respublika.lt

2018 rugsėjo 24, pirmadienis

Vlada Musvydaitė: Supratau, kad reikia sukurti žmonėms tikslą, kodėl jie turėtų vaikščiotinuotraukos (1)

2018 birželio mėn. 25 d. 17:58:22
Dalia DAŠKEVIČIŪTĖ

Jau trejus metus Vlada Musvydaitė su savo nemokama mobiliąja programėle kuria virtualias trasas po visą Lietuvą. Žmonės su telefonais rankose nueina daugybę žingsnių ir prie specialiai pažymėtų punktų susipažįsta su krašto istorija ir įdomybėmis. Vlados užmojis - paskatinti eiti kuo daugiau žmonių. Akivaizdu, kad kitas mūsų interviu vyks vaikščiojant, o ne sėdint kavinėje, nes ėjimo nauda sveikatai ir nuotaikai yra neabejotina.

 

- Vlada, jūs turbūt garsiausiai Lietuvoje pasisakote už aktyvų vaikščiojimą. Kokia didžiausia jo nauda?

- Vaikščiojimas yra pats paprasčiausias būdas judėti - neįmanoma eiti netaisyklingai. Užtenka tiesiog vaikščioti - bent iki parduotuvės ar darbo nueiti. O tada jau galima kelti sau didesnius tikslus. Tarkime, jeigu norite sulieknėti, reikia eiti kaip buratinui: sulenktas rankas mosuoti į priekį, einant derinti priešingą ranką ir priešingą koją, eiti didesniais žingsniais.

Mokslininkai teigia, kad jeigu kasdien nueisite apie 10 000 žingsnių (7,5 km), taip prailginsite savo gyvenimo trukmę penkeriais metais, sumažinsite riziką susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis. Be to, daugiau laiko praleisite gryname ore. Vaikštant gaminasi laimės hormonai endorfinai ir taip „palaidojamas“ stresas.

Žmonėms, kurie nori pagerinti gyvenimo kokybę, siūlau skaičiuoti: tai, ką suvalgote, reikia įvertinti žingsniais. Tarkime, jei norite suvalgyti kebabą, tai ir valgykite, bet jį išvaikščiokite.

- Ir tada teks dėl jo nueiti 15 kilometrų?

- Užteks 15 000 žingsnių (apie 10 km). Arba jei norite išgerti puodelį balintos kavos ir suvalgyti bandelę, be 5000 žingsnių neišsiversite.

- Sočiai pavalgius nepatariama eiti sportuoti. O kaip dėl greito ėjimo?

- Priklauso nuo to, kaip jautiesi. Svarbiausia nepasirinkti pernelyg didelio tempo. Ir gal nereikia prisivalgyti tiek, kad nepaeitum? (Juokiasi.)

- Iš mokslininkų bei medikų išvadų susidaro įspūdis, jog tam, kad būtų palaikoma gera fizinė ir psichinė sveikata, užtenka tik daug vaikščioti, nereikia papildomai sportuoti?

- Taip, vienareikšmiškai. Bet daugeliui žmonių yra sunku nueiti 10 000 žingsnių. Vakare, po darbo, jie būna nuėję tik trečdalį. Kartais ir aš, papildomai nevaikščiodama, tik tiek nueinu. Bet žmogui, neturinčiam automobilio, labai paprasta nueiti tuos 7 km. Todėl visiems patariu bent tris dienas per savaitę patausoti save - ne važiuoti, o eiti.

Šiuo metu aš pati daugiau nieko kito nesportuoju, tik vaikštau. Kuriu virtualias trasas, todėl tenka daug vaikščioti arba minti dviratį. Dabar jaučiuosi daug laimingesnė, nes žmonėms reikia ne tik fizinio krūvio, bet ir norisi pažinti, šviestis. Mano darbas tobulas tuo, kad eidama sužinau ką nors naujo, ko nesužinojau mokykloje, neišgirdau universitete ar įvairiuose seminaruose. Pavyzdžiui, Dzūkijos nacionaliniame parke yra antis klykuolė, kuri gyvena aukštai, inkile. Parko direktorius džiaugėsi, kad ta antis padėjo kiaušinių! Tokie paprasti dalykai yra tobuli. Dabar mus valdo išmaniosios technologijos, o kartais juk taip smagu įjungti ne telefoną, o savo smegenis.

- Kaip jūs pati perėjote nuo sporto, bėgiojimo prie vaikščiojimo?

- Labai paprastai - gavau dovanų išmanųjį laikrodį, kuris skaičiavo žingsnius. Tuomet sulaukiau pasiūlymo skaityti paskaitą apie žingsniavimą. Pati nelabai ką išmaniau, tik man telefonas nuolat „skirdavo“ virtualias taures - pasirodo, rekordus mušiau vaikščiodama. Kalbėdama telefonu aš niekada nesėdžiu - nuolat vaikštau ratais. Taigi kuo ilgesnės derybos, tuo daugiau žingsnių! Aš vertinu taip: ne „O, Dieve, valandą prakalbėjau telefonu!“, o „O, Dieve, aš nuėjau 5000 žingsnių ir dar turiu sėkmingą kontraktą!“.

Supratau, kad reikia sukurti žmonėms tikslą, kodėl jie turėtų daugiau vaikščioti. Prieš trejus metus sukūriau išmaniąją „Walk15“ programėlę ir pradėjau vystyti virtualias trasas po vaizdingas Lietuvos vietoves. Maršrutus kuriu kartu su gidėmis, regioninių parkų darbuotojais. Šią vasarą turėsime jau penkiolika virtualių trasų, kuriomis galima eiti ir pažinti vietoves, aprašymai pateikiami lietuvių ir anglų kalbomis. Ir tai naudinga ne vien užsieniečiams, nes ir mes, lietuviai, galime sužinoti daug naujų dalykų. Pavyzdžiui, vietiniai dažnai lankosi Čepkelių raiste, o mane jis nustebino, nes turbūt niekada gyvenime nebūčiau sugalvojusi tiesiog nuvažiuoti iki to raisto. Arba bet kuris gali atvažiuoti į Anykščius ir naktį besimaudydamas ežere stebėti žvaigždes.

- Kaip nusprendžiate, kur tos trasos bus, kokio ilgio, kokius objektus į jas įtraukti?

- Trasas pradžioje kūrėme labai paprastai, primityviai. Paimdavome telefoną į rankas, eidavome ir stebėdavome, kiek žingsnių nuėjome. Kartais žingsnių būdavo per daug, kartais per mažai, tad tekdavo pradėti eiti iš naujo. Tuo metu dirbau su Verkių regioniniu parku, tai jo darbuotoja Jolanta, bevaikščiodama su manimi, netgi numetė svorio. Tai dar vienas pavyzdys, koks vaikščiojimas veiksmingas.

- O ar įmanoma eiti per daug?

- Žinoma. Yra organizuojami šimto kilometrų per dieną ėjimai. Niekada nesugalvočiau tokiame dalyvauti. Esu už aukso viduriuką. Kiekvienas jaučia, kiek jis šiandien gali nueiti. Kaip ir nėra jokio visiems tinkančio mitybos plano - žmogus turi pats jausti, ką tuo metu nori valgyti. Taip daug geriau, nei kankintis tris mėnesius laikantis griežto mitybos ar sporto režimo ir paskui viską mesti. Nereikia daryti kardinalių pakeitimų. Jei nesate pratę vaikščioti, pradėkite nuo papildomo penkiolikos minučių pasivaikščiojimo per dieną. Nesugalvokite eiti šimto kilometrų. Arba nesumąstykite staiga paplūdimiu, per smėlį, basi nueiti penkių kilometrų. Šitaip pėdos yra alinamos. Jas reikia pamažu pratinti prie dangos ir krūvio.

- Anksčiau su žmonėmis kartu sportuodavote, bėgiodavote rytais, dabar - daug vaikštote. Kokių netikėčiausių pasiteisinimų teko girdėti iš žmonių, vengiančių sportuoti ar maitintis sveikiau?

- Aš pati esu išsisukinėjimo meistrė! Niekas netiki, visi juokiasi, bet taip yra. Žinote, kodėl aš esu tikra sveikatingumo motyvatorė? Nes nemeluoju sau. Jeigu noriu šokolado, aš jį ir valgau, bet už jį „atidirbu“ vaikščiodama. O jeigu to nepadarau, tuomet vietoj džinsų maunuosi kelnes - nes jos neveržia (juokiasi).

Man reikia nuolatos kažką gauti už ėjimą. Tarkime, pasakau sau: jeigu nueisiu iki prekybos centro pėsčiomis, pasidovanosiu suknelę; jeigu šiandien nueisiu iki restorano, pirmiausia geriau jausiuosi, o ir žinosiu, kad vakare, po restorano, manęs lauks puikus pasivaikščiojimas namo.

Trasos man irgi yra motyvacija eiti, pažinti, sužinoti. Į jas įdiegiame ir įvairių sveikatingumo patarimų. Tarkime, kodėl gerai yra suvalgyti pomidorą ar kodėl verta gerti liepžiedžių arbatą. Smagu, kad eidamas žmogus dar gali ir pasiskaityti.

- Kokios trasos dar bus pristatytos ir kaip tai vyksta?

- Anykščiuose bus dvi naujos trasos. Norime padaryti kūrybos trasą, kad žmonės eidami galėtų pasiskaityti programėlėje įvairių citatų iš Anykščių krašto rašytojų knygų. Manoma, kad jie visi kūrė žvelgdami į Šventąją. Kita trasa bus susieta su unikaliu tradiciniu patiekalu iš bulvių - legumina, kurio nėra niekur kitur pasaulyje, tik Anykščiuose. Žmonės galės jo paragauti patys. Tame krašte buvo išleista ir pirmoji Lietuvoje kulinarijos knyga.

- Mano draugė iš Vilniaus važiavo iki Varėnos, kad dalyvautų jūsų ėjimo žygyje, ir liko sužavėta, prisiuntė nuotraukų iš miškų. Kiek žmonių ten susirenka, kokie jie, kokių atsiliepimų sulaukiate?

- Tai unikalu. Žmonės nebijo prieiti ir pasakyti: „Vlada, mes tave mylime!“. Yra vienas berniukas, kuris trejus metus dalyvauja visose varžybose ir jose eina pasikabinęs visus gautus medalius. Vilniuje vykusiame renginyje, kur susirinko apie šešis tūkstančius žmonių, tas vaikas tiesiog atbėgo man į glėbį! Per metus vyksta trys pagrindiniai renginiai („Walmark“ ėjimo varžybos“) bei papildomi renginiai („Walk15“ virtualių trasų pristatymai). Renginių metu kartais prieina šeimos ir rodo, kaip per tuos trejus metus užaugo jų vaikai. Arba garbaus amžiaus poros dėkoja, kad pripratinau eiti. Džiaugiuosi, kad renginiuose lankosi daug kurčnebylių. Visi dalyviai socialiniuose tinkluose dalijasi įspūdžiais, nuotraukomis ir kviečia prisijungti kitus.

Žmonės į žygius eina su savo augintiniais, juos laikome šeimos nariais. Pvz., Anykščiuose šeima varžybose ėjo su katinu. Anykščių trasa yra ėjęs ir šeškas. Mes visiems įteikiame medalius, šeškui - taip pat. Kartais šeimos netgi su trimis ar keturiais šunimis žygiuoja. Šie gyvūnai labai tvarkingai eina, niekas jų nebijo.

Aš labai didžiuojuosi, kad mano programėlė buvo netgi antra pagal populiarumą mobilioji sveikatingumo programėlė visoje Lietuvoje. Viskas prasidėjo labai paprastai, o dabar ketinu investuoti į patobulinimus ir keliausime toliau!

- Jūs pati esate dviejų aktyvių vaikų mama. Kaip siūlote įtraukti į aktyvų laisvalaikį tuos vaikus, kurie neatsiplėšia nuo išmaniųjų telefonų? Kuo juos sudominti?

- Reikia su vaikais bendrauti. Tėvai jiems nebeskiria pakankamai laiko. Patys grįžę iš darbo ima planšetę ir guli ant sofos. O ką vaikui tuo metu veikti? Skirkite jei ne sau, tai savo vaikams tą valandą ir taip nueisite reikiamus žingsnius. Vaikams bet koks pabuvimas su tėvais yra aukso vertės. Stengiuosi kuo įmanoma daugiau pabūti su vaikais ir džiaugiuosi, kad atėjo vasara. Dabar sūnus ir dukra gali daugiau pabūti ir su seneliais. Tiek mano tėvai, tiek uošviai labai aktyvūs. Taip visa šeima skatinama nuolat judėti.

Po visų šių ėjimo renginių po dvi valandas tenka fotografuotis su vaikais. Aš jiems esu ta teta, kuri nuolat šypsosi ir sukuria galimybę vaikams eiti kartu su tėvais ir dar duoda už tai medalį. Vaikams, kaip ir suaugusiems, tereikia dėmesio ir apdovanojimo. Viskas paprasta!


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (1)

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • REAKCIJA: Mianmaro ginkluotųjų pajėgų vyriausiasis vadas generolas Minas Aungas Hlaingas pareiškė, kad Jungtinės Tautos neturi teisės kištis į šalies vidaus reikalus; taip jis reagavo į JT kaltinimus, kad Rachinų valstijoje vykdomas musulmonų rohinjų genocidas.
  • KANDIDATĖ: buvusi finansų ministrė, dabartinė Seimo narė Ingrida Šimonytė pirmadienį pranešė sieksianti tapti naująja šalies vadove; politikė be didesnių iškilmių Seime susirinkusiems žurnalistams pranešė, kad ketina dalyvauti Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) organizuojamuose atviruose, pirminiuose rinkimuose, kurių metu partija apsispręs dėl paramos kandidatui į prezidentus.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
darbas vadyb

Ar savo akimis matėte popiežių Pranciškų?

balsuoti rezultatai

Ar jums su darbdaviu pavyksta susitarti dėl atostogų datos ir terminų?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  +6   +9 C

   +3   +4 C

 

   0  +2 C

  +11  +12 C

   +8  +9 C

 

   +7  +9 C

  1-6 m/s

 4-5 m/s

 

    3-6 m/s

 

USD - 1.1759 PLN - 4.2946
RUB - 78.5108 CHF - 1.1228
GBP - 0.8940 NOK - 9.5793
reklama
Ukis 2018