respublika.lt

O.Strikulienė: Lietuvos automobilių kelių direkcija pramiegojo - „kelių gaideliai“ paleidžiami į laisvęnuotraukos (20)

2019 vasario mėn. 09 d. 14:28:39
Olava STRIKULIENĖ

„Respublikos“ savaitės akiratyje - Susisiekimo ministerijai pavaldžios Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) valdininkai. Stebinantys savo „ūkiškumu“ bei išankstiniais idealistiniais įsitikinimais. Nors žinojo, kad šiemet baigiasi greičio matuoklių - „inkilų“ - nuoma, iš anksto nepasirūpino, kuo juos pakeis. Esą nieko baisaus. Papildomų nelaimių išvengsime. Greitį viršyti mėgstančius vairuotojus stabdys kalneliai, kelių patruliai bei specialūs kelio susiaurinimai. Ar tikrai? Gal LAKD klysta?

 

Truputis istorijos. 2008 m. LAKD dešimčiai metų išsinuomojo iš bendrovės „Fima“ 139 stacionarius momentinio greičio matuoklius už 13,9 mln. Eur. Nuomos sutartis šiemet baigiasi. Nuspręsta jos nepratęsti. Valstybei tokia nuoma per brangi. Nutarta patiems, tai yra valstybei, nusipirkti naujų greičio matuoklių. Fiksuojančių ne momentinį greitį, bet vidutinį greitį tam tikroje kelio atkarpoje. Džiaugiamasi, jog taip bus pigiau nei nuomotis. Tačiau naujaisiais greičio matuokliais dar neapsirūpinta. Nors senieji greičio matuokliai „inkilai“ jau išmontuojami. Nuo vasario 11-osios Lietuvos keliuose neveiks visi 139 „inkilai“.

Iš pradžių užkaitė puodą, o tada bėga pirkti bulvių

Puikus įrodymas, kaip valstybė neūkiškai tvarkosi. Vaizdžiai kalbant, šeimininkė iš pradžių dėl brangumo išjungia elektrą, o tada prisimena, kad neturi namuose nei žibintuvėlio, nei žvakigalio. Iš pradžių užkaičia puodą bulvienei, o tada prisimena, kad neturi bulvių. Iš pradžių iškasa gilią duobę, o tada mėnesių mėnesius ieško, kur pigiau nusipirkti duobės dangtį. Tvirtai įtikėjusi, jog niekas į duobę neįkris.

Galima pagalvoti, jog Lietuvoje neliko „kelių erelių“, kuriuos, tiesa, rekomenduojama vadinti „kelių gaideliais“. Įsivaizduojančių, jog šutina iš Kauno ne į Karmėlavą, bet dalyvauja Dakaro ralyje. Su pakelės pušaitėmis-šturmanais. Puiki žinia. Neliks „inkilų“. Net nereikės prie jų pristabdyti. Gazuok kiek tik nori slidžiais keliais, provėžomis, o ypač - užpustytais ruožais. Nes koks Dakaras be kopų?

LAKD vadovas Vitalijus Andrejevas tikina, kad išmontavus momentinio greičio matuoklius, niekas keliuose nepasikeis. Suprask - avarijų dėl greičio viršijimų nepadaugės. Nematau logikos, nes vienas teiginys prieštarauja kitam. Jei greičio matuoklių buvimas ar nebuvimas nieko mūsų keliuose nekeičia, tai kam iš viso leisti valstybės pinigus naujiems greičio matuokliams. Jei greičio matuoklis yra eismo dalyviams įtakos neturintis daiktas, tai gal jis tik tiek „naudingas“, kiek Šiaurės ašigalyje - šaldytuvas? Gal būtų pigiau prikurti papildomų greitį pristabdančių kalnelių. Kad įsigazavusiems vairuotojams-kamikadzėms būtų smagu, už kliūties užkliuvus - net pakilti į orą. Vaje, maniškis motoras net skrenda!

Nedrausmingus drausmina ir muliažai

Senieji matuokliai išmontuojami. Naujų dar nėra. Gal LAKD galėjo pratęsti nuomos sutartį keliems mėnesiams, kol naujų matuoklių prisipirks? Galėjo senuosius, nors ir išjungtus, trumpam pasilikti. Kaip atgrasymo priemonę. Nes linkusius nedrausmingai elgtis, atgraso ir vaizdo kamerų muliažai. Pvz., jei yra užrašas, jog teritorija stebima vaizdo kameromis, vagys nelinkę rizikuoti ir tikrinti, ar vaizdo kamera tikrai veikia. Jei ant vartų užrašas, jog kieme piktas šuo, vėlgi niekas netikrina, ar tas šuo iš tikrųjų egzistuoja.

Tačiau ne. Muliažų nebus. Užtat girdime, kokie nuostabūs bus naujieji, ne momentinio, bet vidutinio greičio matuokliai. Esą jie ne tik fiksuos vidutinį greitį atitinkamoje kelio atkarpoje, bet registruos kelių eismo taisyklių pažeidėjus, nustatys, kuris automobilis - vogtas, kas važinėja be civilinės atsakomybės draudimo ar neatlikęs automobilio techninės apžiūros. Na, tiesiog kriminalistas-draudikas-registratorius-inžinierius-sebuklas. Telpantis viename įrenginyje. Pigesniame nei valstybei kainavo „inkilų“ nuoma. Nors gyvenimo patirtis rodo, kad kuo daiktas turi daugiau funkcijų, tuo greičiau jis sugenda. O jam sugedus - daugiau nemalonumų. Nes jei sugenda taburetė - nemalonumas vienas. Negali ant jos atsisesti. O kai sugenda išmanusis telefonas - nemalonumų bent dešimt.

Iki 2020 m. bus nupirkta 330 greičio matuoklių. Daugiausia - vidutinio greičio. 50 tokių matuoklių gali kontroliuoti 120 km kelių tinklą. Be to, kaip viešai teigė LAKD direktorius V.Andrejevas, vidutinio greičio matuokliai labiau drausmins vairuotojus, pratins juos saugiau vairuoti. Nes nepakaks tik trumpam pristabdyti prieš „inkilą“.

Bet kam drausminti, jei visi taip drausmingai, taip teisingai vairuojame. Jei niekas be „inkilų“ nepasikeis. Ir su „inkilais“ ir be „inkilų“ vienodai drausmingai vairuosime. Gal nieko nepasikeistų, jei vieną dieną išgirstume, kad keliuose nelieka ir budinčių policininkų. Irgi išnyko kaip „inkilai“. Tik kodėl policija net nebando ryžtis tokiam žiauriam eksperimentui su visuomene. Bent savaitei. Arba tam laiko tarpui, kol keliuose nebus jokių stacionarių greičio matuoklių. Kodėl policija nesurizikuoja ir iš kelių nepasitraukia? O todėl, kad pareigūnai kasdien fiksuoja eismo įvykius, kurių priežastis - saugaus greičio viršijimas.

Kai valstybė niekieno...

O šiaip, atmetus visas matuoklių nuomos, pirkimo, jungimo, derinimo peripetijas, matome, kaip vangiai atlikinėjami valstybei ir jos visuomenei svarbūs darbai. Juk LAKD, skirtingai nei kelininkai, negali teisintis, jog naujų greičio matuoklių pirkimą bei sumontavimą sutrukdė šlapia kelio danga, netikėtas snygis, pūga. Kad matuoklių nenupirko iš anksto, dar nepasibaigus senųjų nuomai, nes pritrūko druskos ir smėlio.

Valstybinis sektorius nesugeba ūkiškai, šeimininkiškai tvarkytis. Štai ir visa paslaptis. Todėl vis tyrinėjamas, tvarkomas, apžiūrinėjamas, tvirtinamas ir nesutvirtinams Gedimino pilies kalnas. Todėl Kaune baigia sunykti Centrinio pašto unikalūs rūmai. Nes jie - „niekieno“. Jie - valstybės. Piliečiai saugo tik savo nuosavą turtą. Eidami į darbus, užrakina savo butų, namų duris. O teritorija, likusi už būsto durų - tarsi niekieno. Palauks. Pakentės. Kaip nors susitvarkys ar galutinai nunyks savaime. Pasakysime - ajajai, kaip gaila. Ir toliau laimingai gyvensime. „Kelių gaidelius“ kol kas pristabdo tik žiema. O pavasariop, kai jaunimas ims lakstyti su „britvomis“, joks „inkilas“ jų nepristabdys, neatbaidys nuo nelaimės. Piliečiai įspėjami saugotis varveklių, nors jie per metus sužaloja gal tik kelis asmenis. Piliečiai gąsdinami gripo virusais, nors gripu kasmet suserga tik apie 10-15 proc. gyventojų. Ir po savaitės pasveiksta. Nuo gripo sukeltų komplikacijų miršta keliasdešimt kartų mažiau, nei keliuose kasmet miršta, susižaloja ir tampa neįgaliais šimtai eismo dalyvių. Tačiau vis vien labiau rūpi ant gatvės ištiškęs varveklis, nei „kelių gaideliams“ atverti keliai.


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook
Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (20)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • TARA: daugiau nei dvejus metus diskutuojamas Seimo narės Virginijos Vingrienės siūlymas į taromatus rinkti vyno ir degtinės butelius Aplinkos apsaugos komitete nukeltas iki Seimo rudens sesijos.
  • TRENERIS: Kauno „Žalgirio“ krepšinio klubo jaunimo sistemą sustiprins treneris Arvydas Gronskis.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)

Ar rūkymas balkonuose turėtų būti draudžiamas?

balsuoti rezultatai

Ar džiaugiatės atvėsusia vasara?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+12 +14 C

 +11 +13 C

 

 +1 +12 C

+20 +22 C

 +24 +25 C

 

 +23 +25 C

 0-4 m/s

 0-3 m/s

 

 0-2 m/s

 

USD - 1.1215 PLN - 4.2641
RUB - 70.4625 CHF - 1.1095
GBP - 0.9034 NOK - 9.6220
reklama
Ūkis
reklama
Sveikata ir grožis