respublika.lt

2017 lapkričio 23, ketvirtadienis

akordeon festiv kaire

G.Beneto taurės dujinių balionų lenktynėse - nauji Lietuvos rekordainuotraukos (1)

2017 rugsėjo mėn. 11 d. 13:29:49
Ingrida Petuchovaitė, Elta

Gordono Beneto (Gordon Bennett) taurės dujinių balionų lenktynių dalyviams lietuviams Robertui ir Danieliui Komžoms svajonės pasiekti gimtinę nepavyko įgyvendinti - lietuviai nusileido Lenkijoje, bet jie įrašė savo vardus ne tik į Lietuvos, bet ir į G. Beneto taurės rekordų lenteles.

 

Mūsų šalies oreiviai, kaip ir kiti varžybų dalyviai, penktadienį pavakare pakilę nuo starto platformos greta Šveicarijos miesto Fribūro, šeštadienį 16 val. 55 min. Lietuvos laiku nusileido prie pat greitkelio netoli Lipianų miestelio Lenkijoje. Komžų įgula per beveik 20 skrydžio valandų (19 val. 37 min.) įveikė 814 km atstumą. Jie vienu metu buvo pakilę net į 5,1 km aukštį. Visi šie trys rodikliai - nauji oficialiose varžybose užfiksuoti Lietuvos rekordai.

„Nusileidome turėdami vos 3 kg balasto, kai šiaip įprasta nusileidimui dar išsaugoti apie 50 kg atsargą“, - prisipažino vienas labiausiai tituluotų Lietuvos oreivių 54-erių metų Robertas Komža. Kartu su juo ankštame vos pusantro kvadratinio metro ploto krepšyje skridęs 16-metis sūnus Danielius tapo jauniausiu visų laikų G. Beneto taurės varžybų dalyviu.

Įveikti dar didesnį atstumą lietuviams sutrukdė ir Poznanės oro erdvės skrydžių vadovų nurodymas beveik 2 km sumažinti skrydžio aukštį.

„Kai skridome 5 km aukštyje, mūsų greitis buvo apie 60 km per valandą, bet kai dėl mūsų skridimo kryptimi esančių vadinamųjų pavojingų zonų - oro uostų arba lėktuvų takų - gavome nurodymą leistis žemiau 3 km, greitis sumažėjo perpus, o leidžiantis puikiai sureagavo žemės komanda - Vytautas Rudžianskas ir Arūnas Bronusas, laiku spėjusi atvažiuoti į nusileidimo vietą ir pagavusi mūsų išmestą virvę“.

D. Komža pasakojo, kad leistis teko staigiai, bet viską pavyko padaryti labai profesionaliai: „Skrisdami virš medžių viršūnių prisistabdėme ir laimėjome laiko žemės komandai atvažiuoti mūsų pasitikti“.

Sėkmingu nusileidimu džiaugėsi ir Komžų komandos vadovas Rimvydas Baranauskas: „Man svarbiausia, kad saugiai ir tiksliai nusileidome labai sudėtingomis aplinkybėmis, praktiškai be balasto. Robertas pademonstravo savo išskirtinį meistriškumą, preciziškai tiksliu nusileidimu įrodęs, jog yra vienas geriausių profesionalių oreivių. Ir žemės komanda tiesiog šveicariško laikrodžio tikslumu atliko savo darbą, atsidūrusi laiku būtent ten, kur reikėjo“.

Komžų komandą be oreivių, vadovo ir automobiliu balioną lydėjusių V. Rudžiansko ir A. Bronuso dar sudarė vyresnysis R. Komžos sūnus, pernai G. Beneto taurės varžybose su tėvu skridęs Laurynas Komža, šiemet atlikęs koordinatoriaus pareigas, skrydžio strategas Julius Venskus ir meteorologas Virmantas Šmatas.

JAV žiniasklaidos magnato G. Beneto sumanytose ir 1906 metais Paryžiuje pirmą kartą surengtose lenktynėse šiemet dalyvavo 21 komanda iš 13 šalių. Jų tikslas buvo įveikti kuo didesnį atstumą.

Net 1834,72 km nuskrido nugalėtojais tapę ir šių metų pasaulio čempionų auksą tuo pačiu iškovoję Prancūzijos pirmosios komandos oreiviai Vensanas Leji (Vincent Leys) ir Kristofas Uveras (Christophe Houver). Jie ore išbuvo 36 val. 10 min. ir varžybas baigė Estijoje. Antrąją vietą užėmė pirmoji Šveicarijos ekipa (1366,12 km; 46 val. 32 min.), trečiąją - Ispanijos komanda (1334,24 km; 46 val. 24 min.). Jie, kaip ir dauguma kitų komandų, leidosi Lenkijoje.

Lietuviai liko 21-ojoje vietoje, nors ore ir išbuvo ilgiau, nei 19-ąją vietą užėmusi Japonijos įgula - japonai įveikė didesnį atstumą, o tai yra pagrindinis rodiklis.

Lenktynės prasidėjo penktadienį vakare greta Šveicarijos miesto Fribūro. Įvairūs aviacijos sporto renginiai ten prasidėjo jau ketvirtadienį, visi dalyviai buvo apgyvendinti patogiuose kalnų trobelėse, į pakilimo lauką juos nemokamai vežiojo taksi automobiliai, o per dalyvių paradą sveikino minios žiūrovų.

„Visi balionai startavo pagal iš anksto numatytą scenarijų, skambant įgulų valstybių himnams, lydimi džiaugsmingų minios šūksnių. Viso skrydžio metu krepšyje skaniai kvepėjo sūriu ir šokoladu“, - pasakojo R. Komža.

Po finišo varžybų dalyviai vėl skubėjo į starto vietą - tradiciškai ten vyko apdovanojimo iškilmės ir vakaronė.

„Kai praėjusiais metais buvo nuspręsta, kad dalyvausiu G. Beneto taurės varžybose, pradėjau įsivaizduoti visokius scenarijus, tarsi filmą - kaip viskas atrodys. Buvo džiugu, kad nenusivyliau. Vaizdai fantastiški, starto vieta - nuostabi, apsupta kalnų“, - įspūdžiais dalijosi lenktynių debiutantas D. Komža.

Pernai Roberto ir Lauryno Komžų ekipažas po 19 val. 30 min. trukusio skrydžio iš Vokietijos nusileido Šveicarijoje. Jie įveikė 427,15 km atstumą ir tarp 24 komandų užėmė 16-ąją vietą. Jie vienu metu buvo pakilę į pusketvirto kilometro aukštį.

„Šiemet savo rezultatą irgi vertiname teigiamai. Pernai pasiekti atstumo, trukmės ir aukščio rekordai pagerinti, kai kurie beveik dvigubai. Planuojant skrydį viso komanda įdėjo daug darbo ir pastangų. Tik pratiškai realizuojant visą planą vėl suklupome ties balasto klausimu. Planuotas 48 valandų trukmės skrydis galimas tik turint maždaug dvigubai daugiau balasto, nei galėjome pasiimti mes. Tai labai ribojo manevravimo galimybes“, - paaiškino R. Komža.

Pasak R. Komžos, atsigauti po tokio varginančio skrydžio reikia maždaug tiek pat laiko, kiek trunka pats skrydis: „Paskridus 5 km aukštyje nenaudojant deguonies kaukių, nusileidus siaubingai skauda galvą. Nors šiaip pačios lenktynės nebuvo kažkuo ypač ekstremalios, išskyrus keletą manevrų ir, žinoma, nusileidimą 15 metrų tarpelyje tarp miško ir autostrados“.

Paklaustas, ką darytų kitaip, jei vėl galėtų startuoti Fribūre, patyręs pilotas sakė: „Tikriausiai laikytumėmės aukso vidurio, kaip ir darė dauguma komandų, vengtume staigių manevrų ir bandytume nuskristi kuo toliau, bet mūsų tikslas šįkart buvo atskristi kuo arčiau Lietuvos ar net nusileisti gimtinėje, pataikius į siaurą Suvalkų koridorių, kuris apačioje yra vos 30 km pločio. Tai pavyko vos vienai komandai. Lieka pavydėti prancūzams mažiausiai dviejų dalykų - superlengvos technikos ir patirties, nes jų pilotas V. Leji - aštuoniskart G. Beneto taurės laimėtojas. Kaip sakė Šveicarijos oreivis Kurtas Frydenas (Kurt Frieden), vienintelis būdas treniruotis G. Beneto lenktynėms yra jose dalyvauti“.

Dėl savo sudėtingumo debesų Dakaru vadinamų varžybų rekordininku tapęs D. Komža neslėpė - jis tikėjosi ilgesnio skrydžio: „Nors rezultatais nesu nusivylęs, maniau, kad skrisime ilgiau nei per treniruotę liepą, kai ore išbuvome 24 val. 40 min. Taip pat tikėjausi įveikti ilgesnę distanciją“.

Ankštoje gondoloje beveik 20 valandų praleidę oreiviai neslėpė, kad po finišo nuovargis jautėsi. Nors krepšyje yra galimybė pamiegoti iš medicininių neštuvų padarytoje lovoje, iškišus kojas per specialias ertmes krepšio šone, bet lenktynių įtampa beveik neleidžia sumerkti akių.

„Koks gali būti miegas skrendant. Pasnaudi pasinaudojęs tylos tarpais, kai nereikia bendrauti su oro erdvės kontrolieriais ar komanda ir tiek. Kai nusileidome, galvojau, kad miegosiu mažiausiai savaitę be pertraukos, bet negalėjau net akių sumerkti“, - prisipažino R. Komža, tapęs pirmuoju Lietuvos oreiviu, du kartus įveikusiu G. Beneto taurės iššūkį.


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (1)

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • KULTŪRIZMAS: Rygoje vykusiame tarptautiniame kultūrizmo ir fitneso turnyre „Riga Pearl“ Lietuvos sportininkai iškovojo devynis medalius - tris aukso, penkis sidabro ir vieną bronzos.
  • KELIAI: ankstų ketvirtadienio rytą šalyje oro temperatūra nuo 0 iki 2 laipsnių šalčio; Telšių, Šiaulių ir Kauno apskrityse ant valstybinės reikšmės kelių dangų susiformavo plikledis, šiuose keliuose dirba žiemos priežiūros mechanizmai; likusioje šalies dalyje kelių dangos daugiausia drėgnos, vietomis yra sausų kelio ruožų, informuoja Lietuvos automobilių kelių direkcija.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
1. Tik Seimui gėda dėl tualetinių sveikinimų
2. Valdžia galanda kirvį nuomininkams
3. Kalbos komisija nešoks pagal politikų dūdelę
4. Rolandas Paksas. Kitų metų biudžetas - duoklė vis labiau atgyjančiam „karo demonui“
5. Tautos išlikimas - jos pačios savigarbos reikalas
6. Jam tik metai. Kartais prireikia sauskelnių
7. Seimūnai darbo bijo kaip velnio
8. Valstybės pagalba jaunoms šeimoms - sukišti visus į plačią bankų kišenę
9. Seimas metus dirbo ar pridirbo?
10. Nemylintis Dzūkijos dzūkas - nemyli ir Lietuvos
11. Nežabota valdžia. Galią ir įtaką pajutę seimūnai gali sunaikinti bet ką
12. Naujas tolerancijos vardas - liberalizmas
13. Lietuvos gyventojų laimės indeksas - išvykusiųjų skaičius
14. Būti kultūringam R.Karbauskiui nepavyko, labiau jį traukia prie žemės
15. Pirmieji Seimo metai - prisvilę
16. Seimo narys P.Urbšys: Jaučiuosi, kad esu kaip svetimas
17. Yra knyga, skirta ir tautinę nesantaiką kurstančiai R.Vanagaitei. Baudžiamasis kodeksas
18. „Lidlui“ - nauda, žmonėms - kančia
19. Užsienio investicijos, kurios kenkia
20. Premjere, žmonės ir nuo jūsų bėga
21. I.N.Lingienės Lietuvoje visada tvyro meilė ir pagarba
22. Alumi ir milteliais aprūpins R.Karbauskis
23. Signataras Z.Vaišvila į teismą padavė ir Rusiją, ir Lietuvą
24. Ar „Rokiškio sūrio“ vadovas D.Trumpa ir JAV prezidentas D.Trampas yra tikri giminės?
25. D.Grybauskaitė įtakingiausia taptų, jei teroristu išvadintų D.Trampą
reklama
darbas

Ką reikėtų daryti, kad pareigūnų darbas motyvuotų gerai dirbti?

balsuoti rezultatai

Ar pritartumėte savo daugiabučio namo renovacijai?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

   -2  +2 C

   +2  +7 C

 

   +3  +7 C

   +2  +6 C

  +5  +8 C

 

   +7  +8 C

    7-12 m/s

    1-6 m/s

 

      1-6 m/s

 

USD - 1.1749 PLN - 4.2155
RUB - 68.9476 CHF - 1.1609
GBP - 0.8881 NOK - 9.6723
reklama
Respublikos spaustuvė 2014-12