respublika.lt
LRDT LYRAS

Oro bendrovės atsisako krentančių „Boeing“ modeliųnuotraukos

2019 kovo mėn. 14 d. 07:50:11
Vidmantas MISEVIČIUS

Nors statistiškai daugiau žmonių žūsta ne lėktuvų katastrofose, o automobilių avarijose, vienas po kito krentantys „Boeing 737 MAX8“ sukėlė sumaištį oro pervežimu užsiimančių bendrovių veikloje ir privertė šalių vyriausybes riboti šių, kol kas potencialiai pavojingais laikomų, lėktuvų skrydžius. „Vakaro žinios“ pasidomėjo, kokią įtaką minėti pokyčiai gali turėti Lietuvai.

 

Vieni draudžia, kiti leidžia

Sekmadienį, kovo 10 dieną, po pakilimo iš Adis Abebos oro uosto, praėjus tik 6 minutėms, nukrito ir sudužo „Ethiopian Airlines“ priklausęs orlaivis „Boeing 737 MAX8“. Katastrofoje žuvo visi 149 keleiviai ir 8 įgulos nariai. Netrukus viešumoje pasirodė informacija, kad lėktuvo pilotas informavo oro uosto dispečerį apie problemas ir jam buvo leista grįžti, tačiau atlikti šio manevro orlaivio vadas nebespėjo. Priminsime, kad toks pats laineris 2018-ais metais sudužo Indonezijoje. Tada žuvo 189 žmonės.

Kovo 11 dieną agentūra „Reuters“ pranešė, kad Kinijos oro linijos, gavusios šalies Civilinės aviacijos valdybos nurodymą, stabdo orlaivių „Boeing 737 MAX8“ eksploataciją. Patys lėktuvų gamintojai - JAV įmonė „Boeing“, pastarųjų įvykių niekaip nekomentavo.

Kovo 12 dieną „Boeing 737 MAX8“, turėjęs skirsti iš Stokholmo į Tel Avivą, taip pat grįžo į oro uostą, praneša „Aftonbladet“. Lėktuvo vadas sprendimą grįžti priėmė, kai laineris jau buvo virš Rumunijos. Grįžimo priežastys patikslintos nebuvo.

Tą pačią dieną Europos Sąjungoje buvo priimtas sprendimas nutraukti „Boeing 737 MAX8“ serijos modelių, analogiškų tam, kuris sudužo Afrikoje, naudojimą. Tokią informaciją išplatino ES Aviacinio saugumo agentūra (EASA). Draudimas taikomas visiems, įskaitant trečiųjų šalių organizuojamiems, skrydžiams, jeigu lėktuvai kyla iš Europos miestų oro uostų, leidžiasi juose ar skrenda tranzitu virš ES šalių.

„Draudimai galios, kol agentūra nepriims kitokio nutarimo. Nelaimingų atsitikimų tyrimui vadovauja Etiopijos valdžios institucijos, padedant Nacionalinei transporto saugos tarnybai, kadangi orlaivis buvo suprojektuotas ir pastatytas Jungtinėse Valstijose. EASA taip pat pasiūlė savo pagalbą atliekamam tyrimui. Šiuo metu avarijos tyrimas dar vyksta, tad skelbti išvadas dėl avarijos priežasčių dar anksti“, - rašoma agentūros pranešime.

Eksploatuoti minėtus lėktuvus taip pat uždraudė Australija ir Naujoji Zelandija.

Kiek anksčiau tapo žinoma, kad atsisakyti tolesnės „Boeing 737 MAX8“ eksploatacijos nusprendė mažiausiai 27-os oro pervežimais užsiimančios bendrovės: „China Southern Airlines“, „Norwegian Air“, „Iceland Air“, „Air China“, „Turkish Airlines“, „Shanghai Airlines“, „Lion Air“, „Oman Air“, „Ethiopian Airlines“, „Lucky Air“, „Royal Air Maroc“, „Garuda Indonesia“ ir kt.

Amerikiečiai nebijo

Kovo 13 dieną Federalinė JAV civilinės aviacijos valdyba (FAA) savo paskyroje socialiniame tinkle „Twitter“ išplatino pranešimą, kuriame teigiama, kad priežasčių riboti tolesnę „Boeing 737 MAX“ modelių eksploataciją nenustatyta. „Mūsų analizė nenustatė sisteminių funkcionavimo problemų, tad pagrindo riboti lainerių eksploataciją nėra. Kiti civilinės aviacijos organai taip pat nepateikė informacijos, kuria remiantis reiktų imtis radikalių priemonių“, - rašoma agentūros pranešime. Visgi FAA pažadėjo, kad jeigu lėktuvo katastrofos Afrikoje tyrimas suteiks naujos informacijos, bus imtasi ryžtingų veiksmų.

Stebint situaciją, kyla retorinis klausimas - ar ta aplinkybė, kad visas pasaulis atsisako amerikiečių gamybos lėktuvų, neprivers dabartinės JAV vyriausybės, siekiant kompensuoti galimus, dėl to atsirandančius nuostolius, pradėti naujų „muitų karų“?

Oro erdvė saugoma, bet skrydžiai nenutrūks

Netrukus po to, kai buvo paskelbta EASA direktyva, viešumoje pasirodė informacija, jog trečiadienio naktį tranzitu virš Lietuvos teritorijos norėję skristi minėto tipo orlaiviai buvo nutupdyti kaimyninių valstybių oro uostuose. Iki draudimo įsigaliojimo, per dieną Lietuvos oro erdvę kirsdavo ar mūsų šalies oro uostuose nusileisdavo iki 10 tokio modelio orlaivių.

Transporto kompetencijų agentūros Skrydžių priežiūros skyriaus vadovas Rytis Dulinskas „Vakaro žinioms“ patikslino, kad nė viena iš Lietuvos oro pervežimo bendrovių lėktuvų modelių, kuriems taikomas EASA draudimas, neturi. „Iš į Lietuvą skrydžius vykdančių įmonių tik „Turkish Airlines“ ir „Norwegian Air Shuttle“ naudojo tokius orlaivius. Dabar, kai įsigaliojo ES direktyva, jos, kaip ir visos kitos bendrovės, turės ieškoti kuo pakeisti uždraustus modelius, bet skrydžiai dėl to neturėtų nutrūkti“, - teigė R.Dulinskas.

Panašią nuomonę išsakė ir laikinai Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pareigas einantis Alvydas Šumskas. „Artimiausiomis dienomis situacija oro pervežimų rinkoje gali būti kiek sudėtingesnė, tačiau per dieną dvi viskas turėtų stoti į vietas, nes uždraustų eksploatuoti lėktuvų Europoje nėra daug. Be to, atostogų sezonas dar neprasidėjo, tad oro linijų bendrovės, gal su tam tikrais finansiniais nuostoliais, bet tikrai ras kuo pakeisti direktyvose minimus modelius“, - sakė pašnekovas.

Paklaustas apie JAV planus analogiškų draudimų netaikyti, pašnekovas teigė, kad toks sprendimas turėjo būti pagrįstas. „Abejoju, ar FAA būtų linkusi rizikuoti savo šalies piliečių gyvybėmis. Jeigu būtų kilę pagrįstų abejonių, lėktuvų eksploatacija tikrai būtų sustabdyta. Dabar, kol tyrimas nebaigtas, daryti kažkokias išvadas dar anksti, tačiau „Boeing 737“ serijos, tik kitų modifikacijų modelius sėkmingai naudoja tiek Lietuvos, tiek ir kitų šalių bendrovės. Įvertinus tai, gali būti, kad plačiai nuskambėjusios avarijos, - ne techninių gedimų, o pilotų klaidų ar tragiškų sutapimų pasekmė“, - prielaidomis dalinosi A.Šumskas.

Alvydo Šumsko išsakyti teiginiai, kad artimiausią dieną-dvi tam tikrų nesklandumų galima tikėtis, netruko pasitvirtinti. Kovo 13-ą tapo žinoma, kad išvakarėse iš Vilniaus oro uosto nebuvo leista pakilti čekų bendrovei priklausančiam ir į Portugaliją turėjusiam skirsti „Boeing 737 MAX8“. Nors ES draudimai įsigaliojo būtent kovo 12-ą dieną, skrydžio laukusiems žmonėms buvo leista pakilti į lainerį, tačiau po valandos laukimo jie buvo išlaipinti ir turėjo laukti pakaitinio lėktuvo.

Marius Zelenius, oro uosto Komunikacijos skyriaus vadovas, patikslino, kad visuose Lietuvos oro uostuose tai buvo vienintelis tokio tipo lėktuvas: „Kitų nėra ir, kol galios ES draudimai, būti neturėtų. Visgi reiktų atkreipti dėmesį į tai, kad draudžiami yra tik komerciniai skrydžiai - kai orlaivis perveža keleivius. Techniniai skrydžiai, kai lėktuve lieka vien komanda, leidžiami. Laikantis šių taisyklių minėtas čekų orlaivis kovo 13 d., 11.37 val. pakilo iš Vilniaus oro uosto ir išskrido į savo bazę Prahoje.“


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook
Parašykite savo komentarą:
 
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • AVARIJA: antradienio vakarą Vilniuje, Salininkų gatvėje, susidūrus dviem lengviesiems automobiliams, nukentėjo vienas iš vairuotojų.
  • CIKLONAS: Mozambike siautėjęs smarkus ciklonas Idai, pasak Raudonojo Kryžiaus, be namų kurį laiką galėjo palikti iki 400 000 žmonių; stichijos sukelti potvyniai šalies centrinėje dalyje užtvindė ištisas teritorijas ir apgadino daugybę pastatų.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
LRDT LEDAS

Ar normalu, kad net ir posėdžių nelankantys seimūnai gauna atlyginimą?

balsuoti rezultatai

Ar mokate užsienio kalbų?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  0   +3 C

-2    +1 C

 

 +1    +4 C

+3   +6 C

+5   +7 C

 

   +6   +10 C

7-12 m/s

3-5 m/s

 

4-5 m/s

 

reklama
samba
reklama
Sveikata ir grožis