoti su iškiliais meno kritikais savivaldybėje? Apgailestaujame, kad ne visi Lietuvos žmonės galėjo apsilankyti parodoje ir pasidžiaugti nacionaliniu turtu. “Vakaro žinios” suteikia progą patiems skaitytojams įvertinti, kokio meno įsigijome. O jau kam padėkoti, visi žinome.
Meno ekspertai be galvos
Eglė GABRĖNAITĖ - aktorė:
Mėgstu profesionalus, netgi kiemsargį, kuris puikiai šluoja. Bet tai, kas dabar vyksta... Man siaubingai gaila jaunų žmonių, savo esamų, buvusių studentų. Visai neseniai pasakiau net tokią frazę: važiuokite iš čia. Man norisi verkti nuo to, kas vyksta. Tad atsakyti į klausimą apie tai, kas dabar vadinama menu, galiu tik filosofiškai: man nuo visko baisu.
Stengiuosi būti tolerantiška. Gal aš menų nesuprantu, arba gal man tik nepatinka, bet kam nors patinka, gal kūrinys - pasaulinio lygio. Bet susidaro įspūdis, kad tie, kas daro šitokius dalykus, imant ir konkretų “Fluxus” pirkimo atvejį, yra žmonės visiškai be galvos. Juolab jei kolekcija nedemonstruojama. Vadinasi, kam nors tai yra naudinga. Tad ar nebus mano senelio žodžiai teisingi, kad žmonės darosi pinigus, kai vyksta karas. O dabar vyksta karas.
Jokios prasmės, tik fokusai
Donatas BANIONIS - aktorius:
Esu pasaulyje daug važinėjęs, esu buvęs ir pas Joną Meką. Bet nesu to meno šalininkas. Juozas Miltinis man yra įskiepijęs: menas turi būti amžini dalykai, o ne šitie modernistiniai, neturintys gilios esminės prasmės, einančios per amžius. Tai yra fokusai. Viename spektaklyje vaidinau Johaną Sebastianą Bachą. Vienas vyrukas pasakė: “Kam jums tas jūsų, kaip ten jis vadinasi, ba ba Bachas, kam jis reikalingas? Susirenka keli šimtai žmonių - kam jis reikalingas?” Sako, mūsų susirenka dvidešimt tūkstančių į stadioną, klausomės muzikos - čia tai tikrasis menas, čia tai prasmė. Lygiai tas pats yra ir su šituo fliuksusu. Miltinis aiškino, kad scenoje turime ieškoti amžino, turime nagrinėti amžinus dalykus - kodėl Kainas užmušė Abelį, kodėl Hamletas svarsto, būti ar nebūti, kodėl Makbetas sako, kad gyvenimas - tai prabėgantis šešėlis.
Šiandien yra pasakymas: svarbu ne ką pasakysi, o kaip. Vienintelis kriterijus parodyti, KAIP dar nebuvo. Tai yra paviršutiniškas menas. Na, to negalima vadinti tikruoju menu.
Artūras Zuokas - “Fluxus” gerbėjas:
- Kodėl pats neperkate tokios vertingos “Fluxus” kolekcijos?
- Neabejotinai įsigyčiau, jei tik turėčiau tiek pinigų.
- Esate Vilniaus patriotas, tad gal galėtumėte rasti turtingą “Fluxus” kolekcijos pirkėją ir taip sumažinti miesto skolų naštą?
- Viską galima parduoti, ir neabejoju, kad šiandien atsirastų pirkėjų, kurie įsigytų tokią kolekciją dabar gerokai brangiau, nei ji kainavo pardavimo Vilniui metu.
Internete teko skaityti, kad praėjusiais metais Niujorko modernaus meno muziejus vieno “Fluxus” kolekcionieriaus kolekciją įsigijo už 20 mln. JAV dolerių. “Fluxus” kolekcijos pardavimas kamšant miesto biudžeto skyles būtų nusikaltimas. Tuomet galima parduoti ir Čiurlionio originalus.
- Ar galima lyginti Mikalojaus Konstantino Čiurlionio kūrybą ir Jono Meko surinktus “Fluxus” vakarėlių plakatus?
- Interneto paieškoje įveskite Čiurlionio ir “Fluxus” pradininko Jurgio Mačiūno pavardes. Tuomet paaiškės, kas pasaulyje yra labiau žinomas iš didžiųjų lietuvių.
Čiurlionis yra puikus menininkas, bet Mačiūnas - pasaulinė meno figūra, stovinti šalia pagrindinių kūrėjų pavardžių.
Mačiūnas šiandien yra pasaulyje labiausiai žinomas ir vertinamas lietuvis menininkas, kurio speciali ekspozicija rodoma Niujorko modernaus meno muziejuje. Net Pablas Pikasas ten neturi savo nuolatinio kampo. Labiau žinomi pasaulyje Lietuvos menininkai yra tik litvakai.
Parengta pagal dienraštį "Vakaro žinios"