respublika.lt

2018 liepos 16, pirmadienis

Į dviejų dienų maratoną motociklininkas B.Bardauskas išskubėjo merkiant lietui (1)

2018 sausio mėn. 13 d. 15:55:29
Ingrida Petuchovaitė, Elta
Pirmoji Dakaro dalis aplamdė B.Bardausko motociklą

Prancūzijos komandos „Nomade“ mechanikams sėkmingai pavyko perrinkti Dakaro ralyje dalyvaujančio vienintelio Lietuvos motociklininko Balio Bardausko „KTM 450 Rally Replica“ ir lietuvis pradėjo septintąjį šių prestižinių lenktynių etapą. Čia trasa drieksis nuo La Paso iki Ujūnio - iš viso 717 kilometrų. Iš jų 425 km sudarys greičio ruožas.

„Dakaras persirito į antrąjį etapą, - prieš išlydint B. Bardauską teigė komandos „Perkūnas Team“ vadovas Carlosas Brebbia. - Po poilsio dienos prasidėjo „maratonas“, o tai reiškia, kad mechanikai prie motociklų galės prisiliesti tik po dviejų dienų Tupisoje“.

Šį kartą laukia vienas ilgiausių 2018 metų Dakaro ralio greičio ruožų. Be aukštikalnių lenktynininkams teks susidurti su pasagos formos smėlio kopomis, kurios yra 3,5 km aukštyje. Būtent šią dieną padarytos klaidos gali skaudžiai atsiliepti bendroje sportininkų įskaitoje.

Lietuvos šeštadienį startuos iš 105 pozicijos 16 val. 6 min. Lietuvos laiku, prieš tai įveikęs 292 km distanciją iki savo starto vietos.

B. Bardauskas šias dvi dienas stengsis kaip įmanoma labiau tausoti motociklą.

„Svarbi detalė ta, jog lenktynių dalyviai galės, pavyzdžiui, pasikeisti ratus tik padėdami vieni kitiems. Mechanikams kištis griežtai draudžiama. Pats bivuakas vakare veiks uždaru režimu. Remontuoti mašinas galės irgi tik patys sportininkai“, - pabrėžė C. Brebbia.

Pasak jo, net perduoti šiltesnių drabužių lenktynininkams yra uždrausta.

„Mes nusprendėme nerizikuoti. Balį išleidome pasiruošusį varžyboms ir jį pamatysime jau tik po dviejų dienų“, - sakė C. Brebbia.

Argentinietis įsitikinęs, kad net nuvažiavimas iki staro pozicijos B. Bardauskui nebus lengvas, nes La Pase nuo pat ryto stipriai pradėjo lyti.

„Kaip rodo prognozės, lietus ilgai nenustos, todėl organizatoriai gali pakoreguoti greičio ruožo ilgį. Pavyzdžiui, etapo pabaigoje numatytas 4 km ilgio važiavimas seklios upės vaga. Jei ji patvins, šią atkarpą organizatoriai neabejotinai atšauks“, - pasakojo C. Brebbia.

Šiame etape lenktynininkai daugiausiai važiuos žvyrkeliais, nedidelėmis smėlio kopomis ir ilgomis, labai greitomis atkarpomis.

Lietuvos motociklininko tikslas yra sėkmingai finišuoti Dakare.

Šiemet iš 139 motociklininkų, pradėjusių lenktynes, jau likę tik 110. Tai 21 proc. mažiau, nei jų išsirikiavo starte pirmąją Dakaro dieną.


Dakaro ralis Bolivijoje: sunkumai aukštikalnėse ir pagalba vietiniams

Po penkias dienas trukusio maudymosi Peru „fesh-fesh“ tipo smėlyje, Dakaro ralis persikėlė į Boliviją. Čia dalyvių laukia kitokio tipo trasos - dalis jų yra klasikinio ralio tipo keliai ant kieto grunto, tačiau tenka pratintis prie naujo iššūkio - aukščio. Pirmoji Dakaro ralio stovykla Bolivijoje įsikūrusi 4 km aukštyje prie La Paso, o tai sukelia sunkumų ne tik dalyviams, bet ir kone visiems iš kitų šalių atvykusiems žiūrovams.

Praktiškai visa Bolivija yra 3 km virš jūros lygio, kai kurie miestai įsikūrę ir 4 km aukštyje, o dalis kelių nutiesti dar didesniame. Nors La Pase, greta kurio apsistojo Dakaro dalyviai, gyvena virš milijono žmonių, Bolivija yra viena rečiausiai gyvenamų valstybių - pagal žmonių tankumą ši teritorija užima 224-ą vietą.

„Į La Pasą važiavom toli nuo tų kelių, kuriais važiavo lenktynininkai - visą dieną 550 km turisto lituano. „Nissan Navara“ pakaba veikia puikiai, komfortas tokiose kelionėse - aukštame lygyje. 4,6 km aukštyje užklupo pūga, iš dangaus krito ledukai, tai įsitikinom ir mūsų pikapo pravažumu. „Navara“ su specialiomis bekelei skirtomis „Cooper“ padangomis kaip pūkelį ištraukė nuslydusį vietinių automobilį su vasarinėmis padangomis. Sulaukėm padėkos ir nusistebėjimo, kad mūsų vėliavos panašios - skiriasi tik spalvų vietos“, - nuotykį prisiminė projekto #iGo2Dakar dalyvis Mindaugas Plukys.

Tokios eismo sąlygos lietuvių nenustebino - jos labai primena kovo mėnesį, kuomet šylantis oras pradeda tirpdyti sniegą ir žieminį įšalą. Jos sportininkams ir jų fanams tęsis dar 3 dienas - iki Dakaras iš Bolivijos aukštikalnių persikels žemiau, į Argentiną.

Bolivija nėra turtinga šalis, tai nesunku pastebėti keliaujant per mažesnius miestus bei stebint automobilių parką. Apie žiemines padangas, net ir gyvendami aukštikalnėse, kur sniegas - dažnas reiškinys - girdėję yra nedaugelis vairuotojų. Todėl ir eismo saugumo situacija čia iš pirmo žvilgsnio atrodo apgailėtina - žmonės važiuoja su bet kuo, vienoje mašinoje jų susigrūda tiek, kiek telpa.

„Buvo užėjusi ta aukštikalnių nesąmonė. Jausmas - kaip šlapiu maišu trenktas, ima miegas, tai kelionės metu pakentėjau kol Andrius nulūžęs buvo, o paskui jau smigau ir aš. O dabar tai vartojam viską, kas tik gali padėti. Ir į tualetą dažnai vaikštom, ir galva kartais skauda, ir svaigulys toks kaip įkalus“, - šypsodamasis pasakojo M. Plukys.

Su analogiška problema patekę 3-4 km aukštį virš jūros lygio susiduria visi, gyvenantys žemumose. Kelių kilometrų aukštyje oras yra retesnis, žmogaus organizmas pasisavina mažiau deguonies ir todėl daugelį apima silpnumas, skauda galvą, todėl kai kurie sportininkai prieš Dakaro ralį bent savaitę prabūna panašiame aukštyje - tuomet organizmas prisitaiko, pradeda gaminti daugiau deguonį pernešančių eritrocitų ir aukštikalnių sindromas pernešamas kur kas lengviau.

Tačiau analogiškos problemos iškyla ir automobiliams - gaudami mažiau deguonies, jų varikliai į ratus perduoda mažiau galios. Sportiniams automobiliams galios sumažėjimas itin juntamas, o kaip - kasdieniniams?

„Navara“ prasčiau važiavo pakilus į 4 km, tačiau nepasakyčiau, kad jautėme kokį diskomfortą. Stačioje įkalnėje ir būnant jūros lygyje tos galios niekada nebūna per daug, o leidžiantis žemyn jokio skirtumo. Tolygių atkarpų čia labai nedaug, praktiškai visada kyli arba leidiesi. Įdomybių šituose kalnuose dar bus“, -- sakė projekto #iGo2Dakar dalyvis.


S. Rozwadowskis apie Dakarą: jaučiuosi visai, kaip namie

Trečius metus iš eilės Dakare Benediktui Vanagui talkinantis šturmanas iš Lenkijos galėtų drąsiai vadintis ralio pedantu. Sebastianas Rozwadowskis vertas šio titulo dėl preciziško požiūrio į savo darbą. Po visų pastarosiomis dienomis patirtų sunkumų, jis įsitikinęs, jog Dakare svarbiausia - nepasiduoti.

Geras fizinis pasirengimas, tinkamai sureguliuota mityba, kruopščiai atliekamos šturmano funkcijos komandoje ir iki smulkmenų apgalvoti keli veiksmai į priekį. Taip galima apibūdinti šį profesionalą, bičiulių vadinamą tiesiog Seba, jei tai reikėtų padaryti vos vienu sakiniu. Tiesa, svarbu pridurti ir tai, kad jis sugeba išlaikyti pozityvų nusiteikimą net ir kritinėse situacijose.

„Pirmiausia, tu niekada negali pasiduoti. Mes esame to pavyzdys. Buvome tikrai labai arti to, kad baigtume pasirodymą šiame Dakare nefinišavę, tačiau nusprendėme eiti iki galo ir padaryti viską, kad čia išliktume, - per poilsio dieną po šešių įveiktų Dakaro etapų kalbėjo S. Rozwadowskis. - Nebeturime šansų pasiekti gerų rezultatų bendroje įskaitoje, bet kiekviename etape galime diena iš dienos patys tobulėti ir būti vis geresni. Tai mes parodėme ir šeštajame etape, kur finišavome keturiolikti. Tikrai geras pasiekimas“.

Pašnekovas džiaugėsi šiame Dakare įgyta nauja patirtimi Peru skrodžiant milžiniškas kopas ir toli besidriekiančias dykumas. Jei 2016-aisiais savo pirmajame Dakare jis kopose praleido vos pusantros dienos, tai šiemet - ištisas penkias.

„Dabar ne tik jaučiu, bet jau ir tiksliai žinau, ką reiškia dykumos, - juokavo Sebastianas ir čia pat surimtėjęs pridūrė, jog šis Dakaras yra labai sudėtingas. - Tai tik trečiasis mano Dakaras, neturiu jame daug patirties, bet kaip matome, net elitiniai pilotai garsiai pripažįsta, jog šįkart lenktynės tikrai per sunkios, ypač ne gamyklinėms, o privačioms komandoms. Daug dalyvių pasitraukė iš varžybų, patyrė traumas, pateko į ligonines dėl sunkių sužalojimų“.

Pokalbis su S. Rozwadowskiu vyko Bolivijos sostinėje La Pase įrengtame Dakaro bivake. Šis miestas laikomas aukščiausia pasaulyje sostine, iškilusia apie keturis kilometrus virš jūros lygio. Tačiau kol kiti lenktynių dalyviai skundėsi aukštikalnių efekto sukeltais negalavimais, šturmanas iš Lenkijos švytėjo ir tikino esąs puikios savijautos.

Visa tai - dėl uolaus išankstinio pasirengimo: 45 dienas iki Dakaro starto jis nakvojo namuose įrengtoje specialioje deguonies palapinėje. Joje buvo nustatytas tiksliai toks išretėjusio deguonies kiekis, koks gaunamas keturių kilometrų aukštyje.

„Jaučiu, kad tai išties veikia. Kai kitus dalyvius kankino galvos skausmai, kuomet pasiekėme 4700 metrų aukštį, aš jaučiausi visiškai įprastai, jokių negalavimų. Važiuojant aukštikalnėse, Benediktui pasakiau: „Dabar jaučiuosi visai, kaip namie“.

B. Vanago bendražygis daug dėmesio skyrė ir fiziniam pasirengimui. Keturis mėnesius iki lenktynių pradžios jis reguliariai sportavo padedamas dviejų asmeninių trenerių. Per vienas treniruotes S. Rozwadowskis lavino ištvermę iki penkių kartų per savaitę po valandą mindamas dviratį saunoje, esant maždaug 50 laipsnių karščiui ir apie 40 proc. drėgnumui.

Jam talkinęs treneris stebėjo Sebastiano jėgos rodiklius, širdies darbą, svorį, išgeriamo vandens kiekį ir pagal tai vertino, kiek skysčių šturmanas turėtų vartoti Dakare, kad nepatirtų dehidratacijos bei išliktų puikios sportinės formos. Tuo metu kitose treniruotėse jis visą dėmesį skyrė kūno stiprinimo pratimams.

„Dar prieš pirmąjį Dakarą paklausiau savęs, kur gali būti mano stiprybės. Akivaizdu, kad neturėdamas šturnamo darbo patirties tokio pobūdžio varžybose negalėjau išsiskirti savo žiniomis, todėl nutariau sustiprėti bent fiziškai. Daug domėjausi ir išsiaiškinau, kad čia šturmanams, daug laiko praleidžiant ankštoje sėdynėje prisiveržus saugos diržais, tenka labai didelės apkrovos kūnui, ypač liemens srityje. Taigi ėmiau kryptingai dirbti stiprindamas pilvo presą, nugarą, sėdmenis. Kol kas su stuburu viskas tvarkoje. Vadinasi, mano treniruotės pasiteisina“, - kalbėjo 2014-ųjų Lenkijos ralio čempionas.

Šeštadienį „General Financing team Pitlane“ komandos ekipažas startuos maratono etape, kuomet dvi dienas iš eilės Dakaro dalyviai versis tik patys savo jėgomis.

S. Rozwadowskis neabejoja, kad tai bus ypatingai sunkios dienos: „Turėsime du ilgus greičio ruožus. Kasdien nuvažiuosime beveik po penkis šimtus kilometrų. Visą šį laiką negalėsime pasinaudoti jokia technikų pagalba. Pirmąją dieną privalėsime tausoti automobilį, nors tai tikrai nelengva važiuojant tokius atstumus. Po to turėsime patys savo jėgomis su Benediktu parengti jį kitos dienos startui, dar man reikės pasiruošti kelio knygą ir galiausiai bent šiek tiek pailsėti“.

Organizatoriai ėmėsi kraštutinių priemonių neleisdami į Ujūnio miestą įvažiuoti net žiniasklaidos komandų automobiliams, idant nepasitaikytų nesąžiningų atvejų, kai bandoma suteikti lenktynininkams pagalbą iš šalies arba perduoti reikiamas detales, kitus daiktus. B. Vanagas su S. Rozwadowskiu tam ruošiasi iš anksto į maratono etapą su savimi pasiimdami daugiau atsarginių dalių bei įrankių, kurių galėtų prireikti.

Tuo metu Seba nepraranda sau būdingo optimizmo ir sako, kad pagrindinė pagalba jų ekipažui - karštas bei ištikimas fanų palaikymas tiek iš Lietuvos, tiek ir iš jo gimtosios Lenkijos. Visa tai ekipažo nariai gerai jaučia net būdami už tūkstančių kilometrų.


Pirmoji Dakaro dalis aplamdė B.Bardausko motociklą

40-ojo Dakaro ralio šeši etapai gerokai aplamdė šiose lenktynėse dalyvaujančio Lietuvos atstovo Balio Bardausko motociklą „KTM 450 Rally Replica“. Jį Prancūzijos aptarnaujančios komandos „Nomade“ mechanikai visiškai išrinko ir siekia paruošti septintajam etapui.

Kaip pripažino pats B. Bardauskas, šeštojo etapo finišą jis pasiekė faktiškai be priekinių amortizatorių.

„Apie 80 kilometrų pravažiavau su sulaužytais amortizatoriais. Įvažiavau į labai rimtą duobę ir pramušiau salnikus. Išbėgo visas tepalas. Dabar keičiami amortizatoriai, keičiamos padangos, tvarkoma kuro padavimo sistema“, - vardino problemas B. Bardauskas.

Stebėtina, kad taip aplamdytu motociklu lietuvis apskritai pasiekė šeštojo etapo finišą. Kai šio etapo metu B. Bardauskas suprato, kad pateko į nepavydėtiną situaciją, finišo siekė, kaip pats sakė, „kalbėdamasis su savimi ir su motociklu“.

„Tada atstumus pradėjau matuoti nedidelėmis atkarpomis, lyg važiuočiau magistrale Kaunas-Vilnius. Sau įsikalbėdavau, kad štai artėju prie Elektrėnų, o už Elektrėnų artėju prie Vievio ir taip iki pat finišo“, - prisiminė B. Bardauskas.

Lietuvis tikino turįs vienintelį tikslą - pasiekti Dakaro finišą, todėl ketina kantriai to tikslo siekti.

„Kiekvienas menkiausias nukrypimas gali liūdnai baigtis. Kaip aš sakau, pirmą savaitę iškrenta jaunimas, kuris labai nori lėkti, - teigė B. Bardauskas. - Man keturiasdešimt metų ir aš savo jau atlaksčiau. Juk 2009 metais taip ir prisilaksčiau“.

Siekdamas aplenkti kaip įmanoma daugiau varžovų, B. Bardauskas 2009 metų Dakaro ralio trečiajame etape nukritęs nuo motociklo susilaužė abi rankas ir tik nuskausminamųjų vaistų pagalba bei valios dėka sugebėjo įveikti dar tris etapus. Iš septintojo etapo jis pasitraukė.

Tai dar vienas akcentų, kodėl šių metų Dakaro ralio septintasis etapas yra simboliškas B. Bardauskui. Etapas sudėtingas ir tuo, kad lenktynių metu sportininkai nesulauks jokios techninės pagalbos iš savo mechanikų. Šis etapas dar vadinamas „Maratono diena“.

Peržvelgdamas jau įveiktus etapus ir nuvažiuotą kelią, B. Bardauskas sakė, kad Peru smėlynuose važiuoti buvo smagiau, nei akmenuota ar kitokia danga. Lietuvis pripažino, kad jau pajuto ir aukštikalnių įtaką.

„Iki šešto etapo aukštikalnės man nekėlė jokių problemų, bet vakar aukštikalnes smarkiai pajutau. Važiuodamas motociklu suvokiau, kad tiesiog nekoordinuotai važiuoju“, - pasakojo B. Bardauskas.

Be to, pasak motociklininko, jį nelauktai užklupo dar ir šaltis.

„Startavęs penktą valandą ryto labai smarkiai nušalau rankas. Tai susistabdžiau motoroleriu važiuojantį vietinį gyventoją su slidininko pirštinėmis ir sakau: „Parduok pirštines“, - linksmą nutikimą prisiminė B. Bardauskas.

Pasak jo, perujietis paklausė, o kiek Balys jam sumokėsiąs už jas. B. Bardauskas pasiūlė 10 eurų. Ši suma tiko pardavėjui, bet jis papildomai paprašė dar ir du kartus nusifotografuoti su lietuviu. Jie taip ir susiderėjo.

„Su tomis pirštinėmis ir parvažiavau iki finišo“, - dabar jau šypsodamasis pasakojo B. Bardauskas.

Šeštadienį lietuvis startuos iš 103-iosios pozicijos. Tokią vietą B. Bardauskas užima po šešių etapų.

Šiemet iš 139 motociklininkų, pradėjusių lenktynes, jau likę tik 110. Tai 21 proc. mažiau, nei jų išsirikiavo starte pirmąją Dakaro dieną.

Iki šiol Dakaro ralį sėkmingai yra įveikę tik du Lietuvos motociklininkai - Mindaugas Slapšys (2009 m.) ir Gintautas Igaris (2012 m.).


Pasidalink: Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (1)

  • Nemaniau,kad Razvadovskis 2018 sausio mėn. 13 d. 19:17:55

    toks kietas vyras.Kokia kalba diktuoja vairuotojui tekstą?tikriausiai
    anglų?
    O Bardauskui SĖKMĖS SĖKMĖS SĖKMĖS.

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • MIGRANTAI: pasieniečiai sulaikė į Lenkiją beišvažiuojantį automobilį „Saab 9-5“, kuriuo Latvijos pilietis gabeno keturis nelegalius migrantus iš Vietnamo.
  • KELIUOSE: praėjusį savaitgalį, liepos 13-15 dienomis, Lietuvos keliuose įvyko 26 eismo įvykiai, kuriuose buvo sužeisti 39 žmonės; tragiško eismo įvykio metu dėl teisės vairuoti neturinčio, neblaivaus vairuotojo kaltės žuvo 59 metų pėsčioji.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Ar sutinkate, kad dabartinis ministrų kabinetas vertas profesionalų Vyriausybės vardo?

balsuoti rezultatai

Ar pritariate, kad nuo kitų metų parduotuvėse įvedinėtų nedarbo sekmadienius?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  +16   +19 C

   +17  +18 C

 

   +17 +19 C

  +25  +26 C

   +27  +29 C

 

   +27  +28 C

    0-2 m/s

  0-4 m/s

 

    0-4 m/s

 

USD - 1.1643 PLN - 4.3210
RUB - 72.4844 CHF - 1.1704
GBP - 0.8849 NOK - 9.4830
reklama
Ukis 2018