respublika.lt

2018 rugsėjo 22, šeštadienis

Kodėl griūva, regis, patikimiausi tiltai?nuotraukos (1)

2018 rugsėjo mėn. 10 d. 20:46:19
Milda KUNSKAITĖ

Šių metų rugpjūčio 14-ąją sugriuvo Genujos greitkelio tiltas, katastrofos aukomis tapo mažiausia 42 žmonės. Kodėl taip įvyko, kodėl griūva tiltai? Tokių nutikimų būta ir praeityje.

 

Žmonija tiltus pradėjo statyti jau daugiau kaip prieš 3 tūkstančius metų. Tiltas - bene seniausias inžinerinis statinys. Maža to, daugelis tiltų, pastatytų prieš tūkstančius metų, ypač romėnų, kurie pasiekė neįtikėtinų tiltų statybos aukštumų, stovi iki šiol ir net tarnauja pagal paskirtį. Bet, kaip ir kiekvienas inžinerinis statinys, tiltas gali sugriūti, o tai per tris tūkstantmečius yra įvykę ne kartą. Ir dar gerai, jeigu tai įvyksta jį statant.

Konstrukcinės klaidos ir nusidėvėjimas

Ko gera, konstrukcines klaidas galima pavadinti svarbiausia visų inžinerinių statinių griuvimo priežastimi. Būtent taip 1879 m. įvyko su geležinkelio tiltu per Tėjaus upę Škotijoje. Inžinierius Tomas Baučas, projekto autorius, už jį pakeltas į riterius, neatsižvelgė į vėjo apkrovą ir atramas, prilaikančias tilto santvaras suprojektavo pernelyg plonas. Prie to prisidėjo prasta medžiagų ir darbų kokybė. Todėl per stiprią vėtrą gruodžio 28-os vakarą (praėjus 2 metams po statybos pabaigos) traukinys su 75 žmonėmis užvažiavo ant tilto ir netrukus atsidūrė vandenyje: tuo metu ilgiausio pasaulyje (apie 3000 m) tilto tarpatramiai nuvirto į upę su vagonais ir garvežiu.

O štai važiavusiems kabamuoju tiltu per sąsiaurį tarp Takomos miesto Vašingtono valstijoje (JAV) ir Kitsapo pusiasalio pasisekė labiau. Problemų statant šį ilgą ir gana grakštų tiltą iškilo dar nebaigus darbų: darbininkai pastebėjo, kad pakilus šoniniam vėjui kelias ima vibruoti ir „banguoti“. Tačiau tai nesutrukdė baigti jį statyti ir 1940 m. liepos 1-ąją iškilmingai atidaryti. Nors kelio dangos siūbavimas buvo matomas plika akimi, tiltas buvo laikomas visiškai saugiu. Jį jau eksploatuojant buvo bandoma rasti problemos sprendimą. O problemos esmė buvo ta, kad statant tiltą buvo panaudotos ištisinės plieninės sijos, ant kurių buvo paklota kelio danga. Jeigu būtų naudotos įprastos spragotos sijos, vėjas būtų pro jas praėjęs, o dėl ištisinių sijų oro srautai sūkuriavo aukštyn žemyn ir judino kelio dangą. Inžinieriai net nespėjo baigti projektų trūkumui ištaisyti: tų pačių metų lapkričio 7-ą pakilo stiprus 18 m/sek. vėjas ir tiltas galų gale neatlaikė: lynai nutrūko ir kelias su automobiliu, kurio vairuotojas per stebuklą išsigelbėjo, nukrito į sąsiaurį.

Rezonansas

Viena žinomiausių tiltų griuvimo priežasčių, nors ir ne labiausiai paplitusi - rezonansas, tai yra sistemos (šiuo atveju - tilto konstrukcijos) virpesių amplitudės ryškaus didėjimas periodiškai veikiant išorės jėgoms. Mokykloje šis reiškinys yra aiškinamas per fizikos pamokas, pateikiant pavyzdį, kaip kareivių būrys, žengdamas koja kojon, gali sugriauti tiltą. Iš esmės čia susiduria dvi priežastys: konstrukcinės klaidos ir netinkama eksploatacija; kartais gali prisidėti ir prasti orai.

Deja, ne visos tokios katastrofos apsieina be žmonių aukų. Rekordinis pagal žuvusiųjų skaičių tapo kabamojo tilto per Meno upę Anžere (Centrinė Prancūzija) griuvimas 1850 m. balandžio 16 dieną, kai žuvo daugiau kaip 200 kareivių, žygiavusių tiltu per audrą, pučiant stipriam vėjui. O vienu pirmųjų užfiksuotų tokio pobūdžio katastrofos atvejų tapo Broutono tilto griuvimas 1831 m. Anglijoje, netoli Mančesterio. Tada niekas nežuvo, nors dvi dešimtys kareivių iš 74 nukentėjo krisdami į vandenį, o armijoje atsirado komanda „break step“ (neiti koja kojon), duodama einant per tiltus, ypač kabamuosius, kurie yra jautresni rezonansui.

Leistinos apkrovos viršijimas

Leistinos apkrovos viršijimas - taip pat eksploatacijos taisyklių pažeidimas, nors dažniausiai tai įvyksta ne dėl taisyklių nepaisymo, o susiklosčius aplinkybėms. Būtent taip galima vertinti tai, kas įvyko 1967 m. gruodžio 15-ąją ant Sidabrinio tilto per Ohajo upę, jungusio Ohajo ir Vakarų Virdžinijos valstijas. Tiltas, pastatytas 1928 m., buvo kelio „U.S. Route 35“ dalis, per jį reguliariai važiuodavo dideli transporto srautai. Prieš šventes eismas būdavo dar intensyvesnis negu visada, o tragedija įvyko penktadienio vakarą, likus 10 dienų iki Kalėdų. Tiltas sugriuvo sulūžus vienai iš strypinių pakabų, kuriomis kelio danga buvo pritvirtinta prie lynų, o po to ėmė lūžti ir kitos tilto konstrukcijos - visa tai truko apie minutę. Žuvo 46 žmonės.

Karo veiksmai ir terorizmas

Tiltai griūna ne tik dėl netyčinių žmonių veiksmų. Neretai žmonės specialiai griauna kitų žmonių pastatytas perkėlas. Dažniausiai žmonijos istorijoje tai vykdavo per karus, ir daugiausia tiltų buvo sugriauta XX a. per Antrąjį pasaulinį karą - arba norint sustabdyti kariuomenės judėjimą, arba sutrikdyti priešininko ekonominę veiklą. Štai Hohencolernų tiltas, pastatytas 1907-1911 m. Kelno centre, buvo vienas svarbiausių Trečiojo Reicho infrastruktūros elementų. Juo per Reiną galėdavo persikelti automobilių ir geležinkelio transportas bei pėstieji - karo metais tai buvo intensyviausiai eksploatuojamas geležinkelio tiltas Vokietijoje. Nieko keista, kad nuo 1942 m. sąjungininkai stengėsi jį subombarduoti. Beje, visiškai išvesti jį iš rikiuotės per antskrydžius jiems taip ir nepavyko, tiltas į Reiną nugriuvo tik 1945 m. kovą, kai jį susprogdino amerikiečiai. Tiltas buvo atstatytas netrukus po karo ir 1948 m. juo jau ėmė važinėti traukiniai.

Tačiau ir po karo tiltai buvo naikinami bombarduojant iš oro ir sprogdinant. Toks likimas ištiko, pavyzdžiui, labai gražų Laisvės automobilių tiltą Serbijos Novi Sado mieste, kai 1999 m. čia vyko NATO karinė operacija. Tiltas, beje, 2005 m. buvo atstatytas.

Stichinės nelaimės

Į šią priežasčių kategoriją patenka potvyniai ir netikėti staigūs vandens pakilimo atvejai, tiesiog nuplaunantys tiltą arba sugriaunantys jo atramas ir gruntą po juo, taip pat žemės drebėjimai bei nuošliaužos. Būtent dėl pastarųjų sugriuvo tiltas per Pfeiferio kanjoną (gylis 98 m) Kalifornijoje 2017 m. kovą. Per mėnesį rajone iškrito daugiau kaip 1500 mm kritulių, kurie sukėlė nuošliaužas kanjono šlaite, į kurį buvo įkasta tilto atrama. Laimė, ant tilto tuo metu nieko nebuvo.

Dar vienas, beje, gana egzotiškas įvykių eigos variantas - tornadas. Būtent jis sunaikino garsųjį geležinkelio tiltą per Kinzu upę Pensilvanijos valstijoje - inžinerijos paminklą, pastatytą 1883 m. ir tarnavusį iki 1963-iųjų, o paskui tapusį pagrindine parko Kinzua Bridge State Park įžymybe. 2003 m. liepos 21-ąją tornadas nuvertė 11 iš 20-ies tilto atramų. Konstrukcijos neatlaikė 150 km/val. greičiu atūžusio vėjo.

Susidūrimas

Puikus būdas nugriauti tiltą - rėžtis į jį, geriausia į atramą. Turint noro, galima pamėginti nunešti ir tarpatramį, pavyzdžiui, lekiant po tiltu aukštesne negu pats tiltas transporto priemone. Reikia pasakyti, kad dažniausiai nugali tiltas, tačiau ne visada, kaip atsitiko tiltui, jungusiam Švedijos Čiorno salą su žemynu. Šis gražus arkinis statinys virš judraus laivybos kelio 20 metų prastovėjo be nuotykių, kol tamsią ūkanotą 1980 m. sausio naktį susitiko su krovininiu laivu „MS Star Clipper“. Šis dėl prasto matomumo nepataikė į arkos centrą, ją kliudė ir nugriovė. Tilto konstrukcijos nukrito ant laivo tiltelio ir jį sulaužė. Įdomu, kad tame laive niekas nenukentėjo. Bet visai be aukų neapsieita: rūke keletas automobilių iš Čiorno pusės dideliu greičiu užvažiavo ant tilto, ir, per rūką nepastebėję, kad jo nebėra, pliumptelėjo į ledinius sąsiaurio vandenis. Žuvo 8 žmonės. Aukų galėjo būti ir daugiau, jeigu iš žemyno važiavęs sunkvežimio vairuotojas nebūtų pastebėjes, kad atitvarai dingo, ir spėjęs sustabdyti, užblokuodamas kelią.

2002 m. JAV, Arkanzaso upėje krovininei baržai „Robert Y.Love“ susidūrus su tiltu, dėl smūgio niekas nenukentėjo, bet aštuoni lengvieji automobiliai ir trys sunkvežimiai spėjo nukristi į vandenį - žuvo 14 žmonių, 11 buvo sužeisti. Vairininkui netekus sąmonės, nevaldoma barža įsirėžė į vieną automobilių tilto atramą ir ją nuvertė.

Tiltų griuvimas literatūroje

Tiltai neretai tampa literatūros kūrinių herojais, kai kuriuose kaip tik ir aprašomi jų sugriovimai. Pavyzdžiui, vieno geriausių ir populiariausių E.Hemingvėjaus (E.Hemingway) romanų „Kam skambina varpai“ herojus Robertas Džordanas prisiplaka prie ispanų partizanų būrio kaip tik tam, kad susprogdintų strategiškai svarbų tiltą. Autorius tvirtino, kad visi romano įvykiai yra prasimanyti. Bet bene didžiausias dėmesys tilto griuvimui yra skirtas amerikiečio rašytojo Torntono Vailderio (Thornton Wilder) romane „Šventojo karaliaus Liudviko tiltas“, parašytame 1927 m. Pasakojama apie inkų statyto šimtamečio kabamojo tilto Peru kelyje tarp Limos ir Kusko griuvimą 1714 m. kaip tik tada, kai juo ėjo penki tarpusavyje nepažįstami žmonės; visi jie žuvo. Kodėl būtent tie žmonės lemtingą valandą atsidūrė ant tilto, ir aiškinasi nelaimės liudininkas vienuolis pranciškonas Juniperas, kurio vardu pasakojami įvykiai. Inkai kabamuosius tiltus virš upių ir tarpeklių statydavo iš tvirtų lianų ir medžių. Pažiūrėti nepatikimi (šiuolaikiniu požiūriu), tokie tiltai atlaikydavo ne tik žmones, bet ir apkrautas lamas, o tinkamai prižiūrimi ir laiku remontuojami tarnaudavo šimtmečius.


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (1)

  • - 2018 rugsėjo mėn. 10 d. 22:45:43

    Kaip ten reikalai su Bražuolės upelio tiltu? :)

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • PRIEMONĖS: Ūkio ministerija siūlo patobulinti pelno mokesčio lengvatos taikymą investiciniams projektams, taip pat ją taikyti elektromobiliams; šios priemonės, pasak ministerijos, svarbios šalies ūkio konkurencingumui ilguoju laikotarpiu.
  • DOVANOS: šalies vadovė Dalia Grybauskaitė Lietuvoje viešėsiančiam popiežiui Pranciškui dovanos nepriklausomybės simbolį - Laisvės varpą ir kūrinio „Gloria Lietuvai“ įrašą.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
darbas vadyb

Ar jums yra tekę gauti padirbtų pinigų?

balsuoti rezultatai

Ar pažįstate šimtamečių žmonių?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  +13 +16 C

   +12  +14 C

 

   +8  +11 C

  +24  +27 C

   +15  +17 C

 

   +14  +15 C

  8-12 m/s

 2-5 m/s

 

    3-6 m/s

 

reklama
Sveikata Grožis