respublika.lt

2017 gruodžio 13, trečiadienis

koncertas

Geležinkelius ir urėdijas reguliuoti gerai, o visuomeninį transliuotoją - blogainuotraukos (31)

2017 rugpjūčio mėn. 06 d. 08:15:12
Justina GAFUROVA

Seimo pavasario sesijoje atsirado siūlymai, kokių permainų reikėtų LRT, kad visuomeninis transliuotojas labiau atitiktų visuomenės interesus. Įregistruotos pataisos, kuriomis, kaip pats sako, nori grąžinti nacionalinį transliuotoją visuomenei. Pataisose siūloma drausti LRT samdyti prodiuserines kompanijas, taip pat įpareigoti LRT tarybą formuoti pagal Seimo frakcijų proporcijas.

 

„Už“ ir „prieš“

- Gerai ar blogai, kai politikai nori pareguliuoti iš visuomenės pinigų išlaikomą LRT? - klausėme Seimo nario, buvusio LRT žurnalisto, vėliau prezidentės patarėjo, dabar Seimo nario Lino BALSIO.

- Kolegoms Seimo nariams kažkodėl kilo noras kištis į žiniasklaidos darbą. Ramūnas Karbauskis buvo nusprendęs, kad nebūtų galima nieko blogo apie jo įmones pasakyti, ir čia aš įžvelgiu tiesioginį interesų konfliktą ir tiesioginį siekį apsaugoti save ir savo verslą. LRT taryba formuojama taip ne vieną dešimtmetį ir turbūt būtų neįmanoma dabar atsisakyti prodiuserinių įmonių dalyvavimo nacionalinio kanalo laidų kūrime. Žinoma, tai tiesiog turi būti daroma konkurso tvarka ir skaidriai. Prie prodiuserinės sistemos LRT perėjusi labai seniai ir ta sistema veikia. O dabar bandyti grįžti prie sistemos, kai vėl visi būtų etatiniai ir dirbtų redakcijose ir laidas galėtų kurti tik to kanalo darbuotojai... Yra taip buvę, bet tuomet dar nebuvo komercinių kanalų ir prodiuserių veikla nebuvo tokia išplėtota, kaip dabar. Bet juk padidėjus kūrėjų įvairovei padidėjo ir laidų įvairovė, ir konkurencija. Manau, tai į naudą. Man nesuprantami motyvai, kodėl dabar reikėtų kažką keisti.

- Ar žiniasklaidos laisve galima laikyti praktiką, kad į LRT studiją kviečiami tik tie patys asmenys, formuojant vieną tiesą ir neužtikrinant nuomonių įvairovės?

- Taip, aš esu vienas iš tų politikų, kuriems uždėtas embargas. Aš esu beveik nekviečiamas nei į LRT radijo, nei televizijos laidas. Tas nurodymas, mano įtarimu, gali būti iš prezidentūros kaip kerštas man, kuris nepabūgo pasakyti tiesos apie prezidentės veiklą ir iš ten pasitraukti. Nuo to laiko man LRT durys yra beveik užsivėrusios, bet aš tai traktuoju kaip blogąją praktiką, kai nacionalinio kanalo vadovybė pataikauja valdžiai. Žinoma, naujas tarybos formavimo principas to taip pat neišspręstų. Matyt, veikia nerašyti susitarimai. Su jais reikia kovoti, nes jų neturi būti. Ir apie tai neturi tylėti ir patys žurnalistai, kurie kartais puse lūpų prasitaria, kad norėtų gal pakviesti, bet negali. O jei jaunesnis kolega netyčia pakalbina energetikos ar aplinkosaugos klausimais, paleidus reportažo įrašą, manęs jame nebūna. Matyt, žmogui vėliau būna paaiškinta, kad štai šito žmogaus kalbinti negalima, nes jis kažkoks blogas. Taip neturi būti.

Bet tai turime reguliuoti ne įstatymais, o viešumu, kalbėjimu ir demaskavimu. Kito būdo nėra. Tokių atvejų yra labai daug, ir jeigu apie tai pradėtų kalbėti daugiau žmonių, pamatytume, kad žurnalistai nesilaiko etikos principų, ar kad vadovybė yra šališka kokiai nors politinei jėgai ar vienai valdžios institucijai, tuomet tokie klausimai turi būti keliami taryboje ir turi būti sprendžiama, ar vadovybė atitinka einamas pareigas.

Žinoma, tai nėra taip paprasta, visi tylės ir sakys, kad dirba objektyviai, kviesdami visus. Bet čia yra mūsų visuomeninės nebrandos požymiai. Tikiuosi, tai praeis su laiku.

- Prezidentė jau sukritikavo visuomeninį transliuotoją tramdančias įstatymo pataisas, neva šios turi antikonstitucinį atspalvį ir prieštarauja daugeliui ES direktyvų.

- Gal šį kartą patarėjai protingai patarė, nes negali taip būti. Aš šiuo atveju palaikau, kaip ir kitais kartais, kai matau, kad siūlymai tikrai protingi.

Beje, pati prezidentė viešai reklamavo privatų komercinį kanalą LNK, filmuodamasi, suteikdama savo vardą ir įvaizdį klipe, kuriame ji diriguoja LNK kolektyvui. Ką tai reiškia? Kad prezidentė tiesiogiai valdo LNK ir „MG Baltic“ yra prezidentės kišenėje? Nes ji diriguoja LNK žurnalistams tame klipe, o visi klusniai groja pagal prezidentės smičių. Ir ji nenusifilmavo LRT klipe, ji nusifilmavo LNK klipe. Tai skamba juokingai, bet, matyt, tai atspindi tam tikras preferencijas - prezidentė labai tiksliai renkasi, kurią žiniasklaidą ji myli, kurios nemyli. Matyt, LNK ji myli ir LNK tikrai jos nekritikuoja. LRT taip pat niekada nekritikavo, matyt, tai jau genuose įaugusi būsena.

- Kaip vertinate pateiktas naujas įstatymo pataisas, susijusias su LRT, kurios, kaip teigiama, skirtos grąžinti nacionalinį transliuotoją visuomenei?
- klausėme LRT tarybos pirmininko, VU Komunikacijos fakulteto Žurnalistikos instituto profesoriaus Žyginto PEČIULIO.


- Manyčiau, kad tai yra visiška netiesa ir nesutinku su šiuo teiginiu. Esu įsigilinęs į visuomeninio transliuotojo reikalus, dėstau tai universitete, esu ir knygų, ir straipsnių parašęs, tad maždaug išmanau, kas yra visuomeninis transliuotojas. O visuomeninis transliuotojas yra nepriklausomas arba kuo mažiau priklausomas nuo valdančiosios daugumos. Dėl to yra sudaroma taryba, kiti organai ir institucijos, užtikrinančios tą nepriklausomumą. Lietuvoje yra trys tarybos narių delegavimo būdai: prezidentūra, atrinktos visuomeninės organizacijos ir Seimas. Narių skyrimo laikotarpis nesutampa, tad tarybos atsinaujina kas dvejus metus. Taip užtikrinama, kad tarybos pokyčiai nėra drastiški ir jokios įtakos tarybai nedaro Seimo, prezidento rinkimai.

Siūlymai perkelti įtakos svertus į vieną iš Seimo komitetų yra visiškas tarybos susiejimas su politiniu kalendoriumi, valdančiąja dauguma ir maža grupele žmonių, kurie priimtų sprendimus. Tai yra visuomeninio transliuotojo suvalstybinimas, o ne visuomeninimas.

- Siūloma, kad LRT negalėtų samdyti prodiuserinių kompanijų, nes, įtariama, kad dabar turinys perkamas iš tų pačių kompanijų. Ar yra kažkokie susitarimai?

- Atsakant būtų galima pasiūlyti paralelę, kad Seimo narys ar kažkas kitas gali pasiūlyti uždrausti viešųjų pirkimų tarnybą. Nes dabar LRT, kaip ir kiti transliuotojai, laidas įsigyja ir konkuruoja toje pačioje Lietuvos nepriklausomų gamintojų rinkoje. Yra skelbiamas konkursas, teikiami pasiūlymai, sudaryta komisija pagal nustatytą tvarką atrenka geriausias, jų manymu, laidas. LRT taryba žiūri, ar nėra pažeidimų, tvirtina rezultatus. Tai atitinka ES reikalavimus ir rekomendacijas. O Lietuvos Visuomenės informavimo įstatyme numatyta, kad LRT tiesiog privalo ne mažiau kaip dešimtadalį produkcijos pirkti iš nepriklausomų transliuotojų. Europoje tie skaičiai yra dar didesni.

- Ar politikai apskritai turi teisę pasisakyti apie visuomeninį transliuotoją?

- Politikai nieko kito ir nedaro, kaip tik kišasi ir nurodo. Tik man skaudu, kai politikai mano, kad įvairūs pasiūlymai neparodo jų nekompetencijos, absoliutaus nesusipažinimo ir neišmanymo. Kaip ir tuo atveju, kai buvo siūlymas, kad 50 proc. transliuojamos informacijos turėtų būti teigiama, o kitas 50 proc. - neigiama. Tai yra apsijuokimas, šis atvejis panašus. Bet tai ne pirmas ir ne paskutinis atvejis, kai tiek dešiniosios, tiek kairiosios valdžios, kalbėdamos labai gražiais žodžiais, neva siūlo depolitizuoti LRT. Tačiau į tarybą nariai buvo deleguojami tik visuomeninių organizacijų, LRT buvo labiausiai politizuota, nes buvo parinktos atitinkamos organizacijos. Tad ir į šį siūlymą reikėtų žiūrėti ramiai. Džiaugiuosi, kad ir iš valdančiosios daugumos girdisi paraginimų šį siūlymą atsiimti.

- LRT objektyvumo klausimas iškyla į viešumą gana dažnai. Kaip LRT tarybai atrodo teiginiai, kad studijoje galima pamatyti tik tuos pačius veidus, formuojančius vieną tiesą?


- LRT taryba laikosi pozicijos, kad į laidų kūrimą ir turinį nesikiša. Mes tikrai nereguliuojame, kas turėtų būti kviečiami ar nekviečiami, nes manome, kad tai yra administracijos ir pačių rengėjų reikalas. Žinoma, mes esame nusprendę, kad pastebėję tendenciją, o ne pavienius atvejus, tikrai reaguosime. Esame apie šiuos dalykus kalbėję ir svarstę, tačiau taryba nejunta, kad LRT būtų pakrypusi labai aiškiai į kokią nors vieną pusę.

Parengta pagal savaitraštį „Respublika“


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (31)

  • VYTAUTAS 2017 rugsėjo mėn. 10 d. 01:11:47

    LRT IR SKYDINĖS DIREKTORIUS.O KAM PINIGAI,KAD RĖKTU RUSAI PUOLA.IR NAFIG
    JŪS TIEMS RUSAMS,PRASIVOGĘ,SUGRIOVĘ EKONOMIKĄ,PRASISKOLINĘ,REIKALINGI.

  • Vyciukas 2017 rugpjūčio mėn. 18 d. 20:44:04

    LRT man primena sovietų VREMIA - viskas atrinkta.

  • TAMPYTI UŽ 2017 rugpjūčio mėn. 12 d. 17:49:21

    Patogiausia valdyti,tampyti už vadelių, tuos kurie yra
    susikompromitavę parsidavėliškumu, tai pvz Siaurusevičių,
    Pumprickaitę,-suaidėjusiais su brazauskistaois ir panašius

  • NESITIKĖJAU 2017 rugpjūčio mėn. 12 d. 17:38:40

    nesitikėjau iš Balsio kad jis šitaip pasisakys už nežabotą
    LRT drabstymą purvais.vISIŠKAI TIKRA KAD REIKIAMU LAIKU BUS
    PASKANDINTAS PURVE IR JIS PATS

  • Elito žmogus 2017 rugpjūčio mėn. 12 d. 14:42:07

    LRT tarybos tiesioginė pareiga - kontroliuoti laidų kūrimą ir turinį,
    kad jose atsispindėtų Lietuvos nuomonių spektras. Be šito ji
    nereikalinga.
    Būtina, kad LTR pozityvios informacijos būtų daugiau 50 procentų.Tai
    padės sumažinti smurtavimą Lietuvoje. Smurto demonstravimas ugdo
    smurtą. Neieškokime kvailių.

  • žiūrovei 2017 rugpjūčio mėn. 09 d. 10:11:41

    Visiškai pritariu, išsakėte mano mintis.

  • Bleka 2017 rugpjūčio mėn. 08 d. 12:22:05

    O man kyla klausimelis:kodel TV vedejai ,prodiuseriai ..ir skydininkas
    zydai?Kaip ir bankuos...visi juodi.....nebent Kybartiene
    lietuvaite....Ruporukas=rusai puola duokit NATO zydams pinigo....

  • Ceslovas 2017 rugpjūčio mėn. 07 d. 22:24:41

    Man visiskai nusispjaut ka tos tuscios lietuviskos televizijos rodo,
    neziuriu jau kokie penki metai. Negi jums malonu kai pudrina smegenys?

  • Boikotuoti lrt 2017 rugpjūčio mėn. 07 d. 21:30:47

    Nes skydines tv, tai koncervuotu zeku gaujos susibegimo vieta. Kai nustojom
    i juos spoksoti pries kokius 3 metus- zenkliai pasitaise sveikata.

  • Artūras 2017 rugpjūčio mėn. 07 d. 16:06:50

    Siūlau visiems nežiūrėti LRT. Aš jos nežiūriu seniai. Ten vienas
    melas, dezinformacija ir propaganda.

  • "Laisvas laikraštis" 2017 rugpjūčio mėn. 07 d. 15:27:38

    Ar visos "skaidruolio" Edmundo Jakilaičio TV laidos "Dėmesio centre"
    parduotos?

  • fui, 2017 rugpjūčio mėn. 07 d. 14:40:40

    nacionlinė televizija tai konservatorių trubadūrai. nebežiūriu ir
    laiminga.

  • nedelsiant 2017 rugpjūčio mėn. 07 d. 14:37:32

    išvyti tą kur elektros skydinėje vogravo, Vaitekųnui senų seniausia
    reikia eiti grybauti ir visiems kitiems.

  • žiūrovė 2017 rugpjūčio mėn. 07 d. 14:07:12

    labai reikia daryti tvarką LRT.Tai yra visuomeninis transliuotojas
    išlaikomas iš mūsų pinigų. Labai norisi kad tai būtų objektyvi
    televizija, o ne priklausanti Jakilaičiui, Miliūtei. Turi būti rodoma
    daugiau pozityvių laidų ir jokiu būdu neskatinančių patyčių kaip
    kitose komercinėse televizijose. Negi nėra jokio būdo apriboti KK2, 24
    valandos ir panašias laidas? Siaubas ką jos daro žmonėms, kurie dar ne
    visada supranta, kad jų nereikia žiūrėti. Jie luošina žmones. LRT
    turi būti suinteresuota žmonių švietimu, lavinimu, apsaugota nuo
    baisios politinės Jakilaičio ir panašių "priespaudos"

  • Dvinaris 2017 rugpjūčio mėn. 07 d. 14:01:57

    Balsys turėtų džiaugtis, kad jo nekviečia į LRT. Jau seniai jis
    neturi ką pasakyti žiūrovams, išskyrus samprotavimus apie šiukšles.
    Dviese su Vingriene.

  • JANCIUS 2017 rugpjūčio mėn. 07 d. 12:08:54

    PRASTAS LRT ZURNALISTU LYGIS BUITINIAI POKALBIAI..KOPIJUOTOS LAIDOS IS
    UZSIENIO...LYG NEBUTU PROBLEMU LIETUVOJE..KA VEIKIA MAISTO KONTROLE..KAIP
    NAIKINAMOS BIUROKRATINES PINKLES..KAIP DIRBA TEISMAI IR KT.

  • LRT yra priklausoma 2017 rugpjūčio mėn. 07 d. 12:07:18

    nuo Sistemos.
    Tauta turi rinkti ir atšaukti LRT valdybą internetiniame portale.

  • Nieko nemato, nieko nejaučia 2017 rugpjūčio mėn. 07 d. 09:38:45

    Apgailėtinas melagis – Pečiulis.

  • Užsisiuvęs 2017 rugpjūčio mėn. 07 d. 08:07:22

    Neturiu ką pasakyti, nes visai nežiūriu LRT.

  • Vytautas 2017 rugpjūčio mėn. 06 d. 20:03:02

    Aktualesnis klausimas, kodel leidziamos monopolijos, banku, prekybos
    milzinu apsijungimai. Ir tai ivardinama, kaio naturalus procesas. Ir dar
    labai gerai atidirbtas pilieciu "reguliavimo" ir prieziuros aparatas.

  • Pritariu 2017 rugpjūčio mėn. 06 d. 17:22:23

    Ruošiausi pasakyti savo nuomonę,bet perskaičiau komentatoriaus ''Ponai''
    mintis ir neturiu ką pridurti,išreiškėte mano požiūrį 100%
    pritariu,manau kad dauguma blaivios visuomenės būtent taip mato
    šiuolaikinę situaciją

  • Mix 2017 rugpjūčio mėn. 06 d. 17:18:34

    O aš manau, kad netiesa ką dėsto Ž.Pečiulis. Siūlau jam pasiskaityti
    komentarus. Keista, kad jis nepastebi politizuotos LRT. Reikia keisti tokį
    "aklą" vadovą.

  • TAIGIS 2017 rugpjūčio mėn. 06 d. 16:40:33

    Taryba ir jos vadas kazkodel nenori pastebeti to,ka eilinis ziurovas
    pastebi.Pokalbio laidu vedejai ,pvz.Jakelaitis,nuolat kvieciasi i laida
    tuos pacius veikejus,vienaip kalbina savus,su ironija ,pasaipa
    -nesavus.Taip neturetu buti.O prezidentes vojazai LNK-isvis absurdas.

  • hm 2017 rugpjūčio mėn. 06 d. 16:16:50

    Dėl manęs LRT ir LNK gali rodyti ką tik nori, vis tiek nežiūriu jokių
    lietuviškų televizijų, nes jos neturi nieko bendro su objektyvumu.

  • Nera ir nebus 2017 rugpjūčio mėn. 06 d. 15:11:06

    pasaulyje nepriklausomos ziniasklaidos! Nes ji priklausoma nuo seimininku.
    Musiskes televizijos - priklauso stambiajam verslui,kaip ir jo pastatyti
    politikai.

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • KULTŪRA: Seimas patvirtino 2018 metų biudžetą. Kitų metų kultūros sričiai finansavimas didėja 28 mln. eurų; tai 22 mln. eurų ES investicijų lėšų ir 6,2 mln. eurų didesnė valstybės biudžeto dalis, palyginti su praėjusiais metais.
  • PRALAIMĖJO: Blede vykstančio pasaulio jaunimo ledo ritulio čempionato I diviziono B grupės turnyro ketvirtosiose rungtynėse trečiadienį Lietuvos rinktinė 1:4 pralaimėjo Lenkijos komandai.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
darbas

Ar esate patenkinti Vyriausybės darbu per pirmuosius metus?

balsuoti rezultatai

Ar pritariate donorystei?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

   -2  +3 C

   -3   0 C

 

   -1  +3 C

    +1  +4 C

   0  +4 C

 

   0  +3 C

    7-17 m/s

    2-7 m/s

 

      1-6 m/s

 

USD - 1.1766 PLN - 4.2044
RUB - 69.2925 CHF - 1.1671
GBP - 0.8807 NOK - 9.8245
reklama
Velyke2017