respublika.lt

Teroristai persėdo į automobilius. Svarsto, kaip apsaugoti Seimą (3)

2018 rugpjūčio mėn. 25 d. 07:19:08
Vidmantas MISEVIČIUS

Buvo laikas, kai sąvokos „terorizmas“ išvis niekas nežinojo. Visuomenė su tokia problema susidūrusi nebuvo, žiniasklaida to neakcentavo. Situacija pradėjo keistis po 1972 m. Miuncheno olimpinių žaidynių, kai arabai, vėliau pavadinti „teroristais“, pagrobė Izraelio sportininkus, o po to kartu su jais žuvo per ypatingai nesėkmingą Vokietijos specialiųjų tarnybų surengtą išlaisvinimo operaciją. Tada Vakarų pasaulis pirmą kartą susidūrė su problema, kurios nesugeba išspręsti iki šiol.

 

Po pirmosios teroristų atakos prieš sportininkus sekė kitos - lėktuvų užgrobimai, sprogmenų prikrautų sunkvežimių sprogdinimai prie ambasadų ar valstybinių institucijų pastatų Vakaruose ir gyvenamųjų namų sprogdinimai kaimyninėje Rusijoje.

Į „naują lygmenį“ terorizmo kartelė buvo kilstelėta 2001 m. rugsėjo 11 d. Tą dieną, vėlgi, arabų teroristai, užgrobė net keturis keleivinius JAV oro linijų lėktuvus. Tris iš jų, su visais keleiviais bei įgulų nariais, teroristai nukreipė į Pasaulio prekybos centro pastatus bei Pentagoną. Ketvirtas lėktuvas nukrito keleiviams susigrūmus su pagrobėjais. Tikėtina, kad jis skrido į Baltuosius rūmus.

Po šių išpuolių buvo sugriežtinta lėktuvų keleivių patikra, papildomai apsaugotos pilotų kabinos durys, lėktuvais pradėjo skraidyti daugiau specialiųjų agentų. Deja, „uždarius duris“ teroristai pradėjo „brautis per langus“. Nebegalėdami užgrobti lėktuvų, teroristai prisiminė automobilius. Automobilis - įprasta, niekam įtarimų nekelianti transporto priemonė. Jų apstu kiekviename mieste, o išmokti vairuoti automobilį yra paprasčiau negu lėktuvą. Be to, pro šalį važiuojantis automobilis ilgai niekam nekels klausimų, o paskui bus vėlu...

Bauginančios tendencijos

Šiandien turbūt mažai kas prisimena, kad 2006 m. rudenį teroristinė organizacija „Al-Qaeda“ paskelbė „karą“ ne tik JAV, bet ir Didžiajai Britanijai. Pastaroji, dėl gausios čia gyvenančių pakistaniečių diasporos, tapo pirmu „automobilinių“ teroristų taikiniu. 2007 m. birželio pabaigoje teroristų taikiniu buvo tapęs Glazgo, Škotija, oro uostas. Tuomet į terminalo pastatą įlėkė degantis automobilis. Žmonių aukų pavyko išvengti, bet pastatui buvo padaryta didelė žala.

Vėliau „automobilinis terorizmas“ persikėlė į Senąjį žemyną - 2016 m. liepą Nicoje į poilsiautojų minią įsirėžė dideliu greičiu lėkęs sunkvežimis. Išpuolio metu žuvo dešimtys taikių žmonių.

Analogiška ataka, kai vietoj ginklų buvo panaudotas sunkvežimis, įvyko tų pačių metų gruodį Berlyne. Tuomet žuvo 12 žmonių. Aukų skaičius būtų buvęs didesnis, jeigu ne teroristo pagrobto sunkvežimio saugos sistemos, kurios ir sustabdė į žmones važiuojantį automobilį.

2017 m. kovą automobilio vairuotojas Londone, Anglija, prie pat šalies Parlamento tyčia užvažiavo ant šaligatvio ir ėmė traiškyti žmones, o vėliau trenkėsi į Vestminsterio rūmų atitvarus. Šio išpuolio aukomis tapo penki žmonės. Atsakomybę už išpuolį prisiėmė ekstremistinė „Islamo valstybė“.

2017 m. balandžio pradžioje Stokholme, Švedija, sunkvežimis pirma rėžėsi į žmonių minią, o vėliau taranavo gretimai buvusios parduotuvės vitriną. Policijos teigimu, tai buvo teroristinis išpuolis. Jo metu 5 žmonės žuvo, 14 buvo sužeista.

2017 m. rugpjūtį mikroautobuso vairuotojas nukreipė savo transporto priemonę į žmones Barselonoje, Ispanija. Tuomet žuvo 13 žmonių. Netrukus teroristinio išpuolio vietą saugojusius policininkus sunkvežimiu atakavo nenustatytas asmuo. Atakos metu du pareigūnai buvo sužeisti.

Tos pačios dienos vakarą piečiau Barselonos esančiame Kambrilyje dar viena grupė teroristų furgoną nukreipė į žmonių minią. Išpuolio metu nukentėjo septyni žmonės, vienas kurių vėliau mirė.

2018 m. birželį automobilis Amsterdame, Olandija, trenkėsi į laikraščio redakcijos pastatą. Po smūgio transporto priemonė užsidegė. Kadangi incidentas įvyko anksti ryte, žmonių aukų pavyko išvengti, bet policija incidentą įvardino kaip teroristinį išpuolį.

2018 m. rugpjūčio vidury į Londone, Anglija, esančių Vestminsterio rūmų, kuriuose posėdžiauja šalies parlamentarai, atitvarus trenkėsi automobilis. Policija pastatą atakavusį vairuotoją sulaikė. Neatmetama teroristinio išpuolio versija.

2018 m. rugpjūčio pabaigoje į Bemelio miesto, Olandija, rotušę trenkėsi dujų balionų prikrautas automobilis. Po susidūrimo kilo gaisras. Automobilio vairuotojas žuvo vietoje, daugiau niekas nenukentėjo.

Stebint tai, kas vyksta Europoje, tampa akivaizdu, kad „Al-Qaeda“ savo pažadą „kovoti su netikėliais“ vykdo, o „priešų“ sąrašas nuolat plečiasi. Tad nori nenori kyla klausimas: šis „karas“ pasieks Lietuvą?

Ar Lietuvoje saugu?

Lietuvoje tik Vyriausybės pastatas turi papildomus atitvarus. Visgi, pasak Vadovybės apsaugos departamento direktoriaus pavaduotojo plk. Pauliaus Nemiros, departamentas nuolat atlieka savo saugomų objektų pažeidžiamumo vertinimą atsižvelgdamas į naujas išpuolių tendencijas, galimas grėsmes ir pagal galimybes siekia prisitaikyti prie naujų iššūkių. Šiuo metu vykdomi Seimo rūmų apsaugos priemonių projektavimo darbai. Jei projektavimas bus sėkmingai baigtas ir gauti visi reikalingi suderinimai bei statybos leidimas, tikėtina, kad 2019-2020 metais ir prie Seimo rūmų bus galima pamatyti „stulpelius“ (ar analogiškus sprendinius).

Taip pat pulkininkas atkreipė dėmesį į tai, kad „automobilinės“ atakos vyksta žaibiškai, todėl praeiviams labai sunku spėti į jas sureaguoti. Sudėtingiausia yra tada, kai transporto priemonė dideliu greičiu juda jiems iš nugaros. Visgi pastebėjus tokį išpuolį iš toliau ir turint laiko, reikėtų kuo skubiau rasti priedangą, kurios transporto priemonė neįveiktų ar bent sumažintų smūgį. Tam tiktų statiniai, tvirtesnių konstrukcijų stulpai, klombos ir kitos kliūtys. Didžiausia problema yra ta, kad situacijai įvertinti ir pasitraukti iš pavojingos zonos tokiu atveju žmogus turi tik kelias sekundes.

Būtent todėl, galvodami apie žmonių saugumą ir planuodami naujas viešas miesto erdves, kuriose galėtų saugiai jaustis susirinkęs didesnis žmonių kiekis, architektai stengiasi numatyti tokioms atakoms kelius užkertančius sprendimus. Tam naudojami landšaftiniai sprendimai, trukdantys automobiliams įsibėgėti ar neleidžiantys jiems privažiuoti prie žmonių, įkomponuojamos didelio atsparumo fizinės kliūtys, kurios gali atrodyti kaip suoliukai, sienelės, dviračių stovai, fontanai, gėlių klombos ar tiesiog stulpeliai. Visiškai nuo išpuolių apsaugoti viešose vietose esančius žmones yra sunku, tačiau tokių priemonių visuma mažina išpuolių tikimybę.


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook
Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (3)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • SULAIKYTAS PAREIGŪNAS: ankstų šeštadienio rytą Alytaus rajone sustabdytas automobilis, kurį vairavo neblaivus policijos pareigūnas.
  • SUSIDŪRĖ: šeštadienį Rusijos europinėje dalyje prie Volgos esančioje Saratovo srityje susidūrė autobusas ir krovininis traukinys.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
darbas vadyb

Ar gerai, kad privatūs darželiai ima didelius mokesčius, bet nesirūpina vaikų gerove?

balsuoti rezultatai

Kaip vertinate savo finansinę padėtį?

balsuoti rezultatai
reklama
liu desertine 2
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  -1   +3 C

    -1   +2 C

 

   0 +1 C

  0  +61 C

   +1  +3 C

 

   +1  +2 C

 1m/s

 3m/s

 

   2-3 m/s

 

USD - 1.1346 PLN - 4.3154
RUB - 74.9036 CHF - 1.1431
GBP - 0.8835 NOK - 9.6118
reklama
Ukis 2018