respublika.lt

2017 gegužės 24, trečiadienis

Teisės profesorius V.Sinkevičius: Pilietybė - ne tik teisė, bet ir pareiga (19)

2013 lapkričio mėn. 08 d. 14:07:01
Rūta JUKNEVIČIŪTĖ, „Respublikos“ žurnalistė
Teisės profesorius V.Sinkevičius: Pilietybė - ne tik teisė, bet ir pareiga. Dainiaus Labučio nuotr.

Seimas nori keisti Konstituciją ir įteisinti dvigubą pilietybę. Planuojama kitąmet su prezidento rinkimais surengti referendumą šiuo klausimu. Tačiau teisininkui, Mykolo Romerio universiteto profesoriui, 1999-2008 m. Konstitucinio Teismo teisėjui Vytautui SINKEVIČIUI Seime įregistruotos Konstitucijos pataisos atrodo rizikingos:

- Dabar pagal Konstituciją dviguba pilietybė galima tik labai retais, išimtiniais atvejais, ji negali būti paplitęs reiškinys.

Tas projektas, kuris oficialiai įregistruotas Seime, parengtas labai neatsakingai, paviršutiniškai. Jis gali kelti pavojų Lietuvos valstybei, Lietuvos tautai. Projekte, kurį, beje, pasirašė ir Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, teigiama, kad „Lietuvos Respublikos pilietis gali būti ir kitos valstybės pilietis“. Taigi šitas projektas sako, kad visi LR piliečiai galės įgyti ir antrą pilietybę. Ne tik Lietuvos Respublikos, bet ir kokios nors kitos šalies... Kyla klausimas: kokiems LR piliečiams antra pilietybė reikalinga? Akivaizdu, kad ne Lietuvoje gyvenantiems lietuviams. Ji reikalinga Lietuvoje gyvenantiems rusų, lenkų ir kitų tautybių LR piliečiams, kuriems bus sudarytos sąlygos tapti ir kitos valstybės piliečiais.

Ar nuo to padidės Lietuvos nacionalinis saugumas? Kas bus, kai vieną dieną sužinosime, kad Rytų Lietuvoje absoliučią daugumą sudaro tokie LR piliečiai, kurie kartu yra ir kitos valstybės piliečiai? Ar tai juos paskatins būti labiau pilietiškus, lojalesnius valstybei? Ar tuomet užsienio valstybės mažiau spaus Lietuvą, naudodamos tautinių mažumų atstovų teisių apsaugos kortą? Mes patirsime tik dar didesnį spaudimą.

Be to, ar dviguba pilietybė nepaskatins Rytų Lietuvoje jau dabar vykstančių autonomizacijos procesų? Kokį piliečių korpusą turėsime po 20-30 metų? Ar dominuos asmenys, kurie turės tik Lietuvos pilietybę? O gal didelę mūsų piliečių dalį sudarys tie, kurie kartu bus ir kitos valstybės piliečiai?

Padarykime paprastą prielaidą: nuo 1990 metų į užsienio valstybes išvyko gyventi 300-400 tūkst. piliečių. Kas bus, jei nemaža jų dalis, taip pat jų vaikai turės dvigubą pilietybę? Ar neatsitiks taip, kad po 20-30 metų Seimą, prezidentą rinks asmenys, turintys ir kitos valstybės pilietybę. Juk tai reiškia, kad jie bus įsipareigoję įvairiais ištikimybės ir kitais klausimais kitai valstybei.

- Tai kuriai šaliai jie bus ištikimi?

- Neaišku. Aš nežinau nė vienos kitos valstybės, kuri yra panašioje geopolitinėje erdvėje, kokioje yra Lietuva. Kita vertus, mes turėsime masę žmonių, kurie su Lietuva bus labai mažai susiję. Neaišku, kuriai išeivių kartai jau nebebus suteikiama Lietuvos pilietybė. Gali atsitikti taip, kad tie piliečiai neturės nieko bendro su Lietuva.

Čia viena pusė, o kita - globalizacijos procesai, tai emigracija, mišrios santuokos. Jei pasižiūrėsime į ES pavyzdį, - taip, ten daugiau kaip 60 proc. valstybių, jei ne daugiau, plačiai leidžia dvigubą pilietybę. 25-30 proc. valstybių dvigubą pilietybę leidžia siauriau, bet ją toleruoja iš esmės. Ir apie 15 proc. valstybių, kurios draudžia dvigubą pilietybę, leidžia tik nedideles išimtis. Lietuva kaip tik priskiriama prie pastarųjų. Taip pat Austrija, Danija, Estija, Norvegija. Aišku, kad diskusija, kiek plačiai turime atverti duris, turi būti. Tačiau ta pataisa, kuri įregistruota Seime, kelia daug pavojų, yra visiškai nepriimtina. Glumina pats faktas, kad norima kartu su LR prezidento rinkimais rengti referendumą, bet kol kas nėra politinio sutarimo, konsensuso dėl formuluotės, kuri bus pateikta tame referendume. Bandoma greitai rasti formuluotę, kuri atitiktų ir užsienyje, ir čia gyvenančios lietuvių bendruomenės interesus. Bet mes juk turime bendrą interesą! Tokie dalykai turi būti sprendžiami ne emocijų pagrindu, o paremti išsamia analize, racionaliais argumentais, galimų pasekmių numatymu. To kol kas nėra.

- Dvigubos pilietybės aktyviai prašo Pasaulio lietuvių bendruomenė. Tačiau ar suteikus pilietybę išeiviams kas nors pasikeis? Juk tie žmonės negrįš į Lietuvą gyventi, čia nedirbs, nemokės mokesčių.

- Pagrindinis argumentas, kuris dažniausiai naudojamas, - kad dviguba pilietybė padės išsaugoti ryšį su Lietuva. Bet niekas jokių rimtesnių argumentų ar mokslinių tyrimų nepateikia.

Mes visuomet turime pagalvoti ir prisiminti, kas yra pilietybė. Pilietybė yra ne tik teisė ar galimybė būti piliečiu, bet ir tam tikros PAREIGOS. Atsakomybė už valstybę, rūpinimasis ja, realus darbas jai. Kad ir ką sakytume, kad ir kaip gerbtume išeivius, turime pripažinti: Lietuvos valstybė yra kuriama čia, LIETUVOJE.

Noras turėti antrą pilietybę yra suprantamas, bet galbūt jis labiau emocinis. Man visuomet norisi paklausti: o kaip bus, jei pilietybę suteiksime Amerikoje gyvenantiems lietuviams, kurie turi JAV pilietybę? Priimdami JAV pilietybę jie duoda priesaiką: „Aš, tapdamas JAV piliečiu, absoliučiai ir visiškai atsisakau ištikimybės bet kokiai kitai valstybei, kurios piliečiu buvau anksčiau. Pasižadu būti ištikimas JAV“. Nejau šita priesaika nieko nereiškia? O gal mes į ją turime visiškai nekreipti dėmesio?

- Ar nesusidaro įspūdis, kad šiandieniais siūlymais Lietuvos pilietybę bandoma nuvertinti. Ar netaps LR piliečio pasas tik popiergaliu, kuris gali būti išduotas bet kam?

- Konstitucinis Teismas yra daugybę kartų pasakęs, kad pilietybė yra konstitucinė vertybė, ji negali būti nuvertinama. Pasižiūrėkime mūsų istoriją: nuo pat Nepriklausomybės atgavimo 1918 metais iki šiol buvo laikomasi nuoseklios pozicijos, kad dvigubą pilietybę būtina riboti. Ir ji buvo daugiau ar mažiau ribojama.

Pavyzdžiui, 1922 metų Konstitucijoje išvis buvo nustatyta, kad LR pilietis negali būti kitos valstybės piliečiu. Tai buvo absoliutus draudimas. Tuometinė Konstitucijos nuostata buvo aiškinama tuo, kad Lietuvoje yra daug Lenkijos, Rusijos piliečių, kurie nori naudotis piliečio teisėmis, bet nenori prisiimti jokių pareigų Lietuvai.


Pasidalink: Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (19)

  • Aleksandra 2017 balandžio mėn. 16 d. 12:20:45

    Jokios pagarbos arogantiskiems profesoriams - atgyvenoms !

  • Tik viena 2013 lapkričio mėn. 09 d. 20:34:17

    pilietybė.Amerikiečiai,nusenę,nori dvigubos pilietybės,tik neaišku
    dėl ko.Seniai vaikų jau nepagimdys,dėl to lietuvių nepadaugės,nebent
    pradės ieškoti savo seniai turėto turto.Jei jie taip labai myli savo
    Tėvynę Lietuvą,tai tegul atsisako Amerikos pilietybės ir gyvena
    Lietuvoje,tegul atvažiuoja čia gyventi su savo vaikais ir vaikaičiais
    kaip Lietuvos piliečiais.

  • Žemaitis 2013 lapkričio mėn. 09 d. 01:46:39

    dėka dvigubos pilietybės armėnai padeda savo valstybei ir turi įtaką
    visame pasaulyje. Vengrai irgi susiprato, latviai, kur rusų daugiau,
    nebijo dvigubos pilietybės. Profesoriai mėgsta susireikšminti.

  • G.P. 2013 lapkričio mėn. 09 d. 00:12:27

    Pagarba profesoriui. Jokių dvigubų pilietybių. Tai tas pats, kas
    daugpatystė. Kokioje Arabijoje tai norma, o Lietuvoje - NE.
    Valdžiažmogiai visai sužvėrėjo: žemę nori išparceliuoti
    užsieniečiams, litą sunaikinti, o paskui ir pilietybę padaryti
    beverčiu popieriumi. Jei žiopsosime - galas Lietuvai.

  • Puiku 2013 lapkričio mėn. 08 d. 23:32:21

    Puiku,kad Lietuvoje dar yra mąstančių piliečių ,nevengiančių
    visuomenei paaiškinti problemas,padėti susiorentuoti. Suprantame,kad
    norinčių keliauti nuo Maskvos iki JAV be jokių problemų su lietuvišku
    pasu yra labai daug.Pagal jų komentarus aišku kokio lygio. Bet gal Seime
    nugalės ne z o m b i a i. Jums Gerb. Profesoriau,linkime stiprybės.

  • Aurelija 2013 lapkričio mėn. 08 d. 23:22:30

    Tie antžmogiai su mantijomis jau įrodė, kiek jiems rūpi Lietuva ir
    jos žmonės. Net ir tuo atveju, jei emigruos 70%, darbingų žmonių, jie
    sugebės sau pasiimti norimą algą, o visi likusieji tegu dvesia ant
    minimumo. Leiskim nors pensijos sulaukusiems sugrįžti, tai savo
    užsienietiškomis pensijomis palaikys merdėjančią Lietuvos
    rinką.Uždraudę dvigubą pilietybę turėsim juos po trijų mėnesių
    deportuoti.Kažin dar ar leis bent pelenus urnose parvežti.

  • ? 2013 lapkričio mėn. 08 d. 21:24:08

    apie kokias musu teises, sitas gerai seriamas ir apmokamas demagogas
    vapalioja. Mes tu teisiu jau beveik neturime, tik pareigas islaikyti
    milziniska tranu aparata.

  • APKALTA 2013 lapkričio mėn. 08 d. 21:21:33

    DĖL SNORO AFEROS PLĖŠIKĖI D.GRYBAUSKAITĖI APKALTĄ IR Į KALĖJIMĄ!

  • to baika 2013 lapkričio mėn. 08 d. 20:05:26

    tai ir gyvenk toliau tvartelyje,o lietuviskas saknis turitiems zmogeliams
    butinai reikia duoti LIET pilietybe. Juk musu taip mazai lietuviu. Pasas
    suvienitu viso pasaulio lietuvius,o uzsienyje gyvenantys yra patriotiskesni
    uz kai kuriuos vietinius budulius.

  • Nuomonė 2013 lapkričio mėn. 08 d. 18:34:46

    gaila,kad dėl tokių "profesorių",kurie Konstituciją varto kaip jiems
    patinka, netenkame dalies savo šalies piliečių. Manyčiau ,kad
    Konstituciją turėtų aiškinti tie,kas ją kūrė 1991 metais t.y.
    teisininkai signatarai,kurie juk dar gyvi,o ne kažkokie
    dabartiniai'profesoriai',kurie labai sėkmingai sau grąžina
    algas,palikdami kitus Lietuvos piliečius prie suskilusios geldos, kaip
    'reikia'išaiškina seimo rinkimų nesklandumus, agituoja už apkaltas
    seimo nariams , nežiūrėdami seimo statuto,nors ,patys lyg ir ragina
    įstatymus gerbti.?Paradoksas,mums ,kvailiems žmonėms niekaip
    nesuprantamas.? Ar pensininkas,eilinis dirbantis žmogus,netekęs algos
    dalies per krizę, yra ne tokie patys piliečiai,kurie taip pat turi pagal
    Konsttituciją lyg tai tas pačias teises ir pareigas? Juk Konstitucijoje
    rašoma,kad visi žmonės lygūs ? Ar kiti lygesni? Ar moralė ir sąžinė
    iš tiesų 'ne šio pasaulio dimensijos'???

  • baika 2013 lapkričio mėn. 08 d. 17:54:15

    Isivaizduokit toki dalyka.Jus tvartelyje auginat avis ir staiga dalis aviu
    pareiskia,kad nori tureti teise gyventi ne tik jusu tvartelyje,bet ir
    kaimyno.Ir kaip tada dalinsites? :)))

  • Emigrantas 2013 lapkričio mėn. 08 d. 17:50:21

    Airijos migrantai verkia,kad jie negauna LT paso,bet kas kaltas,kad jie
    gimde Airijoje ir ju vaikas gavo pasa ten? Sakys mes nezinojom? KO
    nezinojo,kad negaus antro paso? Paprasciausiai jie buvo naivus ir tikejo
    ,kad rojus uzsienyje ilgai tesis ir pasieme kitos salies pasus.O kai dabar
    visos iliuzijos pradejo zlugti uzsimane antro paso? Ne jau ne,tegul renkasi
    viena pasa,bet ne du.

  • ... 2013 lapkričio mėn. 08 d. 17:45:50

    Labai teisingai raso.Jokiu dvigubu pilietybiu,tegul apsisprendiza kurios
    tautos pilieciai nori but.Turedamas antra pasa gali bet kada pareikšti,kad
    tu nebesi kurios nors šalies pilietis ir vadovaujiesi kitos šalies
    istatymais.

  • PЄTRVS 2013 lapkričio mėn. 08 d. 17:19:16

    Gryna demagogija. Mūsų teisių lieka vis mažiau ir mažiau, o pareigų
    galybė. Regis mes turime teisę tik ateiti prie balsadėžių ir
    pažymėti vieną iš dviejų kandidatų, kuriuos kažkas parenka uždarame
    posėdyje... Diplomatinių atstovybių pareigūnai užsienyje visiškai
    atsipūtę ir nesiteikia vykdyti savo tiesioginių pareigų: spręsti į
    bėdą patekusių LR piliečių problemų. Parodykite man nors vieną
    žmogų, patekusį į bėdą užsienyje, kuris gavo adekvačią pagalbą
    iš užsienio atstovybėje reziduojančio diplomato? Paprastai telefonas
    neatsako, o jei atsako, tai pasigirsta balsas, kad jie niekuo negali
    padėti.... Ponai valstybininkai, pradėkite vykdyti savo pareigas pirmieji
    ir savo geru pavyzdžiu užkrėskite visus kitus keliaujant piramide
    žemyn....

  • profesoriau 2013 lapkričio mėn. 08 d. 17:00:50

    tai liecia ir Jus nepamirskit,o dabar atrodo,kad turit ,tik teise

  • Vytautas 2013 lapkričio mėn. 08 d. 16:42:20

    visiškai sutinku su profesoriaus nuomone. Pagarba jam.

  • visiskai 2013 lapkričio mėn. 08 d. 16:22:10

    pritariu straipsnio autoriui.nereikia vaidint patriotu nes jais nesate

  • nuomone 2013 lapkričio mėn. 08 d. 16:18:07

    klystate gerb,profesoriau, dabar mūsų valstybės santvarka ir moralė yra
    kuriama Europos sąjungos parlamente...

  • bjaurybes, 2013 lapkričio mėn. 08 d. 16:17:13

    kai del zemes surengti referenduma, tai ne pirsto nepajudins.O kai del
    dvigubos pilietybes,tai prisedengiant rinkimais(kad daugiau balsuotu).Va ka
    daro europine globalizacija,kad ja griausmas.

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • KELIAI: Lietuvoje trečiadienio rytą valstybinės reikšmės kelių dangos buvo sausos; Tauragės ir Marijampolės apskrityse eismo sąlygas rytą sunkino rūkas - matomumas vietomis buvo sumažėjęs iki 150 metrų.
  • MINĖJIMAS: Garliavoje esanti Kauno rajono savivaldybės viešoji biblioteka trečiadienį rengia Tarptautinės šeimos dienos minėjimą, kuriame aktyviai dalyvauti kviečia visus - vaikus su tėveliais ir senelius su anūkais.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
jogle rugsejis

Ar teroro išpuoliai pasaulyje atbaido Jus nuo kelionių?

balsuoti rezultatai

Ar skaitmenizuojamos paslaugos didina socialinę atskirtį?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

   +7    +10 C

   +6   +10 C

 

   +8   +11 C

   +16   +19 C

  +15  +19 C

 

   +14  +17 C

    3-8 m/s

     0-5 m/s

 

      0-5 m/s

USD - 1.1215 PLN - 4.1980
RUB - 63.3563 CHF - 1.0912
GBP - 0.8646 NOK - 9.3760
reklama
pirtis