respublika.lt

A.Juknevičius serviso darbams Dakare pasitelks saulės energiją

2018 sausio mėn. 05 d. 20:55:42
Dominykas Genevičius ir Ingrida Petuchovaitė, Elta

Dažnas Dakaro ralio lenktynininkas skundžiasi kaitria Lotynų Amerikos saule, tačiau retas kuris susimąsto, kaip galima būtų ją įdarbinti. Būtent tokį inovatyvų sprendimą atnaujindami serviso sunkvežimį priėmė Antano Juknevičiaus ir Dariaus Vaičiulio „CRAFT Bearings“ komanda. Nuo šiol lietuvių komandos mechanikai visą dieną kaups energiją ant stogo sumontuotais 6 saulės elementais, o vakare bivuake prie lenktyninio bolido dirbs tyloje.

 

Atliekant paskutinius pasiruošimo darbus prieš Dakaro technikai iškeliaujant į Le Havro uostą, daugiausiai žmonių A. Juknevičiaus komandoje zujo aplink serviso sunkvežimį. Kol komandos mechanikai džiaugėsi galimybe laisviau pakrauti daiktus, ant sunkvežimio stogo nepaisant stipraus lietaus buvo vykdoma misija „ekologija“. Anksčiau atsarginiams ratams transportuoti naudotas serviso automobilio stogas gavo naują užduotį - gamins elektros energiją saulės kolektorių pagalba.

„Vakarais bivuakas virsta tikru orkestru - tiesa, groja ne rokas ar džiazas, bet skirtingų tipų ir galingumo generatoriai, gaminantys miesteliui elektros energiją. Kai vyko sunkvežimio atnaujinimo darbai šovė mintis pasinaudoti galimybe tapti labiau ekologiškais. Abu su Dariumi esame Neringos miesto piliečiai, žinome, kaip svarbu saugoti gamtą ir aplinką, be to - taip sumažinsime apkrovas mechanikų ausų būgneliams. Dakaro stovyklose elektra retkarčiais iš vis dingsta. Tokiu atveju galėsime gal ir užsidirbti pardavinėdami savo ekologišką energiją - verslo planas naujam automobiliui“, - kaip visuomet šmaikščiai apie tapimą ekologišku ekipažu pasakojo Dakaro vilkas A. Juknevičius.

Saulės kolektoriais komandą aprūpino „Global BOD Group“ narė „SoliTek“, gaminanti polikristalinius saulės elementus bei fotovoltinius modulius. Pasak įmonės techninių sprendimų specialisto Jono Vaišnio, per dieną sukauptos energijos turėtų užtekti net 6,5 val.

„Saulės kolektoriai, buvo sumontuoti nestandartiniu būdu - pritvirtinome juos itin stipria „Tesa“ lipnia juosta. Atvesti į automobilio vidų jie buvo sujungti su srovės keitikliu ir 1,2kWh „NoGRID“ baterija. Naktimis mechanikai sukauptą saulės energiją galės naudoti apšvietimo lempoms, grąžtams, suktuvams, suvirinimo staklėms ir kitai automobilių priežiūros technikai“, - pasakoja J. Vaišnys.

Kaip tikina „Global BOD Group“ valdybos pirmininkas Vidmantas Janulevičius, saulės kolektoriai yra nepakeičiamas energijos šaltinis tokiose vietose, kur nuolatinis elektros energijos tiekimas nėra užtikrinamas.

„Šiuo metu vyksta derybos su užsienio partneriais dėl „SoliTek“ saulės elementų, skirtų gaminti nešiojamus modulius, galinčius įkrauti smulkius elektroninius prietaisus: mobiliuosius telefonus, LED šviestuvus, planšetes. Planuojama, kad tokie smūgiams ir vandeniui atsparūs moduliai bus naudojami stichijų nusiaubtose vietovėse, kur sutrikdytas elektros energijos tiekimas“, - tikina V. Janulevičius.

 

„Craft Bearings“ komanda Dakaro formalumus užbaigė asmenuke ant starto podiumo

Ketvirtadienį Dakare Antano Juknevičiaus ir Dariaus Vaičiulio komandai galima pavadinti biurokratiniu košmaru - gausybė parašų, antspaudų, dokumentų ir segtuvų. Nepaisant popierizmo, pozityvusis ekipažas su administracine ir technine komisijomis susitvarkė be problemų ir uždarydami automobilį į „parc ferme“ nepraleido progos išbandyti starto podiumą ir ant jo pasidaryti smagių nuotraukų.

321-uoju starto numeriu pažymėtas „Overdrive Hilux“ dvi naktis praleis uždarame, organizatorių parūpintos apsaugos saugomame, parke. Nors patikrinimus komandos gali atlikti dar visą penktadienio dieną, A. Juknevičiaus komanda nusprendė nepasilikti visko paskutinei dienai.

„Šįkart viską praėjome su vėjeliu, bet kaip matom iš kolegų, gali būti ir nenumatytų smulkmenų, dėl kurių kartais ir visą dieną prarandi. Prie darbų plano visur sudėti pliusiukai, taigi nematėm tikslo laikyti automobilio dar parą, atidavėme ir keliausime švęsti gimtadienio“, - A. Juknevičius kalbėjo apie planus paminėti taip pat Dakare 2009 metais startavusio Šarūno Palioko gimimo dieną.

Penktadienį A. Juknevičiui, D. Vaičiuliui ir visai komandai dar reiks išklausyti organizatorių instruktažus, kuriose kalbama apie techninius reikalavimus, taisyklės varžybų metu, galimus pavojus ir į ką atkreipti dėmesį visai komandai keliaujant po Peru, Boliviją ir Argentiną.

 

Per 20 minučių formalumus sutvarkęs A.Juknevičius ilgiausiai užtruko fotosesijoje

Nuo 2018 metų Dakaro ralio organizatoriai nusprendė pagerbti varžybų veteranus - visi bent 10 kartų maratono startui užsiregistravę sportininkai įgavo legendų statusą, o su juo ir tam tikrus privalumus. Nors Antanui Juknevičiui šis Dakaro startas - devintasis karjeroje ir prie pagerbtų veteranų jis prisijungs tik kitąmet, „Craft Bearings“ komandos lenktynininkas savo patirtimi lenkia daugumą Dakaro dalyvių, todėl nenuostabu, kad administracinius formalumus lietuviškoji komanda susitvarkė per kiek daugiau nei keliolika minučių, o daugiausiai laiko praleido fotosesijoje.

Geros nuotaikos niekuomet nestokojantis A. Juknevičiaus ir Dariaus Vaičiulio ekipažas pildydamas antspaudų knygelėmis vadinamus administracinių Dakaro reikalavimų bukletus prie kiekvieno langelio nepraleido progos pajuokauti. Net ir tokiu stiliumi įveikdami administracinę varžybų komisiją lietuviai užtruko vos 20 minučių. Galbūt būtų užtrukę ir trumpiau, bet kaip pasakojo A. Juknevičius, stovint prieš organizatorių objektyvą užvirė dvikova su šturmanu dėl geresnės nuotraukos.

„Labai geros nuotaikos, prie kiekvieno punkto spėjome papokštauti, galbūt ir ten visą dieną sėdintiems pakelėm nuotaikas. Iš esmės surinkome visus reikalingus patvirtinimus, dar liko kelios vietos antspaudams už lenktyninės aprangos, šalmų ir kt. įrangos homologaciją (atitikimą tarptautiniams saugumo standartams)“, - pasakoja bekelės vilkas A. Juknevičius.

Dakaro administracinėje komisijoje tikrinamos lenktynininkų licencijos, leidimai dalyvauti užsienio varžybose, automobilio dokumentai, muitinės dokumentacija, draudimai, medicininės patikros ir t.t. Tiesa daugiausiai darbo pankų ekipažas davė oficialiam varžybų fotografui.

„Vis bandėme geriau vienas už kitą pasirodyti, klausėme fotografo, kuris geriau išėjo, bet jis liko korektiškas, neišsidavė. Esame estetai, ypač ties tuo, kaip atrodome, ne veltui tiek pastangų įdedame į automobilio dizainą, komandos atributikos kūrimą, todėl dabar reikėjo kaip modeliams atstovėti. Pasidarėme po keliasdešimt nuotraukų, kad būtų iš ko pasirinkti organizatoriams ir dar liktų kitiems Dakarams, gal kitąmet leis nebesifotografuoti“, - juokėsi A. Juknevičius su D. Vaičiuliu.

Po administracinės komisijos komanda pajudėjo paskutinių automobilio patikrinimų link. Kadangi šiais metais visa techninė komisija buvo surengta dar Prancūzijoje, beliko patikrinti automobilių šviesas, elektros sistemas, daviklius ir kt. smulkmenas. Po patikros 321-uoju numeriu pažymėtas automobilis bus uždarytas į uždarą parką iki pat starto podiumo šeštadienį.


V.Obuolevičius atskleidė gamyklinius Dakaro užkulisius

Vytautas Obuolevičius - iš bemaž visų įmanomų pusių dykumų maratoną pažinęs ir vienintelis pergalės šampano Dakare ragavęs lietuvis - teigė, kad mūsų šalies lenktynininkai Dakaro ralyje turi potencialo kovoti su lyderiais, tačiau realiai vertino jų galimybes.

Nuo 2002 metų „Volkswagen“ gamyklinėje autosporto komandoje dirbantis V. Obuolevičius buvo vienas iš 15 inžinierių komandos narių, sukūrusių kovoms Dakare skirtus „Volkswagen Race Touareg“ visureigius. 2010 metais lietuvis padėjo Dakaro finišą Buenos Airėse pirmajam pasiekti ralio meistrui Carlosui Sainzui, kurio automobilį prižiūrėjo maratone.

Paklaustas apie karjeros pradžią, V. Obuolevičius teigė, kad tiesiog reikiamu metu atsidūrė reikiamoje vietoje.

„Berods 2000-aisias vienas bičiulis mane pakvietė porą mėnesių padirbėti Belgijoje, pagelbėti šios šalies lenktynių komandos „RV Racing“ mechanikams. Tuomet „Audi A4 STW“ automobiliais dalyvavome Prancūzijos ir Belgijos žiedinių lenktynių čempionatuose. Matyt, mano darbas belgams patiko, todėl šioms serijoms baigiantis komandos savininkas Rene Verbistas pasiūlė nuolatinį darbą. Ilgesniam laikui apsistojus Belgijoje, netrukus teko padirbėti su vienu tenykščiu lenktynininku Stephane'u Henrardu, kuris Dakaro lenktynėms ruošė bagį su „Volkswagen“ 1,9 TDI varikliu. Kadangi tokius pat motorus į savus bagius po metų nusprendė montuoti gamyklinė „Volkswagen Racing“ komanda, sulaukiau kvietimo prisidėti prie šio projekto. Tąkart mums visai neprastai pasisekė, du iš trijų galiniais ratais varomų „Tarek“ bagių 2003 metais pasiekė Dakaro finišą, o būsimame maratone vokiečiai užsimojo startuoti su „Touareg“ visureigiais, todėl rugpjūtį su kolegomis belgais persikraustėm į Volfsburgą ir per keturis mėnesius surinkome du visureigius. Tiksliau konstruktorių vizijas iš kompiuterio ekrano perkėlėme į realybę. Nors tuo metu atrodė, kad neprastai žinom, ko reikia Dakare, visgi pirmasis maratonas su „Volkswagen Race Touareg“ buvo pasiutusiai sudėtingas: daug kas lūžo, gedo, todėl dirbome dieną ir naktį. Po to kasmet visureigiai buvo vis tobulinami, gerinami, komanda iš tiesų perprato, kas lemia gerą rezultatą. „Volkswagen“ pergalę čia pasiekė šeštuoju bandymu ir triumfavo trejus metus iš eilės“, - prisiminė V. Obuolevičius.

2011 metais „Volkswagen“ pakoregavo automobilių sporto programą ir lenktynes bekele iškeitė į klasikinį ralį, o dar vėliau - milžiniško populiarumo sulaukusį pasaulio ralio kroso čempionatą. Nors drauge pasikeitė ir V. Obuolevičiaus darbo komandiruočių maršrutai, 2014 metais vilnietis pasiekė Dakaro finišą sėdėdamas šturmano krėsle greta Antano Juknevičiaus. Be abejonės, V. Obuolevičius kasmet atidžiai seka, kaip Dakare sekasi visiems Lietuvos pilotams.

Klausiamas, ar mūsų šalies komandos yra subrendusios pergalėms Dakare ar bent jau finišui pirmajame dešimtuke, V. Obuolevičius prisipažino esąs realistas.

„Žinoma, kad potencialo kautis su lyderiais mūsų vyrai turi. Tiek Benediktas, tiek Antanas jau sukaupę labai nemažai žinių ir pačios įvairiausios patirties. Nuo nesėkmių ar neprognozuojamų gedimų Dakare nėra apsaugotas niekas, todėl lyderių grupėje įmanomos visos, net ir labai netikėtos, rikiuotės. Visgi, su visa derama pagarba Lietuvos komandoms, reikia pripažinti, kad techninėse sporto šakose „geležis“ yra esminis veiksnys, lemiantis rezultatą. Gamyklinės komandos, disponuojančios iš tiesų labai dideliais biudžetais, turi galimybes išbandyti visus techninius sprendimus, o lenktynių metu keisti didžiausias apkrovas gaunančias detales, todėl natūralu, kad jų šansai kautis dėl vietos ant nugalėtojų pakylos nepalyginamai didesni“, - konstatuoja V. Obuolevičius.

„Volkswagen Motorsport“ komandos atstovo teigimu, neturint pakankamo atsarginių detalių kiekio, pilotai priversti tausoti techniką ir važiuoti taip, kad ji laikytų ne vieną greičio ruožą, bet dvi-tris lenktynių dienas, o dar geriau - „vežtų“ iki didžiosios Dakaro pertraukos. Jei šias tiesas ignoruosi, greitas būsi labai trumpai ir greičiausiai nepasieksi finišo.

Tiesa, V. Obuolevičius mitu pavadino teiginius, esą Dakare gamyklinės komandos per naktį perrenka visą automobilį. Kasdien išimami, apžiūrimi ir tik esat poreikiui keičiami pusašiai, guoliai bei amortizatoriai. Tas pats su šarnyrais bei vairo traukėmis - šie dalykai keičiami tik užfiksavus klibėjimą. Lenktynių pusiaukelėje per poilsio dieną, paprastai pakeičiama pavarų dėže ir pusašiai, net jie lig tol šie mechanizmai veikė nepriekaištingai. Vienintelis dalykas, kurį gamyklinių komandų pilotai kasdien, be jokių išlygų, gauna naują - padangas.

„Paprastai prie vieno gamyklinės komandos bolido dirba 3-5 mechanikai bei kompiuterinės įrangos specialistas. Kiekvienas mechanikas atsakingas už savo automobilio dalį. Tarkim kai „Volkswagen“ startavo Dakare, aš trejus metus buvau atsakingas už C. Sainzo visureigio priekinę kairę pusę. Jeigu mano pusėje problemų nebūdavo, eidavau padėti kolegoms. Vyresnysis automobilio mechanikas viską apžiūri, įvertina. Jis paprastai atsakingas už variklį“, - apie Dakaro užkulisius pasakojo V. Obuolevičius.

Jis atkreipė dėmesį į dar vieną svarbų dalyką - gamyklinių komandų pilotai per sezoną startuoja visoje eilėje pasaulio „Cross-Country“ ralio taurės etapų, koviniu režimu įveikia tūkstančius kilometrų, todėl būna suaugę su automobiliu. Prie nuolat palaikomos geros sportinės formos dar galima pridėti ir išsiugdomą gebėjimą tiksliau „skaityti“ bekelės reljefą, atpažinti pavojingas vietas ir t. t.


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook
Parašykite savo komentarą:
 
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • SUSITIKIMAI: krašto apsaugos ministras Raimundas Karoblis lapkričio 13-14 dienomis dalyvaus Šiaurės-Baltijos ir Šiaurės grupės gynybos ministrų susitikimuose Osle, Norvegijoje.
  • PARODA: antradienį sostinės „Arkos“ galerijoje atidaroma Vilniaus teatro „Lėlė“ 60-mečiui ir atkurtos Lietuvos 100-mečiui skirta paroda „Dailė lėlių teatre“.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
darbas vadyb

Koks laikas turėtų būti nuolatinis Lietuvoje?

balsuoti rezultatai

Kaip vertinate savo finansinę padėtį?

balsuoti rezultatai
reklama
liu desertine 2
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  +4   +8 C

   +5  +7 C

 

   +3  +7 C

  +8   +11 C

   +8  +9 C

 

   +7  +10 C

 7-12 m/s

 3-4 m/s

 

   2-3 m/s

 

USD - 1.1265 PLN - 4.2968
RUB - 76.1800 CHF - 1.1368
GBP - 0.8756 NOK - 9.5378
reklama
Sveikata Grožis