respublika.lt
 

Avariniai lėktuvų nusileidimainuotraukos

2019 rugpjūčio mėn. 17 d. 14:37:17
Vidmantas Misevičius

Lėktuvai, įvertinus įveiktus atstumus ir avarijų skaičių, laikomi viena saugiausių transporto rūšių. Kita vertus, aukų skaičius, nukritus ar užsidegus orlaiviui būna ypač didelis, todėl tokie atvejai plačiai nušviečiami ir ilgai aptarinėjami. Dar daugiau dėmesio sulaukia incidentai, kuriuose žmonių aukų, nepaisant ekstremalios situacijos, išvengti pavyksta. Būtent toks atvejis prieš kelias dienas buvo užfiksuotas Rusijoje.

×
nuotr. 6 nuotr.
EPA-Eltos nuotr.

 

Per plauką nuo tragedijos

Rugpjūčio 15 d. ryte, pakilęs iš Maskvos Žukovo oro uosto ir į Simferopolį turėjęs skristi „Uralo avialinijų“ orlaivis „Airbus A321“ buvo priverstas nusileisti avariniu būdu. Lėktuvas leidosi po pakilimo praėjus tik 15-ai minučių. Preliminaria informacija, po susidūrimo su būriu žuvėdrų nustojo veikti vienas iš orlaivio variklių. Lėktuvu skrido 226 (kita informacija - 234) keleiviai ir 7 ekipažo nariai.

Po ekstremalaus nusileidimo kukurūzų lauke į gydytojus kreipėsi 76 lėktuvo keleiviai, remdamasi Sveikatos apsaugos ministerijos pateiktais duomenimis praneša „RIA Novosti“. Patikslinta informacija, 19 iš jų - vaikai. Iškart po avarijos buvo pranešta apie 55 nukentėjusiuosius.

Viena 69-erių lėktuvo keleivė buvo skubiai hospitalizuota. Jos būklę medikai įvertinto kaip vidutinio sunkumo. Likusiems buvo suteikta ambulatorinė pagalba.

Kremliaus atstovas Dmitrijus Peskovas pažadėjo, kad saugiai lėktuvą nutupdę ir žmonių gyvybes išsaugoję įgulos nariai bus apdovanoti. Orlaivio vadas Damiras Jusupovas ir antrasis pilotas Georgijus Murzinas, nepaklusę „Airbus“ instrukcijoms ir saugiai nutupdę lėktuvą neišskleisdami važiuoklės, savęs didvyriais nelaiko.

Sėkmę lėmė veiksnių visuma

„Vakaro žinių“ pakalbintas Transporto kompetencijų agentūros Civilinės aviacijos administracijos direktorius Alvydas Šumskas teigė, kad minėto incidento kaltininkais tapę paukščiai yra pasaulinė oro transporto problema.

„Iš oro uostų teritorijų jie, pasitelkus garsines priemones ar net erelius, nuolat vaikomi, tačiau toliau jau nebesukontroliuosi. Pats Egipte turėjau panašų susidūrimą, tik pasisekė, kad paukščiai pataikė į pilotų kabinos stiklą ir priešsparnį, o ne į variklį. Nepaisant to, lėktuvas 10 dienų buvo tvarkomas ir lopomas“, - prisiminimais dalinosi pašnekovas.

Paklaustas apie avarinio nusileidimo vietas, specialistas atkreipė dėmesį į tai, kad leistis bet kur kitur, negu oro uoste, yra sudėtinga.

„Amerikoje buvo atvejis, kai lėktuvas leidosi į Hudzono upę. Leistis avariniu būdu į vandenį nėra paprasta, tačiau kiek saugiau negu į pievas, tad rusų pilotams pasisekė, kad šalimais buvo didelis, lygus laukas. Jų meistriškumu niekas neabejoja, bet nemažai prisidėjo ir sėkmės faktorius“, - sakė A.Šumskas, patikslinęs, kad filmuose matomos scenos, kai orlaiviai leidžiasi į bendro naudojimo kelius, tiktų nebent mažiems lėktuvams, bet dėl įvairių kliūčių įskaitant automobilius, tai būtų ypač pavojinga. Lietuvoje, pašnekovo teigimu, su dideliais lėktuvais tokių incidentų, laimei, nėra buvę, užtat kelis kartus ekstremaliomis sąlygomis leidosi mažesni lėktuvėliai.

Komentuodamas vado sprendimą leidžiantis neišskleisti važiuoklės, pašnekovas akcentavo, kad kabinose būtent tam ir sėdi žmonės, jog reikiamu momentu galėtų priimti tinkamus sprendimus: „Instrukcijos reikalingos, bet jose visų atvejų nenumatysi. Niekas nežino kada įvyks avarija ir kur teks leistis. Viskas sprendžiama vietoje, racionaliai įvertinus visas aplinkybes. Praktika rodo, kad kartais tikslingiau leistis „ant pilvo“, nes jeigu lūžtų išskleista priekinė važiuoklė, galėtų lūžti ir lėktuvo fiuzeliažas. Šį kartą, įvertinus tai, kad rimtai nukentėjusių nėra daug, panašu, buvo pasirinktas teisingas sprendimas.“

Kiekvienas atvejis - unikalus

Paklaustas, ar įmanoma pasiruošti tokiems atvejams, pašnekovas patikslino, kad tik teoriškai ir psichologiškai.

„Pradiniame apmokymų etape būsimieji pilotai susiduria su realių situacijų - variklio, sistemų gedimų, gaisrų - simuliacijomis. Bet ir tuomet kalbama apie mažiukus, mokomuosius lėktuvus. Kylant lygiui, persėdant prie didelių orlaivių šturvalų didėja žinių bagažas, tačiau simuliacijų nebelieka, tad kiekvienas avarinis atvejis yra pirmas ir unikalus. Jei vieną kartą sėkmingai nusileidai, nereiškia, kad tikrai pavyks ir antrą. Šį kartą pilotams pasisekė, kad buvo geros oro sąlygos. Visai kitaip būtų atrodęs nusileidimas, jeigu oras būtų prastas, o žemai kabantis debesų padas trukdytų matomumui“, - lakūnų darbo specifikos niuansus atskleidė specialistas.

Paklaustas apie kitų komandos narių veiksmus avarijos atveju, pašnekovas priminė, kad palydovai tam ir apmokomi, jog, esant ekstremaliai situacijai, galėtų pasirūpinti keleiviais.

„Jų pareiga - instruktuoti keleivius, kokią padėtį užimti vieno ar kito nusileidimo metu. Paaiškinti, kad reikia prisisegti, pasilenkti į priekį, moterims nusiauti aukštakulnius batus, nes jie gali trukdyti evakuacijai ir t.t. Laiko, manau, šį kartą jie tam turėjo labai nedaug, bet savo darbą spėjo atlikti. O keleiviams norėčiau priminti, kad palydovų instrukcijų, nepaisant kaip dažnai skraidote, visuomet būtina klausytis. Žinojimas, kaip teisingai sėdėti, kaip elgtis ir gebėjimas nepasiduoti panikai gerokai padidins tikimybę, kad incidentas, jei toks nutiks, baigsis sėkmingai“, - praktiniu patarimu pokalbį užbaigė A.Šumskas.

Pasidalink: Pasidalink: Facebook
Parašykite savo komentarą:
 
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • RŪKYMAS: siūloma uždrausti elektronines cigaretes, jeigu nikotino turinčiame skystyje yra kvapiųjų medžiagų, taip darant jas mažiau patrauklias tarp nepilnamečių.
  • SUMAŽĖJO: Baltijos šalių prekybos zonose elektros kaina praėjusią savaitę vidutiniškai sumažėjo dešimtadaliu.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
Tobago Anthony Joseph.

Kaip vertinate prezidento iniciatyvas kuriant gerovės valstybę?

balsuoti rezultatai

Kaip vertinate tai, kad Vilniuje stadionas „statomas“ jau 30 metų?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+8 +10 C

 +5 +7 C

 

 +6 +8 C

+15 +13 C

+12 +13 C

 

 +12 +13 C

0-5 m/s

 0-5 m/s

 

0-4 m/s

 

USD - 1.1031 PLN - 4.3241
RUB - 70.6403 CHF - 1.0932
GBP - 0.8851 NOK - 9.9043
reklama
Ūkis