respublika.lt

Apie lygius ir „lygesnius“ viešųjų pirkimų dalyvius

(0)
Publikuota: 2019 gegužės 11 09:40:48, Gediminas JAKAVONIS
×
nuotr. 8 nuotr.
Susisiekimo ministras Rokas Masiulis ir „Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius Mantas Bartuška. Irmanto Sidrevičiaus nuotr.

Atrodytų, kad įstatymai mūsų šalyje turėtų būti taikomi visiems vienodai, net valstybės prezidento duodamoje priesaikoje yra žodžiai: „Prisiekiu būti visiems lygiai teisingas“. Deja, mano manymu, antrą savo kadenciją baigiančiai ir dešimt metų prezidento poste išbuvusiai Daliai Grybauskaitei šio savo pažado ištesėti taip ir nepavyko. Išskirtinę meilę ji visus tuos metus rodė ją į valdžią atvedusiai Tėvynės Sąjungai, jos vykdomai politikai, rėmėjams ir sritims, kurias kuruodavo šios politinės jėgos statytiniai. Visa tai buvo daroma su prezidentės skiriamų tarnybų vadovų žinia, gal net ir pagalba.

 

Niekam nėra paslaptis konservatorių noras dominuoti su energetika, transportu ir finansų srautais susijusiose srityse. Čia jų interesams atstovauja „profesionalus“ politikas, kaip neseniai viename šalies dienraštyje Roką Masiulį įvardijo dabartinis konservatorių lyderis Gabrielius Landsbergis ir jo iš „Klaipėdos naftos“ atsivesta komanda - Mantas Bartuška ir Marius Pulkauninkas. Pats R.Masiulis per šį laikotarpį spėjo pavadovauti Energetikos, Susisiekimo ir laikinai net Švietimo, mokslo ir sporto ministerijoms. Bet svarbiausios, kurios visada yra Tėvynės Sąjungos akiratyje, dvi pirmosios.

Susisiekimo ministerijai pavaldūs „Lietuvos geležinkeliai“ (LG), kuriems vadovauja jau minėtas M.Bartuška. Jei prieš keletą metų LG vadovai buvo kaltinami tariamais skandalais, tai vadovaujant M.Bartuškai skandalai tapo tikri. Šįkart apie vieną iš jų.

Nebeleidžiant valstybės įmonėms sudaryti vidaus sandorių, „Lietuvos energija“ ir LG rado būdus, kaip tuos draudimus apeiti. LG paslaugas ir darbus perka skelbiamų derybų būdu, pasiūlymus vertindama pagal ekonominį naudingumą, kur praktiškai viską lemia pasiūlymo kaina.

Pirmame konkurso etape vyksta kokybinis pasiūlymų vertinimas, kuriam dalyviai pateikia „užduoties suvokimo“ aprašymą. LG pirkimui paskiria „ekspertus“, kurie vertina, kaip dalyviai suprato parengtą techninę užduotį. Čia atsiranda subjektyvumas, nes niekas netrukdo parašyti gerą balą tam konkurso dalyviui, kuris jam parankus.

Antrajame etape dalyviai skaičiuoja darbų atlikimo kainas. LG nustato dalyvių eilę pagal pateiktas kainas, pridedant pirmo etapo balus. Tris geriausius pasiūlymus pasilieka, o likusius atmeta. Tada atrinktus tris konkurso dalyvius kviečiasi įr bando sumažinti kiekvieno jų siūlomą kainą. Dalyviai turi galimybę sumažinti ją tik tada, jei LG „ekspertai“ paaiškina, kad pirmame etape surašytame „užduoties suvokimo“ aprašyme vienų ar kitų darbų nereikės atlikti ir konkurso dalyviai be reikalo priskaičiavo papildomas sąnaudas.

LG „ekspertai“ šiame etape gali konkursą pabaigti, nes pasirinktam jo dalyviui techninės užduoties apimtį gali išaiškinti į mažąją pusę, o likusiems - į didžiąją.

Tada tas konkurso dalyvis, kuris techninę užduotį suprato prasčiausiai ir kuriam užduotis išaiškinta „į mažąją pusę“, siūlo mažiausią kainą, laimėdamas konkursą. Tačiau LG, tokiom sąlygom laimėjus jų favoritui, gaus tik dalį techninėje užduotyje nurodyto rezultato, todėl ateityje reikalaus savo valdžios nupirkti paslaugų papildymą, kurį vėl laimės jų favoritai.

Likę dalyviai gali rašyti pretenzijas ir reikalauti LG pateikti laimėtojo pasiūlymo dokumentus, tačiau ši informacija yra su žyma „konfidencialu“.

Belieka skųstis Viešųjų pirkimų tarnybai (VPT), kuriai vadovauja prezidentės paskirta Diana Vilytė. Tačiau reikia turėti omenyje, kad 2017 metų kovą, Seimui uždraudus valstybės įmonių vidaus sandorius, D.Vilytės vadovaujama VPT 2017 m. paskutinėmis birželio dienomis geležinkeliams išdavė leidimus sudaryti vidaus sandoriams su savo dukterinėmis įmonėmis daugiau nei 80 mln. Eur. Taigi, kas leidžiama Jupiteriui, tas neleidžiama jaučiui, sakoma žmonėse.

O štai kaip, iškilus viešumon skandalui, susijusiam su viešaisiais pirkimais LG, situaciją komentavo pati VPT vadovė D. Vilytė: „Sandorių „dukra su dukra“ kol kas neužfiksavome. Ten jie svarsto apie holdingines paslaugas. Daug dukterinių organizacijų laiko neperkančiomis organizacijomis. Todėl toje vietoje turime atvirą diskusiją, nes jau buvo keli teismo sprendimai, kad „Lietuvos geležinkelių“ įmonės turi būti perkančiomis organizacijomis.“

O Ekonomikos ir inovacijų ministerijos Viešųjų pirkimų politikos skyriaus vedėja Aurelija Kriščiūnaitė įsitikinusi, kad vidaus sandorių draudimas valstybinėse įmonėse nedavė naudos ir sukomplikavo padėtį.

Įdomu, kaip situaciją komentuotų aukšti mūsų pareigūnai, jei ji neliestų „Lietuvos energijos“ ir LG?

Ir dar viena, daug ką pasakanti D.Vilytės citata: „Reikia galvoti, kad nebūtumėm kažkokie laukiniai Europos kontekste, kad mūsų valstybinės įmonės neturėtų griežtesnių sąlygų nei yra, pavyzdžiui, Vokietijos geležinkeliai.“

Tik ar žino VPT vadovė ir visi mus orientuojantys į Vokietijos geležinkelio modelį, kad Vokietijos valstybinis auditas nustatė šios įmonės milijardinius įsiskolinimus, jų augimo tendencijas bei veiklos neatitikimą šalies federaliniams interesams?

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar paspirtukininkams šalmai turėtų būti privalomi?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kokia kalba bendraujančių žmonių padaugėjo jūsų gyvenamojoje aplinkoje?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

+5 +9 C

+5 +10 C

+7 +10 C

+14 +17 C

+9 +13 C

+12 +18 C

0-7 m/s

0-8 m/s

0-5 m/s