respublika.lt

2018 vasario 19, pirmadienis

Lenktynininkas B.Vanagas: kaip automobilininkams laimėti mūšį su tamsa?nuotraukos

2017 gruodžio mėn. 07 d. 11:30:29
Ingrida Petuchovaitė, Elta

Saugaus eismo specialistai perspėja, kad paskutiniais rudens mėnesiais, kai rytinis ir vakarinis eismo pikas vyksta tamsoje ar prieblandoje, dramatiškai išauga avarijų, jose žūstančių bei sužalojamų žmonių skaičius. Deja, tokių incidentų priežastys ne visuomet atsispindi oficialioje statistikoje ir, kaip pastebėjo lenktynininkas Benediktas Vanagas, labai dažnai yra laikomos smulkmenomis.

 

Lietuvoje tamsiu paros metu įvyksta kas ketvirta avarija, kurioje būna sužalojami ar žūsta žmonės. Automobilių kelių direkcijos turimais duomenimis, pastaraisiais metais sutemus Lietuvoje kasmet vidutiniškai žūdavo apie 60 pėsčiųjų - maždaug tris kartus daugiau nei dieną.

Absoliuti dauguma tragiškų eismo nelaimių būna susiję su matomumu, kurį dažnai komplikuoja meteorologinės sąlygos - lietus, dulksna ar šlapdriba.

„Rudenį nukritę medžių lapai tiesiog absorbuoja automobilio žibintų šviesas, todėl pastebėti kelkraščiais judančius pėsčiuosius ir dviratininkus ypač sunku. Jeigu jie neturi atšvaitų ar žibintų, tikimybė pakliūti į avariją, lyginant su šviesiu paros metu, išauga net iki aštuonių kartų“, - perspėjo „General Financing team Pitlane“ komandos pilotas.

Atlikti eksperimentai rodo, kad atšvaito neturintis pėstysis tampa pastebimu, kai iki jo lieka maždaug 50 metrų. Važiuojant 90 km per valandą greičiu, toks atstumas įveikiamas greičiau nei per 2 sekundes, todėl laiko nepakanka net pradėti automobiliui stabdyti. Tuo tarpu dviratininkas ar pėstysis su atšvaitu, šviesą atspindinčia liemene ar žibintu matomas maždaug iš už 120-150 metrų, net važiuojant įjungus artimąsias šviesas.

Medikai pastebi, kad naktį žmogaus akys priima šviesos kontrastus prasčiau nei dieną, o su amžiumi tiksliai fiksuoti, kas vyksta judėjimo trajektorijoje, ypač intensyvaus eismo sąlygomis, yra iš tiesų nemažas iššūkis. Vairuotojų poreikis šviesai (norint gerai matyti) kas 13 metų padvigubėja. Kitaip tariant, 60-mečio sulaukęs automobilininkas mašiną turėtų papuošti net aštuoniais žibintais.

Pačios pavojingiausios situacijos pėstiesiems tamsoje atsiranda tuomet, kai prasilenkia du priešpriešiais važiuojantys automobiliai. Akademinėse studijose, nagrinėjančiose vairuotojų akinimo problemas, teigiama, kad netikėtai dideliu šviesos srautu apšviesta akis prie naujų sąlygų prisitaiko maždaug per 10 sekundžių. Vadinasi, maždaug tiek laiko važiuojama itin prastai matant arba visai nematant, kas vyksta kelkraščiuose. Apakintas vairuotojas 20 metrų atstumu nuo priešpriešinio automobilio nemato nieko. Tokiomis aplinkybėmis nepastebimi net atšvaitą segintys ar šviesą atspindinčias liemenes dėvintys žmonės. Spėjama, kad iki 15 proc. eismo įvykių tamsiuoju paros metu įvyksta būtent dėl vairuotojų akinimo.

Solidžią vairavimo pačiomis sudėtingiausiomis sąlygomis patirtį turintis B. Vanagas akcentavo, kad regos dėka vairuotojas gauna apie 90 proc. informacijos. Šios informacijos kiekis ir jos kokybė priklauso, ne tik nuo to, kiek geros žmogaus akys, bet ir nuo apšvietos kokybės. Tiksliau - automobilio žibintų, tinkamo jų sureguliavimo, tvirtinimo, švaros, reflektorių bei sklaidytuvų būklės.

„Nors kai kam visa tai gali atrodyti smulkmena, būtent nuo šių dalykų priklauso, ar vairuotojas gerai mato, kur važiuoja pats ir ar neakina kitų eismo dalyvių“, - pabrėžė „General Financing team Pitlane“ komandos lyderis.

Kad tai rimta problema patvirtina ir techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenys. Metai iš metų renkama statistinė informacija liudija, kad Lietuvos keliais zujančių mašinų žibintų būklė yra bene netvarkingiausia automobilio sistema: beveik 18 proc. tikrinamų mašinų žibintai turi didelių trūkumų. Beje, kuo mašinos senesnės, tuo padėtis prastesnė. Antai 7-17 m. amžiaus grupėje (beveik 36 proc. Lietuvoje registruotų automobilių yra senesni nei 21 metų) šviesos ligos kamuoja daugiau nei trečdalį tikrinamų mašinų.

Asociacijos specialistai akcentuoja, kad labai dažnai automobilininkai, bandydami patobulinti automobilio žibintus, griebiasi šarlataniškų gudrybių ir halogenines lempas pakeičia vadinamaisiais ksenonais ar LED šviesos šaltiniais, tačiau tokia saviveikla ne išsprendžia kelionių naktį problemas, bet sukuria naujas - techninėje apžiūroje kontrolieriai, pastebėję skirtumą tarp žibintų žymėjimo ir jų skleidžiamos šviesos, automobilį paskelbs turintį didelių trūkumų. Be to, net jei po tokios lempučių rokiruotės pats vairuotojas ir mato toliau, absoliučia dauguma atvejų kiti eismo dalyviai akinami.


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
 

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • AUTOBUSAS: Lietuvos vyrų krepšinio rinktinė nuo šiol savo reikmėms turės naują nuolatinį autobusą; rinktinė juo naudosis per visas treniruočių stovyklas, vyks į oficialias ir kontrolines rungtynes Lietuvoje.
  • GRIPAS: žinomas čekų dainininkas Karelas Gotas paguldytas į ligoninę Prahoje dėl sunkios formos gripo; tai pirmadienį žurnalistams pranešė 78 metų „Čekijos lakštingalos“ prodiuserė Aneta Stolzova.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
1. NUO ATGIMIMO IKI IŠSIGIMIMO
2. ŠVENTINIS VITO TOMKAUS REPORTAŽAS IŠ DAR ŠVENTIŠKESNIŲ SEIMO RŪMŲ
3. PATRIARCHAI
4. Regimanto Adomaičio laiškas tėvynainiams: Kviečiu į susitaikymą
5. Rolandas Paksas: Apie alternatyvą Lietuvai bijoma net prasižioti
6. Olava Strikulienė: Penki lietuvio stebuklai, saugoję valstybę
7. Euras ir toliau plaunamas
8. Prezidentas V.Adamkus: Augau Lietuvos trispalvės šešėlyje
9. Disidentas, buvęs VSD vadovas P.Plumpa: Teisėsauga tarnauja politikams
10. F.Kauzonas: Už Vasario 16-osios šviesą! (beveik tostas, tik ne itin linksmas)
11. Kritikuoti valdžią uždrausta ir provincijoje
12. Akcija „Apšmeižk žinomą asmenybę“. Valomės ar purvinamės?
13. Prižiūrėtojai su kaliniais jau susikeitė vietomis
14. Skandinavai stumia šnipą į prezidentūrą
15. Slaptas skandinavų planas jau vykdomas
16. Buvęs Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos vadas J.Milius: Išteisinkite arba pasodinkite
17. „Ką jūs padarėte su Lietuvos dvasia“?.. (Dviejų patriarchų performansas)
18. „TELESKYDINĖJE“ - Artūro Račo iškrova
19. Gintautas Kėvišas mokys serbus, kaip tratinti pinigus
20. N.Mačiulis ves laidą „Labanakt, vaikučiai“nuotraukos
21. Briuselis imituoja rūpinimąsi žmonėmis
22. Uostamiestyje įsiplieskė gaisras: žmonės evakuoti iš „Philip Morris Lietuva“ fabriko
23. Paskutiniai 19-mečio širdies dūžiai: netikėtai miręs kovotojas A.Klemas manė turįs visą gyvenimą prieš akis
24. Kariams trūksta sveikatos. Kas gintų Lietuvą?
25. R.Karbauskio karikatūra per M.A.M.A. Laisvas žodis ar didžiulė desperacija?

Ar turite vaikų?

balsuoti rezultatai

Ar sau leidžiate valgyti restoranuose ar kavinėse?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

   -6   -4 C

   -9  -7 C

 

   -3  -1 C

    -3   0 C

   -2  -1 C

 

   -2  -1 C

    2-3 m/s

    1-2 m/s

 

      1-2 m/s

 

USD - 1.2348 PLN - 4.1719
RUB - 70.8493 CHF - 1.1519
GBP - 0.8904 NOK - 9.7148
reklama
Velyke2017